Hej
Jag kan redan nu avslöja att ni riktiga finsnickare inte har något att frukta, jag lär inte ta era jobb! Men jag har länge haft en dröm om att börja hålla på med lite snickerier. Jag känner att jag behöver en hobby vid sidan av några andra hobbys som går att utföra ute i garaget. Håller även på med mat och fotografi men själva byggandet har tidigare mest varit "bånk och bröt" eller stora renoveringar. Så jag skapade mig ett problem i garaget och ska nu använda "finsnickeri" för att lösa det.
Problemet jag har haft är att det var varit dålig ordning på skruvarna. Skruvarna stod i sina lådor och det var rätt bökigt att ta fram dom. Dessutom står hyllan i vägen för en framtida ombyggnad (en pelarborrmaskin men det vet inte min sambo om än så det är vi lite tysta om).
Min bänk I garaget är modellen "glespanel och furuhyllplan". En väldigt bra lösning tycker jag där jag har anpassat måtten efter mig själv (är rätt lång) samt olika typer av platsbackar. Att den dessutom kostade en knapp tusenlapp att bygga gör det inte heller sämre. Som lösning på skruvproblemet ville jag har en lättillgänglig låda. Sagt och gjort!
Material införskaffades! Tittade på div glidskenor eller att göra egna i trä. Men valet föll på IKEAs maximeralåda med tillhörande skenor, detta pga en blandning av pris, hållbarhet men framförallt för att det är så sjukt smidigt att kunna haka av lådan lätt. Hittade en 60 cm djup låda på returavdelningen för 229 kr så den blev det. Sen planhyvlat furu och en plywoodskiva.
Skenorna fick "modifierades" lite lätt. Plåten som satt runt borrades bort och sedan fick jag även ta bort fästet där lådfronten brukar tryckas fast. Till höger hur den ser ut från början, till vänster nu. Jag måttade även upp bredden för att sedan kunna göra lådan med exakt rätt bredd.
Furut kapades med kap- och gersågen. Som ni ser så hade till och med vi i Malmö snö igår. Det var antagligen för att jag tvättade bilen i fredags.. Bredden bestämdes av bredden mellan benen på hyllan (98 cm blev den) och djupet blev så att jag skulle få plats med 2 25 cm djupa platslådor (56 cm totalt).
Ändarna på kortsidorna borrades ut för träplugg som sedan limmades i långsidorna där jag borrat motsvarande hål.
Själva fronten skruvades också för jag blev oroliga att den inte skulle hålla ihop med enbart plugg då jag kommer att dra i den varje gång jag öppnar lådan sen. Skruven borrades ner en bit och sedan satte jag en plugg utanför.
När ramen var klar limmades den fast på en 5,5 mm tjock plywoodskiva. Efter att det torkat spikade jag fast skivan också. Hade tur att hittade några påsar skruv från en köksrenovering där jag inte använt alla spik till att spika fast masoniten i metodskåpen.. Ibland lönar det sig att vara lat.
Själva skivan var 120x60. Vilket gjorde att den då var för stor för lådan. Men här hade jag skapat mig ett problem för att få göra en speciell lösning! Så på två av sidorna så var plywooden rätt. Men på de andra två för stor. Så jag tog fram sågen. Men med den kunde jag inte såga mot ramen så den lämnade bara en fult avsågad 2 cm bred kant. Aj aj aj!
Succé! Jag lämnade kanten medvetet för att få köra med min nya överhandsfräs! Ville inte hålla på att fippla genom att finsåga plywooden för jag kände att det var för stor risk att något skulle gå fel. Men det här gick jättebra och det lämnade en väldigt fin kant efter sig.
Efter fräsningen så monterade jag fast ena halvan av glidskenorna. Även här behövdes lite modifiering med hjälp av ett borr och en hammare. Men efter en lite operation så passade de perfekt! Fint att kunna kombinera finsnickeri med bånk och bröt!
Andra delen monterades i bänken. Här en bild från första monteringen. Jag kunde sätta fast lådan men det märktes att den gick lite trögt. Det var helt enkelt så att det var en mm för tight. Så jag tog av glespanelbiten, ritade där fästet skulle sitta och sen fräste bort 1 mm med fräsen. Monterade tillbaka allting och sen, ja sen fungerade det som det skulle!
Lådan fick vila lite över natten för att limmet verkligen skulle torka i pluggarna. Sen kapade jag av det överflödiga med multiverktyget och slipade hela fronten slät.
I botten av lådan har jag en sån gummimatta som man även har i kökslådor för att det inte ska glida runt. Skruven är nu lättillgänglig och jag blev väldigt nöjd med själva lådan. Detta var väl bland det första stegen för mig att bli finsnickare, ett litet steg för finsnickerivärlden kanske. Men ett stort steg för mig!
Med vänlig hälsning, Ossian
Jag kan redan nu avslöja att ni riktiga finsnickare inte har något att frukta, jag lär inte ta era jobb! Men jag har länge haft en dröm om att börja hålla på med lite snickerier. Jag känner att jag behöver en hobby vid sidan av några andra hobbys som går att utföra ute i garaget. Håller även på med mat och fotografi men själva byggandet har tidigare mest varit "bånk och bröt" eller stora renoveringar. Så jag skapade mig ett problem i garaget och ska nu använda "finsnickeri" för att lösa det.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet jag har haft är att det var varit dålig ordning på skruvarna. Skruvarna stod i sina lådor och det var rätt bökigt att ta fram dom. Dessutom står hyllan i vägen för en framtida ombyggnad (en pelarborrmaskin men det vet inte min sambo om än så det är vi lite tysta om).

