Garderobssnickarn
Jarlingar Jarlingar skrev:
Gjutit alujumjum.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Snyggt!
Drömprojekt att prova!

Vad smälte du för alu?

Fina verktyg förtjänar att bo fint. Beställde utdragsfacken (SYS AZ) från Rubart för endast 35€/st, riktig Festool-kvalite med kullager m.m. Smackade ihop en hylla av melaminhyllplan mha dyckertpistolen. Ska bygga hylla nr.2 idag, vilken av en händelse har plats för fler maskiner.. Speciellt en Dominofräs 😀. Dock lite sugen på att göra om allt med finplyfa isf hyllplanen på bilden. Festool Systainer-lådor organiserade i en vit hylla med grön- och gråfärgade detaljer i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därefter återstår bara att byta lås på förrådet, för att hindra hustrun från att ställa pelargoner, lådor med tulpanlökar, trädgårdstomtar, etc. på golvet.

• Gilla
  • Älska
Mrgerbik och 14 till
  • Laddar…
T Trcgol2 skrev:
Fina verktyg förtjänar att bo fint. Beställde utdragsfacken (SYS AZ) från Rubart för endast 35€/st, riktig Festool-kvalite med kullager m.m. Smackade ihop en hylla av melaminhyllplan mha dyckertpistolen. Ska bygga hylla nr.2 idag, vilken av en händelse har plats för fler maskiner.. Speciellt en Dominofräs 😀. Dock lite sugen på att göra om allt med finplyfa isf hyllplanen på bilden. [bild]

Därefter återstår bara att byta lås på förrådet, för att hindra hustrun från att ställa pelargoner, lådor med tulpanlökar, trädgårdstomtar, etc. på golvet.
Tjusigt, och överkomligt pris för utdragen. 👌

Jag måste göra något liknande. Mina 1,5 meter höga staplar underlättar inte när man behöver maskinen i botten. Det kommer hända vilken dag som helst nu. Ska bara bli klar med badrum/bastu/tvättstuge-, källarhall- x2, trapp-, och fönsterrenoveringen först. 😂

• Gilla
  • Älska
  • Haha
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag måste göra något liknande. Mina 1,5 meter höga staplar underlättar inte när man behöver maskinen i botten. Det kommer hända vilken dag som helst nu. Ska bara bli klar med badrum/bastu/tvättstuge-, källarhall- x2, trapp-, och fönsterrenoveringen först. 😂
Ser ut som att Rubart har rea, så vänta inte för länge. Lustigt dock att det var billigare att köpa 5 separata SYS AZ jmf deras 5-pack.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Garderobssnickarn Garderobssnickarn skrev:
Snyggt!
Drömprojekt att prova!

Vad smälte du för alu?
AlSi10Mg.

Men allt gjutgods går bra att gjuta med.
Tex gamla fälgar är lätt att få tag på.
Extruderad aluminum som profiler är riktigt dåligt att gjuta med då det är så gott som ren aluminium.

Gjöt andra detaljen till kompressorn igår.

Formar och gjutna metallkomponenter för kompressorprojekt på arbetsbänk.
Skapa konto

Gjuten detalj till kompressor tillsammans med blåa och bruna gjutformar och verktyg på arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
Jormen och 16 till
  • Laddar…
T Trcgol2 skrev:
Fina verktyg förtjänar att bo fint. Beställde utdragsfacken (SYS AZ) från Rubart för endast 35€/st, riktig Festool-kvalite med kullager m.m. Smackade ihop en hylla av melaminhyllplan mha dyckertpistolen. Ska bygga hylla nr.2 idag, vilken av en händelse har plats för fler maskiner.. Speciellt en Dominofräs 😀. Dock lite sugen på att göra om allt med finplyfa isf hyllplanen på bilden. [bild]

Tackar. Egentligen var det tänkt att jag skulle bygga mina utdragslådor i plywood för att komma lite billigare undan och inte skylta med finlådor i onödan. Fast de passar nog rätt bra till min slipavdelning då jag har alla mina slippaper i grå lådor.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Köpte en cykelhållare från biltema. Då jag öppnade paketet och skulle montera den var en av "armarna" som cykeln ska vila på borta. Fanns inte i lådan helt enkelt. Lite snopet...

