Konstaterat två saker; Makita är populärt här
Byggverkstad i centrala Tokyo; man i bandana använder Makita-verktyg, belysning och byggmaterial i bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baxarsekten opererar även i centrala Tokyo
Svart lastbil med kran fraktar industriell maskin över övergångsställe i stadsmiljö, klar dag med blå himmel.
Skapa konto
En CNC-maskin och annan utrustning på en lastbil under transport i centrala Tokyo, med vyer av stadens byggnader och träd i bakgrunden.
Skapa konto

Och on-topic så har jag även gjort lite woodworking; förvandlat en låda jag hittade på gatan till en Ikea-möbel (så jag kunde få med den hem). En träbox med mörk finish och handskriven text på locket, placerad på en vit säng.
Skapa konto
En person håller en träbräda och en silverfärgad mätsticka, arbete med träbearbetning i ett badrum med en handfat i bakgrunden.
Skapa konto
Träplankor med asiatisk text staplade på varandra, del av återbrukat material från en låda till en Ikea-möbel.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
[bild]

[bild][bild]

Och on-topic så har jag även gjort lite woodworking; förvandlat en låda jag hittade på gatan till en Ikea-möbel (så jag kunde få med den hem).[bild][bild][bild]
På med haklappen för att fånga allt dregel!
Men var dethär verkligen bästa sättet att säkra svarven, känns inte så snällt mot lagrena i svarven 😥
Metallsvarv säkrad med rem på släpkärra.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
[bild]

[bild][bild]

Och on-topic så har jag även gjort lite woodworking; förvandlat en låda jag hittade på gatan till en Ikea-möbel (så jag kunde få med den hem).[bild][bild][bild]
Fin låda. Luktar det jordnötter om den?

J JSten skrev:
På med haklappen för att fånga allt dregel!
Men var dethär verkligen bästa sättet att säkra svarven, känns inte så snällt mot lagrena i svarven 😥
[bild]
De skulle kanske till skroten 😢

Hep Hep skrev:
Fin låda. Luktar det jordnötter om den?
Charmig i alla fal. Tror inte det, mer damm. Gammal och dåligt reparerad några gånger så ursprunglig lukt har nog försvunnit. Gammal trälåda med avtagbart lock, text och motiv på locket, tecken på tidigare reparationer.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
T
Trätröskel till balkong med tydliga tecken på slitage, omgiven av trä- och kakelytor; förberedelser för slipning och oljebehandling pågår.
Skapa konto

Tröskeln till balkongen har tagit lite stryk så det blev sickel och slipplatta på multiverktyg innan ny behandling med hårdvaxolja.

Svårt att få bort alla svarta spår men den mesta torra ytveden sicklades ner innan slipning med 80-120-180 och avtorkning med fuktad trasa. Två lager olja och sen avtorkning av överflöd.
Renoverad balkongtröskel i trä, slipad och behandlad med hårdvaxolja. Mörka spår delvis borttagna, omgiven av skugga.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 11 till
  • Laddar…
Quest complete.
Åtminstone min del av jobbet.
Bommen (som är ett verktyg 😁) är klar. Måla tvärränder tog längst tid i dag. Hade ingen vettig pensel. Bara en sån där billig i set som har samma längd på alla borst. Duger knappt som sopborste. Försökte slipa till med flapdisc. Gick sådär 😳. Fick den att släppa färg lite bättre. Men det gick inte att få skarpa penseldrag. Så istället för att sparmåla enligt plan tvingades jag använda maskeringstejp.
Nåja… får duga.
Svart- och vitrandig bom i naturmiljö, del av byggprojekt, står på grusig mark nära träd.
Skapa konto

Mvh Findus

PS. De första 11 ränderna är frihandsmålade. Se hur kladdiga de är jämfört med resten… DS

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 16 till
  • Laddar…
Grannen har en bit med betongavlopp som gått sönder och som sätts igen i jämna mellanrum. Nu skall han opereras och kommer inte orka att rensa när det blir stopp. Och så kan man inte ha det så var bara att larva över grävaren och börja gräva. Drygt 2,5m ner ligger avloppet.

