Fario Fario skrev:
Vad kom jag fram till? Kabeln anges vara 1,5m² men varje skalning med tänger som har fasta lägen för 1,5 respektive 2,5m” ger små små skador på kopparn när jag använder 1,5 läget och det är inte svårare att skala med 2,5m löget.
Inställningen på tången kanske gäller för enkardelig kabel?

Fario Fario skrev:
Jag tänkte att isoleringen skulle dras ut som ett tuggummi men icke.
Har du jämfört äldre pvc (FK) med nyare pe-plast (FQ)?

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Under veckan som gick gjorde jag lite tester av skaltänger. Eller egentligen bara ett test, skall jag skala 1,5m² kabel med 1,5m² läget på en skaltång eller med 2,5m² läget?

Nej, jag är inte elektriker och gör inte mer hemma än att byta vägguttag och koppla in lite smått som jag känner mig bekväm med.

Jag lånade in lite verktyg och skalade kanske tio gånger med varje.
Poängen är att de få gånger jag skalar en kabel -senast var när jag fick dra om i ett rör i väggen för ändarna som satt när jag skulle byta vägguttag var så korta att det knappt gick att klippa dem och skala om- har jag problem med att händerna är så torra att allt bara glider utan handskar eller om jag inte har en rejäl längd att snurra runt handen.

Så fram med lite verktyg som jag har och fått låna och även testa med den tången jag använde 1980-1981 när jag sommarjobbade som lärling på en elfirma på Uddevallavarvet. Då fick jag skala och naja mycket kabel... På bilden kanske den ser rostig ut men den är bara smutsig.
[bild]

Vad kom jag fram till? Kabeln anges vara 1,5m² men varje skalning med tänger som har fasta lägen för 1,5 respektive 2,5m” ger små små skador på kopparn när jag använder 1,5 läget och det är inte svårare att skala med 2,5m löget. Jag tänkte att isoleringen skulle dras ut som ett tuggummi men icke.

"Handskalad" med min gamla tång (och mina torra hala händer).

[bild]

Skalad med Knipex 1,5 läget. Denna har två lägen för olika dimensioner.
[bild]

Jokari med 2,5 läget
[bild]

Bilderna är tagna vid olika tillfällen så det är lite olika ljus...

Och om någon går bananas över att jag slösar tid på sådant här... ...jag tycker det är kul och har det i blodet att jag måste testa och prova. Och det tog ingen tid att tala om. Fem minuter några gånger då och då under en vecka.

Är det något vekrtyg jag gillar bäst?
Jokari är enkelt och snabbt. Och den där klassiska skaltången utan avbitare är perfekt när man skall peta in i ett uttag eller dosa med korta tåtar där man blir galen av att försöka skala utan att dra sönder allt eller klippa kabeln av misstag.
Kan vara att det är FK/FQ du skalar. EK/EQ kan ge "oskadat" resultat då den är något mindre i diameter.

Du har inte testat en N22 (även kallad kabelsax eller "blå-tång")?

• Gilla
Fario
  • Laddar…
useless useless skrev:
Inställningen på tången kanske gäller för enkardelig kabel?

Har du jämfört äldre pvc (FK) med nyare pe-plast (FQ)?
Nu när jag är hemma och väntar på fläskpannkaka i ugnen skalade jag lite till.
Jag hittade en liten bit sådan där enkarderlig som låg i en låda efter vi satt upp utebelysning.
Och när jag skalade med Knipexen med fasta skaluttag så blev det inga märken med 1,5 läget.
Provade ännu en gång med flera kardeler och de fick små skador.

Tog på mig handskar -med mina känsliga konstnärshänder använder jag alltid handskar vid snickeri eller i skogen- och det gick mycket lättare att skala. Vilket jag visste sedan innan.
Även med min gamla tång blev det bra, små märken ibland och helt utan märken ibland. Jag behöver ju inte ta i lika mycket med handskar eftersom kabeln inte glider.

Jag är som sagt inte elektriker men det jag kan minnas från förr är att kablarna inte var lika hala. Eller så var jag bättre på att skala.

Avskalade elkablar och verktyg på ett bord, inklusive avbitartång och kabelskalare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Kan vara att det är FK/FQ du skalar. EK/EQ kan ge "oskadat" resultat då den är något mindre i diameter.

Du har inte testat en N22 (även kallad kabelsax eller "blå-tång")?
Jag har ingen sådan där kabelsax. Har bara sett dem på bild eller YouTube.
Hade gärna provat men jag kommer inte köpa en, någon måtta får det vara på min vilja att testa… 😀

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Kan nämna att jag granskar ksrdelerna med en riktigt djäkla bra lupp. En Peak 7x som nog är den skarpaste på marknaden. Har den på jobbet där jag jobbar med digitalisering av fotografier åt museer och andra organisationer.

Du har inte helt fel i dina observationer att kabel idag är svårare att skala. Den halogenfria är segare och PEX isolerad är nästan hopplös att skala.

PVC är klart smidigare och enklare att få av.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Under veckan som gick gjorde jag lite tester av skaltänger. Eller egentligen bara ett test, skall jag skala 1,5m² kabel med 1,5m² läget på en skaltång eller med 2,5m² läget?

Nej, jag är inte elektriker och gör inte mer hemma än att byta vägguttag och koppla in lite smått som jag känner mig bekväm med.

Jag lånade in lite verktyg och skalade kanske tio gånger med varje.
Poängen är att de få gånger jag skalar en kabel -senast var när jag fick dra om i ett rör i väggen för ändarna som satt när jag skulle byta vägguttag var så korta att det knappt gick att klippa dem och skala om- har jag problem med att händerna är så torra att allt bara glider utan handskar eller om jag inte har en rejäl längd att snurra runt handen.

Så fram med lite verktyg som jag har och fått låna och även testa med den tången jag använde 1980-1981 när jag sommarjobbade som lärling på en elfirma på Uddevallavarvet. Då fick jag skala och naja mycket kabel... På bilden kanske den ser rostig ut men den är bara smutsig.
[bild]

Vad kom jag fram till? Kabeln anges vara 1,5m² men varje skalning med tänger som har fasta lägen för 1,5 respektive 2,5m” ger små små skador på kopparn när jag använder 1,5 läget och det är inte svårare att skala med 2,5m löget. Jag tänkte att isoleringen skulle dras ut som ett tuggummi men icke.

"Handskalad" med min gamla tång (och mina torra hala händer).

[bild]

Skalad med Knipex 1,5 läget. Denna har två lägen för olika dimensioner.
[bild]

Jokari med 2,5 läget
[bild]

Bilderna är tagna vid olika tillfällen så det är lite olika ljus...

Och om någon går bananas över att jag slösar tid på sådant här... ...jag tycker det är kul och har det i blodet att jag måste testa och prova. Och det tog ingen tid att tala om. Fem minuter några gånger då och då under en vecka.

Är det något vekrtyg jag gillar bäst?
Jokari är enkelt och snabbt. Och den där klassiska skaltången utan avbitare är perfekt när man skall peta in i ett uttag eller dosa med korta tåtar där man blir galen av att försöka skala utan att dra sönder allt eller klippa kabeln av misstag.
Vad jag hört av elektrikerna på jobbet så ska man inte skada ledarna vid skalning. Även små nagg påverkar ledningsförmågan. Gäller kanske mest när man rör sig mot max ström vad kabeln är dimensionerad för. Men värt att tänka på. Skala med avbitare är verboten hos oss, men förekommer säkert ändå, men mest på signal/automationssidan kanske.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Vad jag hört av elektrikerna på jobbet så ska man inte skada ledarna vid skalning. Även små nagg påverkar ledningsförmågan. Gäller kanske mest när man rör sig mot max ström vad kabeln är dimensionerad för. Men värt att tänka på. Skala med avbitare är verboten hos oss, men förekommer säkert ändå, men mest på signal/automationssidan kanske.
Det är om inte annat enklare att bryta av kardelerna när man böjer, vilket påverkar.

