3 941 038 läst ·
20 126 svar
3941k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Helt galet.N Nikoneer skrev:
Det där ska du ha en klapp på axeln för ett väl utfört arbete.
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Orimligt snyggt.N Nikoneer skrev:
Du får nog lov att antingen länka en byggbeskrivning eller ta lite mer närbilder m.m.!
/Jocce
Stort tack!Ossian K Olsson skrev:
Det är inga spillbitar utan det är noga uträknat för att få rätt proportioner och få ut en gran ur en 5,4 meters regel.
Virket är 145x45
[länk]
[bild]
Bitarna är följande långa
1-3 50 cm
4 40 cm
5 100 cm
6 60 cm (om man zoomar in ser man att det ligger en regel extra under)
Jag började med att såga alla bitar i rätt längd.
[bild]
Sen är det vinkel på, kommer inte ihåg hur jag räknade ut den nu men den ska vara så att det är vågrätt.
[bild]
Men jag gjorde en ”rigg” så att alla blev exakta.
Ihopskruvat med trallskruv.
Sen är det en ljusslinga i som sitter med krokar.
Kan vara så att jag skrivit en liknande beskrivning innan men jag tror jag skulle beskrivit det på samma sätt.
Allvetare
· The Great North
· 1 154 inlägg
Jättefin! Denna idén tjuvlånar jag 😉Ossian K Olsson skrev:
Det är inga spillbitar utan det är noga uträknat för att få rätt proportioner och få ut en gran ur en 5,4 meters regel.
Virket är 145x45
[länk]
[bild]
Bitarna är följande långa
1-3 50 cm
4 40 cm
5 100 cm
6 60 cm (om man zoomar in ser man att det ligger en regel extra under)
Jag började med att såga alla bitar i rätt längd.
[bild]
Sen är det vinkel på, kommer inte ihåg hur jag räknade ut den nu men den ska vara så att det är vågrätt.
[bild]
Men jag gjorde en ”rigg” så att alla blev exakta.
Ihopskruvat med trallskruv.
Sen är det en ljusslinga i som sitter med krokar.
Kan vara så att jag skrivit en liknande beskrivning innan men jag tror jag skulle beskrivit det på samma sätt.
Mallarna är köpta på Etsy enligt länk nedan, de kom kompletta med bra beskrivningar. Bara att skriva ut (alla blad är numrerade, dock är de i Letter-format och inte A4... ), tejpa ihop och klippa ut. Sen ritade jag av dem på plywood/osb, sågade ut, målade och skruvade upp på ribbor. På baksidan monterade jag en ljusslinga på varje figur (15 meters på de stora granarna, 5 meters på de mindre figurerna), slingorna köpes på Rusta. Sen kolla ihop alla slingor, i med kontakten och beundra! 😎Jocce81 skrev:
https://www.etsy.com/market/shop_ba...xCr0VO3eHj1fVqoKv2RgnxZFtHlbeVREaAjg1EALw_wcB
Grymt! Tack!N Nikoneer skrev:Mallarna är köpta på Etsy enligt länk nedan, de kom kompletta med bra beskrivningar. Bara att skriva ut (alla blad är numrerade, dock är de i Letter-format och inte A4... ), tejpa ihop och klippa ut. Sen ritade jag av dem på plywood/osb, sågade ut, målade och skruvade upp på ribbor. På baksidan monterade jag en ljusslinga på varje figur (15 meters på de stora granarna, 5 meters på de mindre figurerna), slingorna köpes på Rusta. Sen kolla ihop alla slingor, i med kontakten och beundra! 😎
[länk]
Får se om Sambon ger mig tiden till detta i år eller om jag får smyga till det under året som kommer
/Jocce
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 718 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 718 inlägg
Plockat isär och slipat baren.
Imorgon blir det ytbehandling.
Imorgon blir det ytbehandling.
Jag försökte planhyvla härom veckan. Det blev mörkt i större delen av huset när jag startade matningsmotorn på hyveln. Någonstans är det kortslutning ordentligt. Troligen mellan två faser då två säkringar går.
Hyveln har två hastigheter genom dahlanderkoppling.
Började med det enklaste och skruvade upp brytaren. Den såg helt hel ut. Nästa steg blev att följa alla kablar. Ingen synlig skada där heller. Och då borde det dessutom varit kortslutning mot jord.
Så till motorn. Kopplingsboxen sitter så klart på baksidan, så jag fick demontera motorn.
I boxen fanns det spår av klåpare. Blå ringkabelskor storlek M6 på en 0,75mm2 kabel och M4 skruv. En mutter hade dessutom vibrerat loss. Därtill så såg kabelskorna ut att ha blivit krimpade med tänderna, en rostig flacktång eller möjligen en s.k. kabelskotång av den typ som man kan köpa i en sats på bensinmackar.
Här fanns det hopp om snabba lösningar. Tyvärr grusades dom snart då jag kollat att alla anslutningar satt fast ocv provstartade igen. En tydlig ljusbåge någonstans neråt lindningshärvan. Här finns ett större fel.
Bara att riva ut motorn och plocka isär.
Tydliga spår av ljusbåge syns.
Så nu är frågan - försöka laga lindningen? Byta till ny dahlanderkopplad motor? Byta till en vanlig 4 polig motor och frekvensomriktare? Det lutar åt det senare för då får jag steglös justering av matningshastigheten på köpet.
Hyveln har två hastigheter genom dahlanderkoppling.
Började med det enklaste och skruvade upp brytaren. Den såg helt hel ut. Nästa steg blev att följa alla kablar. Ingen synlig skada där heller. Och då borde det dessutom varit kortslutning mot jord.
Så till motorn. Kopplingsboxen sitter så klart på baksidan, så jag fick demontera motorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I boxen fanns det spår av klåpare. Blå ringkabelskor storlek M6 på en 0,75mm2 kabel och M4 skruv. En mutter hade dessutom vibrerat loss. Därtill så såg kabelskorna ut att ha blivit krimpade med tänderna, en rostig flacktång eller möjligen en s.k. kabelskotång av den typ som man kan köpa i en sats på bensinmackar.
Här fanns det hopp om snabba lösningar. Tyvärr grusades dom snart då jag kollat att alla anslutningar satt fast ocv provstartade igen. En tydlig ljusbåge någonstans neråt lindningshärvan. Här finns ett större fel.
Bara att riva ut motorn och plocka isär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tydliga spår av ljusbåge syns.
Så nu är frågan - försöka laga lindningen? Byta till ny dahlanderkopplad motor? Byta till en vanlig 4 polig motor och frekvensomriktare? Det lutar åt det senare för då får jag steglös justering av matningshastigheten på köpet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Stavrex maskiner och verktyg till Julas skruvar
Altan & Uteplats -
18v maskiner och verktyg, vad skall man köpa?
Verktyg & Maskiner -
18v maskiner och verktyg, vad skall man köpa?
Verktyg & Maskiner -
Verktyg/maskiner från Senderpick
Verktyg & Maskiner -
Vad gäller vid skador när man hyr verktyg och maskiner?
Juridik