Var även en bit stål på vattnet så kommunen får komma och byta den biten så det blir pem med 1 koppling istället för pem, stål, pem

• Grävmaskin gräver upp marken över söndrigt betongavlopp utanför ett hus med garage och staket; beredning för reparation.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 13 till
  • Laddar…
Svarvat en del till svarven så jag nu kan köra med verktygshållaren med snabbfäste som jag köpte för ett tag sen. Inte jättekomplicerat men ganska noga med måtten. Svarta plattan kom med hållaren, jag svarvade en ny skruv som sätts underifrån i tvärsliden, likadant som svarvens (långsamma) orginalhållare satt fast. Rotationslåst med pinne underifrån.

En fördel förutom att det är 100 gånger enklare att sätta höjden på stålet med snabbfästet är att jag också kan använda 10mm stål nu, förut hamnade dom för högt o jag var begränsad till 8mm eller mindre.

Tack till min sponsor för svarvämnet👍

Svarvad metallstång i svarv med gängad ände, omgiven av metallspån och verktygsdelar.
Skapa konto

En svarvad metalldel monterad på en svarvmaskin, designad för användning med en verktygshållare med snabbfäste.
Skapa konto

Närbild på en svarvad metalldel monterad med en skruv i en maskindel, eventuell verktygshållare med snabbfäste till en svarv.
Skapa konto

Metallsvarv med två vertikala skruvar; svart platta och svarvad del synliga. Bakgrund med verktyg och spånor ligger på släde.
Skapa konto

Verktygshållare med snabbfäste monterad på en svarv, omgiven av metallspån.
Skapa konto

• Gilla
Björn Melander och 13 till
  • Laddar…
vcx
Fixat med solceller nu när solen äntligen skiner igen. Markställningen blev klar igår och solcellerna kom upp idag, med farsans hjälp. Förhoppningsvis hinns det byggas en enhet till innan vintern, men planen är att få denna inkopplad så fort som möjligt. Elektrikern var dock lite oprecis om när han hade tid, så vi får se. Men jag antar att det är en dålig idé att börja skicka ut ström på nätet innan anmälan är gjord...

Markställning för solceller i skogsmiljö med person i orange kläder, omgiven av stenar och träd.
Skapa konto

Solpaneler på markställning i skogsmiljö med en traktor bredvid, en del av hemmaprojekt för solenergiinstallation.
Skapa konto

Skönt med en paus från att gräva i leran också...

Gul grävmaskin fast i lerig mark vid skogskant, en del av solcellsprojektet.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
  • Haha
Frogmaster och 35 till
  • Laddar…
S
vcx vcx skrev:
Fixat med solceller nu när solen äntligen skiner igen. Markställningen blev klar igår och solcellerna kom upp idag, med farsans hjälp. Förhoppningsvis hinns det byggas en enhet till innan vintern, men planen är att få denna inkopplad så fort som möjligt. Elektrikern var dock lite oprecis om när han hade tid, så vi får se. Men jag antar att det är en dålig idé att börja skicka ut ström på nätet innan anmälan är gjord...

[bild]

[bild]

Skönt med en paus från att gräva i leran också...

[bild]
Har du kört fast än? 😂

• Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Ser inte ut att vara fast alls, men lite ushligt att komma därifrån😂😉

• Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
vcx
S sinuslinus skrev:
Har du kört fast än? 😂
Haha, nix, men det var inte långt ifrån. Jag börjar förstå hur folk kör fast, vattenmättad lera är verkligen inget roligt material att jobba med och man ser inte inifrån hytten hur djup sörjan är...

Grävskopa täckt av lera står på en lerig äng vid ett hus, omgiven av träd och grästäckt mark.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
hydrolift och 14 till
  • Laddar…
A och O när man kör i lera är att tvätta av larverna dugligt varje dag och se till att dom är ordentligt spända. Sista man vill är ett avdraget band i leran.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Hemmabyggd hylla av spillvirke på en arbetsbänk, fylld med verktyg och förvaringslådor för bättre ordning.
Skapa konto

Snickrade ihop en hylla på arbetsbänken av diverse spillvirke för att kunna få lite bättre ordning.

• Gilla
ulfben och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.