4 130 480 läst ·
21 103 svar
4130k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 831 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 831 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg och verktyg.....
Den årliga rengöringen av grillen. Har letat som en tok efter en balja för att göra rent grillgaller men hittar inget som inte är för litet eller alldeles för stort. Detta är en skobricka från biltema men jag hade gärna haft typ 10 cm kant istället för 2. Någon som känner till någon lämplig balja, som inte samtidigt kostar hundratals kronor?
Optimala mått i övrigt är väl ca 70x45 cm.
Virtuell 3d är ju
Grå plastådor finns I liknande storlek. Prisbilden har jag inte koll på.tommib skrev:
[bild]
Verktyg och verktyg.....
Den årliga rengöringen av grillen. Har letat som en tok efter en balja för att göra rent grillgaller men hittar inget som inte är för litet eller alldeles för stort. Detta är en skobricka från biltema men jag hade gärna haft typ 10 cm kant istället för 2. Någon som känner till någon lämplig balja, som inte samtidigt kostar hundratals kronor?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Kanske dessa?tommib skrev:
[bild]
Verktyg och verktyg.....
Krukfat, Bauhaus
Uppsamlingstråg, Autodoc
Eller så faller de på fel storlek i övrigt förstås..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Limningen när jag slog mig på tummen var när jag limmade ihop 33 st bandyklubbor. Idag fanerade jag på stommen det som ska bli en täcksida med svängd framkant.
1,5 mm faner som jag fuktade.
Gjorde en liten chansning att limma med strykjärn i böjen. Gick halvbra så det blev till att göra en abrovink och fräsa bort lite faner och och laga. Friskt satsat, hälften vunnet?
Färdig. Sen ska det betsas svart och två lager hårdvaxolja.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
1,5 mm faner som jag fuktade.
Logga in
Skapa konto
Gjorde en liten chansning att limma med strykjärn i böjen. Gick halvbra så det blev till att göra en abrovink och fräsa bort lite faner och och laga. Friskt satsat, hälften vunnet?
Logga in
Skapa konto
Färdig. Sen ska det betsas svart och två lager hårdvaxolja.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Börjat med förvaringen i nya snickeriet. Planen var egentligen att börja med spånhanteringen och en del annat, men jag inser att utan någon vettig förvaring går jag bara runt och snubblar på saker.
Kanske billigt att bygga hyllväggarna av den konstruktionsplywood som varit tillfälligt golv under byggtiden, men långt ifrån de rakaste skivorna jag jobbat med. Håller tummarna för att blir mindre skevt och vingligt när hyllplan och lådor är på plats.
Kanske billigt att bygga hyllväggarna av den konstruktionsplywood som varit tillfälligt golv under byggtiden, men långt ifrån de rakaste skivorna jag jobbat med. Håller tummarna för att blir mindre skevt och vingligt när hyllplan och lådor är på plats.
Logga in
Skapa konto
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Maskinen var en bil (med fyrkrafs) och det gjorts var att ta upp bryggan, ligger normalt framför däcket i bakgrunden på andra bilden.
/U
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
/U
Idag har jag byggt någon form av förvaring för diverse skivmaterial. De har tagit upp väldigt mycket plats tidigare då jag lutar dem mot väggen och haft "marginal" på vinkeln så att de inte ska tippa. Dessutom är golvet i det här gamla garaget ganska fuktigt så jag vill få upp dem lite.
Hålet i mitten är för att lättare kunna använda skivlyften(?), den gula grunkan som hänger där.
Hålet i mitten är för att lättare kunna använda skivlyften(?), den gula grunkan som hänger där.
Förbereder för dra PEX under huset. Byter ut radiatorer och ettrörssystemet. Borde väl gjorts sommartid, men man kan inte hjälpa när man får feeling.
Fått en del utmärkt hjälp här på forumet i vanlig ordning.
Inte den roligaste arbetsmiljön, men lugn och ro här i varje fall.
Också en kniv jag håller på få klar, i slowmotion pga ⬆️
Fått en del utmärkt hjälp här på forumet i vanlig ordning.
Inte den roligaste arbetsmiljön, men lugn och ro här i varje fall.
Logga in
Skapa konto
Också en kniv jag håller på få klar, i slowmotion pga ⬆️
Logga in
Skapa konto
Jag drog under huset så när jag installerade vattenburet. Men ångrar lite grann (förluster) att jag inte la rören inne i huset istället. Jag drog till en enda gv-central mitt i huset men du kanske ska dra en massa till flera ställen?
Ja, går ner från värmeväxlaren till fördelare i krypgrunden sen iväg till 6 olika punkter där jag ska upp genom grundplattan till radiatorer och handdukstork. Inne i huset hade inte gått att lösa på vettigt sätt.K karlmb skrev:
Redigerat:
Jag har designat och 3D-printat mig en cirkelanslagsadapter till sticksågen/styrskenan så nu kan jag sticksåga ut cirklar med hyfsad precision med en diameter från typ 20 cm till 5 meter. Tanken är att den ska användas till att grovsåga ut ett stort runt bord så småning om.