Jag gör aldrig något märkvärdigt med verktyg eller verkstad.

Men idag gjorde jag två saker, en som jag är nöjd med och en som fick mig att känna mig riktigt korkad..

Jag byggde en mall så det skall gå snabbare att byta ut brädorna på staketet. Staketet är kanske 25 år gammalt och sedan vi köpte huset har vi inte direkt gjort mer än en avtvättning och lite färgbättring på några ställen. De tvärliggande reglarna satt i flera fall snett (lutade mot brädorna) så regnvatten samlades på dem och rann mot brädorna vilket gjorde att träet blivit mjukt. De nya tvärliggande reglarna har jag snedsågat på ovansidan.

Men jag hyvlade till en list så den fick samma bredd som mellanrummet mellan brädorna. Numera är de 120 mm men tydligen var standard 125 när staketet byggdes. Sedan på med en bredare list så mellanrummet hålls på plats. Överst en list i 90° vinkel så det går snabbt att måtta in höjden på nästa bräda. Och en markering var skruvar skall sitta.

Mall för att byta staketbrädor, med snedsågad bräda och markeringar för skruvplatser, mot en bakgrund av svart staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästaket med ny bräda och längdmall, fastsatt med skruv. Personen håller i mallen för att justera höjden på nästa bräda.
Skapa konto

Nöjd och glad.

Och nu till den korkade husfixaren:

Jag kapar brädorna med kap- och gersåg (en enkel Metabo utan gejdrar) och har gjort ett anhåll så alla får samma längd.
Men jag tyckte det dammade mer än väntat trots att jag kopplat in grovdammsugaren?
Så pass att jag började nysa och satte på mig munskydd. Nåja, det var väl vinden som blåste damm och spån mot mig.

Jo tjena, efter en stund kontrollerade jag vad som kunde vara fel och dammsugaren stod på att blåsa ut luft efter att jag blåste ren arbetsbänken igår, så allt från sågen hade gått bakvägen rakt mot mig och ingenting in i dammsugaren.
Den bjuder jag på...

Person med hörselskydd, skyddsglasögon och andningsmask arbetar med träprojekt. Bakgrund med bil och trästruktur.
Skapa konto

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Putte G... och 25 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:

Men idag gjorde jag två saker, en som jag är nöjd med och en som fick mig att känna mig riktigt korkad..

Jag byggde en mall så det skall gå snabbare att byta ut brädorna på staketet. Staketet är kanske 25 år gammalt och sedan vi köpte huset har vi inte direkt gjort mer än en avtvättning och lite färgbättring på några ställen. De tvärliggande reglarna satt i flera fall snett (lutade mot brädorna) så regnvatten samlades på dem och rann mot brädorna vilket gjorde att träet blivit mjukt. De nya tvärliggande reglarna har jag snedsågat på ovansidan.

Men jag hyvlade till en list så den fick samma bredd som mellanrummet mellan brädorna. Numera är de 120 mm men tydligen var standard 125 när staketet byggdes. Sedan på med en bredare list så mellanrummet hålls på plats. Överst en list i 90° vinkel så det går snabbt att måtta in höjden på nästa bräda. Och en markering var skruvar skall sitta.

[bild][bild]

Nöjd och glad.

Och nu till den korkade husfixaren:

Jag kapar brädorna med kap- och gersåg (en enkel Metabo utan gejdrar) och har gjort ett anhåll så alla får samma längd.
Men jag tyckte det dammade mer än väntat trots att jag kopplat in grovdammsugaren?
Så pass att jag började nysa och satte på mig munskydd. Nåja, det var väl vinden som blåste damm och spån mot mig.

Jo tjena, efter en stund kontrollerade jag vad som kunde vara fel och dammsugaren stod på att blåsa ut luft efter att jag blåste ren arbetsbänken igår, så allt från sågen hade gått bakvägen rakt mot mig och ingenting in i dammsugaren.
Den bjuder jag på...

[bild]
Sicken blås! - Emil i Lönneberga 💨

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Välkommen i klubben!
Har gjort samma sak, fast med en stor betongslip - fattade inte varför det dammade så överj-vligt förrän jag skulle lämna hem grejjorna.

Note to myself: Kör inte betongslip när du är jättetrött 😂.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Första och sista gången jag använder råspontluckor. Har lagt 1000 tal m2 råspont, men ett sådant slagsmål har jag aldrig varit med om. Istället för att knacka 6 brädor fick jag banka och tvinga varje lucka.

• Råspontluckor monterade i en trävägg, ojämnt ihopsatta med synliga spikar och skarvar, på byggarbetsplats.
    Skapa konto
Rickard.
Råspontluckor kan egentligen bara monteras med generalskarv, rätt eller fel kan diskuteras men det är så det görs för det är det enda som funkar som du märkt.

• Gilla
Slarvpellen och 3 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Råspontluckor kan egentligen bara monteras med generalskarv, rätt eller fel kan diskuteras men det är så det görs för det är det enda som funkar som du märkt.
Det är dock inte godkänt enligt tillverkarens anvisningar.
Hur som helst fick jag åter bekräftat varför jag inte gillar leveransvilrke. Jag skulle aldrig har plockat med mig det här själv. En pall fick de hämta och byta. Fanns luckor på 53 till 56 cm bred och även mögel och röta.

Rickard.
J J Vos skrev:
Jag vet..

Fario Fario skrev:

[bild][bild]

Nöjd och glad.
Mycket bra ide, var försiktig bara om mallen är kort. Ett litet litet fel på mallen kan göra att brädorna över en längre sträcka (som ett staket) inte sitter riktigt rätt.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Mycket bra ide, var försiktig bara om mallen är kort. Ett litet litet fel på mallen kan göra att brädorna över en längre sträcka (som ett staket) inte sitter riktigt rätt.
Den läxan har man lärt sig genom åren. Mallen är nästan lika lång som brädorna.
Nej, jag kontrollerar efter några brädor med vattenpass och ögonmått. Men jag uppskattar denna mall -och andra snabbmallar- för jag gör ju allt jobb på huset ensam. Snabbtvingar och mallar är min jobbarkompis.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Om det går, kan man ju göra mallen så att man kan vända den uppochned vid vartannat mellanrum. Då tar det lilla felet ut sig mot sig självt.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Hur som helst fick jag åter bekräftat varför jag inte gillar leveransvilrke. Jag skulle aldrig har plockat med mig det här själv. En pall fick de hämta och byta. Fanns luckor på 53 till 56 cm bred och även mögel och röta.
Jag monterade luckor på ett tag nu under sommaren och där var beskrivningen från tillverkaren tydlig: Bara generalskarv.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag monterade luckor på ett tag nu under sommaren och där var beskrivningen från tillverkaren tydlig: Bara generalskarv.
Intressant! Vilken tillverkare var det? Jag fick SCA och de skriver att det är max varannan skarv på samma stöd.

Jag köpte hela huset från Lövångers bygg och skivorna med instruktion var från Stenvalls.

”Vi rekommenderar att arbeta utifrån generalskarv vid montaget.”

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Karl Hedins luckor ska också monteras med generalskarv.

//AA

Jag har äntligen kommit till skott med toaletten på övervåningen. Den har droppat och haft sig ett par år, men nu tog jag mig i kragen och letade upp var jag kunde hitta en ny packning till den. Visade sig att det fanns en sådan på Hornbach så jag åkte förbi när jag ändå skulle till Biltema (byta olja och filter på kompisens bil) och sedan kunde jag lägga packningen på bordet i en vecka för jag har hört att man inte ska stressa i onödan. I alla fall så har det droppande ljudet upphört och toaletten är antagligen okej för 35 år till nu. (oklart när den sattes dit men Ifö Aqua är från 84-91)
Verktyg i projektet var: Knipex cobra 125 samt tångnyckel 180. #TeamMini

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.