S
Nu är sänggaveln färdig. Leverans imorgon.
Träbordsskiva med ljus textil, fyra runda hål och en rektangulär öppning förbereds i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en del av en sänggavel i trä med infällda hål, uppställd på ett arbetsbord, omgiven av verktyg och träbitar på golvet.
Skapa konto

Närbild av hörnet på en färdig sänggavel med trälist och ljust tyg, på ett verkstadsgolv.
Skapa konto

Hann också med att hänga tillbaka en gammal dörr som jag kapat i botten eftersom repat det nyfernissade golvet. Man vet att det är ett gammalt hus när Länsstyrelsen har godkänt att dörrbladet får kapas. 🫣😂

Grå dubbel dörr med överfönster, inbyggd i en röd trävägg, ovanpå ett vitbeklätt golvskydd.
Skapa konto

Blev lite fein-slöjd och stämjärnskärande av sockeln/ väggmålningsskyddslister också.

Träflisor och ett stämjärn på ett nylagt trägolv intill en vägg, med en del av golvsockeln borttagen under renovering.
Skapa konto
Mörkt hörn i ett rum med mörka träpaneler, en list och en vägg som reflekterar ljus.
Skapa konto

Passade på att kolla in toadörren i samma hus som jag nytillverkade i vintras.

Grå innerdörr med enkla paneler och kromhandtag, installerad i en älskvärt renoverad äldre bostad med nyfernissat trägolv.
Skapa konto
Gråmålad dörr står öppen mot ett badrum med vitt toalettstol, trägolv i förgrunden.
Skapa konto
Grå dörr med traditionellt gångjärn mot vit vägg; del av renoveringsprojekt i gammalt hus.
Skapa konto
Gråmålad dörr med tröskel övergår från trägolv till ljust badrumsgolv, en del av ett byggprojekt i gammalt hus.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Putte G... och 37 till
  • Laddar…
Idag har det nyttjats både spade, skottkärra, vibbra och vattpass minsann!

Började imorse med att padda samt jämna ut grusbädd (nya stenläggningen börjar från trappans närmsta hörn). Sedan trava sten, tror jag räknat till ca 1500st idag. Imorgon sista biten samt alla småbitar och kantsten!

• Nylagd stenläggning längs en husvägg med en klar gångväg av gråa plattor; lantligt område i bakgrund.
    Skapa konto
  • Trätrappa och nylagd stenläggning vid husentré, omgivna av gräs och verktyg som spade och skottkärra på sidan.
    Skapa konto
  • Gilla
vcx och 17 till
  • Laddar…
Aledig varit mitt favoritmoment, men bordet behöver ju få någon typ av färg. Eller i detta fall lackbets.

Person lackbetsar undersidan på ett träbord i en verkstad.
Skapa konto

Undersida och ben klart. Mellanrum och toppskiva kvar till en annan dag

/Jocce

• Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Idag har jag ordnat så en bagagelucka som inte ska gå att öppna men som går att öppna, går att stänga så den inte går att öppna, men ändå går att öppna.
Bilens bagageluckemekanism med kablar, fjäder och komponenter synliga, visar elektroniska och mekaniska delar i luckans låssystem.
Skapa konto

Interiören av en bils bagageluckelås med kablar och mekanismer synliga.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
vcx och 13 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Idag har jag ordnat så en bagagelucka som inte ska gå att öppna men som går att öppna, går att stänga så den inte går att öppna, men ändå går att öppna.
[bild]
[bild]
Insåg att det kanske var svårt att se en av de viktigare bitarna av pusslet, men det syns i kanten på första bilden, nämligen ena skylthållarskruven som råkar ha ett hål borrat igenom...

• Skylthållarskruv med genomgående hål, markerad med röd cirkel på metallisk yta.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
B
Fyllt på i virkesförrådet..
Sågade plankor i en träverkstad, fyllda på virkesförrådet, med verktyg och träspån synliga på golvet.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Norrtull och 20 till
  • Laddar…
B Bongtor skrev:
Fyllt på i virkesförrådet..
[bild]
Wow! Remdrivet?

