Träram för sänggavel under byggnation, omgiven av verktyg som borrmaskin, måttband och snickarvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träram för sänggavel under konstruktion utomhus, placerad på gräsmatta, omgiven av trädgårdsmöbler och husfasad i bakgrunden.
Skapa konto

Första etappen i sänggavel till sonen. Lite mer färg och sedan i med isolering och klä in.

• Gilla
Dan_Johansson och 10 till
  • Laddar…
Borrmaskin, tigersåg, handslägga och huggmejsel
Kattlucka installerad i en vägg med grus på marken. Plastkärl och rör syns bredvid.
Skapa konto

Nu har katterna tillgång till växthuset.

• Gilla
  • Älska
karlmb och 7 till
  • Laddar…
Jag har rivit lite i sovrummet.

Sovrum med öppet utrymme, garderob, tapetserad vägg och element under fönstret.
Skapa konto

Rivet sovrumsgolv med synlig isolering, gamla tapeter på väggarna, och två borrmaskiner på trägolvet i förgrunden.
Skapa konto

Sovrum under renovering med rivna väggar och blottad isolering samt en hög med byggmaterial på golvet.
Skapa konto

//AA

• Gilla
Frogmaster och 5 till
  • Laddar…
Lagat bromsljuset på yngsta sonens Navara (a-traktor)🚦

Började med att mäta och kontrollera kontakten vid pedalen, inga konstigheter där.

Kikade om vi blev nå klokare av mäta upp kontakten till vänster baklykta, men inget uppenbart fel där heller.

Släpvagnskontakten har nämnts i Facebookgrupper, att det är vidarekopplat från den till bakljusen.
När vi lossar kontakten, som f.ö. satt löst när bilen köptes, hittar vi mycket riktigt en kabel som ärgat av och hänger löst.
Skarvar ihop den med en wago och allt fungerar som det ska för stunden i väntan på en ny, fräsch kontakt. 🙂

• Gilla
Dan_Johansson och 9 till
  • Laddar…
Håller på och sjösätter och drar upp fartyg i dag.
Har fått stopp i verksamheten för att skorven på väg ner tar in vatten. Står och väntar medan ägaren försöker täta upp med tuggummi och kopparplåt. Vagnarna hänger i vajern i vattenbrynet.
Fartyg på landningsbana till sjösättning, vajer synlig i förgrunden, blå och molnig himmel i bakgrunden.
Skapa konto

För att ha något att göra när jag väntar slog det mig att jag kan ge forat lite att räkna på.

Har lyft upp vajer så att den hänger i luften 31 meter.
Vajern är ca 22mm i diameter. Troligen bara stål rakt igenom.
Drog ut ett murarsnöre och mätte nedböjningen till 21,5 cm.

Nu inbillar jag mig att någon av forats kalkylerare kan räkna hur stort drag det är i vajern?

Vad säger ni?

Tänkbar överkurs…
Om rälsen lutar 4 grader. Hur många ton väger lasten?

Mvh Findus

• Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
S
Jag är dålig på att räkna på sånt där men ordet fora och forat är lite felaktigt språkbruk om forum och forumet. Fora är forum i plural och forat borde då rimligen betyda flera forum i bestämd form (forumen) men det verkar böjas fora.

Dock just det här sammanhanget blir det dock lite komiskt för fora verkar vara ett äldre ord för lastvagn, lastad vagn eller själva färden med last.

• Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Håller på och sjösätter och drar upp fartyg i dag.
Har fått stopp i verksamheten för att skorven på väg ner tar in vatten. Står och väntar medan ägaren försöker täta upp med tuggummi och kopparplåt. Vagnarna hänger i vajern i vattenbrynet.
[bild]
För att ha något att göra när jag väntar slog det mig att jag kan ge forat lite att räkna på.

Har lyft upp vajer så att den hänger i luften 31 meter.
Vajern är ca 22mm i diameter. Troligen bara stål rakt igenom.
Drog ut ett murarsnöre och mätte nedböjningen till 21,5 cm.

Nu inbillar jag mig att någon av forats kalkylerare kan räkna hur stort drag det är i vajern?

Vad säger ni?

Tänkbar överkurs…
Om rälsen lutar 4 grader. Hur många ton väger lasten?

Mvh Findus
42

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Monterat laddbox.

Laddbox monterad på en vägg utomhus, med vit kabel som ansluter till en elcentral.
Skapa konto

Hittade lite kabel i förrådet...

Närbild på vit kabel med präglad text, använd för att montera en laddbox.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Provat mig fram lite. Verkar som vertikalt snitt varje 20cm och ett par slag med släggan ger 10-15cm lägre sula.
Rivning av betongfundament med plan för sänkning. Bilden visar en kapmaskin, slägga och skyddsutrustning vid sidan av en täckt konstruktion.
Skapa konto

Några sköna timmar framför mig innan den är i marknivå...

• Gilla
  • Wow
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Använt såg, borr, stämjärn, hammare och pensel tillsammans med lite plywood, några bitar list och lite målarfärg.

Före:

Fasad och entré till en byggnad med stora fönster, trappa och taköverhäng.
Skapa konto

Efter:

Nyrenoverad ytterdörr med mörkröd färg och glasrutor, omringad av byggnadsställningar på en trappavsats.
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson och 19 till
  • Laddar…
Asbestsaneringen av taket i förråd och tvättstuga krävde total utrymning. När man till och med skruvat ner skenor från väggarna kändes det fel att inte ge väggar och tak lite färg. Men nu får jag börja bygga upp igen. Sänder en tanke till de förra ägarna som lämnade raaco-tavlor med fästen och alla fasta nycklarna i bild. Extra trevligt av dem att donera Kamasa-tools-nycklar (12-17). Bänken lyckades jag hitta som del av ett bortskänkes-skrivbord.

Jag köpte en verktygsväska och bestyckade den med de vanligaste verktygen. Det kommer förenkla när jag ska svara på frågan "var finns ...".

Ej i bild: duktigt med prylar som jag nu ska försöka hitta en plats till...

• Verktygstavla med diverse verktyg som tänger, skruvmejslar och nycklar, samt en arbetsbänk med verktygsväska i ett organiserat förråd.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Ett sätt att malla.
Det där som arkitekter och byggledare väldigt sällan gör några planer för. Det är hur möten mellan olika åldrar, material eller nivåer och former möts.

Har fått det intrikata problemet att lista av golv mot runda fönster som går genom flera våningar i huset.
Varje våning är som en avsats med murkant. Låter inte så krångligt men… det sitter smidesräcken i vägen som inte kan demonteras. Runt förstås för att ytterligare komplicera saken.

Ur arkivet för obskyra mätmetoder så valde jag att använda sättet som skeppstimmermän använder.

Lägger ut en rak referenslinje på golvet,där plats för en sådan fanns, med två remsor mdf. Märker ut längden med godtycklig ”systematik”. Just denna smyg fick heta A.
En annan bit lägger jag så att den livar exakt med muren. Ritar av linjen och mäter så noga som möjligt avståndet till referenslinjen. Upprepar med några decimeters avstånd hela vägen.
Mätmall av MDF-skiva placerad mot en mur och smidesräcke, med handskrivna mått för golvlistmontering.
Skapa konto

Många mått blir det. Fem smygar senare kan det se rätt rörigt ut. Väldigt viktigt att tydligt märka varje mått med position. Har också skrivit hur breda socklarna behöver vara och noterat nivåskillnader för att kunna göra klack vid behov. Förstås typ -3 i en ände och +7 i den andra… suck.

Nästa moment är att föra över måtten.
Offrar en skiva 8mm mdf då jag inte vill kladda på och göra hål i eken. Gör fräsmallar istället.
Lägger referenslinjen så långt in att måtten får plats. Märker upp alla de mått jag tagit.
Här kommer skeppshantverkarmetodens genialitet när det gäller oregelmässiga kurvor.
Sätter en rad med små dyckert på varje punkt. Tar en tunn, ren och rak list och böjer den så att den ligger emot spikarna. Jag vet att muren är lite bucklig. Så om någon spik inte verkar stämma perfekt så är det sådant jag räknat med.
Mätmall av MDF med raka referenslinjer och dyckert på arbetsbord, omgivande verkstadsutrustning. Anteckningar och mätmarkeringar synliga.
Skapa konto

Nu valde jag att inte följa muren exakt. Ritade på utsidan av den tunna listen. Tänker mig att den färdiga sockeln får ligga en halv centimeter utanför så att det finns åtminstone det vingelrummet vid montaget. Rundar både över och under. Hoppas att det går att foga på plats.

Om jag varit lat så hade jag mätt upp en smyg och hoppats på försynen. Nu blir varje list individuell och kommer bara passa på en plats. Som en bonus kan jag ta med fräsmallarna till montaget och använda dem för att kolla och till att få ändarna rätt. Får också veta om en hel bit går att få in 🙄. Det är inte säkert. Har indikation då jag märkt upp vinklar mot vägg. Men smidesräcket krånglar förmodligen till det…

Mvh Findus

PS. Blooper.
I hastigheten (typ snigel) lyckades jag med konststycket att mäta en smyg två gånger. Gladde mig åt att det verkade förvånansvärt lika innan jag upptäckte att måttningen inte avancerat… DS

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 24 till
  • Laddar…
Som vanligt imponerad av hantverket men minst lika mycket av de tydliga beskrivningarna av olika metoder.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Säng med marmormönstrat överkast, väggmonterad svart lampa och nattduksbord i trä med provisoriskt handtag, mot akustikpanel i valnötsfärg.
Skapa konto

Idag användes enkla handverktyg för att montera ihop lådorna till sängbordet. Provisoriskt handtag på en låda så det går at öppna i väntan på att rätt handtag kommer med posten.
Igår användes sänksågen för att såga rätt mått på lådfronterna. Eklimfog, oljade för att efterlikna valnötsfärgen på akustikpanelen.

• Gilla
Putte G... och 6 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
tydliga beskrivningarna av olika metoder.
Det är poängen 😉. Blir glad av enkla och bra metoder. Sprider dem för att glädja er.
Mvh Findus

• Gilla
mexitegel och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.