Idag har jag gått loss med spett och ”handbilat” upp en dryg kvadratmeter gammal källarplatta.

Döm om min förvåning när inget berg hittades under plattan, bara stora sprängstenar och en jäkla massa vatten.

Rummet är ca 16 kvadratmeter och angränsar till garaget. Hoppet lever om en verkstad igen. Men jag vill gärna bila upp hela plattan och isolera samt lägga ner golvvärme. Det kräver dock någon form av invändig dränering först.

Läs gärna i tråden om ni har bra idéer!
https://www.byggahus.se/forum/threads/grava-ur-kallare-pa-berg.565421/

• Gilla
mali73
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Stativ från Bosch fotograferar köttbullar på en köksbänk; bild av en kamera pekande mot stekpanna och köttbullar på bakplåtspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stativet från Bosch till 360-lasern hjälpte till att göra köttbullar!

Trekantig trästruktur dekorerad med ljusslingor i en verkstad med verktyg och arbetsbänk i bakgrunden.
Skapa konto

Utegran med ljusslingor placerad mot en tegelfasad, bredvid ett fönster med färgat glas.
Skapa konto

Sen har jag monterat utegranen! En tikelitokgran jag byggde i fjol!

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
Det blir inte full tjocklek på golvet hela vägen ut, men det ska åtminstone vara ungefär samma tjocklek på hela bredden.
Golvläggning pågår framför glasdörrar, verktyg och material är utspridda på det halvfärdiga trägolvet.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Stativet från Bosch till 360-lasern hjälpte till att göra köttbullar!

[bild]

[bild]

Sen har jag monterat utegranen! En tikelitokgran jag byggde i fjol!
Snyggt, vad har du för mått på delarna till granen?

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Ossian K Olsson
tveksamt tveksamt skrev:
Tack! Kan mäta när jag kommer hem.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Känns som något som beror på vilka spillbitar man råkar ha liggande...

T Troberg skrev:
Känns som något som beror på vilka spillbitar man råkar ha liggande...
Absolut, den där såg bara ut att ha blivit proportionerlig och lagom så lika bra att få ”facit” tänkte jag. :)

Ossian K Olsson
tveksamt tveksamt skrev:
Absolut, den där såg bara ut att ha blivit proportionerlig och lagom så lika bra att få ”facit” tänkte jag. :)
Det är inga spillbitar utan det är noga uträknat för att få rätt proportioner och få ut en gran ur en 5,4 meters regel.

Virket är 145x45
https://www.bauhaus.se/regel-vida-4...15699&indexName=nordic_production_sv_products

Trästruktur formad som en julgran med en ljusslinga, placerad på en gräsmatta vid ett trästaket.
Skapa konto

Bitarna är följande långa
1-3 50 cm
4 40 cm
5 100 cm
6 60 cm (om man zoomar in ser man att det ligger en regel extra under)

Jag började med att såga alla bitar i rätt längd.

Träregel i zickzackmönster med monterad ljusslinga lutar mot en trävägg.
Skapa konto

Sen är det vinkel på, kommer inte ihåg hur jag räknade ut den nu men den ska vara så att det är vågrätt.

Kap- och gersåg som används för att exakt kapa en tryckimpregnerad regel i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Men jag gjorde en ”rigg” så att alla blev exakta.

Ihopskruvat med trallskruv.

Sen är det en ljusslinga i som sitter med krokar.

Kan vara så att jag skrivit en liknande beskrivning innan men jag tror jag skulle beskrivit det på samma sätt.

• Gilla
Putte G... och 14 till
  • Laddar…
Jag fick en liknande av min pappa i lördags faktiskt, dock siar jag inte om hur mycket spill det blev för honom

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Bytt klinga på "nya" handcirkelsågen som jag hittade på skroten för några veckor sedan.

Hålet i klingan skulle vara 1 1/8 engelsk tum och det är ovanligt numera. Därför köpte jag en vanlig Makita klinga med 20mm hål och filade upp hålet till rätt mått.

Jag har en annan större och bättre handcirkelsåg som jag använder på byggen. När jag någon gång behöver såga något skär med handcirkelsåg i snickeriet är den stora alltid någon annanstans. Ofta ute på något bygge. Därför har jag länge försökt hitta en billig handcirkelsåg att ha på plats i snickeriet att ta till.

