4 130 655 läst ·
21 105 svar
4131k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Ett liten maskinskruvstycke funkar att
Några traktorer och kärror. En bekant ligger uppåt 450 däcTorpAnders skrev:
Tog en sen höstrunda ikväll och pumpade däck så att de inte står tomma eller halvtomma när något ska fram i vinter.
Det blev 26 stycken, och då är inte bilarna eller småkrafs som skottkärror och liknande med.
Totalt så får jag ihop närmare 60 däck som ska hålla luft, något som slog mig först nu när jag höll på😵💫
Jag slutar oftast i en spetstång, en bitsmejsel med bits och en mindre victorinox när jag försöker sätta ihop ett kit.Fario skrev:
Jag satt i helgen och tänkte att det är dags att uppgradera bitsatsen som hör till min Victorinox SwissTool Plus.
Detta multiverktyg har jag haft i snart tjugo år och har varit till nytta i många sammanhang. Som när ett bord vinglar i lägenheten man hyrt i Prag på semester eller när en dotters klänning behöver lagas i Paris (saxen kom till nytta).
Men jag har ständigt funderat över bitsen. De som följde med är:
PH0 och PH3
Torx 10 och Torx 15
Insex (SW)3 och SW4
[bild]
Att det inte finns PH2 är inte konstigt, en sådan sitter ju på själva multiverktyget.
PH3 känns udda men samtidigt vet jag att den kommit till nytta någon gång. Minns inte till vad…
PH0 är väldigt användbar för elektronik och leksaker. Batteribyte som exempel.
Torx 20 och 25 känns bra som komplement.
Fundera fundera.
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slutfört pippimatstationen och ställt ut de till de små liven, tillverkat två st parallellt så en kompis ska få den ena.
Några gamla kompostgaller, en hel del spillvirke, en skiva kanalplast som vindskydd på baksidan mm.
Blev en hel del fräsning, hyvling och sågning.
Notering till mig själv: MÅSTE skaffa spånsug inom kort, det är fan inte kul att skotta säckvis med kutter och sågspån förutom allt fint jävla damm som lägger sig som en hinna på allt i verkstan.😂
Mvh
35 mm funkar för de flesta småfåglarna om de kryper igenom fast de kan bli stressade och skadade av att vara instängda med större fåglar. Blåmesar har t ex inte mycket att sätta emot mot en pilfink.
Jag kör talg och fett i en matare för nötter vilket funkar bra. Är det riktigt kallt fyller jag upp den med jordnötter.
Jag kör talg och fett i en matare för nötter vilket funkar bra. Är det riktigt kallt fyller jag upp den med jordnötter.
Jättesnyggt bygge!S Stefan.o skrev:
Har en liknande lösning men den är mycket simplare.
Du behöver inte göra något åt maskorna i näten; vi har regelbundet pilfink, blåmes, talgoxe, rödhake, nötväcka, bofink och just nu domherre och alla rör sig obehindrat in och ut genom kompostgallren. Då och då sitter det en hackspett på nötautomaten därinne.
Tillför ett fantastiskt skådespel till trädgården!
//Ronnie
Fast man får ju inte flyga med dom där om man inte har incheckat bagage och det har jag aldrig, så för mig är det tämligen värdelöst verktyg. Har en Leatherman Wave i jobbväskan annars vilket också är olagligt för jag rör mig på allmän plats... SuckFario skrev:
Jag satt i helgen och tänkte att det är dags att uppgradera bitsatsen som hör till min Victorinox SwissTool Plus.
Detta multiverktyg har jag haft i snart tjugo år och har varit till nytta i många sammanhang. Som när ett bord vinglar i lägenheten man hyrt i Prag på semester eller när en dotters klänning behöver lagas i Paris (saxen kom till nytta).
Men jag har ständigt funderat över bitsen. De som följde med är:
PH0 och PH3
Torx 10 och Torx 15
Insex (SW)3 och SW4
[bild]
Att det inte finns PH2 är inte konstigt, en sådan sitter ju på själva multiverktyget.
PH3 känns udda men samtidigt vet jag att den kommit till nytta någon gång. Minns inte till vad…
PH0 är väldigt användbar för elektronik och leksaker. Batteribyte som exempel.
Torx 20 och 25 känns bra som komplement.
Fundera fundera.
[bild]
Tackar!P Pysslarn skrev:Jättesnyggt bygge!
Har en liknande lösning men den är mycket simplare.
Du behöver inte göra något åt maskorna i näten; vi har regelbundet pilfink, blåmes, talgoxe, rödhake, nötväcka, bofink och just nu domherre och alla rör sig obehindrat in och ut genom kompostgallren. Då och då sitter det en hackspett på nötautomaten därinne.
Tillför ett fantastiskt skådespel till trädgården!
//Ronnie
Det är kul med fåglar, kanske är ett bevis på min allt mer accelererande gubbighet?!😂
Hittills är det mestadels talgoxar men lite andra varianter torde väl hitta hit så småningom får jag hoppas!
Vi har ett gammalt soptunneskåp i stugan, som efter kommunens införande av de nya megatunnorna blivit över. Funderade länge på vad vi skulle ha det till men även den fick bli en fågelmatare.
Jag brukar också bära Wave. Blir jag åtalad för det måste jag sannolikt först gjort något som gör att jag verkligen förtjänar att haffas. Så har därför inga problem med det, tvärtom.RoTe skrev:
Väldigt irriterande med flygandet dock, det håller jag med om. Då brukar jag ha en sån här istället. Inte bra men bättre än inget.
Logga in
Skapa konto
Hur som helst gillar jag inte lagar som kriminaliserar en stor del vanligt folk. Det är ju flertalet gånger snickare åkt dit för att ha jobbyxorna på i privata ärenden före, under eller efter arbetsdagen och glömt att de har en kniv i dessa. Jag har min Wave numera främst för cykelns skull, det är sjukt smidigt att kunna åtgärda saker lite snabbt ute, istället för att släpa in den upp på balkongen. Det skulle inte förvåna mig om polisen hade åsikter över visst cykelunderhåll på centralen är jag parkerar.nanowire skrev:
Vad jag gjort är klassikern; ”fräsa först och köpa ny plywood sedan”.
Löses nödtorftigt med 1 mm distanser som pressar spegeln mot ramens framsida medan limmet torkar. Samt en Stigbergets. Distanserna går nog att klara sig utan.
Löses nödtorftigt med 1 mm distanser som pressar spegeln mot ramens framsida medan limmet torkar. Samt en Stigbergets. Distanserna går nog att klara sig utan.
Logga in
Skapa konto
Idag har jag inte gjort ett förbannat dugg med verktyg och maskiner. För att klämma och känna på nya hyveln räknas väl inte. Antagligen har jag gjort något dumt i ett tidigare liv, för DHL och min kirurg verkar ha pratat ihop sig. En dryg vecka försent kom så äntligen hyveln - medan jag sov och fick en ny tumme. Ett av få verktyg som verkligen kräver två händer. Skit.
Fast den är åtminstone snygg.
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Får bygga ngn attrapp så du kan dra den med en hand..Hep skrev:
Idag har jag inte gjort ett förbannat dugg med verktyg och maskiner. För att klämma och känna på nya hyveln räknas väl inte. Antagligen har jag gjort något dumt i ett tidigare liv, för DHL och min kirurg verkar ha pratat ihop sig. En dryg vecka försent kom så äntligen hyveln - medan jag sov och fick en ny tumme. Ett av få verktyg som verkligen kräver två händer. Skit.
[bild]
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg