Hep Hep skrev:
Idag har jag inte gjort ett förbannat dugg med verktyg och maskiner. För att klÀmma och kÀnna pÄ nya hyveln rÀknas vÀl inte. Antagligen har jag gjort nÄgot dumt i ett tidigare liv, för DHL och min kirurg verkar ha pratat ihop sig. En dryg vecka försent kom sÄ Àntligen hyveln - medan jag sov och fick en ny tumme. Ett av fÄ verktyg som verkligen krÀver tvÄ hÀnder. Skit.
[bild]
Fast den Àr Ätminstone snygg.
Det kunde varit vĂ€rre. De kunde satt tummen mitt i handen 😉

• Haha
sinuslinus
  • Laddar…
K
mexitegel mexitegel skrev:
Det kunde varit vĂ€rre. De kunde satt tummen mitt i handen 😉
Var det inte det som dom fixade frÄn första början trodde jag

• Haha
Testarn och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Idag Äkte jag pÄ en riktig överraskning nÀr jag stog och svarvade dÄ helt plötsligt vek sig staget till remspÀnningen (som funkar som koppling) mitt i ett skÀr och hela mellanaxeln dunsade in i svarven med remmen i full fart.
Svarv med remdrivning, trasigt stag och redskap pÄ ett arbetsbord. Viserar remschackelns brott och svarvverkyg framför maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett vĂ€ndskĂ€r kostade det men i övrigt Ă€r allt okej och jag kunde fulsvetsa ihop staget bara för att kunna göra klart projektet. Uppenbarligen Ă€r det inte första gĂ„ngen nĂ„gon fulsvetsar hĂ€r 😉
Rostig och hastigt svetsad axel med en gÀnga i Ànden, fÀst i en maskin, med remskivor i bakgrunden.
Skapa konto

Metallskiva med kullager pÄ trÀbord, nÀra fotograferad, anvÀnd i byggprojekt för remspÀnning.
Skapa konto

Efter det blev jag nyfiken pÄ hur jag skulle göra en bÀttre lagning med lÀngre gÀnga för justeringen och det innebÀr en withworth 3/8" vÀnstergÀnga sÄ jag började dÀr och testade och trots att jag inte riktigt hade rÀtt skÀr sÄ gick det vÀgen. Exakt hur jag ska fÄ ihop detta har jag inte bestÀmt Àn men jag kanske bara svetsar pÄ den nya gÀngan lite snyggare.
Justerbart svarvverktyg med gÀngstÄng och handtag mÀrkt "40373 Z" i en chuck. Verkstadsbakgrund syns.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 8 till
  • Laddar…
Ålning medelst hasning, spikpicka...
Vy underifrÄn golv med isolermaterial och golvregelverk i trÀ över markens vegetationslager.
Skapa konto

Nu kan jag isolera fÀrdigt och slÄ golv i undantaget.

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Nöjer mig med enbart allra högsta uppgradering och kvalitetssÀkring vad gÀller min sickmaskin. DÄ den inte Àr djup nog i anslaget sÄ innebar det att tillverka en detalj som tillgodoser mitt önskemÄl, och sjÀlvfallet vet jag med mig att enbart jag sjÀlv Àr kapabel att tillverka enligt mina högt stÀllda förvÀntningar. Och dÄ veven sitter pÄ en axel (inklusive en krysskil) av en större dimension Àn vad jag kunde uppbringa i lÀmpligt likasinnat material sÄ hÀnvisades jag till detta sofistikerade material.
Sickmaskin med egenskapstillverkad detalj för förbÀttrad funktion, vev med större axel och krysskil, i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Och sjÀlvfallet sÄ blev slutprodukten av denna uppgradering till full belÄtenhet.

• Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Årets gransafari slutade lyckligt. Vi nedlade ett stĂ„tligt exemplar som nu hĂ€nger i salen🎄
God jul!
Öppen konservburk som vĂ€rms över en liten brasa med rykande ved i ett snöigt landskap, med person i vinterklĂ€der i bakgrunden.
Skapa konto
HandsÄg beskÀr grenar pÄ en snötÀckt gran i skogen.
Skapa konto
Barn i vinterklÀder drar en gran genom snötÀckta landskap medan solen gÄr ner bakom trÀden i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 10 till
  • Laddar…
T
nanowire nanowire skrev:
Årets gransafari slutade lyckligt. Vi nedlade ett stĂ„tligt exemplar som nu hĂ€nger i salen🎄
God jul!
Lyckosar som har en vit jul, hÀr nere i södern börjar det bli dags för ytterligare ett varv med grÀsklipparen för det har inte slutat vÀxa Ànnu :) . iofs saknar jag inte snöskottandet, men det ska vara snö pÄ vintern!

• Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
B
Grannen pÄ 82Är ringde;
- "Det började lÄta en massa frÄn pannrummet i kÀllaren och nÀr jag kom ner sprutade det vatten. Kan du komma och kolla?"

Sagt och gjort... Han pekar och förklarar vad som hĂ€nt. Visar sig att trycket i systemet var för högt och sĂ€kerhetsventilen löste ut sĂ„ det sprutan vatten lite övetallt. NĂ€r jag kommer stĂ„r det pĂ„ 1,8 bar vilket Ă€r lite i överkant đŸ€” SlĂ„r igĂ„ng pumpen som efter ett tag börjar jobba, efter 10min passerar mĂ€taren 2 bar och jag vĂ€ljer att slĂ„ av pumpen. Du jag inte klassar mig som rörkrökare och (nĂ€stan) aldrig felsökt ett vĂ€rmesystem sĂ„ fĂ„r jag googla lite.

Efter lite funderande visar det sig att blÄsan i expansionskÀrlet Àr tom pÄ luft, inte ett pys nÀr jag trycker in ventilen. Blir till att slÀppa ut vattnet och sen hÀmta kompressorn, tur den Àr ganska slÀpbar sÄ det gÄr att bÀra ner den för trappen. Lite luft till blÄsan och sen vatten i systemet sÄ verkar det tuffa pÄ som det ska nÀr jag gÄr dÀrifrÄn.

Grannen var evigt tacksam för hjÀlpen, skönt för plÄnboken att slippa en jourutryckning i julhelgen.

Han berÀttat Àven att de varit dÀr pÄ service/kontroll i sommar, bör inte en av punkterna vara att kolla blÄsan?

• Gilla
  • Älska
Götesjö och 8 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Grannen pÄ 82Är ringde;
- "Det började lÄta en massa frÄn pannrummet i kÀllaren och nÀr jag kom ner sprutade det vatten. Kan du komma och kolla?"

Sagt och gjort... Han pekar och förklarar vad som hĂ€nt. Visar sig att trycket i systemet var för högt och sĂ€kerhetsventilen löste ut sĂ„ det sprutan vatten lite övetallt. NĂ€r jag kommer stĂ„r det pĂ„ 1,8 bar vilket Ă€r lite i överkant đŸ€” SlĂ„r igĂ„ng pumpen som efter ett tag börjar jobba, efter 10min passerar mĂ€taren 2 bar och jag vĂ€ljer att slĂ„ av pumpen. Du jag inte klassar mig som rörkrökare och (nĂ€stan) aldrig felsökt ett vĂ€rmesystem sĂ„ fĂ„r jag googla lite.

Efter lite funderande visar det sig att blÄsan i expansionskÀrlet Àr tom pÄ luft, inte ett pys nÀr jag trycker in ventilen. Blir till att slÀppa ut vattnet och sen hÀmta kompressorn, tur den Àr ganska slÀpbar sÄ det gÄr att bÀra ner den för trappen. Lite luft till blÄsan och sen vatten i systemet sÄ verkar det tuffa pÄ som det ska nÀr jag gÄr dÀrifrÄn.

Grannen var evigt tacksam för hjÀlpen, skönt för plÄnboken att slippa en jourutryckning i julhelgen.

