nanowire nanowire skrev:
Imponerande compact living 👍🏻
Det finns ett större hus också (57 kvm) så husen på bilden blir magasin tills vi byggt ut.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Äntligen klar.
Trähantverk med intrikat geometriskt mönster, hållen i en hand framför fönster och trädetaljer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lampa med geometriskt mönster och trädetaljer, placerad på trägolv vid en radiator.
Skapa konto
En vacker, tänd trälykta med geometriskt mönster står på ett trägolv i ett hörn av ett rum.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Tule54 och 53 till
  • Laddar…
S
Har man svängda socklar så har man antagligen svängda skåp och lådfronter.
Så idag gjorde jag en limmall och spårade några fanerade skivor och limmade en lådfront. Radien på skåpstommen är 5889 mm för den som undrar.

• Limning av svängd lådfront med träklossar och tvingar i verksad.
    Skapa konto
  • Limpressad fanerad skiva med spårade sektioner och limsprickor, monterad i en träram för en svängd lådfront, sedd uppifrån.
    Skapa konto
  • Svängda fanerade träskivor för lådfront, ligger staplade på ett bord i en verkstad.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Köpte mig en liten 1kg rulle med rostfri tråd till min MIG/MAG-svets för en tid sedan och funderade på vart jag skulle göra av den när den inte används.
Idag fick jag tillverkat ett fäste så den också kan sitta bakom luckan i svetsen.

[bild]

[bild]

Nu är det även lackat och sen ska jag komplettera med några brickor och en vingmutter.
Äntligen fick jag tummen ur och gjorde klart detta lilla projekt.
Fästet för den lilla rullen med rostfri svetstråd är målad, brickor och låsning är klart.

Fäste för svetstråd i närbild, med spolar och stjärnvredsmutter i fokus på arbetsbänk.
Skapa konto

Nu låser jag rullen med den stora stjärnvredsmuttern lagom hårt och sen låser med den lilla stjärnvredskruven så rullen snurrar lagom trögt.

Fäste för rostfri svetstråd med två svetsrullar och en stjärnvredsmutter, del av komplett svetsinstallation.
Skapa konto

Perfekt att ha båda rullarna sittandes i svetsen hela tiden för det lilla jag svetsar... 👌

Hållare för svetstråd med stålspole, stjärnvred och låsdetaljer i en svetsmaskin.
Skapa konto

• Fäste med rulle rostfri svetstråd, stjärnvredsmutter, skruv och bricka för svetsprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
På grund av en bruten höft så blev det inget sågat i våras så nu kör vi! Nästa projekt blir en bod av eget virke.
En sågmaskin bearbetar en trädstock utomhus framför en röd byggnad, med spån på marken.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
cpalm och 17 till
  • Laddar…
Speciellt på amerikanska forum brukar standardsvaret på bordsåg vs bandsåg vara "you only need a bandsaw if you are cutting curves".

Vet i tusan vad jag använt bandsågen till alla år men idag har jag iaf för första gången i mitt snickarliv satt på ett bandsågsblad som kan såga kurvor.
Bandsåg i verkstad med monterat blad för att såga kurvor, omgiven av förvaringslådor och arbetsytor.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
cpalm och 8 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Speciellt på amerikanska forum brukar standardsvaret på bordsåg vs bandsåg vara "you only need a bandsaw if you are cutting curves".

Vet i tusan vad jag använt bandsågen till alla år men idag har jag iaf för första gången i mitt snickarliv satt på ett bandsågsblad som kan såga kurvor.
[bild]
Alla blad kan väl såga kurvor i någon mån. Det där ser dock ut att kunna tillverka pussel för 0-5 år.

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:

[bild]
Ryktet går att du stalkar diverse bh-medlemmars fräsinköp och producerar ytube-filmer istället för att såga..

• Haha
  • Älska
  • Gilla
  • Wow
Solvskaftet och 6 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Ryktet går att du stalkar diverse bh-medlemmars fräsinköp och producerar ytube-filmer istället för att såga..
Helt enligt plan tror jag, heter inte firman ”Olas bloopers&jiggar”?

OnTopic:
Använder tillgodokvittot hos CMT (efter @Hep s och min fadäs med Dadoklingor) till att ge hyveln lite kärlek. Har tidigare kört med ett vax jag gjort själv eller paraffin men detta verkar onekligen smidigare. Flaska med CMT Formula 998 träsmörjmedel på en hyvelbänk i verkstad, med medföljande pump bredvid.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
S
nanowire nanowire skrev:

OnTopic:
Använder tillgodokvittot hos CMT (efter @Hep s och min fadäs med Dadoklingor) till att ge hyveln lite kärlek. Har tidigare kört med ett vax jag gjort själv eller paraffin men detta verkar onekligen smidigare.[bild]
Du gör nog fel för står ju ”for wood”. Inte ”for metal”. Du ska spraya på träbiten.

• Gilla
  • Haha
pjgb och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:

OnTopic:
Använder tillgodokvittot hos CMT (efter @Hep s och min fadäs med Dadoklingor) till att ge hyveln lite kärlek. Har tidigare kört med ett vax jag gjort själv eller paraffin men detta verkar onekligen smidigare.[bild]
Fadäs?🫣 vad har jag missat. Blev det inte bra?

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Bil som får däckbyte med domkraft, skruvdragare och fälgkors liggande på stenbelagd uppfart.
Skapa konto

Antagligen först i hela södra Sverige (söder om Hallandsås) med att byta till vinterdäck idag. Men jag vet att väntar jag 2 veckor får jag göra det i spöregn/snöglop, mörker och 3 plusgrader så det är OERHÖRT skönt att få det gjort.

Person blåser rent vattenslang med tryckluft i trädgård, högtryckstvätt synlig i bakgrunden.
Skapa konto

Sen har jag också blåst rent vattenslangarna inför vintern så de är någorlunda torra!

• Gilla
Anderscurl och 5 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Du gör nog fel för står ju ”for wood”. Inte ”for metal”. Du ska spraya på träbiten.

[media]
Har på på båda, för säkerhets skull. En träbräda med mörka fläckar och verktygsmaskin i bakgrunden, möjligtvis relaterat till behandling av brädans yta.
Skapa konto

Inser att det kan vara handhavandefel här; kanske är en liter menat att räcka till flera behandlingar?

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
M maglin skrev:
Fadäs?🫣 vad har jag missat. Blev det inte bra?
Fadäsen, just den iaf, var inte på vår sida utan det fattades distansringar i förpackningen. Som kompensation att vi fick dessa ett halvår senare gav de lite rabatt.

• Gilla
maglin
  • Laddar…
Rickard.
Sålde bort skruvstycket från fräsen och jobbar på att ordna ett annat som är mer lämpad för fräsen och mig men i väntan på de så passade jag på att tillverka en dragstångsnyckel/hammare för att passa den tidigare reparerade dragstången som tidigare ägare lyckats dra sönder.

Dragstångsnyckel/hammare av metall och koppar på ett arbetsskrivbord, tillverkad för en tidigare reparerad dragstång.
Skapa konto

Absolut inte nödvändigtvis på något vis men lite smidigare än att använda två olika verktyg.

Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.