4 130 431 läst ·
21 103 svar
4130k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Man filar ett spår och passar in en ny kugg som man hårdlöder fast och filar till form. En helt normal reparation.Rickard. skrev:
Efter helgens svarvade som jag visade på förra sidan så gav jag upp helt på powertwist-kilremmen som jag kört med och beställde en ny vanlig kilrem som jag hoppas ska funka bättre.
Lite förberedande demontering.
[bild]
[bild]
Spindeln och glidlagerna är som väntat i bra skick men tyvärr hittades jag en trasig kugg på det gjutna drevet som är en del av lågväxeln. Jag har inte bestämt om jag tänker göra något åt det eller inte och jag vet inte heller om jag kan göra nått åt det förutom att beställa ett helt nytt drev och modifiera för att ersätta detta och det lämnar jag isåfall till framtiden
[bild]
Idag sågade jag till och fick jag upp några av hyllorna av råspont igen i verkstan. Insåg att min modifierade ivarhylla med hjul som både cyklon och dammsugare stått på inte passar längre så nu står cyklonen på basen och dammsugaren på golvet.
Fogsvans. penna och superjaws som limtving för ett hyllplan.
Fogsvans. penna och superjaws som limtving för ett hyllplan.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Gjorde försök 3 igår efter jobbet, provar mig fram till det "perfekta" receptet och den här gången blev armeringen upphängd med ståltråd! Klippte av den, vattnade och plastade in nu på morgonen så då är det bara att vänta igen 😴
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I och med familjens nya skidintresse behövde det fixas något ställe att valla och slipa kanter på.
Har ett såg/arbetsbord i garaget men det är högt som det är och när man väl fått upp skidorna lite så skulle det bli för högt. Inte heller så sugen på att kladda valla över allt.
Är ett litet garage så plats för några stora saker finns inte så gjorde en avtagbar och nedfällbar liten vallabänk som fästs på befintligt arbetsbord. Funkat bra och är bra mycket stabilare än jag trodde. Eventuellt att det ska fixas några utfällbara armar eller liknande så man kan göra den längre när man vallar/slipar längre skidor.
Har ett såg/arbetsbord i garaget men det är högt som det är och när man väl fått upp skidorna lite så skulle det bli för högt. Inte heller så sugen på att kladda valla över allt.
Är ett litet garage så plats för några stora saker finns inte så gjorde en avtagbar och nedfällbar liten vallabänk som fästs på befintligt arbetsbord. Funkat bra och är bra mycket stabilare än jag trodde. Eventuellt att det ska fixas några utfällbara armar eller liknande så man kan göra den längre när man vallar/slipar längre skidor.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har du tips/länk till någon bra info kring diy-service? Har några uppsättningar skidor jag behöver styra upp.T TriNitro skrev:I och med familjens nya skidintresse behövde det fixas något ställe att valla och slipa kanter på.
[bild]
[bild]
Det finns bra flytande produkter som stryks på med svamp, sedan torka någon minut/timmar och sedan borstas av.nanowire skrev:
Annars är det att värma in lämpligt paraffin med vallajärn, låta svalna och sedan sickla av.
Är belaget torrt och går åt det grådaskiga hållet är paraffin att föredra.
Vallajärn, plastsicklar och kantslip är "bra att ha". ⛷️
Kantslip blir prio. Men först avrostning 🙈för jag råkade ha barnens nya skidor direkt på takräcket när jag körde norrut innan jul. En resdag med salt och plusgrader gjorde kaos innan temperaturen sjönk.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 424 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 424 inlägg
Barn behöver normalt inte särskilt vassa kanter då dom saknar tekniken och muskelkraften att hålla ett riktigt skär ändå utan sladdar sig ner (vilket många vuxna också gör såklart) och då är lagomt bäst, vasst är svårare.nanowire skrev:
Barn kan ju betyda lite olika saker så man får själv avgöra när man börjar tycka det är viktigt.
Jag har åkt någon form av nedförs så länge jag kan minnas och den enda slipningen jag gjort är att i ungdommen runda kanter för att kunna glida på stålräcken 😉
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Beror lite på underlaget också, när man tvingar ut barnen i ngn barnen i en backa bestående av ihopfryst konstsnö och blankis så är det välkommet med lite vassare kanterRickard. skrev:
Barn behöver normalt inte särskilt vassa kanter då dom saknar tekniken och muskelkraften att hålla ett riktigt skär ändå utan sladdar sig ner (vilket många vuxna också gör såklart) och då är lagomt bäst, vasst är svårare.
Barn kan ju betyda lite olika saker så man får själv avgöra när man börjar tycka det är viktigt.
Jag har åkt någon form av nedförs så länge jag kan minnas och den enda slipningen jag gjort är att i ungdommen runda kanter för att kunna glida på stålräcken 😉
Jag kör på 88grader på samtliga skidor i familjen.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 424 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 424 inlägg
Fast då kanske ändå barnen har rätt bra koll på grejerna innan man gör något sånt 😉Frustrator skrev:
Är väl som allt att lagomt är bäst men man behöver inte göra det till värsta grejen, om man inte vill såklart!
Tvillingarna är 17 och efter dusten med vägsaltet är skidorna tyvärr knappt skarpa nog att svänga med😊Rickard. skrev:
Barn behöver normalt inte särskilt vassa kanter då dom saknar tekniken och muskelkraften att hålla ett riktigt skär ändå utan sladdar sig ner (vilket många vuxna också gör såklart) och då är lagomt bäst, vasst är svårare.
Kan detta vara tillräckligt så jag slipper tänka så mycket mer på det? Är inte ute efter en ny hobby (skidslipning alltså) utan bara ett ok resultat med liten insats.
https://www.skistarshop.com/se/utru...LAgZFF3VPX92QW5lNs15PbI-TYYv0vRgaAiayEALw_wcB
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 424 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 424 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Igår gjorde jag rent robotklippare och bytte knivar. Rengöringen hade nog varit betydligt enklare i höstas…
Nu är det snö men snart kan jag stå på altanen och kolla på medan roboten klipper och tänka på hur mycket tid jag sparar.
Logga in
Skapa konto
Nu är det snö men snart kan jag stå på altanen och kolla på medan roboten klipper och tänka på hur mycket tid jag sparar.
Öh? Nej, de kommer heller inte lära sig tekniken då. Sen behöver det inte vara perfekt men kanter behövs om man ska lära sig att åka skidor - gammal som ung.Rickard. skrev:
Jag har aldrig åkt på skidor med några speciella kanter. Är det inte läskigt att göra lappkast med en vass stålkant framför ansiktet?mexitegel skrev: