37 djävlar anamma och 47 satans helvete senare verkar en del saker ha kommit på plats.
Planingssläden version 2.0 är äntligen på plats. Saker som ser löjligt enkelt ut på u-tuben kräver viss precision irl.

Planingssläde version 2.0 med fingerskarvsjigg monterad på fräsbord, omgiven av verktyg och dryckesflaskor i ett arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick fingerskarvsjiggen på plats i fräsbordet också. Tackar min skapare för mitt utomordentliga tålamod och munkarna för pilsner som hjälpte mig genom persen.

Fräsbord med fingerskarvsjigg monterad, omgiven av träspån, i ett snickeri med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 11 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
37 djävlar anamma och 47 satans helvete senare verkar en del saker ha kommit på plats.
Planingssläden version 2.0 är äntligen på plats. Saker som ser löjligt enkelt ut på u-tuben kräver viss precision irl.

[bild]

Fick fingerskarvsjiggen på plats i fräsbordet också. Tackar min skapare för mitt utomordentliga tålamod och munkarna för pilsner som hjälpte mig genom persen.

[bild]
👍
Vad var det som fela i version 1 av släden?

V Victor.M skrev:
👍
Vad var det som fela i version 1 av släden?
Det var en släde av typen lös router på en bräda. Det fick routern att hoppa och studsa omkring ibland. Ojämnt resultat till och från. Så nu satsade jag på skenor där allt sitter fast.

• Gilla
Victor.M
  • Laddar…
Inget går upp mot betongslipning i arla morgonstund och väcka hela familjen 😂😂😂

Betongslip placerad på ett brunmönstrat golv, omgiven av dammsugarslang, redo för slipning.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
Jag skulle köpt en 40mm kopierring om jag kunnat göra det över disk i närheten men jag ville ha en nu. Närbild av en kopierring på en maskin, improviserat med tejp.
Skapa konto
Vy ovanifrån av en byggarbetsplats med träpaneler, verktyg och en sektion med tejpade pappersark, en fot iförd socka syns i hörnet.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Jag skulle köpt en 40mm kopierring om jag kunnat göra det över disk i närheten men jag ville ha en nu. [bild][bild]
Du menar att du behöver en svarv för att kunna tillverka kopierringar i exakt den storlek du vill..

• Gilla
  • Haha
Colonel Bogey och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Operation: Bygga om hela huset så att robotdammsugaren Hans kan ta sig fram fortsätter!

Idag sonens rum och hans sängbord.
Säng i barnrum med avtagna ben och monterat hyllplan som balkong på parkettgolv. Röd garderob och lekmatta syns i bakgrunden.
Skapa konto

Hittade ett hyllplan som får aggera balkong!

Vägghängt vitt sängbord utan ben, fastsatt intill en säng med grått överkast, för robotdammsugare att komma under.
Skapa konto

Sängbordet plockade jag bort benen på och sen skruvade med ett par rejäla skruv.

Great success!

• Gilla
  • Haha
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Operation: Bygga om hela huset så att robotdammsugaren Hans kan ta sig fram fortsätter!
Tänk om det vore så enkelt att bara möblerna var ivägen...

• Haha
  • Gilla
  • Älska
trycklös och 5 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:

Idag sonens rum och hans sängbord.
[bild]

Hittade ett hyllplan som får aggera balkong!

[bild]

Sängbordet plockade jag bort benen på och sen skruvade med ett par rejäla skruv.

[video]
Great success!
Jag har gjort motsatsen; lagat roborock q5. Robotarna går tungt här med möbler, leksaker etc som inte alls är robotvänliga. Nu hade stötfångaren fastnat vilket löstes med rengöring och teflonspray. Mikrobrytarna var ok 😅

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Du menar att du behöver en svarv för att kunna tillverka kopierringar i exakt den storlek du vill..
Den första och viktigaste uppgiften för verktyg är att bygga fler verktyg. Den här borde jag förstås ha 3dprintat. Varför tänkte jag inte på det?

• Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Den första och viktigaste uppgiften för verktyg är att bygga fler verktyg. Den här borde jag förstås ha 3dprintat. Varför tänkte jag inte på det?
Du menar, 3d-printat till övermått och sen svarvat det sista ;)

• Gilla
MrJozk
  • Laddar…
T
Du menar, 3d-printat till övermått och sen svarvat det sista ;)
Har du en svarv du vill bli av med...? 😜

Skaftade om en karosserihammare idag efter att Kina-skaftet gått av.
Kunde köpt en ny sats på Amazon för ca 330:- men då får man ju samma skräp igen så nu är jag sugen på att skaffa om de två andra också...

En karosserihammare med ett nytt trähandtag jämte trasiga hammare med röda handtag i en verktygslåda.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Har du en svarv du vill bli av med...? 😜
Nja, har ju tre st men tycker det är ganska lagom mängd svarvar..

• Haha
  • Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Nja, har ju tre st men tycker det är ganska lagom mängd svarvar..
Tre svarvar = Tre vise männen = En ny svarv den 24:e? 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.