4 130 424 läst ·
21 103 svar
4130k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Jag är avis på er som pysslar just nu. Mitt krypin är lika kallt som det är ute - helt omöljligt att vara där och greja. Har mängder med saker jag vill och behöver göra till våren och sommaren!
Gråter mig till sömns varje kväll.
Gråter mig till sömns varje kväll.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Jag har insett att både liv och träbitar är för sköra för att man ska göra vingliga fräsningar. I går var det kanske på gränsen till överambitiöst, men det gick bra och kändes väldigt tryggt.
Det behövdes en saftränna och därför behövdes det en stabil saftrännejig. Stora fräsen kan inte ha anhållet bakom frässtålet och lilla fräsbordet har för kort anhåll. Handöverfräsning alltså. Alla tvingar fyller faktiskt en funktion, även om det mest ser ut som en dåligt lagd slalombana.
Det behövdes en saftränna och därför behövdes det en stabil saftrännejig. Stora fräsen kan inte ha anhållet bakom frässtålet och lilla fräsbordet har för kort anhåll. Handöverfräsning alltså. Alla tvingar fyller faktiskt en funktion, även om det mest ser ut som en dåligt lagd slalombana.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
vad styr du mot med fräsbasen? jag har en liknande lösning men med plywood-L som ger en distans från skärbrädan, men det där ser mycket rejälare ut. men det är välidgt kort distans mellan saftrännan och innerkant på jiggen?Hep skrev:
Jag har insett att både liv och träbitar är för sköra för att man ska göra vingliga fräsningar. I går var det kanske på gränsen till överambitiöst, men det gick bra och kändes väldigt tryggt.
[bild]
[bild]
Inte helt säker på att jag förstår frågan, men det är ju internet så jag svarar ändå.
Nu körde jag med fräsen uppe på jigen och använde 40 mm kopierring för att komma in en (liten) bit på skärbrädan. Fräsen har en sänkbar fot, så den vilar stabilt på både ramen och skärbrädan. Om jag hellre vill åka runt bara nere på brädan, vilket ju också är väldigt stabilt, får jag lägga en distans mellan brädan och ramen för att inte rännan ska komma för långt in på brädan.
Var det svaret begripligt?
Nu körde jag med fräsen uppe på jigen och använde 40 mm kopierring för att komma in en (liten) bit på skärbrädan. Fräsen har en sänkbar fot, så den vilar stabilt på både ramen och skärbrädan. Om jag hellre vill åka runt bara nere på brädan, vilket ju också är väldigt stabilt, får jag lägga en distans mellan brädan och ramen för att inte rännan ska komma för långt in på brädan.
Var det svaret begripligt?
Nytt verktyg införskaffat eftersom "kan själv"! 😆 170 riksdaler! https://amzn.eu/d/067Qg2An
Nu gäller det att kavla upp ärmarna och hoppas på det värsta efter allt som kan gå snett enligt vad jag läst! 😳
Dags för fiske, peta ner kroken!
Lite lirka och vrida och så voila! Une valve! Det gick ju bra! Förstår inte hur man kan lyckas dra av handtaget? 🤔
Den gamle och nya.
Missade tydligen en bild i all iver när nya ventilen skulle in i hålet! 😂 Inget konstigt bara hålla tratten mot fälgen och trycka ner den bestämt och sen dra upp. Men här är det färdiga resultatet!
Tack för idag! 🫡
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu gäller det att kavla upp ärmarna och hoppas på det värsta efter allt som kan gå snett enligt vad jag läst! 😳
Logga in
Skapa konto
Lite lirka och vrida och så voila! Une valve! Det gick ju bra! Förstår inte hur man kan lyckas dra av handtaget? 🤔
Logga in
Skapa konto
Den gamle och nya.
Logga in
Skapa konto
Missade tydligen en bild i all iver när nya ventilen skulle in i hålet! 😂 Inget konstigt bara hålla tratten mot fälgen och trycka ner den bestämt och sen dra upp. Men här är det färdiga resultatet!
Logga in
Skapa konto
Tack för idag! 🫡
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Vågar man använda en sån på en lättmetallfälg? 🤔Solvskaftet skrev:
Nytt verktyg införskaffat eftersom "kan själv"! 😆 170 riksdaler! [länk]
[bild][bild]
[bild]
[bild]
Den gamle och nya.
[bild]
[bild]
Tack för idag! 🫡
Ajabaja! Etikettreglerna säger att man inte får köpa en liten pryl när man kunde köpt en stor maskin (däckkrängare) för att lösa samma problem 😎Solvskaftet skrev:
Nytt verktyg införskaffat eftersom "kan själv"! 😆 170 riksdaler! [länk]
[bild][bild]
[bild]
[bild]
Den gamle och nya.
[bild]
[bild]
Tack för idag! 🫡
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
När Volkswagen säger till kollegan "det går inte att ha armstöd i din bil" (trots att det finns likadana modeller med det och ett hål i stolen för armstöd. HOLD MY BEER! 15 minuter senare. Prototyp 1 klar. Skall tilläggas att han ordinerats det av läkare för sitt diskbråck, därav en fantastisk känsla när han uppskattade min gest😁
Redigerat: