4 130 414 läst ·
21 103 svar
4130k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
1,5 timme för en falsad kantlist redo för limning. Över förväntan.
Jag brukar fräsa ut sånt här med 3 mm extra tjocklek på arbetstycket och sen bara planhyvla ner till rätt tjocklek. Så slipper man fräsa igenom hela biten och det blir mindre risk för skador och vibrationer.
Jag brukar fräsa ut sånt här med 3 mm extra tjocklek på arbetstycket och sen bara planhyvla ner till rätt tjocklek. Så slipper man fräsa igenom hela biten och det blir mindre risk för skador och vibrationer.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Mallarna är raka. Det är stycketillverkning så vill inte göra allt för seriösa tolagor.findus42 skrev:
Svängda paneler som övergår i raka delar. Förstår precis. Utsidan är förstås den synliga så det skall helst inte vara några märken eller fläckar. Du har möjlighet att göra mallar i CNC. Därför kan du göra ytter och innerform. Med mina antikverade metoder är det inte realistiskt.
Det här är vad som står i ämnet i Teknos Lärobok i snickeriarbete.
[bild]
[bild]
Gör varianter av sveptolaga. Svårigheten med raka delar är att det kan vrida sig och det kan bli blåsor i limningen där det är svårt att få tryck med tvingar långt in.
En fråga. Är dina mallar helt raka eller gör du dem konvexa för att få tryck även mitt på?
Mvh Findus
Blåsor är inget problem i det här fallet för jag använder färdigfanerade skivor (1,5 mm fanér) som jag spårat.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Nu tar vi helg. 😁
Det blev slöjd med 45 graders-kullagerfräs i överhandsfräsen som avslutning.
Det är alltså baksidan/ insidan av luckan som ligger uppåt .
Det blev slöjd med 45 graders-kullagerfräs i överhandsfräsen som avslutning.
Det är alltså baksidan/ insidan av luckan som ligger uppåt .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Skjutit på det in i det längsta men nu är vinterdäcken på ena bilen.
Lyckades dessutom spräcka en 19mm Wera krafthylsa när jag skulle lossa första låsbulten med teleskopskaft!! 🤯
Köpt från Amazon i somras och ska reklameras idag. 👎
Logga in
Skapa konto
Lyckades dessutom spräcka en 19mm Wera krafthylsa när jag skulle lossa första låsbulten med teleskopskaft!! 🤯
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Köpt från Amazon i somras och ska reklameras idag. 👎
Det var det jä#@igaste. Jag har haft dom länge i min villhöverlista men då kanske man ska köpa en annan sort😅FredrikR skrev:
Medlem
· Västmanland
· 2 088 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 2 088 inlägg
Men då så👍 då är nog hylsan skräp.FredrikR skrev:
Jag kör med fälgkors och momentnyckel på 3-4 bilar plus släp sedan decennier och än har inget gått sönder eller tappats.
Man blir förvånad ibland över hur en del misshandlar sina saker och klagar på att hjulmuttrar spricker eller att bultar går av.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Det räcker att man haft bilen inne på någon typ av reparationsarbete där proffs satt tillbaka hjulen igen. När jag skiftade senast satt några få av hjulskruvarna fast så att jag inte fick loss dem med min (billiga) mutterknack. Jag fick ta till ett långt skaft och köra manuellt. Jättekonstigt tänkte jag tills jag kom på att jag bytt delar i framvagnen sedan jag skiftade senast. Jag har också sprängt hylsor tidigare. Den gången var det inte heller vi som skruvat fast hjulen.TorpAnders skrev:
Då var det dags att tvätta filtret till grovdammsugaren igen.
Efter att ha dammsugit av det lilla förrådet där vi har trädgårdsgrejer blev dammsugaren rejält nedsmutsad.
Först blåsa bort det värsta med svag tryckluft. Sedan spola av. Därefter ett par vattenbyten i balja med varmt vatten och lite såpa. Gnugga filtret med fingrarna och vispa runt i baljan.
När vattnet som rinner av är genomskinligt ställer jag undan filtret på torkning.
Efter att ha dammsugit av det lilla förrådet där vi har trädgårdsgrejer blev dammsugaren rejält nedsmutsad.
Först blåsa bort det värsta med svag tryckluft. Sedan spola av. Därefter ett par vattenbyten i balja med varmt vatten och lite såpa. Gnugga filtret med fingrarna och vispa runt i baljan.
När vattnet som rinner av är genomskinligt ställer jag undan filtret på torkning.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Äntligen fått upp alla rör på väggen och i tak. Det går ju åt väldigt mycket mer rör, och väggyta, när jag drar ett rör per maskin (och ett blandrör), men jag har högt till tak och har fått rören gratis. Fördelen är mycket mindre volym som ska trycksättas och det ger rätt mycket bättre flöde vid maskinerna.
En hel del kvar att göra, men nu börjar snickeriet både se ut och funka som just ett snickeri.
En hel del kvar att göra, men nu börjar snickeriet både se ut och funka som just ett snickeri.
Påse i grovdammsugaren är inget för dig?Fario skrev:
Då var det dags att tvätta filtret till grovdammsugaren igen.
[bild][bild]
Jodå. Påse används som standard men när den är full och det är en massa skräp kvar så får man köra utan.
Jag tycker också att med filter i så blir det lättare stopp när grova bitar av plast eller isolering eller små pinnar sugs upp.
Nu har jag tömt påsen och funderar på om den går att tvätta eller bara använda igen.
De gamla papperspåsarna verkar ha ersatts av någon annan variant.
Jag tycker också att med filter i så blir det lättare stopp när grova bitar av plast eller isolering eller små pinnar sugs upp.
Nu har jag tömt påsen och funderar på om den går att tvätta eller bara använda igen.
De gamla papperspåsarna verkar ha ersatts av någon annan variant.
Logga in
Skapa konto