4 130 414 läst ·
21 103 svar
4130k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Januari och feburari brukar vara månader när jag försöker avsluta projekt. I takt med stigande ålder känner jag att det är dags att göra klart saker. Idag blev jag klar med ett enkelt fräsbord och tillhörande anhåll. Var nog under pandemin jag började med det... Inspiration i huvudsak från en gammal goding:
Fungerade riktigt bra, anhållet blev över förväntan, sög rejält (i positiv mening). Inget för finsnickare, men duger för mina behov.
Passade på att kantfräsa två ekskivor som är grunden till två andra projekt. La även på lite Osmo hårdvaxolja. Ser ut att kunna avsluta ytterligare två projekt nästa helg!
Fungerade riktigt bra, anhållet blev över förväntan, sög rejält (i positiv mening). Inget för finsnickare, men duger för mina behov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Passade på att kantfräsa två ekskivor som är grunden till två andra projekt. La även på lite Osmo hårdvaxolja. Ser ut att kunna avsluta ytterligare två projekt nästa helg!
Logga in
Skapa konto
Fick lite tid att försöka avsluta projekt idag. Byggt på ett överambitiöst tv-stativ en längre tid (sett från start, inte byggtimmar) taken var att kunna vinkla tvn för att komma åt anslutningar men också kunna nyttja övrigt utrymme i skåpet för förvaring.
Det finns minst sagt utrymme för förbättring... Nu är armen helt inne, drar man ut den blir det hela ytterligare mycket värre...
Nåja, egentligen ingen som kollar tv ändå, sen jag påbörjade detta i början av sommaren har tvn efterfrågats en gång... Men vore ju skönt att få klart något projekt...
Logga in
Skapa konto
Det finns minst sagt utrymme för förbättring... Nu är armen helt inne, drar man ut den blir det hela ytterligare mycket värre...
Nåja, egentligen ingen som kollar tv ändå, sen jag påbörjade detta i början av sommaren har tvn efterfrågats en gång... Men vore ju skönt att få klart något projekt...
Försökt moddat skåpsluckor då jag fått anpassa skåpstommen som var för hög så jag fick borra nya hål för gångjärt
Fick offra en kvistborr då spetsen på den hade kommit igenom luckan så styrspetsen fick jag fila ner.
Det såg och kändes bra med hur hur gångjärnet kom på plats men luckan vill nu inte stänga.
Detta är finsnickeri vilket jag inte är proffs på. Kan det nya gångjärnet sitta liiiiite snett som gör att den inte går igen?
Logga in
Skapa konto
Fick offra en kvistborr då spetsen på den hade kommit igenom luckan så styrspetsen fick jag fila ner.
Det såg och kändes bra med hur hur gångjärnet kom på plats men luckan vill nu inte stänga.
Detta är finsnickeri vilket jag inte är proffs på. Kan det nya gångjärnet sitta liiiiite snett som gör att den inte går igen?
Ser ut som du behöver justera ut någon mm. Prova att använda de inre inställningsskruvarna som låter dig göra just det. Funkar inte det prova att ta in vinkeln med de yttre skruvarna 😊👌🏻FreQa skrev:
Försökt moddat skåpsluckor då jag fått anpassa skåpstommen som var för hög så jag fick borra nya hål för gångjärt
[bild]
[video]
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Prova att skruva ut gångjärnet så att det blir större springa mot stommen.FreQa skrev:
[bild]
[video]
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Idag har jag använt flera maskiner och verktyg. Till och med en traktor.
Det började med att en kompis frågade mig i torsdags om jag ville ha glas från ett fönsterprojekt istället för att det skulle kasseras. Jag fick det till och med hemkört. Tänkte att det kan bli lock till en varmbänk för tidigare skörd i vår.
Igår grävde jag fram överbliven/ bortglömd tätvuxen furu ur snön. Bättre det kommer till användning hemma hos mig än ligger ute ett par år till och ruttnar bort.
Jag och sonen skruvade ihop ramen.
Sen ringde jag min bonde/ skitleverantör för att fråga om det skulle passa att hämta kögödsel någon lämplig dag. Jag hann inte mer än till någon hövlig fras såsom ”Är allt bra?”. Och var på väg att fråga om det fanns någon färsk gödsel tillgänglig men hann inte innan bonden sa rätt ut. ”Vi håller på att rensa bland korna så om du kommer inom en timme kan du få skit direkt.”
Så det var bara att hänga på kärran på bilen och åka direkt. 😆
Nu är det bara att flytta lådan till lämplig plats och fylla med gödsel och låta det brinna och bli varmt. Sen täcka med jord och så. Spenat tänkte jag primärt. Kanske lite sallad och bladkål?
Det började med att en kompis frågade mig i torsdags om jag ville ha glas från ett fönsterprojekt istället för att det skulle kasseras. Jag fick det till och med hemkört. Tänkte att det kan bli lock till en varmbänk för tidigare skörd i vår.
Igår grävde jag fram överbliven/ bortglömd tätvuxen furu ur snön. Bättre det kommer till användning hemma hos mig än ligger ute ett par år till och ruttnar bort.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen ringde jag min bonde/ skitleverantör för att fråga om det skulle passa att hämta kögödsel någon lämplig dag. Jag hann inte mer än till någon hövlig fras såsom ”Är allt bra?”. Och var på väg att fråga om det fanns någon färsk gödsel tillgänglig men hann inte innan bonden sa rätt ut. ”Vi håller på att rensa bland korna så om du kommer inom en timme kan du få skit direkt.”
Logga in
Skapa konto
Nu är det bara att flytta lådan till lämplig plats och fylla med gödsel och låta det brinna och bli varmt. Sen täcka med jord och så. Spenat tänkte jag primärt. Kanske lite sallad och bladkål?
Jag gissar att så mycket gödsel blir för mycket för de grönsakerna.S sinuslinus skrev:Idag har jag använt flera maskiner och verktyg. Till och med en traktor.
[bild]
[bild]
[bild]
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 287 inlägg
Bara för att du är kvar i samma gruva sen sju år tillbaka behöver väl inte alla andra fastna!? 😉
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg