4 130 540 läst ·
21 104 svar
4131k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Äntligen börjat röja upp i verkstan. Ett enkelt byte av en elcentral går tydligen att klanta till det rejält om man är en klåpare så det har varit kaos sedan innan jul. Ett skåp uppmonterat med hjälp av skruvdragare men i övrigt mest plocka och ställa i ordning.
Förfallit till händighet.
Sista delen av renoveringen av skolbiblioteket börjar bli klar. Nu ringer de och undrar om spaljén/räcket högst upp. Ville ha dem i går typ…
Var på platsen och rekade för en vecka sedan. Då fanns inga golv eller väggar att mäta mot.
Mätte i förrgår och kunde bryta mig loss i dag. Börjar som jag brukar med de krångliga grejerna.
Med lite stickor och MDFremsor har jag mallat var överliggaren borde hamna. Har lodat mot golvkanten för att få rätt vinkel mot spindeln.
Den här gången är vinkeln kritisk. Längd och placering i rymden också.
Låt mig förklara 🧐
Montaget skall förstås vara osynligt. Inga Grabber på min vakt.
Limmat ihop överliggaren. Här är inslaget av händighet. Första gången för mig med den här sortens fog.
Med hjälp av mallar
Har jag fräst ur så att de ihopbindande delarna döljs när det är klart.
I den bästa av världar så kommer spindeln passa i det stora urtaget. När den ligger där kommer det smala urtaget linjera med och passa perfekt på räcket som skall liva med golvet.
Eller så har någon flyttat väggen och spindeln innan montage. Mätfel kommer jag förneka…
Mvh Findus
PS. Fegade ur. Urtaget för spindeln är två(2)millimeter större på bredden och en(1) på längden än det behöver vara. Fräst bredd 46 för en överliggare spaljé på 45. DS
Sista delen av renoveringen av skolbiblioteket börjar bli klar. Nu ringer de och undrar om spaljén/räcket högst upp. Ville ha dem i går typ…
Var på platsen och rekade för en vecka sedan. Då fanns inga golv eller väggar att mäta mot.
Mätte i förrgår och kunde bryta mig loss i dag. Börjar som jag brukar med de krångliga grejerna.
Med lite stickor och MDFremsor har jag mallat var överliggaren borde hamna. Har lodat mot golvkanten för att få rätt vinkel mot spindeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här gången är vinkeln kritisk. Längd och placering i rymden också.
Låt mig förklara 🧐
Montaget skall förstås vara osynligt. Inga Grabber på min vakt.
Limmat ihop överliggaren. Här är inslaget av händighet. Första gången för mig med den här sortens fog.
Logga in
Skapa konto
Med hjälp av mallar
Logga in
Skapa konto
Har jag fräst ur så att de ihopbindande delarna döljs när det är klart.
Logga in
Skapa konto
I den bästa av världar så kommer spindeln passa i det stora urtaget. När den ligger där kommer det smala urtaget linjera med och passa perfekt på räcket som skall liva med golvet.
Eller så har någon flyttat väggen och spindeln innan montage. Mätfel kommer jag förneka…
Mvh Findus
PS. Fegade ur. Urtaget för spindeln är två(2)millimeter större på bredden och en(1) på längden än det behöver vara. Fräst bredd 46 för en överliggare spaljé på 45. DS
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 426 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 426 inlägg
Igår kväll/natt fick jag dit en digitalräknare på lillfräsen. Trots hyffsade skalor och rimligt med spel i skruvarna har det förvånat mig hur besvärligt jag tyckt det varit utan.
Jag lyckades återanvända 6 gängade hål från det tidigare montaget men i övrigt blev allt nytt för att få det som jag vill ha det.
90% klart och helt funktionsdugligt så då är det väl läge att lämna detta för nästa projekt 👍
Jag lyckades återanvända 6 gängade hål från det tidigare montaget men i övrigt blev allt nytt för att få det som jag vill ha det.
Logga in
Skapa konto
90% klart och helt funktionsdugligt så då är det väl läge att lämna detta för nästa projekt 👍
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Bakflyt idag..
Luckan jag limmade igår fjädrade tillbaka ett par centimeter.
Tog och fräste bort kantlist på hyllplanen till skåpet medan någon slags plan b formades. Basen på kantfräsen lossnade och flög i väg med fräsen igång. Gick ju så där men det blev i alla fall inget inlägg här: https://www.byggahus.se/forum/threads/posta-skador-olyckstillbud-med-maskiner-och-verktyg.82640/
Luckan har rätt form med spännband…
Plan b blev att såga dubbelt så många spår på baksidan och att använda två st 7 mm fanérade skivor med en 8 mm böjbar plywood som kärna.
Får se imorgon om testet blev lyckosamt.
Luckan jag limmade igår fjädrade tillbaka ett par centimeter.
Tog och fräste bort kantlist på hyllplanen till skåpet medan någon slags plan b formades. Basen på kantfräsen lossnade och flög i väg med fräsen igång. Gick ju så där men det blev i alla fall inget inlägg här: https://www.byggahus.se/forum/threads/posta-skador-olyckstillbud-med-maskiner-och-verktyg.82640/
Logga in
Skapa konto
Luckan har rätt form med spännband…
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Plan b blev att såga dubbelt så många spår på baksidan och att använda två st 7 mm fanérade skivor med en 8 mm böjbar plywood som kärna.
Får se imorgon om testet blev lyckosamt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Uppsala
· 2 179 inlägg
Jag är beredd att hålla med dig. Jag åkte från -17 i ett vindstilla Uppsala imorse och gick ikväll genom ett blåsigt Lund i -3 och jag kan svära på att det var dubbelt så kallt i Lund.Ossian K Olsson skrev:
On topic så har jag använt verktygen/maskinerna dator och projektor för ett föredrag.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 426 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 426 inlägg