4 130 525 läst ·
21 104 svar
4131k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Byggde en ny hållare till LGF-skylten på grabbens epa...
Tydligen dyrt att ha klistrad skylt som inte sitter plant..
Tydligen dyrt att ha klistrad skylt som inte sitter plant..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Byggt en fönsterlyft av hyllkonsoler, gängstång, och vantskruv. Fönstren är stora och väger 18 kg styck, så inte enkelt att få av vare sig från stege eller inifrån. Går galant med denna och kostade en bråkdel av förlagan (som finns här: https://www.leifarvidsson.se/fonsterlyften-for-utatgaende-sidohangda-fonster).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
För en tid sedan körde jag ett 9,5m långt rör till hamnen. Det skall bli en bom till klubbens reservingång. Dårar har genomdrivit en sån där elektronisk till huvudingången som man öppnar genom att ringa. Har hävdat att sådana förr eller senare havererar. Därför reservbom på ny plats.
Som den krångliga jäveln i detta ärende tar jag ansvar och gör den själv 🧐.
Började tidigare med att svetsa igen ändarna på röret med brickor som också kommer fungera som stopp. Målade ett varv för att stoppa rosten.
En anordning med rullar som röret kommer löpa i. För att få det tajt knöt jag upp den för att få de övre rullarna på rätt höjd. Motsatte mig en bom på gångjärn. Det är trångt på platsen och efter att några tunga lyftkranar passerat flyttar sig grejerna och slutar fungera.
Nu till dagens arbete så att det blir OT (en bom är ett verktyg🤓).
Kapade ner de nergjutna stolparna i rätt höjd och i våg. Svetsade fast hållaren. Lagt på bommen för att kontrollera om det fungerar.
Den rullar fritt till öppet läge.
Har fått för mig att det är enklast och bäst att få åtminstone ett lager färg på svetsade stålkonstruktioner så fort jag fått ihop dem. Har sett att många andra inte tycker som jag 🙄.
Gjorde lite bänkjobb inför morgondagen.
En klyka att vila bommens ände på i stängt läge. Har varit hänvisad till överblivet material från en rälsrenovering. Så det är lite provisoriskt.
Gick att få dit ett lås. Satte på tak som blir bra väderskydd. Lite väl öppet än så länge för att hindra kapning av låsbygeln.
Kanske kan få det klart i morgon.
Nåja… mera målning kommer behövas. Lite signalfärg på själva bommen t ex…
Mvh Findus
Som den krångliga jäveln i detta ärende tar jag ansvar och gör den själv 🧐.
Började tidigare med att svetsa igen ändarna på röret med brickor som också kommer fungera som stopp. Målade ett varv för att stoppa rosten.
Logga in
Skapa konto
En anordning med rullar som röret kommer löpa i. För att få det tajt knöt jag upp den för att få de övre rullarna på rätt höjd. Motsatte mig en bom på gångjärn. Det är trångt på platsen och efter att några tunga lyftkranar passerat flyttar sig grejerna och slutar fungera.
Logga in
Skapa konto
Nu till dagens arbete så att det blir OT (en bom är ett verktyg🤓).
Kapade ner de nergjutna stolparna i rätt höjd och i våg. Svetsade fast hållaren. Lagt på bommen för att kontrollera om det fungerar.
Logga in
Skapa konto
Den rullar fritt till öppet läge.
Logga in
Skapa konto
Har fått för mig att det är enklast och bäst att få åtminstone ett lager färg på svetsade stålkonstruktioner så fort jag fått ihop dem. Har sett att många andra inte tycker som jag 🙄.
Logga in
Skapa konto
Gjorde lite bänkjobb inför morgondagen.
En klyka att vila bommens ände på i stängt läge. Har varit hänvisad till överblivet material från en rälsrenovering. Så det är lite provisoriskt.
Logga in
Skapa konto
Gick att få dit ett lås. Satte på tak som blir bra väderskydd. Lite väl öppet än så länge för att hindra kapning av låsbygeln.
Logga in
Skapa konto
Kanske kan få det klart i morgon.
Nåja… mera målning kommer behövas. Lite signalfärg på själva bommen t ex…
Mvh Findus
Grävt ur det sista, rensat bort allt ogräs från sommaren och skottat samt krattat ut 5 ton 0-8 till stenläggningen idag. Nu ska jag bara hyra en padda och köra över, findra det sista och sen lägga sten!
Jag har visat min 2-åriga son hur man INTE ska göra med "dongarn" (Hammaren)...
Ett par timmar sen och värker bara mer och mer...
Men vad gör man inte för att visa den yngre generationen sin erfarenhet....
/Jocce
Logga in
Skapa konto
Ett par timmar sen och värker bara mer och mer...
Men vad gör man inte för att visa den yngre generationen sin erfarenhet....
/Jocce
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 831 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 831 inlägg
Aj!
Korrekt verktyg för att lösa det där är ett glödgat gem men nu är det för sent tyvärr. Man måste göra det direkt, innan blodet koagulerar. Det hela är också väldigt enkelt, man värmer ett gem tills det är glödgat och sen smälter man sig genom nageln. Det låter plågsamt men är helt smärtfritt då gemet svalnar direkt när blodet sprutar förbi det. Man ska dock undvika den där vita halvmånen längst in för att inte skada nagelanlaget.
Korrekt verktyg för att lösa det där är ett glödgat gem men nu är det för sent tyvärr. Man måste göra det direkt, innan blodet koagulerar. Det hela är också väldigt enkelt, man värmer ett gem tills det är glödgat och sen smälter man sig genom nageln. Det låter plågsamt men är helt smärtfritt då gemet svalnar direkt när blodet sprutar förbi det. Man ska dock undvika den där vita halvmånen längst in för att inte skada nagelanlaget.
Har gjort det där med gemet någon gång för länge sen. Men minns det inte direkt som smärtfritt....tommib skrev:
Aj!
/Jocce
😢 Men det bevisar samtidigt att hammaren är mera allsidigt värktyg då det går att måla med den också.😉Jocce81 skrev:
Men tack för påminnelsen.tommib skrev:
Aj!
Glödgade en "trubbig nål" (hittade inget gem...) och tog mig igenom...
Inte direkt smärtfritt (värmen sprids ganska bra genom nageln) men känslan när man väl kom igenom var klart värt det....
/Jocce
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Glömt att ta bilder, men nu sitter panelen uppe på tredje väggen!
Vet inte hur många gånger jag klättrat upp och ner i byggställningen, men många fler än vad som behövts om jag gjort allt rätt och kommit ihåg vad jag skulle ta med 😅
Vet inte hur många gånger jag klättrat upp och ner i byggställningen, men många fler än vad som behövts om jag gjort allt rätt och kommit ihåg vad jag skulle ta med 😅
Minns när jag var tonåring och jobbade med min far som klappade till ett finger med handsläggan och snabbt som tusan (efter några väl valda kraftuttryck...) gick in i verkstan och satte ett litet borr i pelarborrmaskin och borrade igenom nageln.tommib skrev:
Aj!
Jag tyckte det såg otroligt läskigt ut...
Känns ju inte jättebra ur infektionssynpunkt att ta hål på nageln. Lindrar väl smärtan och kanske skonar nageln, men risken för infektion lär ju öka.