Logga in
Skapa konto
Min bänk I garaget är modellen "glespanel och furuhyllplan". En väldigt bra lösning tycker jag där jag har anpassat måtten efter mig själv (är rätt lång) samt olika typer av platsbackar. Att den dessutom kostade en knapp tusenlapp att bygga gör det inte heller sämre. Som lösning på skruvproblemet ville jag har en lättillgänglig låda. Sagt och gjort!

Logga in
Skapa konto
Material införskaffades! Tittade på div glidskenor eller att göra egna i trä. Men valet föll på IKEAs maximeralåda med tillhörande skenor, detta pga en blandning av pris, hållbarhet men framförallt för att det är så sjukt smidigt att kunna haka av lådan lätt. Hittade en 60 cm djup låda på returavdelningen för 229 kr så den blev det. Sen planhyvlat furu och en plywoodskiva.

Logga in
Skapa konto
Skenorna fick "modifierades" lite lätt. Plåten som satt runt borrades bort och sedan fick jag även ta bort fästet där lådfronten brukar tryckas fast. Till höger hur den ser ut från början, till vänster nu. Jag måttade även upp bredden för att sedan kunna göra lådan med exakt rätt bredd.

Logga in
Skapa konto
Furut kapades med kap- och gersågen. Som ni ser så hade till och med vi i Malmö snö igår. Det var antagligen för att jag tvättade bilen i fredags.. Bredden bestämdes av bredden mellan benen på hyllan (98 cm blev den) och djupet blev så att jag skulle få plats med 2 25 cm djupa platslådor (56 cm totalt).

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Ändarna på kortsidorna borrades ut för träplugg som sedan limmades i långsidorna där jag borrat motsvarande hål.

Logga in
Skapa konto
Själva fronten skruvades också för jag blev oroliga att den inte skulle hålla ihop med enbart plugg då jag kommer att dra i den varje gång jag öppnar lådan sen. Skruven borrades ner en bit och sedan satte jag en plugg utanför.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
När ramen var klar limmades den fast på en 5,5 mm tjock plywoodskiva. Efter att det torkat spikade jag fast skivan också. Hade tur att hittade några påsar skruv från en köksrenovering där jag inte använt alla spik till att spika fast masoniten i metodskåpen.. Ibland lönar det sig att vara lat.

Logga in
Skapa konto
Själva skivan var 120x60. Vilket gjorde att den då var för stor för lådan. Men här hade jag skapat mig ett problem för att få göra en speciell lösning! Så på två av sidorna så var plywooden rätt. Men på de andra två för stor. Så jag tog fram sågen. Men med den kunde jag inte såga mot ramen så den lämnade bara en fult avsågad 2 cm bred kant. Aj aj aj!

Logga in
Skapa konto
Succé! Jag lämnade kanten medvetet för att få köra med min nya överhandsfräs! Ville inte hålla på att fippla genom att finsåga plywooden för jag kände att det var för stor risk att något skulle gå fel. Men det här gick jättebra och det lämnade en väldigt fin kant efter sig.

