3 941 324 läst ·
20 126 svar
3941k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Jodå, precis den göken är det. Forumets bästa inlägg genom alla tider. https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-994#post-5058291J jonhed69 skrev:
Vaddå? Problemlösning i sin renaste form. Helt enkelt.
Hade det varit i Ukraina och handlat om att få en skadad soldat ur ett knivigt läge hade det varit ”ett rådigt ingripande”.
Jaja, minus förvaringen i skåpet då såklart.
Problem vs resurser = lösning känns klockren här.
Och tänk sen att kunna berätta för barnbarnen om dramatiken när svarven kom hem….
Wow!
//Ronnie
Hade det varit i Ukraina och handlat om att få en skadad soldat ur ett knivigt läge hade det varit ”ett rådigt ingripande”.
Och tänk sen att kunna berätta för barnbarnen om dramatiken när svarven kom hem….
Wow!
//Ronnie
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
P Pysslarn skrev:Vaddå? Problemlösning i sin renaste form. Helt enkelt.
Wow!
//Ronnie
Det närmaste en gök jag kommer är att jag placerat en liiiten svarv hos PysslarnJ jonhed69 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Med borste från Röbäck! 👍FredrikR skrev:
Kuriosa: Han som uppfann den borsten drev en butik för mobiltelefoner på Teg i Umeå när han uppfann borsten. Jag köpte min första mobil av honom, en NEC.
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 719 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 719 inlägg
Ja, just i det här fallet. Ovansidan (luckans utsida) blir utan urslag då. Kapning tvärs fiberriktningen brukar jag ritsa med medmatning och sen såga rakt genom med motmatning likt justersåg med ritsklinga.findus42 skrev:
Massivträ blir bäst med motmatning.
Här är en luckas längd sågat med ritsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en film där den sågar med medmatning. Körde etappvis ner till strecket.
Det här är ska bli en bar och det är nog ett av de svåraste snickeriprojekt jag gjort.
Här är hörnskåpet inifrån med luckan lutad emot stommen.
Logga in
Skapa konto
Zero clearense får du klara dig utanS sinuslinus skrev:Ja, just i det här fallet. Ovansidan (luckans utsida) blir utan urslag då. Kapning tvärs fiberriktningen brukar jag ritsa med medmatning och sen såga rakt genom med motmatning likt justersåg med ritsklinga.
Massivträ blir bäst med motmatning.
Här är en luckas längd sågat med ritsning.
[bild]
Här är en film där den sågar med medmatning. Körde etappvis ner till strecket.
[video]
Det här är ska bli en bar och det är nog ett av de svåraste snickeriprojekt jag gjort.
Här är hörnskåpet inifrån med luckan lutad emot stommen.
[bild]
Hur kantlistar du den där. Svårt att få ordning på knektar…
Har du kanttvingar eller använder tejp. Har sett gummiblåsor på mässor. Det kanske skulle vara enkelt. Har aldrig provat sådana.
Det är för övrigt ett av nöjena med jobbet. Att få uppdrag som är löjligt svåra. Även de gånger när resultatet knappt går att se
Se dock upp med Bosse Bildoktorn fällan. Är du för bra på att genomföra orimligheter så står du till slut och uppfinner hjulet varenda vecka. Det gör det svårt att vara lönsam. Med chefer som i första hand räknar pengar är det risk att fastna där utan utvecklingsmöjligheter.
Mvh Findus
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 719 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 719 inlägg
Imorse hade jag inget svar på din fråga om hur jag ska kantlista. I det här projektet har jag valt att lösa ett problem i taget, gå på känn/ erfarenhet och inte grubbla så mycket.findus42 skrev:
Zero clearense får du klara dig utan. Du kan tejpa förstås.
Hur kantlistar du den där. Svårt att få ordning på knektar…
Har du kanttvingar eller använder tejp. Har sett gummiblåsor på mässor. Det kanske skulle vara enkelt. Har aldrig provat sådana.
Det är för övrigt ett av nöjena med jobbet. Att få uppdrag som är löjligt svåra. Även de gånger när resultatet knappt går att se. Den yrkesmässiga utmaningen stimulerar.
Se dock upp med Bosse Bildoktorn fällan. Är du för bra på att genomföra orimligheter så står du till slut och uppfinner hjulet varenda vecka. Det gör det svårt att vara lönsam. Med chefer som i första hand räknar pengar är det risk att fastna där utan utvecklingsmöjligheter.
Mvh Findus
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto