K
Klaugust Klaugust skrev:
Jag har designat och 3D-printat mig en cirkelanslagsadapter till sticksågen/styrskenan så nu kan jag sticksåga ut cirklar med hyfsad precision med en diameter från typ 20 cm till 5 meter. Tanken är att den ska användas till att grovsåga ut ett stort runt bord så småning om.
Snyggt!!
Vill du dela med dig av filerna hade det varit grymt men förstår också om du vill hålla ditt slit för dig själv.

Monterat akustikpanel på en tidigare vit och väldigt tråkig vägg.

Akustikpanel monterad på vägg med stor TV, framför en grå soffa och en matta, i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med monterad akustikpanel på väggen bakom en tv. Grå soffa, kuddar och lampa syns i rummet.
Skapa konto

Gjorde stor skillnad för hela rummets upplevnad.

/Jocce

• Gilla
Bart och 15 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Snyggt!!
Vill du dela med dig av filerna hade det varit grymt men förstår också om du vill hålla ditt slit för dig själv.
Jodå, det kan jag göra! Ska bara fixa den här 0.1-versionen till 0.11 först. Återkommer!

• Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Ja, går ner från värmeväxlaren till fördelare i krypgrunden sen iväg till 6 olika punkter där jag ska upp genom grundplattan till radiatorer och handdukstork. Inne i huset hade inte gått att lösa på vettigt sätt.
Ok

Förberett för att bygga en massa lådor.
Staplar av träskivor och plywood redo för byggande av lådor i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
K snickarn och 14 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag har visat detta förut men jag tycker det är ett så rackarns bra tips så jag tycker det är värt att dela igen. Jag har "gjort" en till uppsättning paralellbitar denna gång 125mm långa till fräsen av alldeles vanlig kalldragen plattstång.

Sågat till längd, avgradat med fil på kortsidorna!, slarvigt putsat på dom icke kritiskt sidorna och på dom kritiska gör jag 5 kontrollerade drag åt båda hållen med likvärdigt tryck på ett våtslippapper på en glasskiva och detta är resultatet avrundat till närmaste 0.01mm.

Uppsättning av 125 mm parallellbitar av plattstång, mikrometer, och anteckningsbok med mätningar på träbord.
Skapa konto

Parallellbitar av kalldragen plattstång på en glasskiva med våtslippapper, omgivna av träyta och vattenstänk.
Skapa konto

Det är såklart inte samma sak som härdade och slipade men otroligt användbara ändå särskilt för borrning (även i pelarborr). Behöver man eller råkar borra i dom så är det inga problem och man kan vid behov putsa upp dom många gånger om innan man tappar precisionen för långt för vanligt bruk.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
Min kabelskaltång rostade ihop så köpte en ny
Behövde byta kontakt pga att ledarna syntes samt att vinklad kontakt inte fungerar i gamla uttag på stolpen.

Köpte även kontakten på Biltema. Sen blev det svordomar... Men nu är den på.

• En hand håller en kabel med rak kontakt och en avbitartång framför en presenning utomhus.
    Skapa konto
  • Gilla
Solvskaftet och 2 till
  • Laddar…
För 25år sedan hade jag precis tagit löd cert på Ericsson Radio Access i Gävle där jag arbetade som tekniker och teamleader.
Jag lödde inte så mycket på ERA där vi hade 3 reparatörer i teamet.

Dock har jag haft glädje av det när det tidigare byggts drönare och nu också för reparera yngsta sonens blixtljusramp på a-traktorn där det blivit kabelbrott vid 12V cigg anslutningen.
Blixtljusramp monterad på taket av en vit a-traktor i ett garage med synlig kabeldragning.
Skapa konto
Lödkolvstation på svart arbetsbord i en bil, verktyg för att reparera bilens blixtljusramp.
Skapa konto

Trångt och valde onödigt grova kablar, men den lyste och blinkade till sist. 😎👌

• Gilla
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
Lådor
Trähylla med flera fack byggd för att förvara lådor, sedd från en sned vinkel, under lysrör i ett rum.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 11 till
  • Laddar…
Jag har mekat ihop en grej.

När jag sågat runda saker tidigare har jag tvingat fast dom i två riktningar på kapsläden, lite struligt men funkat hyfsat. Förutom om det skulle sågas i vinkel, då har man ju inte bakre anhållet att tvinga mot...och compound vinklar funka inte alls då jag inte kan vinkla klingan om jag kör med släde.

Såhär såg tidigare set upen ut.
Träsläde med t-spår och vinklade borrhål, används för att hålla runda träbitar med tvingar på en arbetsbänk.
Skapa konto

En träarbetssläde med t-track och klämma monterad på ett sågverktyg för att hålla runda ämnen stadigt vid sågning.
Skapa konto

Microjig som gör dovetail clampsen har kommit med en add-on för runda ämnen men har svårt att se att den skulle skapa tryck i två riktningar för att hålla ämnet stabilt nog.
Verktygsklämma med anti-pivot arm håller en rund trästång fast mot en yta med en grön och gul hållare för att stabilisera vid sågning.
Skapa konto

Så, idag har jag gjort en variant på släde, den har en infälld bit t-track på baksidan och fästs med normala infästningarna på geringsanhållet, tar 10s att få på plats.
Träsläde med sneda hål och t-spår för sågning av runda och vinklade ämnen på arbetsbänk.
Skapa konto

Snickarsläde med hål och t-track på en såg, märkt med "INCRA" och graderad vinkelanvisning.
Skapa konto

Det lite speciella med denna är att den har snea hål (7st) så tvingarna skapar automatiskt tryck både neråt och mot anhållet. Kan hålla runda ämnen från 16mm och uppåt. Eftersom "släden" fästs i geringsanhållet är det nu superenkelt att såga både vinklar och compound vinklar. La till lite tvingspår i bottenplattan också, kan va bra att ha då detta nog kommer bli min go to släde även för platta ämnen om det ska sågas compound (ja jag e kass på svenska snickeritermer).

Sågmaskin med specialanpassad släde för att hålla runda träbitar stabila, försedd med skruvtvingar och dubbla infästningar för vinkelsågning.
Skapa konto

Träsläde med klamrar och t-tracks för sågning, monterad på ett arbetsbord i verkstaden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
dilemma och 24 till
  • Laddar…
Det går framåt. Idag har jag installerat VVS i nya snickeriet. Jag satte ”handfatet” såpass högt upp att det oavsett väder är mindre jobb att gå ut och pinka bakom huset. Jag skulle såklart aldrig komma på tanken, men någon annan i mitt enmanssnickeri kanske…

• Gilla
  • Haha
Tule54 och 14 till
  • Laddar…
Byggt om en blivande taklist

Brädor och verktyg på en arbetsbänk, del av projekt för att bygga om en blivande taklist eller krönlist.
Skapa konto

(Och ja, jag vet att det är en krönlist men av olika komplexa anledningar, mest en aning för höga fönster, så får det bli så för att passa)

• Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Varvet där den normalt vinterförvaras ligger på en ö så kommer inte dit och behöver göra en massa underhåll till nästa säsong så får sova på tomten i vinter

• En orange grävmaskin lyfter en båt över en väg kantad med höstlöv och träd, medan en bil är parkerad på sidan.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 6 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Varvet där den normalt vinterförvaras ligger på en ö så kommer inte dit och behöver göra en massa underhåll till nästa säsong så får sova på tomten i vinter
Silver Hawk?

J JonasJN skrev:
Silver Hawk?
Buster X

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.