4 130 740 läst ·
21 107 svar
4131k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Idag har jag gått loss med spett och ”handbilat” upp en dryg kvadratmeter gammal källarplatta.
Döm om min förvåning när inget berg hittades under plattan, bara stora sprängstenar och en jäkla massa vatten.
Rummet är ca 16 kvadratmeter och angränsar till garaget. Hoppet lever om en verkstad igen. Men jag vill gärna bila upp hela plattan och isolera samt lägga ner golvvärme. Det kräver dock någon form av invändig dränering först.
Läs gärna i tråden om ni har bra idéer!
https://www.byggahus.se/forum/threads/grava-ur-kallare-pa-berg.565421/
Döm om min förvåning när inget berg hittades under plattan, bara stora sprängstenar och en jäkla massa vatten.
Rummet är ca 16 kvadratmeter och angränsar till garaget. Hoppet lever om en verkstad igen. Men jag vill gärna bila upp hela plattan och isolera samt lägga ner golvvärme. Det kräver dock någon form av invändig dränering först.
Läs gärna i tråden om ni har bra idéer!
https://www.byggahus.se/forum/threads/grava-ur-kallare-pa-berg.565421/
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stativet från Bosch till 360-lasern hjälpte till att göra köttbullar!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen har jag monterat utegranen! En tikelitokgran jag byggde i fjol!
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Det är inga spillbitar utan det är noga uträknat för att få rätt proportioner och få ut en gran ur en 5,4 meters regel.tveksamt skrev:
Virket är 145x45
https://www.bauhaus.se/regel-vida-4...15699&indexName=nordic_production_sv_products
Logga in
Skapa konto
Bitarna är följande långa
1-3 50 cm
4 40 cm
5 100 cm
6 60 cm (om man zoomar in ser man att det ligger en regel extra under)
Jag började med att såga alla bitar i rätt längd.
Logga in
Skapa konto
Sen är det vinkel på, kommer inte ihåg hur jag räknade ut den nu men den ska vara så att det är vågrätt.
Logga in
Skapa konto
Men jag gjorde en ”rigg” så att alla blev exakta.
Ihopskruvat med trallskruv.
Sen är det en ljusslinga i som sitter med krokar.
Kan vara så att jag skrivit en liknande beskrivning innan men jag tror jag skulle beskrivit det på samma sätt.
Bytt klinga på "nya" handcirkelsågen som jag hittade på skroten för några veckor sedan.
Hålet i klingan skulle vara 1 1/8 engelsk tum och det är ovanligt numera. Därför köpte jag en vanlig Makita klinga med 20mm hål och filade upp hålet till rätt mått.
Jag har en annan större och bättre handcirkelsåg som jag använder på byggen. När jag någon gång behöver såga något skär med handcirkelsåg i snickeriet är den stora alltid någon annanstans. Ofta ute på något bygge. Därför har jag länge försökt hitta en billig handcirkelsåg att ha på plats i snickeriet att ta till.
Den här Black&Decker från den tiden när de ännu höll någorlunda användbar kvalitet hade hamnat på skroten på väg till nedsmältning. Den var obetydligt använd. Jag köpte loss den för några euro och bytte lager och klinga och fyllde nytt vaselin (lagerfett) i kuggväxeln. Totalkostnaden är ungefär 50 euro. Den får duga. Mycket billigare än såhär kan det inte bli.
Hålet i klingan skulle vara 1 1/8 engelsk tum och det är ovanligt numera. Därför köpte jag en vanlig Makita klinga med 20mm hål och filade upp hålet till rätt mått.
Jag har en annan större och bättre handcirkelsåg som jag använder på byggen. När jag någon gång behöver såga något skär med handcirkelsåg i snickeriet är den stora alltid någon annanstans. Ofta ute på något bygge. Därför har jag länge försökt hitta en billig handcirkelsåg att ha på plats i snickeriet att ta till.
Den här Black&Decker från den tiden när de ännu höll någorlunda användbar kvalitet hade hamnat på skroten på väg till nedsmältning. Den var obetydligt använd. Jag köpte loss den för några euro och bytte lager och klinga och fyllde nytt vaselin (lagerfett) i kuggväxeln. Totalkostnaden är ungefär 50 euro. Den får duga. Mycket billigare än såhär kan det inte bli.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Modifiera Ikea metod-skåp
Har Ikea metod hemma. Älskar det till stor del, bra kvalitet, bra att det är lätt att komplettera osv. Jag ville komplettera ett skåp med en extra låda. Tyvärr hade Ikea glömt att borra hål där jag ville sätta skenorna men tummstocken visade att ”det ska nog gå”.
Så här är facit att man kan ha 2 låga lådor plus en hög på 40 cm u Metodskåpen. Det enda man behöver göra är att ta vanliga gipsskruv och skruva fast skenorna i mitten. Gäller bara att mäta noga mot lådan under.
Förhoppningsvis kanske detta inspirerar någon som har tänkt samma.
Logga in
Skapa konto
Har Ikea metod hemma. Älskar det till stor del, bra kvalitet, bra att det är lätt att komplettera osv. Jag ville komplettera ett skåp med en extra låda. Tyvärr hade Ikea glömt att borra hål där jag ville sätta skenorna men tummstocken visade att ”det ska nog gå”.
Logga in
Skapa konto
Så här är facit att man kan ha 2 låga lådor plus en hög på 40 cm u Metodskåpen. Det enda man behöver göra är att ta vanliga gipsskruv och skruva fast skenorna i mitten. Gäller bara att mäta noga mot lådan under.
Ikea använder f.ö. System 32, så om man har en jigg för det borde det vara rätt lätt att komplettera med, jag antar något av de mittersta hålen. Eller om man vill veta vad man ska borra… är också 5mm-hål och systemskruv som brukar användas.Ossian K Olsson skrev:
Modifiera Ikea metod-skåp
[bild]
[bild]
Meckat klart årets vinterdekoration till huset. Hustrun hittar på Instagram, jag bygger. Dock behövdes alldeles för lite nya verktyg och inga nya maskiner alls, jag får nog lobba för nåt nytt strategiskt projekt... 🤔
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Ser otroligt propert och snyggt ut! Bra jobbat, vad är det för material?N Nikoneer skrev:
Vissa är plywood, vissa osb (snålade lite på inköpet...) Målat 2 varv med vit husfärg, ihopmonterat och uppstöttat med tryckta 28x45. Ljusslingor på baksidan av alla figurer, och de står i flera lager för att ge djupeffekt.Ossian K Olsson skrev:
Jag kan inte ta äran för designen, men väl utförandet!