Håller på att gå igenom två gamla bandsågar som har stått ett tag men funderar lite över gamla fett/olje nipplar som alla mina gamla maskiner har. Jag upplever att dom ibland ser lite olika ut.
Hur vet man eller kan man veta om det ska vara fett eller olja man ska pressa in?
Den ena maskinen är en Jonsereds och den andra är en Värnamo. Gammal bandsåg i en verkstadsmiljö, med ett svenskt flagga i bakgrunden, stående på en blå lastpall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två gamla bandsågar, en Jonsereds och en Värnamo, står i ett verkstadsutrymme med liggande träbitar och verktyg runt dem.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
Spelar in youtubefilm. Går som vanligt lite knackigt emellanåt....😄

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Spelar in youtubefilm. Går som vanligt lite knackigt emellanåt....😄
[video]
Det brukar ju bli bra till slut, så kämpa på. Och glöm inte gylfen...

• Haha
  • Gilla
  • Älska
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det brukar ju bli bra till slut, så kämpa på. Och glöm inte gylfen...
@Ola C och disablea inte möjligheten till textad engelska :)

T
Frustrator Frustrator skrev:
@Ola C och disablea inte möjligheten till textad engelska :)
Har de översättning från skånska...? 😜

• Älska
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Har de översättning från skånska...? 😜
Ja, testa en av Olas gamla filmer, välj Auto textning och njuuuut

• Gilla
  • Haha
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
R radeeon skrev:
Hur vet man eller kan man veta om det ska vara fett eller olja man ska pressa in?
Min lilla erfarenhet är att man brukar kunna lista ut det om man forskar lite i vad som finns efter nippeln. Fett görs sig inte bra i alla system där nippeln inte har direktkontakt med det som ska smörjas t ex kanaler, fett behöver också "mer plats" så i glidlager med bra passning så är det svårt att få i fett.
Jag skulle generellt anta olja över fett om det inte är uppenbart mer lämpligt med fett.

Det finns några med bättre kunskap än jag på ämnet så lägger du upp en egen tråd hittar dom nog dit.

Med finfiltret hos @Pysslarn så får man improvisera så länge. (Har haft på min lista att åka och hämta det senaste året..)

En köksfläkt, gladpack, silvertejp och ett fulfilter från classe Improviserat luftreningssystem med en köksfläkt, gladpack och silvertejp, samt ett fulfilter från Classe, sett ovanpå en metallram.
Skapa konto

Improviserat luftfilter av en köksfläkt, gladpack och silvertejp monterat på en ställning, används för partikelreducering i verkstad.
Skapa konto

Så får man denna skönheten. Den fungerar faktiskt helt ok. Tar den de minsta partiklarna? Nix, absolut inte. Får den luften att se mindre ut som en gips-lutzen-dimma? Japp!

• Gilla
dilemma och 7 till
  • Laddar…
T
En köksfläkt, gladpack, silvertejp och ett fulfilter från classe

Så får man denna skönheten. Den fungerar faktiskt helt ok. Tar den de minsta partiklarna? Nix, absolut inte. Får den luften att se mindre ut som en gips-lutzen-dimma? Japp!
Tack, nu vet jag vad jag ska sätta uppe på vinden för att ta gullfiberdammet medans vi sanerar där uppe.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
B
Snöslungan som inhandlades för 500kr förra vintern, som extraslunga, har stått sen dess. Men nu har den fått ett nytt däck och en renoverad förgasare. Lite justering så går den fint, får se hur den orkar med snön i vinter.

Snöslunga med ett nytt däck och renoverad förgasare, omgiven av verktyg på ett golv i ett garage.
Skapa konto

• Gilla
Solvskaftet och 4 till
  • Laddar…
Att ta jobbet från en CNC.
Var ju meningen att listerna runt öppningarna mellan våningarna i biblioteket skulle gjorts av ett annat snickeri med CNC. På min rekommendation minsan. De backade men kunde tänka sig fräsa fram listen om jag mätte, gjorde ämnen, ytbehandlade, monterade och tog hela ansvaret. Beskrivit mätprocessen i ett tidigare inlägg.

Surnade till lite och tänkte att om själva fräsningen är det enda de vill göra så kan jag lika gärna ta det själv.

Började på ritningsstadiet. Jag kan rita i CAD. Ser fördelarna. Men om nu upplösningen på måtten inte medger mer än centimeterprecision. Då går det fortare på en skiva i skala 1:10. Kunde se att det såg rimligt ut. Ta mått på längden och tvären av ovalen. Nu antog jag att det skulle gå att göra med tre olika radier på listerna. Max, min, och mittemellan. För att testa rimligheten så tog jag hjälp av avancerade redskap (A4papper, passare och sax) och gjorde perfekt skalenliga lister att testa med.
Ritning på skiva med markerade mått och bågar för lister, samt två pappersbitar används för att visualisera radier på ett bibliotekprojekt.
Skapa konto

Vackert med proffsiga metoder… eller hur.
Verkade stämma hyfsat. I alla fall på några ställen. Bara att åka.

Inga bilder men parallellt med att hyvla ek och limma fogar.
Träskiva av ek i en verkstad, redo för vidare bearbetning i byggprojekt.
Skapa konto

Kunde jag gör mallar till tre radier. Avslutade gårdagen med att hyvla fogarna och grovsåga listerna i bandsågen.
Mallarna är den klassiska typen med ytter och innerradie.
Stod fram till lunch och petade i fräsen.
Träplankor och lister i olika radier hålls fast med klämmor på ett arbetsbord i en snickarverkstad.
Skapa konto

Finns spår på undersidan för tvingar.
Använde sågen till fulmetoden för skålning av lister. Inga bilder på det då det kan ge ideer till er som inte sålt er själ för kunskapen att en såg är en fräs med liggande spindel.
Närbild av en trälist med slät yta placerad på en arbetsbänk i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Nu har jag tänkt så här. Jag vet inte hur många lister som behövs för varje radie. Så jag har gjort klart tillräckligt till två och en halv av fyra våningar och har då mer av varje sort. Den våning där jag mätte så duger det med skålad list, Nivåskillnaderna var typ max tre millimeter. Monterar jag en våning. Då får jag besked. Jag kan då avgöra vilka radier som behövs till de återstående våningarna.

Avslutade dagen med att finputsa och stryka första lagret olja på 24 lister. Beräknad åtgång per våning är ca 18.
Trälistor i ek, placeras på arbetsbänk i snickarverkstad för oljning och montering.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 30 till
  • Laddar…
Fick till slut spel av allt husbyggande med fulplywood, centimeterprecision och kånkande. Ett par timmars njutning med riktiga verktyg och lite meditativt småbyggande bara för nöjes skull.
Handgjord trälåda på arbetsyta med hyvlat träspån och hyvel i träverkstad.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
cope och 13 till
  • Laddar…
Med finfiltret hos @Pysslarn så får man improvisera så länge. (Har haft på min lista att åka och hämta det senaste året..)

En köksfläkt, gladpack, silvertejp och ett fulfilter från classe[bild]

[bild]
Ser ju bra ut!
Vet inte om jag varit otydlig men det jag köpte är alltså grovfilter-matta, inte finfilter…
Vi får göra en avstämning tror jag.

Men som sagt — nice contraption! 😉
//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Ser ju bra ut!
Vet inte om jag varit otydlig men det jag köpte är alltså grovfilter-matta, inte finfilter…
Vi får göra en avstämning tror jag.

Men som sagt — nice contraption! 😉
//Ronnie
Grovfilter för vissa är finfiltret för andra ;)

• Haha
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Grovfilter för vissa är finfiltret för andra ;)
Jomenvisst — och det är ganska snyggt också så det drar nog lite åt finfilter. 😜

//Ronnie

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.