ullberg ullberg skrev:
Mitt inköp av grävmaskin motiverades ffa för att vi behövde göra om avloppet - jag hade dock underskattat en viktig komponent: Tid.

Så det är inte jag som gjort och inte heller mina maskiner men idag har nedre gräsmattan gått från detta kl 8
[bild]
Till detta kl 17
[bild]
Kameran är inte perfekt riktad men det är en färdig infiltration till vänster i bild och imorgon antar jag att trekammarbrunnen sätts på plats strax utanför nedre vänstra hörnet imorgon.

Jag kommer troligen ta längre tid på mig att lösa utplaneringen av de överblivna massorna än proffsen tog på sig att göra klart anläggningen - men det ger iaf. mig en anledning (bortförklaring?) att skaffat grävare… …Till mitt ”försvar” kan jag ju säga att det är jag som grävt provgroparna som syns till vänster på bilden från i morse och grävaren har varit nyttig även för andra projekt…

/U
Hm. Kanske läge att köpa grävare alltså, säger du?

Grävmaskin på en grusväg vid ett hus och en stor vit tank i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Villhöver också en. Eller ja, bara vill faktiskt.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S
Idag har jag jobbat på egen hand. Lyckades slå mig själv på vänster tumme två gånger när jag gjorde en lite stressig limning.

• Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Idag har jag jobbat på egen hand. Lyckades slå mig själv på vänster tumme två gånger när jag gjorde en lite stressig limning.
Ibland blir egen hands jobb mer en plåga än en gåva😉

S
D Dilato skrev:
Ibland blir egen hands jobb mer en plåga än en gåva😉
Allt för konsten!

• Älska
  • Haha
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Haha… har tänkt precis så och förmodligen haft samma spånsug. Låt mig gissa. En Felder AF22 med patronfilter.

Avråder från vägghängning på grund av stomljud. Försökte och var avskyvärt. Stod ut en dag och snickrade ihop ett golvställ.
När jag väl gjort det släppte jag sargen och tänkte friare kring placeringen.

Mvh Findus
Idag har jag fått igång trefasuttagen och testade just att starta spånsugen. Klart jag visste vad stomljud var redan innan, men nu VET jag VEKLIGEN vad stomljud är. Får se om det blir benställning direkt eller om jag testar någon lösning med gummibussningar. Kanske en kombo. @findus42 fick du ”tyst” på den med bara hårda ben, eller byggde du in någon sorts dämning också?

• Haha
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
U
Hep Hep skrev:
Idag har jag fått igång trefasuttagen och testade just att starta spånsugen. Klart jag visste vad stomljud var redan innan, men nu VET jag VEKLIGEN vad stomljud är. Får se om det blir benställning direkt eller om jag testar någon lösning med gummibussningar. Kanske en kombo. @findus42 fick du ”tyst” på den med bara hårda ben, eller byggde du in någon sorts dämning också?
Krävs oftast ganska mjuka isolatorer med hög förlustvinkel för att dämpa ljud. Vet inte vilken frekvens (varvtal, antal fläktblad?) som är problemet men det ligger antagligen relativt högt. Inget som brukar lämpa sig att hänga tunga ämnen i på vägg utan då får du ändå bygga stativ ut från väggen så sugen hänger eller står på isolatorerna.

Hep Hep skrev:
fick du ”tyst” på den med bara hårda ben, eller byggde du in någon sorts dämning också?
Ingen dämpning. Behövs inte någon stark ställning. Hellre vek. Det mesta av vibrationerna klingar ut i ställningen om den tillåts vibrera med. Några 2”3 granreglar och knän. Fyra ben t golv. Förstås 90mm upp t bottensarg så att den går att flytta med pallbjörn.
Lycka till
Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
IgelSpikey IgelSpikey skrev:
Börjar med julklapparna i tid i år.
Ska bli kumiko-lyktor. Träslagen på kumikon är ask och redwood. Ett slags försök att göra lyktor med julfärger. Nästa steg blir stommarna som kommer vara i al. Det mest tidskrävande är dock bakom mig nu, haha. [bild][bild][bild]
Valt ut och dimensionerat ämnena nu. Tycker proportionerna funkar så nu kör vi.
Två träpaneler med invecklade geometriska mönster, liggande på en arbetsbänk, redo för ramar och vidare arbete.
Skapa konto

Nästa helg blir det nog pillande med ramarna.

Köpte ritning av Bike City Woodworks mest för att få huvudet runt hur jag skulle göra.

3D-ritning av träkonstruktion, visar ramens proportioner med dimensioner; 7 1/4" hög och 5 1/2" bred. Utformning från Bike City Woodworks.
Skapa konto

• Gilla
Putte G... och 8 till
  • Laddar…
Har inget namn på denna list.
Kallat den fönstersockel i arbetsunderlaget.
Vid renovering och nytt golv så ser orginalanslutningen mot en murkant ut som något som inte är klart. Samtidigt som jag både tillverkar och sätter upp andra restposter ber byggledaren mig hitta en lösning och bara göra något…
Bilden visar ett fönster med dekorativt galler, ett element bredvid och ett träfibergolv framför. Tepetritor syns genom fönstret.
Skapa konto

Runt förstås. Väggarna ur vinkel. Golvet 17mm under mur i ena änden och 9mm i andra. Fyra rör till radiatorer som förstås är i vägen. Enkelt…
Har berört mätmetoden tidigare så tar inte upp den här.
Gjorde fräsmallar enligt måtten och hade lite pyssel på verkstaden med att göra limfog och såga ut och fräsa själva listerna.
Till montaget passade jag på att ta med mallarna. Perfekt att använda för att hitta rätt. Sågade in mot socklar (monterade efter måttningen🙄) och hyfsa till kurvor mot vägg, som förstås inte heller är rak. Kan också kontrollera position på rören.
Fönstersockel och rörgenomföringar nära golv, trädelar anpassade för ojämn murkant och olika golvhöjder, del av renoveringsprojekt.
Skapa konto

För över måtten på biten och kan såga ut… nu med förtröstan.
Kurvad trälist redo för installation, placerad på en verktygslåda, nära en vägg i ett rum under renovering.
Skapa konto

Här ser ni tricket 😉. Har förstås sågat isär listen. Insidan är förstås i konflikt med socklarna. Kunde göra rätt i den här änden. Andra behöver något som fyller ett hål.
Trägolv med anpassad list vid en vägg. Två vita rör går genom listen som anpassats för en jämn övergång mot en murkant.
Skapa konto

Yttersidan bara att skjuta på med minimalt med lim. Vill inte ligga och krypa med sandpapper och annat för att rensa upp. Lite utträngning är ok.
Närbild av trälist intill rör i ett renoveringsprojekt, med fokus på passformen och justeringen runt röret.
Skapa konto

Limmade ihop rörmanchetterna som jag skrivit om tidigare.
Trälist med utsågade hål för radiatorrör monterad intill väggen, med limmning och beslag för fastsättning.
Skapa konto

Färdigt syns det inte längre 😀. Brukar säga att när vi lyckats med något. Då har folk glömt att vi varit där efter en vecka…
Fönster med smidesdetaljer, golvlist mot murkant, radiatorrör synliga och utsikt mot grönska utanför.
Skapa konto

Fem fönster två våningar. Tio lister. Ingen list hade gått att byta mot någon annan.
För er byggahusare. De hade visioner förr…
Fönster ska förstås vara lika höga som huset och ha balkonger på övervåningen…
Bilden visar en fönstersockel under konstruktion med järnräcke, sett uppifrån. Sockeln är del av ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Mvh Findus

PS. Nu när färdigställandepaniken börjar komma igång. När de städar bort täckningar. Hittar de fler restposter…DS

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Skogsmusen och 34 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Golvytan är 52 kvm. Jag har ingen normal layout, som en vettig människa skulle ha ritat, utan jag byggde huset i 3D istället. Här är några bilder utan tak som nog visar hur det ska bli. Den första har samma vy som den jag postade i går.

Ett tag när jag klantat mig och satt i soffan och läkt var jag inne på att skriva ut hela bygget i plast, men min fru kom på bättre tankar så det blev inget.

Jag utnyttjade detaljplanen maximalt och har tre meter i takhöjd, vilket ger enormt mycket mer förvaringsmöjligheter än jag hade tidigare.

[bild]
[bild]
[bild]
Ritningar är för amatörer, riktig 3D is da shit.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Lite färg på det här så är det typ klart. Rum under renovering med blottat undergolv och träpanelade väggar, samt ett fönster med färgat glas.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Norrtull och 9 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ritningar är för amatörer, riktig 3D is da shit.
På skolan fick vi bygga möbelprototyper i 1:5 i något enkelt träslag och hemma har jag byggt verandor och entréer av osb i smått format. Nu är jag lite modernare och kör i iPaden, men föredrar fortfarande att kunna vända och vrida på sakerna.

• Gilla
Putte G... och 3 till
  • Laddar…
Riktig 3d är väl att man har en färdig produkt?

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Riktig 3d är väl att man har en färdig produkt?
Nja, en fullständigt beskriven modell i datorn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.