tommib tommib skrev:
Årets garagebygge? Gör du ett per år?
De senaste åren har jag gjutit minst en garageplatta varje sommar, dock inte till mig själv... 😉

• Gilla
OFP och 4 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
De senaste åren har jag gjutit minst en garageplatta varje sommar, dock inte till mig själv... 😉
Känner du att det kliar i fingrarna är du välkommen att gjuta en garageplatta hos mig! :D

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
S
Limmat en böjd lucka.

• En böjd skåplucka fäst i en arbetsbänk med lim och träramar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En böjd träskiva har limmats fast och hålls på plats med stödbrädor på en arbetsbänk.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Putte G... och 9 till
  • Laddar…
Äntligen börjat röja upp i verkstan. Ett enkelt byte av en elcentral går tydligen att klanta till det rejält om man är en klåpare så det har varit kaos sedan innan jul. Ett skåp uppmonterat med hjälp av skruvdragare men i övrigt mest plocka och ställa i ordning.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Förfallit till händighet.

Sista delen av renoveringen av skolbiblioteket börjar bli klar. Nu ringer de och undrar om spaljén/räcket högst upp. Ville ha dem i går typ…
Var på platsen och rekade för en vecka sedan. Då fanns inga golv eller väggar att mäta mot.

Mätte i förrgår och kunde bryta mig loss i dag. Börjar som jag brukar med de krångliga grejerna.
Med lite stickor och MDFremsor har jag mallat var överliggaren borde hamna. Har lodat mot golvkanten för att få rätt vinkel mot spindeln.
Mallning och mätning av överliggare och räcke med hjälp av MDF-remsor vid renovering av skolbibliotekets spaljé.
Skapa konto

Den här gången är vinkeln kritisk. Längd och placering i rymden också.
Låt mig förklara 🧐

Montaget skall förstås vara osynligt. Inga Grabber på min vakt.

Limmat ihop överliggaren. Här är inslaget av händighet. Första gången för mig med den här sortens fog.
Hörn av en träram med synliga fogar, placerad på en arbetsbänk i en snickarverkstad.
Skapa konto

Med hjälp av mallar
Träbitar och sågspån på en arbetsbänk i snickeriverkstad med ett klämverktyg i närheten.
Skapa konto

Har jag fräst ur så att de ihopbindande delarna döljs när det är klart.
Träram under konstruktion på ett arbetsbord i en verkstad med sågspån och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

I den bästa av världar så kommer spindeln passa i det stora urtaget. När den ligger där kommer det smala urtaget linjera med och passa perfekt på räcket som skall liva med golvet.

Eller så har någon flyttat väggen och spindeln innan montage. Mätfel kommer jag förneka…

Mvh Findus

PS. Fegade ur. Urtaget för spindeln är två(2)millimeter större på bredden och en(1) på längden än det behöver vara. Fräst bredd 46 för en överliggare spaljé på 45. DS

• Gilla
  • Älska
Putte G... och 18 till
  • Laddar…
Rickard.
Igår kväll/natt fick jag dit en digitalräknare på lillfräsen. Trots hyffsade skalor och rimligt med spel i skruvarna har det förvånat mig hur besvärligt jag tyckt det varit utan.
Jag lyckades återanvända 6 gängade hål från det tidigare montaget men i övrigt blev allt nytt för att få det som jag vill ha det.
Digitalräknare monterad på en lillfräs, visar skala och koordinater på en skärm, med borrmaskinsbord och elektronik synlig.
Skapa konto

90% klart och helt funktionsdugligt så då är det väl läge att lämna detta för nästa projekt 👍

• Gilla
Dan_Johansson och 10 till
  • Laddar…
S
Bakflyt idag..

Luckan jag limmade igår fjädrade tillbaka ett par centimeter.
Tog och fräste bort kantlist på hyllplanen till skåpet medan någon slags plan b formades. Basen på kantfräsen lossnade och flög i väg med fräsen igång. Gick ju så där men det blev i alla fall inget inlägg här: https://www.byggahus.se/forum/threads/posta-skador-olyckstillbud-med-maskiner-och-verktyg.82640/

Verktyg och delar för kantfräs, inklusive bas och skär, ligger utspridda på en arbetsbänk.
Skapa konto

Luckan har rätt form med spännband…
Böjd skåplucka i trä med blått och rött spännband på, stående i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Träskiva böjt med spännband mot ett hörn av en trämöbel på verkstadsgolv.
Skapa konto

Plan b blev att såga dubbelt så många spår på baksidan och att använda två st 7 mm fanérade skivor med en 8 mm böjbar plywood som kärna.
Får se imorgon om testet blev lyckosamt.

Skiva av plywood med sågade spår i en verkstad, klar för användning i byggprojekt.
Skapa konto

Närbild på hyvlat och fräst trästycke med flera spår förberett för böjt skåpdörrsprojekt.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
MickeLarsson och 9 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson

Så fruktansvärt kallt i Malmö idag att jag byggde en bastu!

• Haha
  • Gilla
MickeLarsson och 20 till
  • Laddar…
RoTe
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[video]
Så fruktansvärt kallt i Malmö idag att jag byggde en bastu!
hade ni minus en halv grad? 😂

RoTe RoTe skrev:
Vadå minus?

• Haha
  • Gilla
trycklös och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
kashieda kashieda skrev:
Vadå minus?
Rörelsesensor baksidevisning visar -0,4°C, 100% batteri och 1 Lux ljusnivå, senaste rörelse 01/02 kl. 06:17.

Svinkallt ute! Den som aldrig upplevt minusgrader i Malmö har inte upplevt minusgrader! Det är vetenskapligt bevisat.

• Gilla
  • Haha
trycklös och 6 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Svinkallt ute! Den som aldrig upplevt minusgrader i Malmö har inte upplevt minusgrader! Det är vetenskapligt bevisat.
Jag är beredd att hålla med dig. Jag åkte från -17 i ett vindstilla Uppsala imorse och gick ikväll genom ett blåsigt Lund i -3 och jag kan svära på att det var dubbelt så kallt i Lund.

On topic så har jag använt verktygen/maskinerna dator och projektor för ett föredrag.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nu har jag visserligen bott i Skåne så länge att jag själv börjar tro på det, men så många gånger man hört "0 grauder i skåne är som minus tjue i Nourrland"

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
T Trafikverket1 skrev:
Nu har jag visserligen bott i Skåne så länge att jag själv börjar tro på det, men så många gånger man hört "0 grauder i skåne är som minus tjue i Nourrland"
Visst det är väl trevligt att vi alla kan få frysa lite, det känns solidariskt och bra för vår nationella identitet😉

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Den svenska modellen = ”Alla skall med”!

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.