3 940 972 läst ·
20 126 svar
3941k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Medlem
· Västmanland
· 1 904 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Ändå imponerade att lyckas pricka in den enda motorn som inte käkar toppackningar.. 👍🏾
Men borde det inte vara dags att uppgradera till en 3,6 liters och turboladda?
Men borde det inte vara dags att uppgradera till en 3,6 liters och turboladda?
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 253 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 253 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 1 904 inlägg
3.0 är väl inte känd som en dålig motor, tvärtom. Subaru har däremot haft lite otur med andra motorer vilket är synd på så rara bilar särskilt i naturen eller vintertid.Dan_Johansson skrev:
Byta ner mig till turbo gör jag inte.
Denna bil går kvar hos mig tills den helt ger upp, minst fem-åtta år till utan vidare. Jag har inte kört något annat som ligger lika bra på vägen och längtar inte efter annat heller.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Nä, precis, jag menar att sexan är riktigt bra.. 👍🏾TorpAnders skrev:
3.0 är väl inte känd som en dålig motor, tvärtom. Subaru har däremot haft lite otur med andra motorer vilket är synd på så rara bilar särskilt i naturen eller vintertid.
Byta ner mig till turbo gör jag inte.
Denna bil går kvar hos mig tills den helt ger upp, minst fem-åtta år till utan vidare. Jag har inte kört något annat som ligger lika bra på vägen och längtar inte efter annat heller.
Medlem
· Västmanland
· 1 904 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 960 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 960 inlägg
Ossian K Olsson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blivit klar med skrivbordet! Fler bilder finns här
https://www.byggahus.se/forum/threa...insnickare-sort-of.542527/page-3#post-6446219
Monterat list. Visade sig att den runda formen mer var en tillrundad rektangel. Största radien var för liten. Minsta för stor. Listerna hade viss flexibilitet så arbetade mig runt genom att ta de lister som passade minst dåligt. Nåla fast skarven och några dm och sedan böja bit för bit. Gick hyfsat
Det är ungefär tjugo meter runtom.
Mvh Findus
Tillägg…
Listerna är förutom nålar limmad med Soudal Crystal. För att inte kleta ner överallt när lister skall böjas så stoppar jag in en skruvmejsel under änden som jag slutar med. Dras ut när man närmar sig.
Stället där det inte finns lim är markerat med en bit maskeringstape. DS.
Det är ungefär tjugo meter runtom.
Mvh Findus
Tillägg…
Listerna är förutom nålar limmad med Soudal Crystal. För att inte kleta ner överallt när lister skall böjas så stoppar jag in en skruvmejsel under änden som jag slutar med. Dras ut när man närmar sig.
Logga in
Skapa konto
Stället där det inte finns lim är markerat med en bit maskeringstape. DS.
Redigerat:
Idag har jag (kipp)hyvlat en bit "skrot" till något användbart för mig.
Ytan ser mycket grövre ut än vad den egentligen är men jag övertalar mig själv att jag gillar det så för att slippa ett extra verktygsbyte i varje moment.
Logga in
Skapa konto
Ytan ser mycket grövre ut än vad den egentligen är men jag övertalar mig själv att jag gillar det så för att slippa ett extra verktygsbyte i varje moment.
I dag har jag skottat bort 20-25 centimeter snö på ca 200 kvadratmeter uppfart, inklusive 25 meter plogvall...
För typ 14 år sen köpte jag Julas billigaste tvåstegsslunga för 3000 spänn på rea. Första vintern gick drivhjulet sönder efter bara några timmar. Då fick jag ett nytt på garanti med en annan konstruktion som har hållit hittills. Förutom det har jag tankat, bytt olja och ett par remmar och skarvat nån wire som gått av.
Efter att ha grävt fram den under den halvmeter ved den stått begravd under sen förrförra hösten startade den på första draget och gjorde jobbet utan att knorra.
Enda nackdelen är att den är lite för liten. Jag köpte den för att skotta lite gångvägar vid förra huset där resten skottades med traktor. Men jag vill inte köpa en ny förr än den befintliga rasar...
För typ 14 år sen köpte jag Julas billigaste tvåstegsslunga för 3000 spänn på rea. Första vintern gick drivhjulet sönder efter bara några timmar. Då fick jag ett nytt på garanti med en annan konstruktion som har hållit hittills. Förutom det har jag tankat, bytt olja och ett par remmar och skarvat nån wire som gått av.
Efter att ha grävt fram den under den halvmeter ved den stått begravd under sen förrförra hösten startade den på första draget och gjorde jobbet utan att knorra.
Enda nackdelen är att den är lite för liten. Jag köpte den för att skotta lite gångvägar vid förra huset där resten skottades med traktor. Men jag vill inte köpa en ny förr än den befintliga rasar...
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Steg tre av verkstadsfixandet är påbörjat och idag har jag målat väggarna på halva verkstan.
Verktyg: En pensel och roller från EKO:s utförsäljning tidigare i år.
Lördags quiz
Anledning till valet av verktyg var
a) verktygsset med två roller, två penslar, maskeringstejp och skyddsplats för 50 kr förväntas vara riktigt bra?
b) "Någon" har röjt fram två väggar och i processen blockerat lådorna med målargrejer?
Jag hittade en annan pensel så det går men inte är det kul. Vid andra strykningen så hade roller börjat falla isär. Jag tänker röja/gräva/spränga mig fram till lådan i morgon innan sista strykningen men dagens tidsschema medgav det inte.
Verktyg: En pensel och roller från EKO:s utförsäljning tidigare i år.
Lördags quiz
Anledning till valet av verktyg var
a) verktygsset med två roller, två penslar, maskeringstejp och skyddsplats för 50 kr förväntas vara riktigt bra?
b) "Någon" har röjt fram två väggar och i processen blockerat lådorna med målargrejer?
Jag hittade en annan pensel så det går men inte är det kul. Vid andra strykningen så hade roller börjat falla isär. Jag tänker röja/gräva/spränga mig fram till lådan i morgon innan sista strykningen men dagens tidsschema medgav det inte.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg