4 130 872 läst ·
21 107 svar
4131k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Vad är det för något? VW?J JohnyS skrev:Rostlagning: Lövtunn orginalplåt och pinnsvets blev inte snyggt, men det finns ju spackel.
Och mer spackel, och liiite till, så sitter nog plåten fast en stund i alla fall 😏
[bild]
Jag ledsnade på att slipa, lite fult är också snyggt 🤔
Om det inte ser hemgjort ut så tror inget att jag gjort det själv 😆
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Arbetet med garderoberna går vidare!
Kan eventuellt skrivit att inredningen var klar redan, men nu är den det! Jag gillade konceptet med IKEAs glashyllor, men själva hyllorna var rätt fula. Så jag köpte två hyllor… och slaktade dom för att få tag i glasskivan.
Sen köpte jag planhyvlat furu, fräste, sågade, limmade, slipade och oljade! Limningen blev en ”man tager allt man haver” i hela kläm- och tvingarsenalen.
Resultatet ser ni här! Väldigt nöjd själv!
Det har även blivit knoppar! Jag och oppositionen kompromissade och det blev klassiska knoppar från Beslag design. Bara listverket och att klicka i en miljon plastploppar i de hål i garderoberna som ej ska användas kvar.Tjoho!
Kan eventuellt skrivit att inredningen var klar redan, men nu är den det! Jag gillade konceptet med IKEAs glashyllor, men själva hyllorna var rätt fula. Så jag köpte två hyllor… och slaktade dom för att få tag i glasskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen köpte jag planhyvlat furu, fräste, sågade, limmade, slipade och oljade! Limningen blev en ”man tager allt man haver” i hela kläm- och tvingarsenalen.
Logga in
Skapa konto
Resultatet ser ni här! Väldigt nöjd själv!
Logga in
Skapa konto
Det har även blivit knoppar! Jag och oppositionen kompromissade och det blev klassiska knoppar från Beslag design. Bara listverket och att klicka i en miljon plastploppar i de hål i garderoberna som ej ska användas kvar.Tjoho!
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Jag gjorde också en ”man-tager-vad-man-haver”. Hittade lite mahognyspill i continern som blev gräsklipparskydd på studsmattan.
Är rädd för att det kommer bli mer gjort med verktyg än vad jag rimligen hinner eller önskar de närmaste dagarna (upptäckt allvarlig fukt/rötskada på uterummet och trallen)
Många brädor som behöver klyvas, kapas och hyvlas till..
Tungt att släpa upp alla brädor och sågar/hyvlar/verktyg.
Men som tur är så finns det en stark maskin som alltid är villig att hjälpa en 🙂
Många brädor som behöver klyvas, kapas och hyvlas till..
Tungt att släpa upp alla brädor och sågar/hyvlar/verktyg.
Men som tur är så finns det en stark maskin som alltid är villig att hjälpa en 🙂
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Nåt för lastsurrningstråden.
Snudd på! Med tanke på att maskinen nog gjorde 19-20km/h på högsta växel och fullt gasreglage när den var fabriksny för 69 år sedan 🙂Stefan Bengtsson skrev:
Kan förhoppningsvis lugna ev. oroliga läsare med att brädorna inte låg på samma vis som de gör på bilden, när de var under transport.
Snyggt! Kan du beskriva mer i detalj hur den är konstruerad och vilket material som använts?Åtgärden skrev:
Fortsätter med uppgraderingar till mitt såg- och fräsbord. Denna gång med ett påbyggnadsanhåll så jag slipper vända det varje gång det ska fräsas.
[bild][bild]
Välbehövligt med lite längre referensyta, särskilt på inmatningssidan. Detta råder också bot på vinkelproblematiken som @Taren43 påpekade tidigare i tråden.
[bild]
Gjorde frässidan delbar för att kunna husera del av frässtålet inuti anhållet. Justeras med M6-skruvar som löper i nedfrästa spår.
[bild]
Trots påkopplad dammsugare sprutade dammet under och ut på andra sidan anhållet, så blev en improviserad dammsko tillverkad av en gammal pensel och tejp.
[bild]
En fullösning som presterar förvånansvärt bra!
En annan fördel med bygget är krimskramsförvaringen ovanpå![]()