Lysande förslag. Tveksamt om atrappbyggande eller svetsning är smidigt med en hand.

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
S
Hep Hep skrev:
Lysande förslag. Tveksamt om atrappbyggande eller svetsning är smidigt med en hand.
Kunde du inte bett att få ett verktyg inopererat i handen?

T
Hep Hep skrev:
Idag har jag inte gjort ett förbannat dugg med verktyg och maskiner. För att klämma och känna på nya hyveln räknas väl inte. Antagligen har jag gjort något dumt i ett tidigare liv, för DHL och min kirurg verkar ha pratat ihop sig. En dryg vecka försent kom så äntligen hyveln - medan jag sov och fick en ny tumme. Ett av få verktyg som verkligen kräver två händer. Skit.
[bild]
Fast den är åtminstone snygg.
Verkligen snygg!
Vi andra håller tummarna (sic!) för en snabb konvalescens och fullständig framgång med operationen.
Nu har du något att se fram emot när gipset kommer av. 👍

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Kunde du inte bett att få ett verktyg inopererat i handen?
Kan bli i nästa steg. Det sitter en m8 i mig nu, så jag siktar på att bli swiss army man.

• Haha
  • Gilla
oscar_uppsala och 3 till
  • Laddar…
Jag har väl nog missat nåt för jag har inte varit så aktiv här på sistone men vad har hänt med din hand?

Hep Hep skrev:
Kan bli i nästa steg. Det sitter en m8 i mig nu, så jag siktar på att bli swiss army man.
Skruvmutter M8 x 35 mm, elförzinkad, visas mot vit bakgrund. Biltemas webbplats och pris är synligt ovan och vid sidan om bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DennisCA DennisCA skrev:
Jag har väl nog missat nåt för jag har inte varit så aktiv här på sistone men vad har hänt med din hand?
Inget dramatiskt eller spännande alls tyvärr. Bara en utsliten led i tummen som nu är bytt.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Jag försökte planhyvla härom veckan. Det blev mörkt i större delen av huset när jag startade matningsmotorn på hyveln. Någonstans är det kortslutning ordentligt. Troligen mellan två faser då två säkringar går.

Hyveln har två hastigheter genom dahlanderkoppling.

Började med det enklaste och skruvade upp brytaren. Den såg helt hel ut. Nästa steg blev att följa alla kablar. Ingen synlig skada där heller. Och då borde det dessutom varit kortslutning mot jord.

Så till motorn. Kopplingsboxen sitter så klart på baksidan, så jag fick demontera motorn.
[bild]
I boxen fanns det spår av klåpare. Blå ringkabelskor storlek M6 på en 0,75mm2 kabel och M4 skruv. En mutter hade dessutom vibrerat loss. Därtill så såg kabelskorna ut att ha blivit krimpade med tänderna, en rostig flacktång eller möjligen en s.k. kabelskotång av den typ som man kan köpa i en sats på bensinmackar.

Här fanns det hopp om snabba lösningar. Tyvärr grusades dom snart då jag kollat att alla anslutningar satt fast ocv provstartade igen. En tydlig ljusbåge någonstans neråt lindningshärvan. Här finns ett större fel.

Bara att riva ut motorn och plocka isär.
[bild]
Tydliga spår av ljusbåge syns.

Så nu är frågan - försöka laga lindningen? Byta till ny dahlanderkopplad motor? Byta till en vanlig 4 polig motor och frekvensomriktare? Det lutar åt det senare för då får jag steglös justering av matningshastigheten på köpet.
Hur gick det?

Mitt förslag är att linda om motorn. En professionell omlindning torde gå på kring 4000-7000 kronor. Det går att linda själv om man har tålamod och tankeskärpa.
Nya dahlandermotorer finns knappt att köpa för pengar. Det blir hastigt dyrt att bygga om kostruktionen för någon annan motor.

Fast först skulle jag försöka hitta skadan. Med litet tur kan det ju vara någon utgående eller inkommande tråd som är skadad och som går att byta utan att riva upp lindningen.

Ny dahlanderkopplad motor går på ca 3000kr. Finns att beställa från Tyskland. En fyrpolig går på dryga tusenlappen ny. Frekvensare har jag. Det känns inte alltför svårt att hitta en begagnad 0,55kW fyrpolig motor på fot heller

Har inte haft tid med detta på några veckor nu. Tänkte försöka lossa härvan någon dag, men tänker inte lägga alltför mycket jobb på det i och med att jag har andra möjliga lösningar.

