4 130 812 läst ·
21 107 svar
4131k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Som nämns i tråden. Glödgar man det dödar man alla bakterier osv + Man måste ändå glödga det flera gånger om för att komma igenom.C Chokladmonster skrev:
Sen ordentlig tvätt och på med plåster. Inte direkt värre än annan skada man har öppen osv tänker jag.
Här är ju hålet dessutom minimalt...
/Jocce
Klämde min tumme rätt illa förra året men det var mestadels ovanför nagelbandet men ändå lite in på nageln, snett över. Gjorde inte jätteont och behövde inte göra hål på nageln eller så men efteråt blev det inte så kul. Nageln "dog" ju och den nya som bildades kunde inte trycka bort den gamla riktigt så den blev vågig... Fick sitta å knipsa av den gamla bit för bit med en nagelklippare, vilket inte var så skönt. Tog en halv evighet innan tummen såg vettig ut igen.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 806 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 806 inlägg
Hade liknande på en tå, där nagelanlaget blivit skadat och efter ett år såg den ut som ett snäckskal. Efter två år ramlade nageln bort, det va för 3 veckor sedan, så just nu saknar jag nagel på en tå. Sjukan sa att det kommer växa ut en ny, men det kommer bli en surprise hur den kommer se ut.RoTe skrev:
Klämde min tumme rätt illa förra året men det var mestadels ovanför nagelbandet men ändå lite in på nageln, snett över. Gjorde inte jätteont och behövde inte göra hål på nageln eller så men efteråt blev det inte så kul. Nageln "dog" ju och den nya som bildades kunde inte trycka bort den gamla riktigt så den blev vågig... Fick sitta å knipsa av den gamla bit för bit med en nagelklippare, vilket inte var så skönt. Tog en halv evighet innan tummen såg vettig ut igen.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 428 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 428 inlägg
Jag jobbar hårt på att prokrastinera jobbiga renoveringsprojekt som jag borde göra med att leka ute i garaget. Jag ville göra dom första gängorna i svarven på något "utan risk" så då kom jag på en sån här liten grej för att hålla skärolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
I vilket material är ditt fräsbord gjort?Åtgärden skrev:
Blocketfyndade i somras en helt oanvänd Triton TRB001-fräs (800kr) som jag sedan dess tänkt bygga ett fräsbord med. Äntligen kom jag till skott.
Det blev en enkel men ack så smidig variant som är monterad helt i bordssågen.
[bild][bild]
Som tur var fanns färdiga M5-hål nere på fötterna, som tillsammans med ett par vinkeljärn bär hela konstruktionen. Kanske inte snyggaste lösningen men stabilt blev det.
Jaha, vad gör man med ett fräsbord då? Fräser iläggsringar såklart!
[bild] [bild]
Ringarna gjorda i 4mm akrylplast. Har sett att vissa ringar har olika hålmönster för effektivare dammuppsamling, så gjorde ett försök. Klurigt att hitta rätt hastighet för att inte helt förstoppa frässtålen, men gick tillslut...
[bild]
Såhär blev slutresultatet. Gjorde några olika storlekar och hålmönster för att se vad som funkar bäst. Ringarna hålls på plats med små magneter som snäpper fast i bordsskivan.
[bild]
Gjorde också ett par misslyckade försök att måla dem röda (den snabbaste färgen), men färgen tycktes aldrig vilja torka. Fel sorts färg? För gammal burk? Ingen aning. Nöjde mig istället med att lätt slipa ytorna för en frostad finish.
Nöjd.![]()
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Fixat med ramen till en tygklädd sänggavel. 3,2 meter lång…
Ett tips när man limmar gerade hörn är att efter limningen ta hammaren och knacka ihop spetsen så att fogen blir tät. Efter limningen men innan limmet stelnat helt smider man träspetsen.
Ett tips när man limmar gerade hörn är att efter limningen ta hammaren och knacka ihop spetsen så att fogen blir tät. Efter limningen men innan limmet stelnat helt smider man träspetsen.
Fick mig att tänka på historien om min far och hans bror vid smidesstädet när de var små;Jocce81 skrev:
-Var ska jag slå?
-Där!
-Pang....
Ska visst ha sett ungefär likadant ut 😂