Han berÀttat Àven att de varit dÀr pÄ service/kontroll i sommar, bör inte en av punkterna vara att kolla blÄsan?
Jag Àr inte heller rörmokare, men jag tÀnker lite sÄ hÀr:
  • Om de gjort service i somras, borde de inte ha upptĂ€ckt felet dĂ„? — eller sĂ„ Ă€r de kanske inte sĂ„ noggranna med sitt arbete.
  • Hos mig Ă€r trycket lite lĂ€gre (0,3-0,5 bar lĂ€gre) nĂ€r pumpen inte Ă€r igĂ„ng och vattnet Ă€r kallt. Jag tror att det normala trycket ska vara mellan 0,5 och 1 bar för ett ett- eller tvĂ„vĂ„ningshus, och mellan 1 och 1,5 bar för ett trevĂ„ningshus.
  • Om expansionskĂ€rlet hade luft i somras och nu har tappat trycket, borde trycket vara lĂ€gre, inte högre.

Allt detta kÀnns som att de som gjorde servicen inte gjort ett bra jobb. Kanske stÀllde de in systemet utan att pumpen var igÄng, med kallt vatten samt att luft behövde fyllas pÄ i expansionskÀrlet.

Men för att vara sÀker hade jag dubbelkollat efter en dag och Àven efter en vecka. Det kan hÀnda att systemet lÀcker vid pÄfyllningen och trycket ökar över tid. Visst, det Àr lÄngsökt, men det Àr inte helt uteslutet. Det kan ju hÀnt nÄgort sedan i sommras.

T
min egen högst personliga uppfattning Àr att den sÄ kallade "servicen" som sÄna firmor utför Àr till 99% meningslös, speciellt om den görs sommartid nÀr vÀrmesystemet inte jobbar....
Att tömma systemet för att kolla om blÄsan Àr hel gör man inte, det orsakar mer skada Àn nytta. I de fall systemet Àr byggt sÄ att det gÄr att stÀnga av tanken med en ventil Àr det möjligt att göra kontrollen men jag tvivlar pÄ att det görs (hÀr har jag vÀldigt gÀrna fel :) ).

Och trycket i blÄsan bör vara nÄgot högre Àn normalt systemtryck för att kunna utföra sin funktion.

Om systemtrycket ökar över vad blÄsan normalt borde varit instÀlld pÄ sÄ borde det innebÀra att kranen för pÄfyllning Àr öppen (eller att vramvattenberedaren/vÀrmevÀxlaren lÀcker igenom

En gissning isÄfall Àr att den lÀckande blÄsan gjort att det kommit ut luft i radiatorerna vilket Àgaren tolkat som att det varit brist pÄ vatten i systemet och fyllt pÄ, kanske att kranen inte helt stÀngts efterÄt?

De flesta rörmockare Àr riktigt bra, men de Àr bara sÄ svÄra att fÄ tag pÄ! I alla fall hÀrikring Àr det brist.

nikasp
T trycklös skrev:
Lyckosar som har en vit jul, hÀr nere i södern börjar det bli dags för ytterligare ett varv med grÀsklipparen för det har inte slutat vÀxa Ànnu :) . iofs saknar jag inte snöskottandet, men det ska vara snö pÄ vintern!
Är i LuleĂ„ med familjen över jul och barnen pĂ„ 9 och 10 Ă„r Ă„ker skridskor och leker i snön. Bor i Stockholm sedan 27 Ă„r och vĂ€njer mig aldrig vid dĂ„liga vintrar som vi har i Ă„r. Förra var dock mycket bra i Stockholm och nog hela landet. Nu verkar det bara bli 2v med snö, LuleĂ„ och JĂ€mtland v8 😱 Sugen pĂ„ att flytta norrut.

