findus42 findus42 skrev:
Det är rakt enligt byggtolerans 🙄. Den där glipan är inte en centimeter per meter…
Mvh Findus
Men här har du definitivt efter dagens strikta byggtolerans. Med pappkniv som verktyg så skar jag bort sju, SJU! lager med underlagspapp för att upptäcka vad? Detta formidabla spektakel av underlag som är tänkt att sedan beklädas med plåt! Det är ett projekt av närmast TRUMPISKT mått på galenskap. Tror ni att jag nöjde mig med detta resultat som underlag? Och detta är bara en av andra ”färdiga” detaljer som jag med gråtskratt får ta hand om dagligen.
Man kan närmast tro att detta är en majbrasa, men det är faktiskt toppen på ett torn.
Och självfallet för kundens skull så är bilden maskad.
En hög med brutet virke täckt i snö på ett tak med svart takmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Putte G... och 16 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Man kan närmast tro att detta är en majbrasa
Så är det att vara sist :).
Alltid vårt fel.

Har börjat röra sig för upploppet vid renoveringen av Handelshögskolan. Rekade för en vecka sedan om det gick att mäta för spaljé/räcke på översta våningen. Gick inte. I går började de ropa om att jag måste sätta upp grejerna senast onsdag :D.

Sitter nu och laddar för att åka in och malla.

Bara för sakens skull fick jag två projekt till att måtta när jag ändå är på väg.
Ett projekt verkar kul och utmanande. Beställaren vill ha nya portar t Cirkus på Djurgården. Kommer försöka styra det till renovering istället. Nån respekt har jag kvar än så länge…

Mvh Findus

• Gilla
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Väntar på att bli insläppt.
En nätt liten port :)
Dörren i dörren är 915 bred som referens.
Gröna träportar med metallbeslag i en tegelvägg, ovanför snöig mark och träpallar.
Skapa konto

Kan konstatera eftersatt underhåll på utsidan.
Sliten turkos gammal trädörr med sprickor och avskavd färg, delvis öppen mot rostig metalltröskel.
Skapa konto

Säkert listad. Men efter vad jag kan se på utsidan varken gammal eller värd att skydda. Anar plywoodstomme med förhöjningar i HDF. Enkla profiler som går att göra på plats med handmaskiner.

Kanske den är strukturellt sund. Då är jobbet att byta ruttna dekorer och hyvla in den så allt fungerar. Kanske byta gångjärn.
Får se när jag kommer in…

Mvh Findus

• Gilla
MickeLarsson och 7 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Väntar på att bli insläppt.
En nätt liten port :)
Dörren i dörren är 915 bred som referens.
[bild]
Kan konstatera eftersatt underhåll på utsidan.
[bild]
Säkert listad. Men efter vad jag kan se på utsidan varken gammal eller värd att skydda. Anar plywoodstomme med förhöjningar i HDF. Enkla profiler som går att göra på plats med handmaskiner.

Kanske den är strukturellt sund. Då är jobbet att byta ruttna dekorer och hyvla in den så allt fungerar. Kanske byta gångjärn.
Får se när jag kommer in…

Mvh Findus
Stomme i plywood säger du. Hur funkar det, vad köper man för material och hur bygger man med det.

För och nackdelar?

findus42 findus42 skrev:
Så är det att vara sist :).
Alltid vårt fel.
Ja och det ska alltid gnölas när man kommer och påtalar sådana misärer. Men med att tala om vilka konsekvenserna blir ifall det inte åtgärdas så kommer utseende och funktion att bli därefter, så kostnaderna blir totalt sett mycket högre, och därmed så blir allt åtgärdat oftast direkt i efterhand med de kostnader som tillkommer. Och i detta fall så skulle det inte förvåna mig ifall en kk är resultatet för byggaren av denna ”billiga” arbetskraft. Men förhoppningsvis blir inte beställaren lidande för det.

Liten fråga du ställer 😳.

För att göra formstabila dörrar vill man ha någon typ av sandwichkonstruktion med material ytterst som är starkt i plan med materialet. Böjhållfasthet är mindre viktigt. Som fyllning/distansmaterial önskas neutralt virke som inte behöver vara superstarkt men gärna rakt. Det går att räta upp krokigt virke. Det går att rikta upp i efterhand. Men det är enklare och går fortare om kärnvirket är rakt. När jag kan limma i press så blir det rakt i vilket fall som helst.

Med plyfa av god kvalitet så uppnår man just det man önskar som yta. En ytterligare fördel är att en plyfaskiva ofta räcker till hela dörren. Bara att göra en ram och limma på båda sidorna. Finns krav på isolering kan tomrum fyllas med t ex cellplast.
Träram med plywoodskiva i verkstad, under framställning av en dörr med sandwichkonstruktion. Material och verktyg synliga i bakgrunden.
Skapa konto

Plyfan täcker hela ytan och gör det väldigt osannolikt att dörren sjunker. Ser dörrar med samma uppbyggnad som överlevt i 80 år. Pressar och plyfa har funnits länge.
Trästommar och ramar står upprätt i en verkstad, redo för montering av dörrar med sandwichkonstruktion.
Skapa konto

Med dekorerna på plats blir det fint.
Trädörr med glasfönster och mönstrad faner, placerad i en verkstadsmiljö med verktyg och material i bakgrunden.
Skapa konto

Problemet med Cirkusdörren är att den inte går att limma i press. Jag får inte jämnt tryck över hela ytan.

Kan jag göra en stomram och sedan få plyfa på en sida av reglarna. Då kan jag vända den och skruvlimma andra sida. Teoretiskt borde det bli lika rakt som golvet. Det är limmet som gör jobbet.

Det liknar hur jag gjorde en svängd dörr för en tid sedan. Den skulle linjera perfekt med en svängd vägg. Så radien var kritisk.

Limmade stående ribbor först på en sida.
I press förstås med skivan rak. Här visad i pluggen.
Träkonstruktion under limning, med stående ribbor fastspända på en plywoodskiva med spännband och tvingar i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Limmade andra sidan i form med spännband och tvingar.
Formning av en svängd dörr med plywood och träribbor, fixerad med tvingar och spännband på en arbetsbänk i en snickeriverkstad.
Skapa konto

Fjädrade ut mindre än en mm. Vilket ju med råge överträffar byggtolerans som vi konstaterat ovan.
En svagt välvd träskiva av plywood placerad på en arbetsbänk i ett verkstadsmiljö, omgiven av andra trämaterial.
Skapa konto

Samma koncept borde funka på en rak dörr med fem gånger så stor yta. Blir jobbig att justera.

Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
TommyC och 28 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Liten fråga du ställer 😳.

För att göra formstabila dörrar vill man ha någon typ av sandwichkonstruktion med material ytterst som är starkt i plan med materialet. Böjhållfasthet är mindre viktigt. Som fyllning/distansmaterial önskas neutralt virke som inte behöver vara superstarkt men gärna rakt. Det går att räta upp krokigt virke. Det går att rikta upp i efterhand. Men det är enklare och går fortare om kärnvirket är rakt. När jag kan limma i press så blir det rakt i vilket fall som helst.

Med plyfa av god kvalitet så uppnår man just det man önskar som yta. En ytterligare fördel är att en plyfaskiva ofta räcker till hela dörren. Bara att göra en ram och limma på båda sidorna. Finns krav på isolering kan tomrum fyllas med t ex cellplast.
[bild]
Plyfan täcker hela ytan och gör det väldigt osannolikt att dörren sjunker. Ser dörrar med samma uppbyggnad som överlevt i 80 år. Pressar och plyfa har funnits länge.
[bild]
Med dekorerna på plats blir det fint.
[bild]
Problemet med Cirkusdörren är att den inte går att limma i press. Jag får inte jämnt tryck över hela ytan.

Kan jag göra en stomram och sedan få plyfa på en sida av reglarna. Då kan jag vända den och skruvlimma andra sida. Teoretiskt borde det bli lika rakt som golvet. Det är limmet som gör jobbet.

Det liknar hur jag gjorde en svängd dörr för en tid sedan. Den skulle linjera perfekt med en svängd vägg. Så radien var kritisk.

Limmade stående ribbor först på en sida.
I press förstås med skivan rak. Här visad i pluggen.
[bild]
Limmade andra sidan i form med spännband och tvingar.
[bild]
Fjädrade ut mindre än en mm. Vilket ju med råge överträffar byggtolerans som vi konstaterat ovan.
[bild]
Samma koncept borde funka på en rak dörr med fem gånger så stor yta. Blir jobbig att justera.

Mvh Findus
Då förstår jag. Trodde att själva ramvirket var av någon form av plyfa också. Tack för bra redogörelse, alltid lärorika inlägg du gör.

Byggde själv portar enligt ditt koncept i höstas, efter att ha läst en del inlägg från dig bla.