Logga in
Skapa konto
Efter fräsningen så monterade jag fast ena halvan av glidskenorna. Även här behövdes lite modifiering med hjälp av ett borr och en hammare. Men efter en lite operation så passade de perfekt! Fint att kunna kombinera finsnickeri med bånk och bröt!

Logga in
Skapa konto
Andra delen monterades i bänken. Här en bild från första monteringen. Jag kunde sätta fast lådan men det märktes att den gick lite trögt. Det var helt enkelt så att det var en mm för tight. Så jag tog av glespanelbiten, ritade där fästet skulle sitta och sen fräste bort 1 mm med fräsen. Monterade tillbaka allting och sen, ja sen fungerade det som det skulle!

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Lådan fick vila lite över natten för att limmet verkligen skulle torka i pluggarna. Sen kapade jag av det överflödiga med multiverktyget och slipade hela fronten slät.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
I botten av lådan har jag en sån gummimatta som man även har i kökslådor för att det inte ska glida runt. Skruven är nu lättillgänglig och jag blev väldigt nöjd med själva lådan. Detta var väl bland det första stegen för mig att bli finsnickare, ett litet steg för finsnickerivärlden kanske. Men ett stort steg för mig!
Med vänlig hälsning, Ossian
Produkter som diskuteras: "träplugg"

Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer

Logga in
Skapa konto
Den sista lilla detaljen! Fick limmat på en liten bit plywood på den "utskjutande" delen av fronten! Så nu är den nog klar den kära lådan. För nu i alla fall!
Edit: Fick en fråga om mellanrummet mellan lådan och skivan. Det är medvetet ett mellanrum hela vägen. Både för att kunna ha lite högre lådor i lådan men framförallt för att kunna öppna den lätt genom att sticka in handen där längst hela lådans bredd. Jag ville inte ha ett handtag för det skulle sticka ut och jag skulle slå i det när jag står vid bänken.
Redigerat:
kashieda skrev:
Tack så mycket! Ja jag skulle säga att den klarar att öppnas överallt ifrån! Det enda som kärvar är mjukstängningen. Börjar misstänka att de är trasiga för de beter sig inte som de jag har i köket.

Logga in
Skapa konto
Min väg mot att bli finsnickare fortsätter och nästa projekt blev en skärbräda, ett perfekt övningsprojekt tänkte jag och det var det. Jag har tänkt göra en skärbräda länge och har sparat överblivna bänkskivor sedan Hedenhös (i alla fall sedan 2018). Men själva tanken med att göra en skärbräda var inte främst att få just en skärbräda, det är bara ett plus. Tänker mig att skärbrädan kommer användas väl valda tillfällen vid grillen i sommar, smakprov på det finns längst ner!
Det jag ville testa och få erfarenhet av var
- Skapa raka och snygga kanter
- Göra en jigg för att fräsa en snygg vinkel
- Fräsa ur skåra för tex köttsaft
- Slipa och bearbeta så att skärbrädan blir fin

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Det första som inte gick som tänkt var att fräsa med kantfräsen. Eller, fräsa gick bra men jag försökte fräsa bort alldeles för mycket. Skivan var skadad i hörnen och jag behövde få bort ca15 mm från vardera sida. Körde med kantfrässtål med kullager och styrskenan av en bit dörromfattning. Det fräste på men jag insåg fort att det är för mycket att fräsa bort. Så jag tog fram cirkelsågen, tog samma dörromfattning som skena och sågade bort de yttre delarna och sedan fräste någon millimeter mest för finishens skull. Det fungerade jättebra och nästa projekt blir en DIY styrskena för både sågen och fräsen efter inspo från Youtube.

Logga in
Skapa konto
Så där, raka fina kanter och så var skärbrädan klar! Skönt!
Skoja, det var ju nu det roliga skulle börja.

Logga in
Skapa konto
När jag köpte min fräs för några veckor sedan fick jag den här filmen skickat till mig.
och med inspiration från den filmen ville jag göra en jigg. 1:44:00 in i filmen ungefär visas en jigg som kan fräsa stora vinklar i ändarna på en bänkskiva tex. En sådan ville jag göra! Så jag tog fram en liknande (ja liknande kanske är ett starkt ord, men funktionen är ju nästan det samma) jigg byggd av glespanel jag hade över hemma. Fördelen med glespanelen var att den är lika tjock som skärbrädan är, nackdelen är att jag glömde av det när jag väl fräste så den nyttan hade jag inget för. Fördelen hade ju varit att kunna dra jiggen längst med skivan på arbetsbänken (som de gör i filmen) för att få den extra stabil, men uppe i varv som jag var så fräste jag skivan ut över kanten. Jag förlorade lite stabilitet på grund av det och den stabiliteten hade behövts. Men, jag lärde mig något och det var väl bra! Nästa jigg jag gör kommer jag göra dagtid när jag kan köra med kap- och gersågen och inte med material som ser ut som hejkomochhjälpmig och dessutom blir i rätt längd! Men annars får jiggen 4 av 5 frässtål!

Logga in
Skapa konto
Jag har inte mätt hur många grader det är utan körde halvt på känsla vad som hade blivit snyggt och halvt på att jiggen skulle fungera och hålla ihop. Man ser en tydlig ring som blivit i och med att jiggen inte är 100% stum. Men annars blev det ungefär som förväntat. Fördelen med den här utskärningen under är att det blir mycket lättare att lyfta upp skärbrädan när den ligger på tex bordet eller grillen. Sen tycker jag det ser läckrare och mer smäckert ut.

Logga in
Skapa konto
”Vätskerännan” heter det tydligen, de där spåren i skärbrädan där tex köttsaften rinner ner. I alla fall enligt tillverkaren av frässtål. Diametern på hålkälsfräsen var 10 mm och jag körde det 5 mm djupt. Blev lagom! I hörnen så latade jag mig, jag mätte avstånd mellan kant på skärbrädan och rännan och sen gjorde jag ett streck som jag körde till. Jag hade kunnat bygga en jigg som stoppade fräsen exakt rätt men detta var godkänt för den här gången.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Nu skulle det slipas. Ni vet det gamla romerska uttrycket ”den som fräser fult med överhandsfräsen får snällt slipa jättemycket” passade här. Det må vara någon millimeter bara som fräsen missat men det skulle lik väl slipas bort. Jag valde att köra det grova med planslipen och det fina med excenterslipen. Varför då? För jag har jättemycket slippapper till planslipen som jag behöver använda upp. Excenterslipen tycker jag är bättre, men till det här fungerade planslipen bra. Ibland är det inte svårare anledning är så.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag körde det grova med ett 80 papper för att sen gå över på finare 120-180-320. Egentligen gillar jag inte den fina ytan ett 320-papper ger (har slipat mycket bänkskivor inne så det är inte helt nytt) men ju finare man slipar ju bättre klarar den av vatten sen. Jag tycker nästan den finslipade ytan känns plastig och onaturlig. Men nyslipad ek är fruktansvärt vackert tycker jag!

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag valde att smörja in den med rapsolja. Varför? Hade hemma och hållbarheten är inte det viktigaste just för den här skärbrädan. Den är ju mest ett testobjekt som ska användas några gånger vid grillen. Oljade in den 2 gånger och lät dra 12 timmar mellan. Sen in och diska och torka av den.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Färdig och invigd! Måtten blev ca 70x37 så det är en rejäl pjäs. Men det var det jag ville ha för det underlättar när man ska skära långa ribs eller en hel sida lax jämfört med mina andra skärbrädor som är lite för små för det. Väldigt nöjd även om det självklart finns detaljer att förbättra. Men på det stora hela var det ett väldigt kul projekt!
Ett ihopklipp av rörlig bild från projektet
Tack för den här gången, Ossian
Produkter som diskuteras: "arbetsbänken"

Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 809 kr inkl moms
Läs mer

Logga in
Skapa konto
Idag stod utveckling av arbetsbänken på agendan. Bänken är byggd av en 27 mm tjock furuskiva och glespanel. När jag nu börjar stå och såga/fräsa på bänken så saknar jag ett bra sätt att få fram dammsugarslangen. Sagt och gjort, det får lösas!

Logga in
Skapa konto
Tog det ISO-godkända mätverktyget glespanel och måttade ut vart hålet skulle vara. Sen borrade jag ett ca 50 mm hål med dosborret för att kunna installera ett "dammsugareuttag".

Logga in
Skapa konto
Själva uttaget består av ett avloppsrör storlek 40 mm. Det sitter ett T-kors under bänken och åt ena hållet så går det ett 40 mm rör till skåpet till höger där grovdammsugaren (En Kärscher WD3P som då har eluttag som gör att den starta automatiskt när verktyget startar) står och till vänster finns det möjlighet att förlänga till ett annat uttag lite senare om det behövs.

Logga in
Skapa konto
Färdigt! Nu kommer slangen bak om på bänken och inte framifrån vilket jag tycker underlättar då den inte är i vägen lika mycket. Efter jag tog bilden sänkte jag dock ner plasten några millimeter så den är i plan med bänken. Då kan jag ta min lilla sopborste och borsta ner böset i hålet samtidigt som dammsugaren är igång. Helt klart nöjd med den här lösningen nu till kostaden av ca en hundralapp.
Ikea Symfonisk garage edition
Ny dag, nytt projekt!
Har en Ikea Symfonisk i garaget som jag tyckte såg lite trist ut. Så jag kom på ett perfekt litet projekt. Jag bygger in högtalaren. Jag hade kunnat göra en teardown (vad säger man ens på svenska? Plockat isär?) och gjort en rejäl låda och byggt in komponenterna men jag kände att det inte gav något i det här fallet.
Målet med projektet var främst
Materialet var en 20 mm tjock och 1200 mm lång MDF-skiva. Den var 20 cm bred men jag behövde bara 17. Så jag fick tillfälle att använda min nya hemmasnickrade skena till cirkelsågen.
Sen var det då fräsningen! Kollegan berättade för mig att det dammar rejält när man fräser MDF. Ja det var ju en underdrift får jag säga.. Perfekt lärdom att ta till större projekt är att MDF, det fräser jag utomhus i fortsättningen. Hela garaget har ett härligt lager av damm nu och sambon är lagom nöjd att henne cykel som var svart nu mer är grå.. (kanske överdriver lite, men ändå lite sanning i det! Jag fräste först en vad jag tror heter fas (ni får gärna rätta mig) i 45 grader och sen fräste ur ett spår innanför fasen.
Sågandet gjordes utomhus.. Inga större konstigheter. Måttade ut och sen sågade 45 gradiga snitt.
Efter sågningen skulle det limmas ihop. Här stod jag i valet och kvalet om jag skulle göra någon form av ställning för att kunna limma korrekta vinklar och allt. Men det löste sig ganska bra ändå genom att snitten var så korrekta att det höll ihop rätt bra ändå. Med lite stöd av högtalaren och en plastlåda så gick det bra. Men framåt behöver jag nog skaffa med några tvingar till.
Då var själva lådan klar!
Jag ville ju ha tyg i fronten och då gjorde jag en ram av en smyglist. Lagom liten och tunn men framförallt med en vinkel som gör att tyget spänns upp utan att ta i trät. Den skruvades ihop och sen häftades tyget på! Jag ska byta till något roligare tyg senare, men det här duger så länge. Ramen sitter med "friktion" och när jag väl byter tyg ska jag slipa ner den någon mm för tyget tar i lite väl mycket i ramen nu och blir "ospänt".
Då var IKEA Symfonisk garage edition klar. Själva högtalaren skjuts i från baksidan. Har gjort en Trueplay-justering och det låter precis som innan. Inte heller märkt någon skillnad på wifi-mottagningen. Så jag är nöjd, kul projekt, kul outcome och bra kunskap till kommande.
Ha det gott! Ossian

Logga in
Skapa konto
Ny dag, nytt projekt!
Har en Ikea Symfonisk i garaget som jag tyckte såg lite trist ut. Så jag kom på ett perfekt litet projekt. Jag bygger in högtalaren. Jag hade kunnat göra en teardown (vad säger man ens på svenska? Plockat isär?) och gjort en rejäl låda och byggt in komponenterna men jag kände att det inte gav något i det här fallet.
Målet med projektet var främst
- Göra en "låda" med 45 gradiga geringar
- Fräsa i MDF
- Göra högtalaren med "snickeriverkstad"

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Materialet var en 20 mm tjock och 1200 mm lång MDF-skiva. Den var 20 cm bred men jag behövde bara 17. Så jag fick tillfälle att använda min nya hemmasnickrade skena till cirkelsågen.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Sen var det då fräsningen! Kollegan berättade för mig att det dammar rejält när man fräser MDF. Ja det var ju en underdrift får jag säga.. Perfekt lärdom att ta till större projekt är att MDF, det fräser jag utomhus i fortsättningen. Hela garaget har ett härligt lager av damm nu och sambon är lagom nöjd att henne cykel som var svart nu mer är grå.. (kanske överdriver lite, men ändå lite sanning i det! Jag fräste först en vad jag tror heter fas (ni får gärna rätta mig) i 45 grader och sen fräste ur ett spår innanför fasen.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Sågandet gjordes utomhus.. Inga större konstigheter. Måttade ut och sen sågade 45 gradiga snitt.

Logga in
Skapa konto
Efter sågningen skulle det limmas ihop. Här stod jag i valet och kvalet om jag skulle göra någon form av ställning för att kunna limma korrekta vinklar och allt. Men det löste sig ganska bra ändå genom att snitten var så korrekta att det höll ihop rätt bra ändå. Med lite stöd av högtalaren och en plastlåda så gick det bra. Men framåt behöver jag nog skaffa med några tvingar till.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Då var själva lådan klar!

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag ville ju ha tyg i fronten och då gjorde jag en ram av en smyglist. Lagom liten och tunn men framförallt med en vinkel som gör att tyget spänns upp utan att ta i trät. Den skruvades ihop och sen häftades tyget på! Jag ska byta till något roligare tyg senare, men det här duger så länge. Ramen sitter med "friktion" och när jag väl byter tyg ska jag slipa ner den någon mm för tyget tar i lite väl mycket i ramen nu och blir "ospänt".

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Då var IKEA Symfonisk garage edition klar. Själva högtalaren skjuts i från baksidan. Har gjort en Trueplay-justering och det låter precis som innan. Inte heller märkt någon skillnad på wifi-mottagningen. Så jag är nöjd, kul projekt, kul outcome och bra kunskap till kommande.
Ha det gott! Ossian
Redigerat:
Hej igen!
Idag var det dags att ta tag i situationen med lampan i uterummet. Lampor är något jag tycker är kul och här skulle det bli en kombination av Basic och elegant. Lampan har tidigare hängt i balken men då vi har flyttat om behövde den i stället hänga mellan balkarna.
Så jag köpte två hållare till en klädstång och ett kvastskaft som jag kapade av. Snyggt eller hur?
Nåväl! Riktigt så enkelt skulle det inte bli för jag hade en tanke att göra sladden osynlig. Så det var till att ta fram fräsen och lite brädor. Sen klämde jag inhop rundstaven mellan brädorna, satte anslaget att gå längst en av brädorna och sen fräste ett 10x10 mm spår i mitten.
Jag hade för korta brädor så det var lite mek att flytta staven hela tiden. Men hur skulle jag kunna gjort annorlunda för att fräsa ett spår i mitten av en rundstav eller annan mindre bit trä? Hur hade ni gjort?
Hållarna målades svarta och sladden lades ner i spåret.
Klart! Det blev som jag ville, en osynlig sladd fram till själva lampan. Lampan är en IKEA-lampa med en HUE filamentlampa i.
Tack för idag!

Logga in
Skapa konto
Idag var det dags att ta tag i situationen med lampan i uterummet. Lampor är något jag tycker är kul och här skulle det bli en kombination av Basic och elegant. Lampan har tidigare hängt i balken men då vi har flyttat om behövde den i stället hänga mellan balkarna.
Så jag köpte två hållare till en klädstång och ett kvastskaft som jag kapade av. Snyggt eller hur?

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Nåväl! Riktigt så enkelt skulle det inte bli för jag hade en tanke att göra sladden osynlig. Så det var till att ta fram fräsen och lite brädor. Sen klämde jag inhop rundstaven mellan brädorna, satte anslaget att gå längst en av brädorna och sen fräste ett 10x10 mm spår i mitten.
Jag hade för korta brädor så det var lite mek att flytta staven hela tiden. Men hur skulle jag kunna gjort annorlunda för att fräsa ett spår i mitten av en rundstav eller annan mindre bit trä? Hur hade ni gjort?

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Hållarna målades svarta och sladden lades ner i spåret.

