Idag blev det 40 löpmeter pärlspont special 170 mm plus 40 löpmeter lockläkt special 80 mm.
Träplanka på arbetsbänk med sågspån från fräsning utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Frogmaster och 22 till
  • Laddar…
Lådcykel på gräsmatta, nästan färdigbyggd, utan sidobelysning och med träkorg fram.
Skapa konto

Lådcykeln börjar närma sig klar.
Inväntar lite skruv till sidoskärmarna.
Och så borde belysningen sättas på plats och kopplas in.

• Gilla
Tule54 och 20 till
  • Laddar…
I
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Lekt bilelektriker..
Verktyget är en avbitartång.
[bild]
Vad är det för bygge?
En Super 7?

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
I
K Karl Heinz skrev:
Däckmaskinen kostade typ 1700 spänn. Sparade 1200 spänn med den förrförra säsongen, och 1200 spänn i år när nyinköpta skåpbilen får nya däck. 600 spänn ytterligare i sommar när elbilen behöver 2 nya däck. Enda nackdelen är att det är precis så lång tid mellan användningen att det tar ett däck att få in tekniken igen, resterande däck går rejält mycket snabbare. Nästan 3h arbete ikväll, men då är också svetsarbetet medräknat.

Om någon undrar så provar jag att inte balansera. (Lämnade in för balansering första gången men behövdes ingen åtgärd så kändes väldigt onödigt.)

Motorcyklarna kör jag slut väldigt många däck med, och där har jag balanserat bara fälgarna utan däck, och sedan dess aldrig balanserat, och har kört igenom ett tjugotal däckbyten.

[bild]
Var hittar man en däckmaskin för 1700:-?
För den pengen så får det gärna stå en i garaget, funkar den även till Mc däck?

I
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Japp, stämmer!
Finns mer här; [länk]
Jag var på en teknikerkurs på Gelleråsen för en del år sedan och då hade en norsk BMW klubb hyrt banan över helgen och där fanns ett gäng Super 7 också och de körde om BMW:na var helst de ville på banan.....

Varför blir bokstavskombinationen :or en korkad smiley istället för just det man skriver, dvs bokstäverna or med : framför?

Redigerat:
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Var hittar man en däckmaskin för 1700:-?
För den pengen så får det gärna stå en i garaget, funkar den även till Mc däck?
Märk att det är en manuell maskin. Alltså ej elektrisk. Kräver handkraft, ganska tungt. Men lätt att ställa undan och tar inte mycket plats.

Är typ en sån här.

• Gilla
DANNE_K_ och 1 till
  • Laddar…
En skräpräfsa från Dollarstore tappade metallbladen och hela kånkarongen igår. Gick öppna upp och placera tillbaka dem. Idag användes så Polygriptång för att klämma igen fästet, hammare för att banka åt extra hårt. Sen tog jag en flatmejsel och slog i själva vecket som är tänkt att fungera som en slags låsning.

Tror att det kommer hålla. Annars blir det att köpa bättre grejer.

I
K Karl Heinz skrev:
Märk att det är en manuell maskin. Alltså ej elektrisk. Kräver handkraft, ganska tungt. Men lätt att ställa undan och tar inte mycket plats.

[media]
Är typ en sån här.
Jo, det gissade jag, eventuellt så kan man kanske göra en mindre konvertering och stoppa i en hydrauldomkraft för lite mera power, jag byggde en däckkrängare till småhjul för en del år sedan som fungerade så bra att jag sålde ett tiotal till andra som raceade lite.

I Incinerator skrev:
Jo, det gissade jag, eventuellt så kan man kanske göra en mindre konvertering och stoppa i en hydrauldomkraft för lite mera power, jag byggde en däckkrängare till småhjul för en del år sedan som fungerade så bra att jag sålde ett tiotal till andra som raceade lite.
Hur skulle du bygga dit den domkraften? Blir lite intresserad!

I
K Karl Heinz skrev:
Hur skulle du bygga dit den domkraften? Blir lite intresserad!
Det kan jag avgöra när jag kan "känna" på grejerna, jag har sökt på nätet efter en likadan men inte hittat någon ännu men troligen går det att sätta dit ett par plattor som man ställer domkraften på och trycker med.

I Incinerator skrev:
Det kan jag avgöra när jag kan "känna" på grejerna, jag har sökt på nätet efter en likadan men inte hittat någon ännu men troligen går det att sätta dit ett par plattor som man ställer domkraften på och trycker med.
Förstår inte riktigt vad domkraften ska "ta spjärn" mot bara.

I
K Karl Heinz skrev:
Förstår inte riktigt vad domkraften ska "ta spjärn" mot bara.
Det är därfö som jag behöver få händerna på en och vända och vrida lite, jag hade en arbetskamrat för en del år sedan som brukade säga "Det finns ingen skapat av människan som inte går att förbättra" när vi hade byggt om någon gammal maskin och fått en stabilare och snabbare produktion i den.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Gårdagens påhitt.
Fick hem svetsen som jag beställt och då kunde jag inte hålla mig från att sätta igång med ett träningsprojekt och ett tidigare "fynd" fick styra vad det blev. Ny för mig verktygshurts behöver nytt arbetsbord att stå under.

Preppat delar.
Metallrör och delar för svetsprojekt, placerade på ett arbetsbord i ett garage. Inkluderar fyrkantiga och runda rör i olika storlekar.
Skapa konto

Och första svetsen med den, inte för att det blev nå bättre på nått av dom andra benen men det sitter.
Svetsat metallrör i närbild, arbetsplats synlig i bakgrunden med verktyg och svetsdetaljer.
Skapa konto

Saknar några svetsar men i stort sitter den ihop. Det blir bra träning att svetsa i olika lägen om man är för lat för att vrida och vända på stativet :)
Metallram för arbetsbord under konstruktion, med fokus på svetsade hörn och stålben, belägen i en verkstadsmiljö med verktygsutrustning.
Skapa konto

Jag försöker hålla den så lätt som möjligt utan att bli vek då jag vill ha denna flyttbar. Det är också därför den saknar stag på långsidan men jag har lämnat plats för hörnförstärkningar om det skulle behövas.

Bananformade rör och en hel del eget slarv gör att jag får jobba lite extra med att rikta eftersom men det ger förvånansvärt bra effekt av att smälta och låta svalna.
Närbild av svetsfogar på metallben till ett arbetsbord, där flera svetsar syns på rad och verktyg finns i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
I
K Karl Heinz skrev:

[media]
Är typ en sån här.
Den i filmen kostar $59:99 synd att frakten säkert kommer att hamna på det dubbla annars hade det blivit en beställning, det hade inte varit lönt att försöka bygga en egen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.