B
nanowire nanowire skrev:
Wow! Remdrivet?
Yes, drivs av tändkulemotor, klart imponerande pjäs men är såklart inte den mest smidiga lösningen numera.
Tändkulemotor under tak, stora hjul, en person håller något i handen, grönt gräs och träd i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Norrtull och 26 till
  • Laddar…
Äntligen fått fast golvet i nya snickeriet. På köpet har jag fått lära mig något. Andrasortering av furugolv betyder inte bara att det är lite fler kvistar och fulheter. Det betyder också att plankorna är lite olika tjocka, breda och inte nödvändigtvis raka. Men med många kapitel i ljudboken, en hel del våld och övervåld, plus ett par tuber furufärgad mjukfog så gick det. Men jag gör inte om det. Någonsin!

Nyinstallerat furugolv i ett snickeri med viss ojämnhet och kvistar, byggställning och material längs väggarna, grönt täckskikt på väggarna.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 20 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Äntligen fått fast golvet i nya snickeriet. På köpet har jag fått lära mig något. Andrasortering av furugolv betyder inte bara att det är lite fler kvistar och fulheter. Det betyder också att plankorna är lite olika tjocka, breda och inte nödvändigtvis raka. Men med många kapitel i ljudboken, en hel del våld och övervåld, plus ett par tuber furufärgad mjukfog så gick det. Men jag gör inte om det. Någonsin!
Golv för folk med full maskinpark. Bara att leta upp tunnaste plankan o köra resten genom planhyveln till samma tjocklek.😉

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Trästockar uppställda för att bygga ett vindskydd i skogsmiljö, med verktyg och sågspån på marken.
Skapa konto

Jobbat vidare med vindskyddet jag började på i somras.

Fick ge upp när knappen på borrmaskinen till dymlingsborren hängde sig. Det var bara att släppa och titta på medan sladden snurrade upp sig på borrmaskinen tills den gick av. Som väl var hade sladden den goda smaken att gå av 2dm från maskinen, så det gick enkelt att korta den och koppla in den igen.

På det igen och försöka lossa borret med enda resultatet att skruven som håller fast chucken vid vänstergång gick av.

Det kändes som att det var det definitiva tecknet på att det var dags att ta kväll...

• Gilla
  • Ledsen
  • Älska
Norrtull och 13 till
  • Laddar…
Snickrade ihop en sågbock. Fick använt kap- och gersåg, skruvdragare, fogsvans och säkert något mer.
Träsågbock på gräsmatta, nyligen ihopsnickrad med verktyg som kap- och gersåg samt skruvdragare, redo för vedkapning och klyvning.
Skapa konto

När den väl var byggd kunde jag kapa och klyva upp en hög med björk. Till det användes motorsåg och vedklyv. Inga bilder på det, men väl på veden.
Staplad ved och en hög med kluven björk ligger på en träställning vid en vägg, redo för att staplas för hand.
Skapa konto

Återstår bara att stapla, men det får jag göra för hand helt utan maskiner.

• Gilla
Norrtull och 9 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
köra resten genom planhyveln till samma tjocklek
Inte självklart enkelt. Not och spont vill man ju ha på samma höjd.
Mvh Findus

• Gilla
K snickarn och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Golv för folk med full maskinpark. Bara att leta upp tunnaste plankan o köra resten genom planhyveln till samma tjocklek.😉
Och när 60 kvm kladdig furu är hyvlad är det dags att ta ett par dagars semester för att sanera hyveln.

Det som är skönt är att jag inte behöver fundera på bästa metoden, då det blir klicklaminatgolv i framtiden. Tredubbelt om det ska vara ett självbärande golv…

• Wow
nanowire
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Och när 60 kvm kladdig furu är hyvlad är det dags att ta ett par dagars semester för att sanera hyveln.

Det som är skönt är att jag inte behöver fundera på bästa metoden, då det blir klicklaminatgolv i framtiden. Tredubbelt om det ska vara ett självbärande golv…
Det är smart. Då kan du lägga dem varannat lager 90 grader

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.