• Gilla
Fario och 3 till
  • Laddar…
S
Vab denna veckan så inte så mycket finsnickeri men idag på eftermiddagen försökte jag gräva ner en fikonplanta i marken i växthuset. Översta 20 cm gick bra av först 2/4 och sen packad 0-16. När jag byggde växthuset så fyllde jag upp med diverse sten och betongrester som gjorde det svårt även med ett järnspett.
Ringde grannen och frågade om han kunde få med sig sin bilmaskin hem efter jobbet.
Det visade sig vara en Hilti 2000-serie. Så det var ingen match att bila upp hålet i marken ner till moränjorden.

• Hål i marken framför en tegelvägg, omgiven av grus och sten, med en sko och ett järnspett synliga i bild.
    Skapa konto
  • Bilmaskin Hilti och grävt hål i växthusets jordgolv, omgärdat av röd tegelvägg.
    Skapa konto
  • Fikonplanta planterad i jord vid en tegelvägg i ett växthus, med ett spadblad synligt på marken.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Är diskmaskin ett verktyg? Köpt en ny, försökt begripa hur jag ska få den att koppla upp sig mot WiFi..utifall jag vill nät-diska.. Man pekar på användarmanual för diskmaskinens WiFi-anslutning med instruktioner om att använda appen ConnectLife.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Dublin och 4 till
  • Laddar…
Chockat mig själv och min fru genom att fixa klart ett fönster i nya snickeriet. Hon frågade om vi skulle flytta, eftersom jag sminkade huset.

Mycket spån blev det.

Nytt träramfönster monterat i grå vägg, synlig eluttag nedanför.
Skapa konto

En person håller en handöverfräs, armen är täckt av träspån, på ett trägolv med spån.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Peter_Bromma och 9 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Det visade sig vara en Hilti 2000-serie. Så det var ingen match att bila upp hålet i marken ner till moränjorden.
Intressant jordmån när det behövs en rejäl Hilti för att plantera. 😂😱🙃

• Haha
  • Gilla
Victor.M och 3 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Haha, jag kör Subaru som är ”bättre” än koncernsyskonet Toyota. Tyvärr så är ingen av dem underhållsfri.
Att inte bry sig är oftast osmart.
Jag unnar dig att känna på det sättet 🤗

Smart är väl att lägga sin tid på det som ger en något utbyte? För min del innebär det att lät jag en firma byta bromsbeläggen för två veckor sedan så jag kan göra annat.
Hep Hep skrev:
Chockat mig själv och min fru genom att fixa klart ett fönster i nya snickeriet. Hon frågade om vi skulle flytta, eftersom jag sminkade huset.

Mycket spån blev det.

[bild]

[bild]
Det finns utsug till många populära fräsmodeller på tex thingverse. Spånmässigt kan det bli betydligt bättre även om det inte blir perfekt.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
RoTe
nanowire nanowire skrev:
För min del innebär det att lät jag en firma byta bromsbeläggen för två veckor sedan så jag kan göra annat.
Kul att du är så välbärgad! För många i Sverige innebär ett verkstadsbesök att hela den månadens utrymme utöver "att bara leva" går åt, eller ännu värre...

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
S
I vanliga fall är det två spadtag djupt med matjord (50 cm) innan moränen men eftersom jag gjorde ett grannlaga jobb med grunden så är det utgrävt rätt mycket och sen återfyllt.
Tegelväggen står på tre lager leca murat på en betongsula.

Barn i byggkläder leker nära en utgrävd grop i trädgården, med en liten rosa vagn och leksaksspade.
Skapa konto

Grunden för en byggnad med murade lecablock på betongsula, med en skottkärra och vattenpass i mitten.
Skapa konto

Mur av röda tegelstenar byggs på leca-block och betongsula, med vattenpass ovanpå, i en utgrävd trädgårdsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.