Om du kan få en ny dahlandermotor för 3000 kronor säger jag bara en sak: KÖP!

kisumisu
Verktygslåda med hylsnyckelsats och en borrskruvdragare på ett trägolv.
Skapa konto
Närbild på en metallfjäder med anslutande skruv och platta, del av en mekanism i ett skåp.
Skapa konto
Närbild av en metalldel av en fällbar vindstrappa, med synliga skruvar och fjädermekanism, monterad mot en vit yta.
Skapa konto

Marbodals skitkök och system till skruvar.
Som skulle hålla lucka fast såhär
En skruv på ett träbord, använd i ett försök att fästa en skåpslucka i en spånplatta med Marbodals kökssystem.
Skapa konto

Som förra ägaren och även jag tidigare försökt laga såhär

Två silverfärgade skruvar ligger på en träyta, med en skruv delvis ovanpå den andra.
Skapa konto

Men spånplatta är spånplatta....så nu håller det förhoppningsvis med det här

Förpackning med Bärebo rostfri maskinskruv M6x60, liggandes vid en del av ett dokument och en skruv på vit bakgrund.
Skapa konto

Gångjärnen ihopskruvade i varandra på var sin sida.

Närbild på köksskåpsdörrar med Marbodal-design och gångjärn, monterade för att stabilisera konstruktionen i spånplatta.
Skapa konto

Gångjärn och fjäder på ett skåp i köket, med spånskiva som fastsättning, förbättrat för stabilitet.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en vag förhoppning att kunna laga motorn på samma vis som jag gjorde med Arbogan för några år sedan. I grunden så var problemet det samma - att ledningarna från plinten till härvan var dåliga. Reparationen av Arbogan underlättades av att det gick att pressa ur lindningen ur statorhuset. Och att den hade kortslutning mot jord en bra bit från lindningen.

Närbild av en motorstator med synliga, delvis skadade ledare och lindningar, hållna av en hand.
Skapa konto

Sådan tur hade jag inte här. Kortslutningen är mellan två ledare precis där de ligger mot lindningen och ljusbågen har bränt en stor skada i lindningen därunder. Det märks på att lindningarna inte har samma resistans längre.

Det får bli byte. Skulle ändå vilja rusta upp elen på hyveln då den saknar broms och nollspänningsskydd samt att av och på sitter på ett bökigt ställe. Så det får nog bli en mer genomgripande el-renovering.

4/8 polig motor:
https://www.js-technik.se/trefasmotor-msp-803-0-55-0-30-kw-4-8polig-b3/2G2506B606A000
Vet ej om det är Dahlander eller separata lindningar. Men jag tror som sagt det får bli enhastighetsmotor och frekvensstyrning istället.

• Ledsen
Tule54
  • Laddar…
Motorn i annonsen är inte en dahlandermotor. Den har separata lindningar som ger olika effekt på de båda varvtalen.

Hur stor är skadan i lindningen? Ibland lär man kunna värma hartsen på lindningen lokalt med en varmluftspistol och kila loss de översta trådarna med en träpinne av hårt trä så den nya hartsen kan krypa under de översta trådarna. Sedan kan man hartsa om. Jag har aldrig gjort det själv men jag vet att folk har räddat motorer med den där typen av skador på det viset.

Frekvemnsomvandlardrift brukar kunna föra med sig problem när inställningsområdet blir för stort. Det vanligaste problemet är överhettning i motorn när växelströmsvågorna blir för långa. Enligt en närstående kraftströmsiongenjör som vänligt men bestämt avrådde mig från att ersätta en tvåhastighetsmotor med enhastighetsmotor och frekvensomvandlare.

• Gilla
pjgb
  • Laddar…
Plockade av vertikalhuvudet på fräsen, nu som då behöver olja fyllas på i spindeldockan för horisontalfräsen och tyvärr är den så designad att det måste av för detta. Skulle varit trevligt med ett hål och ett siktglas istället.

Med det vanliga vertikalhuvudet kan man plocka av det för hand, men jag har det förlängda vertikalhuvudet som kan dubblera som stöd för vertikalfräsen. Det är dock så tung man behöver lyftanordning (eller vara två).

Fräsmaskin i verkstad med avtagbart vertikalhuvud; omgiven av väggmonterade kugghjul och verktygshylla i bakgrunden.
Skapa konto

Vertikalhuvud avmonterat från en fräs i verkstad, omgiven av verktyg och hyllor, bredvid digital skärmvisning.
Skapa konto

Nu räcker det nåt år innan det behöver göras igen.

• Gilla
Dan_Johansson och 9 till
  • Laddar…
Monterat en dörr i friggeboden. Allt gick bra tills de återanvända hålen i karmen började bli för stora. Lite bändande och så får det vara til våren. När allt har torkat och satt sig så borrar jag några nya hål (det skulle jag gjort från början) och riktar allt. Jag ska t o m lyxa till det och montera ett fungerande lås.

Sen har jag försökt knacka på låscylindern i tändningslåset men det får bli bärgare..

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.