3 941 148 läst ·
20 126 svar
3941k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Skålningen mha bordssågen är väl samma som YouTube snickarna kallar för ”cove cutting”.. Om folk vill ha nått att googla påfindus42 skrev:
Att ta jobbet från en CNC.
Var ju meningen att listerna runt öppningarna mellan våningarna i biblioteket skulle gjorts av ett annat snickeri med CNC. På min rekommendation minsan. De backade men kunde tänka sig fräsa fram listen om jag mätte, gjorde ämnen, ytbehandlade, monterade och tog hela ansvaret. Beskrivit mätprocessen i ett tidigare inlägg.
Surnade till lite och tänkte att om själva fräsningen är det enda de vill göra så kan jag lika gärna ta det själv.
Började på ritningsstadiet. Jag kan rita i CAD. Ser fördelarna. Men om nu upplösningen på måtten inte medger mer än centimeterprecision. Då går det fortare på en skiva i skala 1:10. Kunde se att det såg rimligt ut. Ta mått på längden och tvären av ovalen. Nu antog jag att det skulle gå att göra med tre olika radier på listerna. Max, min, och mittemellan. För att testa rimligheten så tog jag hjälp av avancerade redskap (A4papper, passare och sax) och gjorde perfekt skalenliga lister att testa med.
[bild]
Vackert med proffsiga metoder… eller hur.
Verkade stämma hyfsat. I alla fall på några ställen. Bara att åka.
Inga bilder men parallellt med att hyvla ek och limma fogar.
[bild]
Kunde jag gör mallar till tre radier. Avslutade gårdagen med att hyvla fogarna och grovsåga listerna i bandsågen.
Mallarna är den klassiska typen med ytter och innerradie.
Stod fram till lunch och petade i fräsen.
[bild]
Finns spår på undersidan för tvingar.
Använde sågen till fulmetoden för skålning av lister. Inga bilder på det då det kan ge ideer till er som inte sålt er själ för kunskapen att en såg är en fräs med liggande spindel.
[bild]
Nu har jag tänkt så här. Jag vet inte hur många lister som behövs för varje radie. Så jag har gjort klart tillräckligt till två och en halv av fyra våningar och har då mer av varje sort. Den våning där jag mätte så duger det med skålad list, Nivåskillnaderna var typ max tre millimeter. Monterar jag en våning. Då får jag besked. Jag kan då avgöra vilka radier som behövs till de återstående våningarna.
Avslutade dagen med att finputsa och stryka första lagret olja på 24 lister. Beräknad åtgång per våning är ca 18.
[bild]
Mvh Findus
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Ända sen jag skaffade min spånsug för ett antal år sen så har jag varit 98% nöjd med den. Allt som oftast har det läckt ut spån bakom den.
Har upprepade gånger tagit av påsen för att se om jag monterat den snett, men samma visa varje gång jag bytt påse.
Idag tog jag tag i det, rullade ut den, kollade runt.
Hittade genast felet!
Två hål! Va fxxn??
Visade sig att geniet som monterade spånsugen (aka jag) hade skitit i att montera handtaget, för att spara plats...
Fixat!
Har upprepade gånger tagit av påsen för att se om jag monterat den snett, men samma visa varje gång jag bytt påse.
Hittade genast felet!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två hål! Va fxxn??
Visade sig att geniet som monterade spånsugen (aka jag) hade skitit i att montera handtaget, för att spara plats...
Fixat!
Logga in
Skapa konto
Här är ett ypperligt läge för att använda ett Lidl-fynd jag antar du/alla har; kulört gaffa-tejp? En remsa Festool-grön tejp blir både stiligt och praktiskt 👌🏻Frustrator skrev:
Ända sen jag skaffade min spånsug för ett antal år sen så har jag varit 98% nöjd med den. Allt som oftast har det läckt ut spån bakom den.
Hittade genast felet!
[bild]
Två hål! Va fxxn??
Fixat![bild]
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Någon gång när jag var 10-12år skulle en kompis hooka sin innebandyklubba med kokande vatten, det slutade med ca10l kokande vatten på hans mage..
Mina föräldrar såg då ljuset i tunneln och köpte mig en varmluftspistol. Jag gick ju då från nörd till coolaste killen i stan. (I mitt huvud, i verkligheten gick jag väl från ärke-nörd till vanlig nörd..).
Den har fungerat fint ända sen 90-talet mao. Men nu, mitt i renoveringen gav den upp.
Bara att skruva isär, ser ju tydligt vart tråden bränt av. Bild två visar min eminenta lödning/skarvning..
Sen skulle alltså bara skruvas ihop igen
Mina föräldrar såg då ljuset i tunneln och köpte mig en varmluftspistol. Jag gick ju då från nörd till coolaste killen i stan. (I mitt huvud, i verkligheten gick jag väl från ärke-nörd till vanlig nörd..).
Den har fungerat fint ända sen 90-talet mao. Men nu, mitt i renoveringen gav den upp.
Bara att skruva isär, ser ju tydligt vart tråden bränt av. Bild två visar min eminenta lödning/skarvning..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen skulle alltså bara skruvas ihop igen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det där geniet (jag) brukar gästspela här hemma också ibland... Hatar när det händer, avslutar inte jobben, gör "tillfälliga" lösningar eller sätter upp det på listan över saker att göra "sen" - vilket är en okänd framtid...Frustrator skrev:
Hittade genast felet!
[bild]
Två hål! Va fxxn??
Fixat![bild]
🤣
Det är för att du valde budgetmärket "Micro".Frustrator skrev:
Någon gång när jag var 10-12år skulle en kompis hooka sin innebandyklubba med kokande vatten, det slutade med ca10l kokande vatten på hans mage..
Bara att skruva isär, ser ju tydligt vart tråden bränt av. Bild två visar min eminenta lödning/skarvning..[bild]
[bild]
Sen skulle alltså bara skruvas ihop igen[bild][bild]
Du skulle köpt en Handyman istället...
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Fortsätter filmandet, idag går det bättre!
(Edit. Krock#1 skyller jag på Felder. Deras idiotiska konstruktion där kutterskyddet måste sticka ut framför hyveln för att kunna köra planhyveln gör att det nästan alltid sticker ut...vem orkar ratta tillbaka anhållet efter man planhyvlat.)
(Edit. Krock#1 skyller jag på Felder. Deras idiotiska konstruktion där kutterskyddet måste sticka ut framför hyveln för att kunna köra planhyveln gör att det nästan alltid sticker ut...vem orkar ratta tillbaka anhållet efter man planhyvlat.)
Redigerat:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Tack. Jag tog beslutet att köra på med sågarna som dom är nu. Kanske kollar framöver.Rickard. skrev:
Min lilla erfarenhet är att man brukar kunna lista ut det om man forskar lite i vad som finns efter nippeln. Fett görs sig inte bra i alla system där nippeln inte har direktkontakt med det som ska smörjas t ex kanaler, fett behöver också "mer plats" så i glidlager med bra passning så är det svårt att få i fett.
Jag skulle generellt anta olja över fett om det inte är uppenbart mer lämpligt med fett.
Det finns några med bättre kunskap än jag på ämnet så lägger du upp en egen tråd hittar dom nog dit.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 718 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 718 inlägg
Du kallar det ”Sista mannen projekt”. Jag brukar kalla det ”Ring en vän”. Du försökte ringa en vän… det gick sådär.findus42 skrev:
Sista mannen projekten fortsätter.
För tie dar sedan fick jag en förfrågan som jag ville styra undan till någon annan. Sade att det här är ett jobb för en CNC-snickare.
Är i utkanten av renoveringen av ett bibliotek i fyra våningar. Det är inrymt i ett torn. Rakt igenom alla våningar är det öppet i mitten. En arkivbild.
[bild]
Golven är helt omgjorda, men runt öppningarna har de kvar den gamla sargen. Övergången till nytt golv är taggig. Ibland är det nivåskillnader. Av mig ville de ha en täcklist över skarven som snyggar till. Vid behov med klack.
I förrgår fick jag veta att snickeriet som jag försökte styra över jobbet till inte hade möjlighet att göra listen. Senare att de kunde fräsa fram den om någon annan mätte upp och kunde förse dem med en cadfil.
Tillbaka till mig således, men på ett sätt som kräver lite eftertanke. Hålen ser kanske runda ut men är ovala. Kanske en ellips men troligen inte. Det är bokhyllor i vägen överallt så det går inte att få till en vettig referenslinje att mäta mot.
Så hur gör man. Tänkte fria koordinater. Har jag mått mellan tre olika punkter då vet jag allt om dem. Sedan behöver jag åtminstone två mått från dessa till alla andra godtyckliga ställen som jag vill placera. Ungefär så här. @sinuslinus kanske har en bättre ide.
[bild]
Med en lista på någonstans mellan 50 och 100 mått borde det gå att rita upp med noggrannhet på någon centimeter var skarven är som skall täckas. En list som är ca 60mm bred borde då ha goda möjligheter att fungera.
Har en lasermätare. Vet hur svårt det är att se var man är… gjorde några måltavlor att ställa ut. Spillbitar från en dörr. Är inte fullständigt skruvad och laminerar superklossar med mahogny bara för att jag kan…
[bild]
Kunde inte hålla mig tills den på firman som ritar i dator var tillgänglig. Ritade upp det manuellt. Nu när jag gjort det egentliga grovjobbet känns det trist att lämna ifrån sig hantverket. Med tanke på deras tidsbrist ska jag förmodligen ändå göra ämnen till listerna. Vi får se…
Mvh Findus
😂
Vet inte om det finns något bra sätt. Att mäta med någon form av koordinatsystem som du gjort låter rimligt. Annars malla.
Det är flera båtbyggare i Sverige som har börjat använda sig av fotogrammetri vid uppmätning av renoveringsprojekt. Det hade kanske funkat också.
https://frobergbatbyggeri.se/uppmat...i_VBm_Op7tMce9mZxk_aem_2YXQ21j8qtkUz2WGZxTa-g
https://www.facebook.com/share/p/1EXzPuYpJw/?mibextid=wwXIfr
https://stockholmsbatsnickeri.se/projekt/framatanda/
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 718 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 718 inlägg
Idag har jag dammat ner ordentligt. Daniel N skulle ha svimmat om det varit i Sliparbackens lokaler.
Limmade ihop 7 lager tricoya för att fräsa fram svängda socklar med ”shadow gap” till en bar. Socklarna ska sen kläs med svartpatinerad plåt.
Det tog längre tid att städa maskinen än att programmera och köra fräsningen…
Limmade ihop 7 lager tricoya för att fräsa fram svängda socklar med ”shadow gap” till en bar. Socklarna ska sen kläs med svartpatinerad plåt.
Det tog längre tid att städa maskinen än att programmera och köra fräsningen…
Sista mannen syftar på den de ber lösa detaljer när besiktningen är runt hörnet. När det inte finns tid för en runda med arkitekt och alla övriga parter.S sinuslinus skrev:
Stålräcket är i vägen. Någon meter från räcket står det golvfasta bokhyllor runtom. Nu när jag mätt vet jag att hålet är 6 meter som mest och 5,7 som minst. Hade blivit en mall i 12 delar om de skulle gå in i min bil (NV200).S sinuslinus skrev:
En fackverksmall i typ 10mm MDF kanske hade funkat.
Nu räknar jag med att mina tre radier gör det möjligt att improvisera ihop det vid montaget. Kommer bli som att försöka plocka ihop en Brio-järnväg med rangerbangård i en kurva.
Mvh Findus
Jag har byggt en ramp för att ingen ska slå sig halvt fördärvad när vårt flyttlass anländer om en månad.
Därefter häntade jag ett lass virke för att byta lite tak.
Elektrikern och kylkille flyttade under tiden ett uttag och installerade en värmepump.
Men
Logga in
Skapa konto
Därefter häntade jag ett lass virke för att byta lite tak.
Elektrikern och kylkille flyttade under tiden ett uttag och installerade en värmepump.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto