3 941 148 läst ·
20 126 svar
3941k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Av ren nyfikenhet varför valde du att göra en egen istället för att modifiera den som följde med?Ola C skrev:
Svarvat en del till svarven så jag nu kan köra med verktygshållaren med snabbfäste som jag köpte för ett tag sen. Inte jättekomplicerat men ganska noga med måtten. Svarta plattan kom med hållaren, jag svarvade en ny skruv som sätts underifrån i tvärsliden, likadant som svarvens (långsamma) orginalhållare satt fast. Rotationslåst med pinne underifrån.
En fördel förutom att det är 100 gånger enklare att sätta höjden på stålet med snabbfästet är att jag också kan använda 10mm stål nu, förut hamnade dom för högt o jag var begränsad till 8mm eller mindre.
Tack till min sponsor för svarvämnet👍
Jag ser inte vilken storlek du valt men på min har skruven då någon sorts värmebehandling så den är lite bättre än en gjord av "vanligt" stål.
Edit. Aha, hur trög är jag.Rickard. skrev:
Du menar den svarta som följde med nya stålhållaren? Det var bara en skruv som satt gängad i en platta. Visst kunde jag kanske svarvat plattan rund för att få en form som passar i tvärsliden men kändes bättre att ha det i ett stycke. Dessutom hade jag missat styrning i hålet i tvärsliden om jag kört med 10mm skruven rakt av, därav den lilla 11mm hyllan på skruven jag svarvat fram.
Redigerat:
Ja det var det jag tänkte, plattan är oversize tänkt att modifieras.
Ett litet tips/varning är att allt är (såklart) en kopia på en amerikansk variant men det finns kopior på kopiorna som håller rätt taskig kvalité, jag har köpt nå standardhållare för 150-200kr/styck och några för typ 80-90kr styck och dom lite dyrare var helt klart värda pengarna.
Allt från amazon eller motsvarande skit så det är lite chansning innan vad man får.
Ett litet tips/varning är att allt är (såklart) en kopia på en amerikansk variant men det finns kopior på kopiorna som håller rätt taskig kvalité, jag har köpt nå standardhållare för 150-200kr/styck och några för typ 80-90kr styck och dom lite dyrare var helt klart värda pengarna.
Allt från amazon eller motsvarande skit så det är lite chansning innan vad man får.
Redigerat:
Hur moddar man en fyrkantig platta till att bli rund? Jag ser ju att det är görbart, men inte helt trivialt. Går man på spåret att använda befitnlig skruv borde det vara betydligt enklare att svarva fram en tjock bricka med ett gängat hål isåfall.Rickard. skrev:
Ja det var det jag tänkte, plattan är oversize tänkt att modifieras.
Allt från amazon eller motsvarande "skit" så det är lite chansning innan vad man får.
Jag är medveten om att detta inte är världens mest exklusiva verktygshållare men de flesta verkar hyfsat nöjda med den. Tillbehören lite mer tveksamma, iaf stickstålshållaren och lettringsverktyget. Dock siktar jag mest på att köpa extra hållare för "vanliga" stål och där tar jag med mig tipset att gå på dom lite dyrare.
En svarv är t ex ett lämpligt verktyg för det men lämpligtvis så börjar man med att såga av hörnen först. Muttern nere är inte lika viktig som skruven då mutter inte kommer sträckas men du får väl spara grejerna ifall det skulle behövas senare.
Jag är väldigt nöjd med min också med tanke på vad jag kunnat få för samma pengar. Jag tycker stickstålshållaren funkar bra och jag sticker bara med snabbstål då min svarv blir rätt klen på höga varv och remmen lätt vill slira när krafterna blir höga. Lettringshållaren duger för att hålla små bommar eller dylikt men inte mycket mer 😉
Jag är väldigt nöjd med min också med tanke på vad jag kunnat få för samma pengar. Jag tycker stickstålshållaren funkar bra och jag sticker bara med snabbstål då min svarv blir rätt klen på höga varv och remmen lätt vill slira när krafterna blir höga. Lettringshållaren duger för att hålla små bommar eller dylikt men inte mycket mer 😉
Redigerat:
Skruven(stolpen) i chucken tycker jag känns lämpligt, det var så jag gjorde i alla fall.
https://www.byggahus.se/forum/threa...verktyg-och-maskiner-idag.250889/post-5980527
https://www.byggahus.se/forum/threa...verktyg-och-maskiner-idag.250889/post-5980527
Redigerat:
@Ola C
Här är mina två stål som jag sticker med, övre för stål och alu och det nedre för mässing, brons och sånt man inte vill ha positiv rake på.
Hade visst filmbevis också i luren, lite väl långsamt på stålet kanske men filmen är från tidiga tester med hss stickstål. Tålamod och försiktighet är dock fortfarande viktigt för bra stick för mig i min svarv.
Här är mina två stål som jag sticker med, övre för stål och alu och det nedre för mässing, brons och sånt man inte vill ha positiv rake på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade visst filmbevis också i luren, lite väl långsamt på stålet kanske men filmen är från tidiga tester med hss stickstål. Tålamod och försiktighet är dock fortfarande viktigt för bra stick för mig i min svarv.
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Sakta men säkert blir det väl färdigt någon dag. Runt hörnet ska det byggas en liten entrétrapp till grovköket, och en 1,5 meter djup och 6 meter bred bastu-altan. Det gör att jag får jobba med trä istället för sten vilket jag uppskattar 😅
Med den noggrannhet du visar utanför snickrandet blir det spännande att följa dig när du flyttar in i din rätta miljö! 👍T Taren43 skrev:
Mycket snyggt, bra precision på läggandet. ☝️T Taren43 skrev:
Tack! Det är första gången jag lägger själv, har gjort ett par stenläggningar tidigare med kompisen som jobbat med just det så jag plockade med mig lite tricks därifrån.FredrikR skrev:
Det går över förväntan, men man ska sätta ribban på en rimlig nivå när det gäller sten, mm-precision är inte riktigt rätt angreppsvinkel här har jag lärt mig 😅