S
1,5 timme för en falsad kantlist redo för limning. Över förväntan.
Jag brukar fräsa ut sånt här med 3 mm extra tjocklek på arbetstycket och sen bara planhyvla ner till rätt tjocklek. Så slipper man fräsa igenom hela biten och det blir mindre risk för skador och vibrationer.

• Falsad kantlist tillverkad av trä, ligger fastspänd på en arbetsbänk med metallklämmor, redo för limning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En träskiva på en maskin med en färdigfräst falsad kantlist redo för limning, omgiven av träspån.
    Skapa konto
  • Böjd falsad kantlist i trä redo för limning på arbetsbänk, omgiven av andra bearbetade träbitar.
    Skapa konto
  • En hand håller en träbit med falsad kant, redo för limning. Bitar av sågspån syns på arbetsbänken.
    Skapa konto
  • Falsad kantlist gjord av trä, klar för limning, med jämn planhyvlad yta. Bakgrunden visar en verkstadsmiljö med hyllor.
    Skapa konto
  • Falsad kantlist av trä redo för limning i ett snickeriverkstadsmiljö, med verktyg och material i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Anderscurl och 18 till
  • Laddar…
S
findus42 findus42 skrev:
Svängda paneler som övergår i raka delar. Förstår precis. Utsidan är förstås den synliga så det skall helst inte vara några märken eller fläckar. Du har möjlighet att göra mallar i CNC. Därför kan du göra ytter och innerform. Med mina antikverade metoder är det inte realistiskt.
Det här är vad som står i ämnet i Teknos Lärobok i snickeriarbete.
[bild]
[bild]
Gör varianter av sveptolaga. Svårigheten med raka delar är att det kan vrida sig och det kan bli blåsor i limningen där det är svårt att få tryck med tvingar långt in.
En fråga. Är dina mallar helt raka eller gör du dem konvexa för att få tryck även mitt på?
Mvh Findus
Mallarna är raka. Det är stycketillverkning så vill inte göra allt för seriösa tolagor.

Blåsor är inget problem i det här fallet för jag använder färdigfanerade skivor (1,5 mm fanér) som jag spårat.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
S
Nu tar vi helg. 😁

Det blev slöjd med 45 graders-kullagerfräs i överhandsfräsen som avslutning.
Det är alltså baksidan/ insidan av luckan som ligger uppåt .

Insidan av en trälucka med fasade kanter, snidade med en 45-graderskullagerfräs i överhandsfräsen.
Skapa konto

Baksidan av en träskåpslucka med rundad kant, skapad med 45-graders kullagerfräs, visas på ett snickeribord.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
Skjutit på det in i det längsta men nu är vinterdäcken på ena bilen.
Bil med nya vinterdäck i ett garage, omgiven av verktyg på golvet, inklusive en borrmaskin och teleskopskaft. Vattenfläckar syns på golvet.
Skapa konto

Lyckades dessutom spräcka en 19mm Wera krafthylsa när jag skulle lossa första låsbulten med teleskopskaft!! 🤯
Sprucken 19mm Wera krafthylsa hålls i handen, med verktyg och andra hylsor i bakgrunden på ett träbord.
Skapa konto
Sprucken 19mm Wera krafthylsa i hand, fotograferad i verkstadsmiljö.
Skapa konto

Köpt från Amazon i somras och ska reklameras idag. 👎

• Wow
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Skjutit på det in i det längsta men nu är vinterdäcken på ena bilen.
[bild]

Lyckades dessutom spräcka en 19mm Wera krafthylsa när jag skulle lossa första låsbulten med teleskopskaft!! 🤯
[bild][bild]
Köpt från Amazon i somras och ska reklameras idag. 👎
Det var det jä#@igaste. Jag har haft dom länge i min villhöverlista men då kanske man ska köpa en annan sort😅

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Det var det jä#@igaste. Jag har haft dom länge i min villhöverlista men då kanske man ska köpa en annan sort😅
Enda och starkaste mutterknacken här hemma drar 180Nm så den bör inte ha utsatts för hög belastning dessutom.. ☹️

FredrikR FredrikR skrev:
Enda och starkaste mutterknacken här hemma drar 180Nm så den bör inte ha utsatts för hög belastning dessutom.. ☹️
Drar du muttrarna med 180Nm😮

TorpAnders TorpAnders skrev:
Drar du muttrarna med 180Nm😮
Verkligen inte. 😉
Lossar med knack på läge 3 (180Nm) och drar åt på läge 2 (100-120?) och efterdrar med hopskjutet teleskopskaft.

FredrikR FredrikR skrev:
Verkligen inte. 😉
Lossar med knack på läge 3 (180Nm) och drar åt på läge 2 (100-120?) och efterdrar med hopskjutet teleskopskaft.
Men då så👍 då är nog hylsan skräp.

Jag kör med fälgkors och momentnyckel på 3-4 bilar plus släp sedan decennier och än har inget gått sönder eller tappats.

Man blir förvånad ibland över hur en del misshandlar sina saker och klagar på att hjulmuttrar spricker eller att bultar går av.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Men då så👍 då är nog hylsan skräp.

Jag kör med fälgkors och momentnyckel på 3-4 bilar plus släp sedan decennier och än har inget gått sönder eller tappats.

Man blir förvånad ibland över hur en del misshandlar sina saker och klagar på att hjulmuttrar spricker eller att bultar går av.
Det räcker att man haft bilen inne på någon typ av reparationsarbete där proffs satt tillbaka hjulen igen. När jag skiftade senast satt några få av hjulskruvarna fast så att jag inte fick loss dem med min (billiga) mutterknack. Jag fick ta till ett långt skaft och köra manuellt. Jättekonstigt tänkte jag tills jag kom på att jag bytt delar i framvagnen sedan jag skiftade senast. Jag har också sprängt hylsor tidigare. Den gången var det inte heller vi som skruvat fast hjulen.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Då var det dags att tvätta filtret till grovdammsugaren igen.
Efter att ha dammsugit av det lilla förrådet där vi har trädgårdsgrejer blev dammsugaren rejält nedsmutsad.

Först blåsa bort det värsta med svag tryckluft. Sedan spola av. Därefter ett par vattenbyten i balja med varmt vatten och lite såpa. Gnugga filtret med fingrarna och vispa runt i baljan.

När vattnet som rinner av är genomskinligt ställer jag undan filtret på torkning.

Grovdammsugarens filter ligger i en balja med vatten i köksvasken för rengöring, omgiven av en diskborste och förpackning med rengöringsmedel.
Skapa konto
Vatten rinner genom dammsugarfilter i diskho, en hand håller i filtret. En borste och en förpackning syns i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Peter_Bromma och 1 till
  • Laddar…
J
Bil med öppen motorhuv och borttagna strålkastare, verktyg och nya xenonlampor på en filt framför bilen.
Skapa konto

Bytt xenonlampor på mammas bil. De gamla var 12 år gamla och började lysa lite dåligt.
Lite plastclips, två 10mm-skruv per sida bara.

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Äntligen fått upp alla rör på väggen och i tak. Det går ju åt väldigt mycket mer rör, och väggyta, när jag drar ett rör per maskin (och ett blandrör), men jag har högt till tak och har fått rören gratis. Fördelen är mycket mindre volym som ska trycksättas och det ger rätt mycket bättre flöde vid maskinerna.

En hel del kvar att göra, men nu börjar snickeriet både se ut och funka som just ett snickeri.

Snickeriverkstad med rör på vägg och tak för maskinanslutning, verktyg på väggen, och arbetsbänk med diverse verktyg och tillbehör.

• Gilla
Anderscurl och 17 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Då var det dags att tvätta filtret till grovdammsugaren igen.
Efter att ha dammsugit av det lilla förrådet där vi har trädgårdsgrejer blev dammsugaren rejält nedsmutsad.

Först blåsa bort det värsta med svag tryckluft. Sedan spola av. Därefter ett par vattenbyten i balja med varmt vatten och lite såpa. Gnugga filtret med fingrarna och vispa runt i baljan.

När vattnet som rinner av är genomskinligt ställer jag undan filtret på torkning.

[bild][bild]
Påse i grovdammsugaren är inget för dig?

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Jodå. Påse används som standard men när den är full och det är en massa skräp kvar så får man köra utan.
Jag tycker också att med filter i så blir det lättare stopp när grova bitar av plast eller isolering eller små pinnar sugs upp.

Nu har jag tömt påsen och funderar på om den går att tvätta eller bara använda igen.
De gamla papperspåsarna verkar ha ersatts av någon annan variant.

Sliten dammsugarpåse hänger i ett verkstadsutrymme, delvis tömd och reflekterad i starkt ljus, omgiven av verktyg och tegelväggar.
Skapa konto

• Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.