3 941 163 läst ·
20 126 svar
3941k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Imponerad över att den lilla maskinen klarade hjulskruvarna. Allihopa faktiskt. Jag jobbar enligt principen hoppas på det bästa - beredd på det värsta. Jag antar att jag hade behövt ta till den stora maskinen om jag hade haft bilen på verkstaden sedan förra bytet. Nu kom jag på att jag glömde att blåsa luft genom högtryckstvätten. Det ingår ju normalt i höstens hjulrutin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västmanland
· 1 904 inlägg
Phu,!
I helgen har jag borrat upp exakt 50st hål på traktorns lastare från 25mm till 28mm och 30mm med min nyinköpta magnetborrmaskin. Ett jäkla trixande för att trolla fram fixturer/ytor att fästa maskinen på!
Och som grädde på moset så avrundades dagen med att byta främre drivaxlarna på dotterns V70.
Nu blir det att tända bastun och ladda om👌
I helgen har jag borrat upp exakt 50st hål på traktorns lastare från 25mm till 28mm och 30mm med min nyinköpta magnetborrmaskin. Ett jäkla trixande för att trolla fram fixturer/ytor att fästa maskinen på!
Och som grädde på moset så avrundades dagen med att byta främre drivaxlarna på dotterns V70.
Nu blir det att tända bastun och ladda om👌
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Demonterade inredning och backkameran på fruns bil då den inte vill stänga.
En liten fjäder som ska stänga den har gått av. 👍🏼
Lär bli en komplett mekanik om jag känner Mercedes rätt. 😥
En liten fjäder som ska stänga den har gått av. 👍🏼
Lär bli en komplett mekanik om jag känner Mercedes rätt. 😥
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ett av världens längsta byggprojekt har fått lite tid idag.
Har fräst spår för skenorna som ska hålla ett anhåll på fräsbordet.
En annan sak som stört mig är att slangen från groven tar i kanten på skivor och bord. Det skapar motstånd i verktygen som jag inte alltid förstår att det beror på just slangen. Testade att 3D-printa en hållare och montera i taket så att jag kan snäppa fast slangen i och det fungerade faktiskt väldigt bra.
En annan sak som stört mig är att slangen från groven tar i kanten på skivor och bord. Det skapar motstånd i verktygen som jag inte alltid förstår att det beror på just slangen. Testade att 3D-printa en hållare och montera i taket så att jag kan snäppa fast slangen i och det fungerade faktiskt väldigt bra.
Tjusigt. Vi är många här som klätt dammsugarslangen med en "strumpa" för att den inte ska fastna i saker och ting, det gör jättestor skillnad. Fast takfäste är såklart mer elegant för de tillfällen när det funkar.V Victor.M skrev:Ett av världens längsta byggprojekt har fått lite tid idag.
Tråd om nämnda strumpor https://www.byggahus.se/forum/threads/kabelstrumpa-foer-dammsugarslang.129514/
Hehe, kul tråd! Har inte tänkt på kabelstrumpa, kör nog på den lösningen om takupphängningen inte funkar. Just nu är planen att peppra taket med de utskrivna klämmorna men det kanske är en orationell lösning pga frustation 😅Ola C skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 718 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 718 inlägg
Sök efter ett begagnat balansblock (används för att avlasta monteringsverktyg inom industrin). Vill du ha större aktionsradie har säkert ikea någon lämplig gardinskena du kan hänga den i. Ungefär 1,5 kg funkar bra för mig, lagom för sugslang.V Victor.M skrev: