3 941 232 läst ·
20 126 svar
3941k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Konstaterat två saker; Makita är populärt här
Baxarsekten opererar även i centrala Tokyo
Och on-topic så har jag även gjort lite woodworking; förvandlat en låda jag hittade på gatan till en Ikea-möbel (så jag kunde få med den hem).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baxarsekten opererar även i centrala Tokyo
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och on-topic så har jag även gjort lite woodworking; förvandlat en låda jag hittade på gatan till en Ikea-möbel (så jag kunde få med den hem).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Fin låda. Luktar det jordnötter om den?nanowire skrev:
Logga in
Skapa konto
Tröskeln till balkongen har tagit lite stryk så det blev sickel och slipplatta på multiverktyg innan ny behandling med hårdvaxolja.
Svårt att få bort alla svarta spår men den mesta torra ytveden sicklades ner innan slipning med 80-120-180 och avtorkning med fuktad trasa. Två lager olja och sen avtorkning av överflöd.
Logga in
Skapa konto
Quest complete.
Åtminstone min del av jobbet.
Bommen (som är ett verktyg 😁) är klar. Måla tvärränder tog längst tid i dag. Hade ingen vettig pensel. Bara en sån där billig i set som har samma längd på alla borst. Duger knappt som sopborste. Försökte slipa till med flapdisc. Gick sådär 😳. Fick den att släppa färg lite bättre. Men det gick inte att få skarpa penseldrag. Så istället för att sparmåla enligt plan tvingades jag använda maskeringstejp.
Nåja… får duga.
Mvh Findus
PS. De första 11 ränderna är frihandsmålade. Se hur kladdiga de är jämfört med resten… DS
Åtminstone min del av jobbet.
Bommen (som är ett verktyg 😁) är klar. Måla tvärränder tog längst tid i dag. Hade ingen vettig pensel. Bara en sån där billig i set som har samma längd på alla borst. Duger knappt som sopborste. Försökte slipa till med flapdisc. Gick sådär 😳. Fick den att släppa färg lite bättre. Men det gick inte att få skarpa penseldrag. Så istället för att sparmåla enligt plan tvingades jag använda maskeringstejp.
Nåja… får duga.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
PS. De första 11 ränderna är frihandsmålade. Se hur kladdiga de är jämfört med resten… DS
Redigerat:
Grannen har en bit med betongavlopp som gått sönder och som sätts igen i jämna mellanrum. Nu skall han opereras och kommer inte orka att rensa när det blir stopp. Och så kan man inte ha det så var bara att larva över grävaren och börja gräva. Drygt 2,5m ner ligger avloppet.
Var även en bit stål på vattnet så kommunen får komma och byta den biten så det blir pem med 1 koppling istället för pem, stål, pem
Var även en bit stål på vattnet så kommunen får komma och byta den biten så det blir pem med 1 koppling istället för pem, stål, pem
Svarvat en del till svarven så jag nu kan köra med verktygshållaren med snabbfäste som jag köpte för ett tag sen. Inte jättekomplicerat men ganska noga med måtten. Svarta plattan kom med hållaren, jag svarvade en ny skruv som sätts underifrån i tvärsliden, likadant som svarvens (långsamma) orginalhållare satt fast. Rotationslåst med pinne underifrån.
En fördel förutom att det är 100 gånger enklare att sätta höjden på stålet med snabbfästet är att jag också kan använda 10mm stål nu, förut hamnade dom för högt o jag var begränsad till 8mm eller mindre.
Tack till min sponsor för svarvämnet👍
En fördel förutom att det är 100 gånger enklare att sätta höjden på stålet med snabbfästet är att jag också kan använda 10mm stål nu, förut hamnade dom för högt o jag var begränsad till 8mm eller mindre.
Tack till min sponsor för svarvämnet👍
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 344 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 344 inlägg
Fixat med solceller nu när solen äntligen skiner igen. Markställningen blev klar igår och solcellerna kom upp idag, med farsans hjälp. Förhoppningsvis hinns det byggas en enhet till innan vintern, men planen är att få denna inkopplad så fort som möjligt. Elektrikern var dock lite oprecis om när han hade tid, så vi får se. Men jag antar att det är en dålig idé att börja skicka ut ström på nätet innan anmälan är gjord...
Skönt med en paus från att gräva i leran också...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 719 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 719 inlägg
Har du kört fast än? 😂vcx skrev:
Fixat med solceller nu när solen äntligen skiner igen. Markställningen blev klar igår och solcellerna kom upp idag, med farsans hjälp. Förhoppningsvis hinns det byggas en enhet till innan vintern, men planen är att få denna inkopplad så fort som möjligt. Elektrikern var dock lite oprecis om när han hade tid, så vi får se. Men jag antar att det är en dålig idé att börja skicka ut ström på nätet innan anmälan är gjord...
[bild]
[bild]
[bild]
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 344 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 344 inlägg
Haha, nix, men det var inte långt ifrån. Jag börjar förstå hur folk kör fast, vattenmättad lera är verkligen inget roligt material att jobba med och man ser inte inifrån hytten hur djup sörjan är...S sinuslinus skrev:
Logga in
Skapa konto