Byggde en ny hållare till LGF-skylten på grabbens epa...
Tydligen dyrt att ha klistrad skylt som inte sitter plant..
Bilens bakdel med ny LGF-skyltshållare monterad, LGF-skylten är tydligt synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart bil med en nybyggd hållare för en orange LGF-skylt på bakluckan, fotograferad på en gata med hus och träd i bakgrunden.
Skapa konto

Orange LGF-skylt monterad på svart bakre fordonspanel, spegling av person i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
breakman och 4 till
  • Laddar…
Byggt en fönsterlyft av hyllkonsoler, gängstång, och vantskruv. Fönstren är stora och väger 18 kg styck, så inte enkelt att få av vare sig från stege eller inifrån. Går galant med denna och kostade en bråkdel av förlagan (som finns här: https://www.leifarvidsson.se/fonsterlyften-for-utatgaende-sidohangda-fonster).

Hemgjord fönsterlyft med hyllkonsoler och gängstång håller upp ett öppet fönster mot en balkong med utsikt över ett grönområde och hus.
Skapa konto

Hemgjord fönsterlyft av hyllkonsoler och gängstång monterad vid ett fönster, underlättar hantering av tunga fönster.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 14 till
  • Laddar…
För en tid sedan körde jag ett 9,5m långt rör till hamnen. Det skall bli en bom till klubbens reservingång. Dårar har genomdrivit en sån där elektronisk till huvudingången som man öppnar genom att ringa. Har hävdat att sådana förr eller senare havererar. Därför reservbom på ny plats.
Som den krångliga jäveln i detta ärende tar jag ansvar och gör den själv 🧐.

Började tidigare med att svetsa igen ändarna på röret med brickor som också kommer fungera som stopp. Målade ett varv för att stoppa rosten.
Svartmålat rör på sågbockar utomhus, omgiven av grönska och trähus, del av byggprojekt för hamnbom.
Skapa konto

En anordning med rullar som röret kommer löpa i. För att få det tajt knöt jag upp den för att få de övre rullarna på rätt höjd. Motsatte mig en bom på gångjärn. Det är trångt på platsen och efter att några tunga lyftkranar passerat flyttar sig grejerna och slutar fungera.
Ett svartmålat, svetsat metallrör monterat på rullar med orange rem, vid en hamn med båt i bakgrunden. Gul svetsutrustning syns på marken.
Skapa konto

Nu till dagens arbete så att det blir OT (en bom är ett verktyg🤓).
Kapade ner de nergjutna stolparna i rätt höjd och i våg. Svetsade fast hållaren. Lagt på bommen för att kontrollera om det fungerar.
Svetsad metallbom på rullar, placerad utomhus vid grusunderlag. Området omges av träd och stenar, och svetsutrustning syns på marken.
Skapa konto

Den rullar fritt till öppet läge.
Svart stålrör monterat på två röda metallstolpar i en grusad väg, omgiven av träd och stenar; svetsutrustning i förgrunden.
Skapa konto

Har fått för mig att det är enklast och bäst att få åtminstone ett lager färg på svetsade stålkonstruktioner så fort jag fått ihop dem. Har sett att många andra inte tycker som jag 🙄.
Svartmålad metallbom monterad mellan stolpar i skogsmiljö, omgiven av stenar och träd. Färgburk syns i förgrunden.
Skapa konto

Gjorde lite bänkjobb inför morgondagen.
En klyka att vila bommens ände på i stängt läge. Har varit hänvisad till överblivet material från en rälsrenovering. Så det är lite provisoriskt.
En svetsad metallkonstruktion fästad i ett skruvstycke, omgiven av verktyg och däck, i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Gick att få dit ett lås. Satte på tak som blir bra väderskydd. Lite väl öppet än så länge för att hindra kapning av låsbygeln.
Metallkonstruktion med lås och svetsade delar, ser ut att vara en del av en bom på arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Kanske kan få det klart i morgon.
Nåja… mera målning kommer behövas. Lite signalfärg på själva bommen t ex…

Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
Putte G... och 32 till
  • Laddar…
Grävt ur det sista, rensat bort allt ogräs från sommaren och skottat samt krattat ut 5 ton 0-8 till stenläggningen idag. Nu ska jag bara hyra en padda och köra över, findra det sista och sen lägga sten!