• Älska
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
B
M maglin skrev:
Jag Àr inte heller rörmokare, men jag tÀnker lite sÄ hÀr:
  • Om de gjort service i somras, borde de inte ha upptĂ€ckt felet dĂ„? — eller sĂ„ Ă€r de kanske inte sĂ„ noggranna med sitt arbete.
  • Hos mig Ă€r trycket lite lĂ€gre (0,3-0,5 bar lĂ€gre) nĂ€r pumpen inte Ă€r igĂ„ng och vattnet Ă€r kallt. Jag tror att det normala trycket ska vara mellan 0,5 och 1 bar för ett ett- eller tvĂ„vĂ„ningshus, och mellan 1 och 1,5 bar för ett trevĂ„ningshus.
  • Om expansionskĂ€rlet hade luft i somras och nu har tappat trycket, borde trycket vara lĂ€gre, inte högre.

Allt detta kÀnns som att de som gjorde servicen inte gjort ett bra jobb. Kanske stÀllde de in systemet utan att pumpen var igÄng, med kallt vatten samt att luft behövde fyllas pÄ i expansionskÀrlet.

Men för att vara sÀker hade jag dubbelkollat efter en dag och Àven efter en vecka. Det kan hÀnda att systemet lÀcker vid pÄfyllningen och trycket ökar över tid. Visst, det Àr lÄngsökt, men det Àr inte helt uteslutet. Det kan ju hÀnt nÄgort sedan i sommras.
Jag var nog otydlig i det jag skrev 🙂Röda markeringen börjar pĂ„ 1,5 bar och jag fyllde blĂ„san med luft till 0,5 och sedan vatten upp till 1 bar. Huset Ă€r ett plan + kĂ€llare.
Ska kolla till hur det ser ut idag nÀr systemet fÄtt jobba lite.

• Gilla
maglin
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Imorse hade jag inget svar pÄ din frÄga om hur jag ska kantlista. I det hÀr projektet har jag valt att lösa ett problem i taget, gÄ pÄ kÀnn/ erfarenhet och inte grubbla sÄ mycket.

[bild][bild]
Basning?

Nu har jag inte gjort sÄ mycket med verktyg pÄ sistone som jag hade velat, sÄ jag fÄr vÀl nöja mig med att berÀtta att jag installerade lite elektronik i sÀngen igÄr? Nu har det ju Àntligen varit lite frost ute och förmodligen skulle jag gissa att det kan bli kallare innan det blir varmare igen sÄ jag plockade fram madrassvÀrmarna ur garderoben. Husfrun Àr nöjd och belÄten i alla fall. Min rygg verkar ha samma Äsikt. Och sÄ kan man ha fönstret öppet lite extra...

SĂ„ 2x 60w (max) gör vĂ€ldigt mycket för bekvĂ€mligheten och man kan snĂ„la pĂ„ andra element istĂ€llet framför allt nĂ€r det Ă€r lite för varmt Ă€ven pĂ„ halv effekt. Rekommenderas om man har en gnisslig rygg eller kall bĂ€ttre hĂ€lft. 😀

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Nu har jag inte gjort sÄ mycket med verktyg pÄ sistone som jag hade velat, sÄ jag fÄr vÀl nöja mig med att berÀtta att jag installerade lite elektronik i sÀngen igÄr? Nu har det ju Àntligen varit lite frost ute och förmodligen skulle jag gissa att det kan bli kallare innan det blir varmare igen sÄ jag plockade fram madrassvÀrmarna ur garderoben. Husfrun Àr nöjd och belÄten i alla fall. Min rygg verkar ha samma Äsikt. Och sÄ kan man ha fönstret öppet lite extra...

SĂ„ 2x 60w (max) gör vĂ€ldigt mycket för bekvĂ€mligheten och man kan snĂ„la pĂ„ andra element istĂ€llet framför allt nĂ€r det Ă€r lite för varmt Ă€ven pĂ„ halv effekt. Rekommenderas om man har en gnisslig rygg eller kall bĂ€ttre hĂ€lft. 😀
NÄt sÄnt typ: https://www.clasohlson.com/se/Beurer-TS-23-varmemadrass,-150-x-80-cm/p/34-5029

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.