• Träportar med två fönster under uppbyggnad, del av ett större byggprojekt med stående panel och synliga gångjärn. Ligghammare på marken framför.
    Skapa konto
  • Träbyggnad med röda takpannor och dubbelportar, byggställning framför öppet garage, skog i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Träram till port under konstruktion i ett garage med verktyg runtom, en öppen dörr visar utsikten mot en gård med van och stegar.
    Skapa konto
  • Gilla
Rickard. och 18 till
  • Laddar…
Byggt klart en rätt onödig låda. Eller kanske inte onödig, men rätt så överarbetad och kul att bygga. Och nyttigt, då jag fräste bort mig ett par gånger och fick träna på både behärskning och lagning. Det var när jag såg att @stigen fick med en låda när han köpte sitt kit med måttbitar som jag fick idén, så jag får väl tacka honom. Eller skylla på. Körsbärslocket och björkbotten från tomten, men padaoken från Afrika skulle jag tro.
Trälåda med körsbärslock, björkbotten och sida i padauk, ligger på en svart yta.
Skapa konto

Trälåda med körsbärslock, björkbotten och inlägg för röda metallmåttbitar.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
MONTREAL och 29 till
  • Laddar…
Snygg!

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
S
La upp lite bilder tidigare på en bar med böjda former och svängda luckor och fronter. Nu har jag börjat på nästa delprojekt med svängda luckor. Denna gången ska luckorna vara 2285 mm höga så det ställer lite högre krav på att de raka (eh, icke-skeva i alla fall). Har tänkt göra en tolaga till fanérpressen.

Luckorna ska bli 22 mm tjocka och gångjärnen är en relativt ny variant från Salice som heter Conecta. Aldrig sett gångjärnen tidigare och det är inget vanligt förekommande fabrikat i Sverige. Hoppas att proverna jag beställt dyker upp snart.

Skåpstommen.
Träpanel för projekt med svängda luckor, monterad på underlag med maskiner, visar monteringshål och böjda former.
Skapa konto

Lite cad.

CAD-ritning av en svängd lucka med måtten 943,30 mm x 354,00 mm på skärm, strategiskt förberedd för ett byggprojekt.
Skapa konto

Lite cnc.
CNC-maskin skär svängda luckor i en skiva för ett renoveringsprojekt, del av ett barbygge.
Skapa konto

Distansbitar mellan bågarna.

Träskiva på en CNC-maskin av märket Holzher, används för att tillverka svängda luckor enligt beskrivning i text om byggprojekt.
Skapa konto

Kanske hinner skruva ihop något imorgon..

• Gilla
  • Wow
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Byggt klart en rätt onödig låda. Eller kanske inte onödig, men rätt så överarbetad och kul att bygga. Och nyttigt, då jag fräste bort mig ett par gånger och fick träna på både behärskning och lagning. Det var när jag såg att @stigen fick med en låda när han köpte sitt kit med måttbitar som jag fick idén, så jag får väl tacka honom. Eller skylla på. Körsbärslocket och björkbotten från tomten, men padaoken från Afrika skulle jag tro.
[bild]
[bild]
Dags för mig att sluta snickra för ikväll..undrade en stund vad den röda farbrorn med det stora skägget hade med björken att göra..
Inte värt att göra mer nu, så man inte sätter sågen i handen..

• Haha
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Sågat av tippskyddet på fulskenan så att fulsänksågen ska komma fram. Första gången jag sågar i aluminium med bordssågen och nu ligger det aluminiumspån överallt.

T
Frustrator Frustrator skrev:
Dags för mig att sluta snickra för ikväll..undrade en stund vad den röda farbrorn med det stora skägget hade med björken att göra..
Inte värt att göra mer nu, så man inte sätter sågen i handen..
Det är inte alla som har egen skog.... Vissa måste önska sig virke, särskilt allt som inte säljs på köpladorna. 😁

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
Verkar bli pressning av luckor nästa vecka. 😊

• Pressformar för luckor placerade på arbetsbänk i snickeriverkstad.
    Skapa konto
  • Prestationsytor av träskivor med dymlingar på en arbetsbänk, förberedelse för pressning av luckor.
    Skapa konto
  • En träverkstad med formarna redo för pressning av luckor ligger på arbetsbänken.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 17 till
  • Laddar…
Hann med en stund i garaget innan allt annat på helgen drar igång. Nu väntar en blandning av handfilande och bandslipande.
Ritningsskiss för en kniv med trähandtag på bord. En penna, sax och en kopp bredvid. I bakgrunden snötäckt trädgård och en brasa.
Skapa konto
Bandsåg skär genom trästycken på arbetsbord med knivskaft inslaget i papper.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.