N Nikoneer skrev:
Meckat klart årets vinterdekoration till huset. Hustrun hittar på Instagram, jag bygger. Dock behövdes alldeles för lite nya verktyg och inga nya maskiner alls, jag får nog lobba för nåt nytt strategiskt projekt... 🤔
Helt galet.
Det där ska du ha en klapp på axeln för ett väl utfört arbete.

• Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
N Nikoneer skrev:
Meckat klart årets vinterdekoration till huset. Hustrun hittar på Instagram, jag bygger. Dock behövdes alldeles för lite nya verktyg och inga nya maskiner alls, jag får nog lobba för nåt nytt strategiskt projekt... 🤔
Tjusigt!
Granarna är skuggspel ? Eller hur är de 'gjorda'?

• Gilla
Nikoneer
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Tjusigt!
Granarna är skuggspel ? Eller hur är de 'gjorda'?
Alla är utsågade figurer, sen blir ljuset ganska speciellt eftersom det sitter ljusslingor bakom varje så de lyser upp det som är bakom. Så det är inte så mycket skuggor, snarare mer eller mindre belyst

• Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
N Nikoneer skrev:
Jäklar vad snyggt.

• Gilla
Nikoneer
  • Laddar…
N Nikoneer skrev:
Orimligt snyggt.
Du får nog lov att antingen länka en byggbeskrivning eller ta lite mer närbilder m.m.! :)

/Jocce

• Gilla
Nikoneer
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det är inga spillbitar utan det är noga uträknat för att få rätt proportioner och få ut en gran ur en 5,4 meters regel.

Virket är 145x45
[länk]

[bild]

Bitarna är följande långa
1-3 50 cm
4 40 cm
5 100 cm
6 60 cm (om man zoomar in ser man att det ligger en regel extra under)

Jag började med att såga alla bitar i rätt längd.

[bild]

Sen är det vinkel på, kommer inte ihåg hur jag räknade ut den nu men den ska vara så att det är vågrätt.

[bild]

Men jag gjorde en ”rigg” så att alla blev exakta.

Ihopskruvat med trallskruv.

Sen är det en ljusslinga i som sitter med krokar.

Kan vara så att jag skrivit en liknande beskrivning innan men jag tror jag skulle beskrivit det på samma sätt.
Stort tack!

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det är inga spillbitar utan det är noga uträknat för att få rätt proportioner och få ut en gran ur en 5,4 meters regel.

Virket är 145x45
[länk]

[bild]

Bitarna är följande långa
1-3 50 cm
4 40 cm
5 100 cm
6 60 cm (om man zoomar in ser man att det ligger en regel extra under)

Jag började med att såga alla bitar i rätt längd.

[bild]

Sen är det vinkel på, kommer inte ihåg hur jag räknade ut den nu men den ska vara så att det är vågrätt.

[bild]

Men jag gjorde en ”rigg” så att alla blev exakta.

Ihopskruvat med trallskruv.

Sen är det en ljusslinga i som sitter med krokar.

Kan vara så att jag skrivit en liknande beskrivning innan men jag tror jag skulle beskrivit det på samma sätt.
Jättefin! Denna idén tjuvlånar jag 😉

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Orimligt snyggt.
Du får nog lov att antingen länka en byggbeskrivning eller ta lite mer närbilder m.m.! :)

/Jocce
Mallarna är köpta på Etsy enligt länk nedan, de kom kompletta med bra beskrivningar. Bara att skriva ut (alla blad är numrerade, dock är de i Letter-format och inte A4... ), tejpa ihop och klippa ut. Sen ritade jag av dem på plywood/osb, sågade ut, målade och skruvade upp på ribbor. På baksidan monterade jag en ljusslinga på varje figur (15 meters på de stora granarna, 5 meters på de mindre figurerna), slingorna köpes på Rusta. Sen kolla ihop alla slingor, i med kontakten och beundra! 😎

https://www.etsy.com/market/shop_ba...xCr0VO3eHj1fVqoKv2RgnxZFtHlbeVREaAjg1EALw_wcB

• Gilla
Jocce81 och 8 till
  • Laddar…
N Nikoneer skrev:
Mallarna är köpta på Etsy enligt länk nedan, de kom kompletta med bra beskrivningar. Bara att skriva ut (alla blad är numrerade, dock är de i Letter-format och inte A4... ), tejpa ihop och klippa ut. Sen ritade jag av dem på plywood/osb, sågade ut, målade och skruvade upp på ribbor. På baksidan monterade jag en ljusslinga på varje figur (15 meters på de stora granarna, 5 meters på de mindre figurerna), slingorna köpes på Rusta. Sen kolla ihop alla slingor, i med kontakten och beundra! 😎

[länk]
Grymt! Tack!

Får se om Sambon ger mig tiden till detta i år eller om jag får smyga till det under året som kommer ;)

/Jocce

• Gilla
Nikoneer
  • Laddar…
S
Plockat isär och slipat baren.
Imorgon blir det ytbehandling.

• Träbar delvis isärplockad och slipad, redo för ytbehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slipade träskivor för en bar på ett arbetsbord, redo för ytbehandling, med en borrmaskin synlig i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En isärplockad och slipad träbar i verkstad, redo för ytbehandling.
    Skapa konto
  • Gilla
ClasseClas och 26 till
  • Laddar…
Jag försökte planhyvla härom veckan. Det blev mörkt i större delen av huset när jag startade matningsmotorn på hyveln. Någonstans är det kortslutning ordentligt. Troligen mellan två faser då två säkringar går.

Hyveln har två hastigheter genom dahlanderkoppling.

Började med det enklaste och skruvade upp brytaren. Den såg helt hel ut. Nästa steg blev att följa alla kablar. Ingen synlig skada där heller. Och då borde det dessutom varit kortslutning mot jord.

Så till motorn. Kopplingsboxen sitter så klart på baksidan, så jag fick demontera motorn.
Blå kopplingsbox med flera kablar och anslutningar synliga, placerad på en elektrisk motor, del av en träbearbetningsmaskin.
Skapa konto

I boxen fanns det spår av klåpare. Blå ringkabelskor storlek M6 på en 0,75mm2 kabel och M4 skruv. En mutter hade dessutom vibrerat loss. Därtill så såg kabelskorna ut att ha blivit krimpade med tänderna, en rostig flacktång eller möjligen en s.k. kabelskotång av den typ som man kan köpa i en sats på bensinmackar.

Här fanns det hopp om snabba lösningar. Tyvärr grusades dom snart då jag kollat att alla anslutningar satt fast ocv provstartade igen. En tydlig ljusbåge någonstans neråt lindningshärvan. Här finns ett större fel.

Bara att riva ut motorn och plocka isär.
Närbild av en demonterad elmotor med synliga kopparlindningar och centralt placerad axel. Spår av hantering syns på komponenterna.
Skapa konto

Tydliga spår av ljusbåge syns.

Så nu är frågan - försöka laga lindningen? Byta till ny dahlanderkopplad motor? Byta till en vanlig 4 polig motor och frekvensomriktare? Det lutar åt det senare för då får jag steglös justering av matningshastigheten på köpet.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
Svartjobb.

• Svarta hyllplan på torkställning i verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.