• Ny stenlagd yta framför grått trähus med trätrappa. Krattor och stenar syns på marken. Gräsmatta delvis synlig.
    Skapa konto
  • Markberedning för stenläggning med utlagt grus intill ett hus, skottkärra och verktyg syns på gräsmattan.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Garderob i process att rivas, med verktyg och bar vägg, förberedd för ny installation.
Skapa konto

Rivit ut en gammal garderob. Dags att börja förbereda för den nya.

• Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Jag har visat min 2-åriga son hur man INTE ska göra med "dongarn" (Hammaren)...

Blåslagen tumme efter hammarslag, på ett träbord.
Skapa konto

Ett par timmar sen och värker bara mer och mer...
Men vad gör man inte för att visa den yngre generationen sin erfarenhet....

/Jocce

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
  • Haha
Urban R och 10 till
  • Laddar…
tommib
Aj!

Korrekt verktyg för att lösa det där är ett glödgat gem men nu är det för sent tyvärr. Man måste göra det direkt, innan blodet koagulerar. Det hela är också väldigt enkelt, man värmer ett gem tills det är glödgat och sen smälter man sig genom nageln. Det låter plågsamt men är helt smärtfritt då gemet svalnar direkt när blodet sprutar förbi det. Man ska dock undvika den där vita halvmånen längst in för att inte skada nagelanlaget.

• Gilla
raspen86 och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Aj!

Korrekt verktyg för att lösa det där är ett glödgat gem men nu är det för sent tyvärr. Man måste göra det direkt, innan blodet koagulerar. Det hela är också väldigt enkelt, man värmer ett gem tills det är glödgat och sen smälter man sig genom nageln. Det låter plågsamt men är helt smärtfritt då gemet svalnar direkt när blodet sprutar förbi det. Man ska dock undvika den där vita halvmånen längst in för att inte skada nagelanlaget.
Har gjort det där med gemet någon gång för länge sen. Men minns det inte direkt som smärtfritt....

/Jocce

• Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Jag har visat min 2-åriga son hur man INTE ska göra med "dongarn" (Hammaren)...

[bild]
Ett par timmar sen och värker bara mer och mer...
Men vad gör man inte för att visa den yngre generationen sin erfarenhet....

/Jocce
😢 Men det bevisar samtidigt att hammaren är mera allsidigt värktyg då det går att måla med den också.😉

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Men minns det inte direkt som smärtfritt....
Allt läskigt som en läkare vill göra presenteras som smärtfritt. Gammalt trick... 😂

Redigerat:
  • Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Aj!

Men tack för påminnelsen.
Glödgade en "trubbig nål" (hittade inget gem...) och tog mig igenom...
Inte direkt smärtfritt (värmen sprids ganska bra genom nageln) men känslan när man väl kom igenom var klart värt det....

/Jocce

• Gilla
Putte G... och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Allt läskigt som en läkare vill göra presenteras som smärtfritt. Gammal trick... 😂
Haha så är det väl 🤣

/Jocce

Glömt att ta bilder, men nu sitter panelen uppe på tredje väggen!
Vet inte hur många gånger jag klättrat upp och ner i byggställningen, men många fler än vad som behövts om jag gjort allt rätt och kommit ihåg vad jag skulle ta med 😅

• Närbild på monterad träpanel och fönsterlist på en vägg under renovering.
    Skapa konto
  • Gilla
vcx och 14 till
  • Laddar…
T
tommib tommib skrev:
Aj!

Minns när jag var tonåring och jobbade med min far som klappade till ett finger med handsläggan och snabbt som tusan (efter några väl valda kraftuttryck...) gick in i verkstan och satte ett litet borr i pelarborrmaskin och borrade igenom nageln.

Jag tyckte det såg otroligt läskigt ut...

Känns ju inte jättebra ur infektionssynpunkt att ta hål på nageln. Lindrar väl smärtan och kanske skonar nageln, men risken för infektion lär ju öka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.