Den här Black&Decker från den tiden när de ännu höll någorlunda användbar kvalitet hade hamnat på skroten på väg till nedsmältning. Den var obetydligt använd. Jag köpte loss den för några euro och bytte lager och klinga och fyllde nytt vaselin (lagerfett) i kuggväxeln. Totalkostnaden är ungefär 50 euro. Den får duga. Mycket billigare än såhär kan det inte bli.

Handcirkelsåg i skruvstäd på verkstadsbord med verktyg som fil och skjutmått, omgivet av trä och skogsmark i bakgrunden.
Skapa konto

Återanvänd handcirkelsåg av märket Black&Decker på arbetsbänk med träspån i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Modifiera Ikea metod-skåp

Ikea metod-skåp med utdragna lådor, varav en ligger på golvet med köksredskap. Modifierad skena syns för att passa extra låda.
Skapa konto

Har Ikea metod hemma. Älskar det till stor del, bra kvalitet, bra att det är lätt att komplettera osv. Jag ville komplettera ett skåp med en extra låda. Tyvärr hade Ikea glömt att borra hål där jag ville sätta skenorna men tummstocken visade att ”det ska nog gå”.

Öppen kökslåda i ett Ikea Metod-skåp, fylld med köksredskap och skålar, med en borrmaskin och skruvar på bänkskivan ovanför.
Skapa konto

Så här är facit att man kan ha 2 låga lådor plus en hög på 40 cm u Metodskåpen. Det enda man behöver göra är att ta vanliga gipsskruv och skruva fast skenorna i mitten. Gäller bara att mäta noga mot lådan under.

Förhoppningsvis kanske detta inspirerar någon som har tänkt samma.

• Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Modifiera Ikea metod-skåp

[bild]

Har Ikea metod hemma. Älskar det till stor del, bra kvalitet, bra att det är lätt att komplettera osv. Jag ville komplettera ett skåp med en extra låda. Tyvärr hade Ikea glömt att borra hål där jag ville sätta skenorna men tummstocken visade att ”det ska nog gå”.

[bild]

Så här är facit att man kan ha 2 låga lådor plus en hög på 40 cm u Metodskåpen. Det enda man behöver göra är att ta vanliga gipsskruv och skruva fast skenorna i mitten. Gäller bara att mäta noga mot lådan under.

Förhoppningsvis kanske detta inspirerar någon som har tänkt samma.
Ikea använder f.ö. System 32, så om man har en jigg för det borde det vara rätt lätt att komplettera med, jag antar något av de mittersta hålen. Eller om man vill veta vad man ska borra… är också 5mm-hål och systemskruv som brukar användas.

• Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Meckat klart årets vinterdekoration till huset. Hustrun hittar på Instagram, jag bygger. Dock behövdes alldeles för lite nya verktyg och inga nya maskiner alls, jag får nog lobba för nåt nytt strategiskt projekt... 🤔

• Fasad med vinterdekorationer av upplysta silhuetter av hjortar och träd, skapade för husets uteplats.
    Skapa konto
  • Silhuett av renar och granar som vinterdekoration, upplyst med ljusslingor mot en vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
miafors och 70 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
N Nikoneer skrev:
Meckat klart årets vinterdekoration till huset. Hustrun hittar på Instagram, jag bygger. Dock behövdes alldeles för lite nya verktyg och inga nya maskiner alls, jag får nog lobba för nåt nytt strategiskt projekt... 🤔
Ser otroligt propert och snyggt ut! Bra jobbat, vad är det för material?

• Gilla
Nikoneer och 1 till
  • Laddar…
Ser otroligt propert och snyggt ut! Bra jobbat, vad är det för material?
Vissa är plywood, vissa osb (snålade lite på inköpet...) Målat 2 varv med vit husfärg, ihopmonterat och uppstöttat med tryckta 28x45. Ljusslingor på baksidan av alla figurer, och de står i flera lager för att ge djupeffekt.

Jag kan inte ta äran för designen, men väl utförandet!

• Gilla
dbjork80 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.