Nå då biltema är 25km borta och det är kväll och jag behöver det här nu, så går jag och letar upp några skrotbitar. Hittar en bit rör, en kort bit fyrkantsrör, svetsar ihop och lite svart färg på. Sen hittade jag lite svart skumgummi jag lindade runt också så det inte skulle skada cykeln.

Bilens bakdel med hemmagjord cykelhållare av svartmålat fyrkantsrör och skumgummi, monterad på dragkroken i en grusuppfart.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Köpte en cykelhållare från biltema. Då jag öppnade paketet och skulle montera den var en av "armarna" som cykeln ska vila på borta. Fanns inte i lådan helt enkelt. Lite snopet...

Nå då biltema är 25km borta och det är kväll och jag behöver det här nu, så går jag och letar upp några skrotbitar. Hittar en bit rör, en kort bit fyrkantsrör, svetsar ihop och lite svart färg på. Sen hittade jag lite svart skumgummi jag lindade runt också så det inte skulle skada cykeln.

[bild]
”Sin egen lyckas smed” 👍

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Rickard.
Projekt svarvdrev 2.0 är officiellt klart. Behövde göra två nya axlar med bussningar för att lira med dom "nya" dreven som jag misstänker kommer från en äldre blomqvist bs.

Två nya axlar med bussningar och tre kugghjul, varav ett märkt "54", på ett trädgolv.
Skapa konto

För att spara tid och material valde jag att göra axlarna i två delar och limma ihop med en nya favorit, loctite cylindrisk fastsättning.

Och så här kan det då se ut med en matningshastighet när det är som det står på skylten, kan inte låta bli att undra hur länge sen det var det på denna svarv.

Gammal svarv med synliga kugghjul och axlar, en del av ett renoveringsprojekt där nya axlar med bussningar använts för att passa äldre Blomqvist-drev.
Skapa konto

Klart bättre geometri på "blomqvist"dreven men tyvärr lika bökiga att byta och ungefär lika högljudda.

• Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
vcx
Har börjat lite försiktigt att gräva min damm. Då jag fortfarande inte har hämtat stockmattorna hos grannen så vågar jag mig inte ut i sankmarken än, utan det blir förhoppningsvis nästa vecka. Oavsett så kan jag konstatera att grävningen är inte problemet, utan detta blir en övning i logistik då det är några tusen kubikmeter massor som ska tas om hand.

Uppskattningsvis så är ca 250 kvm utgrävt nu, så 10 gånger till så är jag hemma.

Bild på en grävmaskin som gräver i en skogsdunge för att skapa en damm. Jorden är lerig och det finns vattenpölar runt maskinen.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Workingclasshero och 18 till
  • Laddar…
Återställ våtmarker 🤔

//AA

• Gilla
vcx
  • Laddar…
I den ironiska generationen får man t-shirten när man är klar. I alla fall om man gör en tråd.
Person i svart t-shirt med en cirkellogga som har texten "Återställ våtmarker" runt ett blått motiv på gul bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
jag [kan] konstatera att grävningen är inte problemet, utan detta blir en övning i logistik
Nu grävde jag inte min damm själv utan hyrde in en granne till det, men så förstår jag det också. Man vill heller inte lägga för höga högar runt om, för då pressas botten där man gräver upp av trycket av massorna runt om, som en gungbräda.

Mina massor täcker mer än dubbelt så stor yta som själva dammen och då är det ändå lite för högt. Men när dammen väl fyllts finns det förstås ett mottryck också.

vcx
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu grävde jag inte min damm själv utan hyrde in en granne till det, men så förstår jag det också. Man vill heller inte lägga för höga högar runt om, för då pressas botten där man gräver upp av trycket av massorna runt om, som en gungbräda.

Mina massor täcker mer än dubbelt så stor yta som själva dammen och då är det ändå lite för högt. Men när dammen väl fyllts finns det förstås ett mottryck också.
Det är helt sant. Funderar fortfarande på det bästa sättet att flytta massorna jag gräver upp. Att köra ut med traktorn och tippkärran är bara att glömma utan allt material måste skyfflas till kanterna först.

Tur att det är roligt att köra grävmaskin och dieseln fortfarande är billig.

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.