4 131 201 läst ·
21 108 svar
4131k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Har man svängda socklar så har man antagligen svängda skåp och lådfronter.
Så idag gjorde jag en limmall och spårade några fanerade skivor och limmade en lådfront. Radien på skåpstommen är 5889 mm för den som undrar.
Så idag gjorde jag en limmall och spårade några fanerade skivor och limmade en lådfront. Radien på skåpstommen är 5889 mm för den som undrar.
Redigerat:
Äntligen fick jag tummen ur och gjorde klart detta lilla projekt.P-plats skrev:
Köpte mig en liten 1kg rulle med rostfri tråd till min MIG/MAG-svets för en tid sedan och funderade på vart jag skulle göra av den när den inte används.
Idag fick jag tillverkat ett fäste så den också kan sitta bakom luckan i svetsen.
[bild]
[bild]
Nu är det även lackat och sen ska jag komplettera med några brickor och en vingmutter.
Fästet för den lilla rullen med rostfri svetstråd är målad, brickor och låsning är klart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu låser jag rullen med den stora stjärnvredsmuttern lagom hårt och sen låser med den lilla stjärnvredskruven så rullen snurrar lagom trögt.
Logga in
Skapa konto
Perfekt att ha båda rullarna sittandes i svetsen hela tiden för det lilla jag svetsar... 👌
Logga in
Skapa konto
Speciellt på amerikanska forum brukar standardsvaret på bordsåg vs bandsåg vara "you only need a bandsaw if you are cutting curves".
Vet i tusan vad jag använt bandsågen till alla år men idag har jag iaf för första gången i mitt snickarliv satt på ett bandsågsblad som kan såga kurvor.
Vet i tusan vad jag använt bandsågen till alla år men idag har jag iaf för första gången i mitt snickarliv satt på ett bandsågsblad som kan såga kurvor.
Logga in
Skapa konto
Alla blad kan väl såga kurvor i någon mån. Det där ser dock ut att kunna tillverka pussel för 0-5 år.Ola C skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Ryktet går att du stalkar diverse bh-medlemmars fräsinköp och producerar ytube-filmer istället för att såga..Ola C skrev:
Helt enligt plan tror jag, heter inte firman ”Olas bloopers&jiggar”?Frustrator skrev:
OnTopic:
Använder tillgodokvittot hos CMT (efter @Hep s och min fadäs med Dadoklingor) till att ge hyveln lite kärlek. Har tidigare kört med ett vax jag gjort själv eller paraffin men detta verkar onekligen smidigare.
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Du gör nog fel för står ju ”for wood”. Inte ”for metal”. Du ska spraya på träbiten.nanowire skrev:
Fadäs?🫣 vad har jag missat. Blev det inte bra?nanowire skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 330 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 330 inlägg
Logga in
Skapa konto
Antagligen först i hela södra Sverige (söder om Hallandsås) med att byta till vinterdäck idag. Men jag vet att väntar jag 2 veckor får jag göra det i spöregn/snöglop, mörker och 3 plusgrader så det är OERHÖRT skönt att få det gjort.
Logga in
Skapa konto
Sen har jag också blåst rent vattenslangarna inför vintern så de är någorlunda torra!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 429 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 429 inlägg
Sålde bort skruvstycket från fräsen och jobbar på att ordna ett annat som är mer lämpad för fräsen och mig men i väntan på de så passade jag på att tillverka en dragstångsnyckel/hammare för att passa den tidigare reparerade dragstången som tidigare ägare lyckats dra sönder.
Absolut inte nödvändigtvis på något vis men lite smidigare än att använda två olika verktyg.
Logga in
Skapa konto
Absolut inte nödvändigtvis på något vis men lite smidigare än att använda två olika verktyg.
Redigerat: