3 941 148 läst ·
20 126 svar
3941k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Det här vet du säkert men jag skriver det ändå, se nu till att dammsugaren står varmt så filtret verkligen torkar.Fario skrev:
Då var det dags att tvätta filtret till grovdammsugaren igen.
Efter att ha dammsugit av det lilla förrådet där vi har trädgårdsgrejer blev dammsugaren rejält nedsmutsad.
Först blåsa bort det värsta med svag tryckluft. Sedan spola av. Därefter ett par vattenbyten i balja med varmt vatten och lite såpa. Gnugga filtret med fingrarna och vispa runt i baljan.
När vattnet som rinner av är genomskinligt ställer jag undan filtret på torkning.
[bild][bild]
Ställ inte dammsugaren i ett kallförråd och plocka fram till till våren för att upptäcka att den hejsvejs skapat sitt egna lilla svampuniversum.
Fråga mig inte hur jag vet det…
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Helgens jobb blev att fixa handtaget på fruns bil.
Hittade en beg mekanik från en skrotad Mercedes CLA -25 som gått 180mil för 450kr inkl moms. Kändes klart prisvärt.
1 timme senare funkar allt som det ska igen. Great success! 🥳
(kamera, röda emblemet och pipen till dräneringen fick flyttas över)
Detta måste ge minst 3 miljoner miljö poäng! Återvunna delar på en elbil. 😉
Det gav iaf 3 miljoner Uscados från frun. 😁
Dagens verktyg var Tx25, Tx30, stubb mejsel för bits, liten platt mejsel och ficklampa.
Hittade en beg mekanik från en skrotad Mercedes CLA -25 som gått 180mil för 450kr inkl moms. Kändes klart prisvärt.
1 timme senare funkar allt som det ska igen. Great success! 🥳
(kamera, röda emblemet och pipen till dräneringen fick flyttas över)
Detta måste ge minst 3 miljoner miljö poäng! Återvunna delar på en elbil. 😉
Det gav iaf 3 miljoner Uscados från frun. 😁
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dagens verktyg var Tx25, Tx30, stubb mejsel för bits, liten platt mejsel och ficklampa.
Däckbyte är trist så bra om det går snabbt. 15 min för att skifta plus 10 för att plocka fram och bort däck och verktyg känns överkomligt. Nytt för i år är hexfäste till saxlyften som bidrog med ett gäng minusminuter jmf med min vanliga domkraft.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Har byggt ett skrivbord! Mer bilder kommer i min finsnickeritråd när det är helt färdigt!
Edit: inlägg 20000 för tråden! Tut i luren!
Redigerat:
Renoverare
· Uppsala
· 2 087 inlägg
Du kan klippa av ett hörn, tömma påsen och återförsluta med en påsklämma, modell större. Fungerar i båda mina grovdammsugare.Fario skrev:
Jodå. Påse används som standard men när den är full och det är en massa skräp kvar så får man köra utan.
Jag tycker också att med filter i så blir det lättare stopp när grova bitar av plast eller isolering eller små pinnar sugs upp.
Nu har jag tömt påsen och funderar på om den går att tvätta eller bara använda igen.
De gamla papperspåsarna verkar ha ersatts av någon annan variant.
[bild]
Medlem
· Västmanland
· 1 904 inlägg
Och så genomgång av bromsoken förstås.. alltid vid däckskiftet, så två sekunder per mutter blir en piss i Sahara 😆nanowire skrev:
Andra klar. Ändra designen genom att även ha kumiko som ”lock”. Står en batteridriven nattlampa i lyktan. Ska nog ändra det och vira en ledstrip runt en 30mm rundstav(har många liggandes) för att få ett jämnare ljus.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 718 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 718 inlägg
Förebyggande arbete, som att gå igenom bromsarna, gör man ju för att slippa lägga massa tid, energi och pengar senare. Att hjulbytet tar 15 min extra är väl investerad tid.nanowire skrev:
Medlem
· Västmanland
· 1 904 inlägg
Haha, jag kör Subaru som är ”bättre” än koncernsyskonet Toyota. Tyvärr så är ingen av dem underhållsfri.nanowire skrev:
Att inte bry sig är oftast osmart.
Under veckan som gick gjorde jag lite tester av skaltänger. Eller egentligen bara ett test, skall jag skala 1,5m² kabel med 1,5m² läget på en skaltång eller med 2,5m² läget?
Nej, jag är inte elektriker och gör inte mer hemma än att byta vägguttag och koppla in lite smått som jag känner mig bekväm med.
Jag lånade in lite verktyg och skalade kanske tio gånger med varje.
Poängen är att de få gånger jag skalar en kabel -senast var när jag fick dra om i ett rör i väggen för ändarna som satt när jag skulle byta vägguttag var så korta att det knappt gick att klippa dem och skala om- har jag problem med att händerna är så torra att allt bara glider utan handskar eller om jag inte har en rejäl längd att snurra runt handen.
Så fram med lite verktyg som jag har och fått låna och även testa med den tången jag använde 1980-1981 när jag sommarjobbade som lärling på en elfirma på Uddevallavarvet. Då fick jag skala och naja mycket kabel... På bilden kanske den ser rostig ut men den är bara smutsig.
Vad kom jag fram till? Kabeln anges vara 1,5m² men varje skalning med tänger som har fasta lägen för 1,5 respektive 2,5m” ger små små skador på kopparn när jag använder 1,5 läget och det är inte svårare att skala med 2,5m löget. Jag tänkte att isoleringen skulle dras ut som ett tuggummi men icke.
"Handskalad" med min gamla tång (och mina torra hala händer).
Skalad med Knipex 1,5 läget. Denna har två lägen för olika dimensioner.
Jokari med 2,5 läget
Bilderna är tagna vid olika tillfällen så det är lite olika ljus...
Och om någon går bananas över att jag slösar tid på sådant här... ...jag tycker det är kul och har det i blodet att jag måste testa och prova. Och det tog ingen tid att tala om. Fem minuter några gånger då och då under en vecka.
Är det något vekrtyg jag gillar bäst?
Jokari är enkelt och snabbt. Och den där klassiska skaltången utan avbitare är perfekt när man skall peta in i ett uttag eller dosa med korta tåtar där man blir galen av att försöka skala utan att dra sönder allt eller klippa kabeln av misstag.
Nej, jag är inte elektriker och gör inte mer hemma än att byta vägguttag och koppla in lite smått som jag känner mig bekväm med.
Jag lånade in lite verktyg och skalade kanske tio gånger med varje.
Poängen är att de få gånger jag skalar en kabel -senast var när jag fick dra om i ett rör i väggen för ändarna som satt när jag skulle byta vägguttag var så korta att det knappt gick att klippa dem och skala om- har jag problem med att händerna är så torra att allt bara glider utan handskar eller om jag inte har en rejäl längd att snurra runt handen.
Så fram med lite verktyg som jag har och fått låna och även testa med den tången jag använde 1980-1981 när jag sommarjobbade som lärling på en elfirma på Uddevallavarvet. Då fick jag skala och naja mycket kabel... På bilden kanske den ser rostig ut men den är bara smutsig.
Logga in
Skapa konto
Vad kom jag fram till? Kabeln anges vara 1,5m² men varje skalning med tänger som har fasta lägen för 1,5 respektive 2,5m” ger små små skador på kopparn när jag använder 1,5 läget och det är inte svårare att skala med 2,5m löget. Jag tänkte att isoleringen skulle dras ut som ett tuggummi men icke.
"Handskalad" med min gamla tång (och mina torra hala händer).
Logga in
Skapa konto
Skalad med Knipex 1,5 läget. Denna har två lägen för olika dimensioner.
Logga in
Skapa konto
Jokari med 2,5 läget
Logga in
Skapa konto
Bilderna är tagna vid olika tillfällen så det är lite olika ljus...
Och om någon går bananas över att jag slösar tid på sådant här... ...jag tycker det är kul och har det i blodet att jag måste testa och prova. Och det tog ingen tid att tala om. Fem minuter några gånger då och då under en vecka.
Är det något vekrtyg jag gillar bäst?
Jokari är enkelt och snabbt. Och den där klassiska skaltången utan avbitare är perfekt när man skall peta in i ett uttag eller dosa med korta tåtar där man blir galen av att försöka skala utan att dra sönder allt eller klippa kabeln av misstag.