Logga in
Skapa konto
Klart! Det blev som jag ville, en osynlig sladd fram till själva lampan. Lampan är en IKEA-lampa med en HUE filamentlampa i.
Tack för idag!
Redigerat:

Logga in
Skapa konto
I veckan som gått har jag gjort mitt första beställningsjobb! Eller, beställningsjobb är att ta i. Sanningen är att jag har påtvingat mina tjänster till föräldrarna. Efter en renovering saknades en 40 cm lång taklist som inte fanns att köpa längre. Så jag mätte in, köpte virke och satte i verket.
Tänkte att det kunde vara ett bra projekt för att fräsa i djupled och använda anslag.
Första lärdomen kom fort. Jag tänkte att det "bara" var att fräsa bort så jag fick rätt bredd. Behövde få bort ca 15 mm men det märkte jag fort att det ville inte fräsen. Så det blev att såga bort första 13 mm ca och fräsa bort det sista.

Logga in
Skapa konto
Något jag lärt mig av mitt youtubande gällande fräsar är att det man fräser måste sitta fast. Så jag gjorde det lätt för mig och skruvade rätt ner i bänken. Träbiten (planhyvlad furu) var 100 cm så det fanns gott om marginal. Offerbitarna var jag inte heller så rädd om, de gjorde sitt jobb väl.

Logga in
Skapa konto
Som sagt så körde jag både med anslag och djupledet. Anslaget tyckte jag var lättare att ställa in än djupet. Så det är väl här finliret kommer in som man lär sig efter 10000 meter fräsning.

Logga in
Skapa konto
Här trodde jag listen var klar. Men efter en kontrollmätning behövde jag fräsa ner 1,5 mm till på alla tre nivåerna.

Logga in
Skapa konto
Vad dammsugaren fyller för funktion på en överhandsfräs vet jag inte riktigt!

Logga in
Skapa konto
Listen klar! Den kapas och geras hos slutkund och jag tackar den för ett bra projekt!

Logga in
Skapa konto
Hej igen! I helgen har jag äntligen tagit tag i ett gammalt bedrövligt skåp som stått i garaget. Det var platsbyggd från husets födelse och har säkert fyllt en funktion någon gång. Dörren tog jag bort för länge sedan och innan foto togs så har jag även plockat bort hyllorna.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Efter några väl riktade slag med hammaren, lite kofotande och några snitt med multiverktyget så var den gamla bröten borta.

Logga in
Skapa konto
Jag har byggt alla hyllor i garaget av ungefär samma material. Glespanel och furubänkskivor. Så även denna gången. Pinsam anekdot var att jag beskyllde killen i kassan på byggvaruhuset för att han tagit för mycket betalat för bänkskivan. Varit sur på samma byggvaruhus sedan i onsdags då de tog för mycket betalt för några MDF-hyllplan. Visade sig att jag hade kommit in på byggvaruhusets "företagssida" och alla priser visades utan moms. Ki fick jag..

Logga in
Skapa konto
Kapandet gjordes utomhus denna vårdag. Har en mellanskiva från ett gammalt matbord som underlag och kapade glespanelen med hjälp av snabbvinkeln.

Logga in
Skapa konto
Bänkskivan däremot skulle kapas både rätt av med också sen med en vinkel. Så här fick jag använda mig av min skena. Bänkskivan var 2400 mm lång och kapades i två 1200 mm långa bitar.

Logga in
Skapa konto
Så var bänkskivan på plats. Hittåt är den skruvad i bänken och åt andra hållet i väggen med hjälp av en regel.

Logga in
Skapa konto
Snyggade till den med en liten fasning.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Satte även upp en till verktygstavla gjord av kortreglar och spånskiva. På hyllplanet under står den fastmonterade grovdammsugaren och kompressorn. Tycker ni det ser bedrövligt ut på väggarna så är det för att det gör det! Det ska målas om och "fixas till" någon gång i framtiden men hade jag föreslagit för sambon att måla om garaget innan ett 100-tal andra projekt var genomförda hade jag nog fått flytta in i en etta med lock! Även elen ska justeras här med några uttag extra men det får elektrikern göra nästa gång han är på besök!
Tack för idag! Med vänlig hälsning, Ossian
Verktygstokig
· Halland
· 7 708 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Sätta gips mot betong vägg i källare
Byggmaterial & Byggteknik -
Sätter ni ofasad kant mot väggen
Byggmaterial & Byggteknik -
Bör man vattensäkra mot gipsvägg bakom diskbänksskåp och diskmaskin?
Kök -
Ångbroms nybyggd yttervägg. Ingen möjlighet till att täta upp mot tak
Isolering -
Placering av tilluft i vägg mot kattvind
Ventilation