3 941 557 lĂ€st ·
20 126 svar
3942k lÀst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Renoverare
· VĂ€rmland
· 1 175 inlĂ€gg
Slipat fram ett stÄl för gradning, ungefÀr 45Ⱐoch extra slÀppningsvinkel pÄ ett hörn för att komma in i smÄ hÄl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 962 inlĂ€gg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 962 inlÀgg
Logga in
Skapa konto
Monterat garderober! Sambon hjÀlpte mig med den första garderoben igÄr (det dÀr med att hÄlla dom osv för de monteras stÄende). Men idag var första arbetsdagen och jag blev rastlös pÄ lunchen. SÄ med hjÀlp av vÀrldens bÀsta snabbtvingar, en lÄda med kaplastavar och lite finess sÄ gick det att montera ihop dom ÀndÄ sjÀlv.
Tvingarna Àr dehÀr! Ska köpa tvÄ-tre till imorgon och bokföra dom pÄ sovrumsrenoveringen..
https://www.bauhaus.se/snabbtving-bessey-vario-clippix-100mm
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Eftermiddagen/kvÀllen gick Ät till att sÄga till, slipa och oljebetsa plywoodskivorna som ska sitta som bakstycke!
Antal kvÀllar vi kunnat nyttja uterummet i sommar: 0
Antal kvÀllar det varit mÄleriverkstad: alla andra dagar
Men nu ser vi ljuset i tunneln!
LÄnga tunga prylar kan gÄ att flytta med en pirra. Man lÀgger pirran pÄ rygg, tunga Àndan av prylen pÄ pirran och sedan lyfter man andra Àndan och rullar ivÀg.eabirdie skrev:
/Höghus
SvÀrfar svarvade ett par bussningar till hjulaxeln sÄ kompressorn kunde rulla lÀttare över gruset hemma
Uppdaterade med ett enkelt rör som handtag och slang hÄllare
Nu skulle det vara smidigt om man kunde fÄ till en ljuddÀmpning, om sÄ bara lite om man sÀtter pÄ ett ljuddÀmpande insug. NÄgon som har tips?
Logga in
Skapa konto
Uppdaterade med ett enkelt rör som handtag och slang hÄllare
Logga in
Skapa konto
Nu skulle det vara smidigt om man kunde fÄ till en ljuddÀmpning, om sÄ bara lite om man sÀtter pÄ ett ljuddÀmpande insug. NÄgon som har tips?
Har spĂ„rat toppar pĂ„ uppstickande berg med batteridriven betongkap för första gĂ„ngen, djupt imponerad av prestandan i den maskinen. đ.
Det gÄr i princip att kapa bohusgranit oavbrutet nÀr man varvar med tvÄ batterier.
Visst Àr den nÀtanslutna storebrodern kraftigare men vikt/prestandamatchen vinner denna lÀtt.
Det gÄr i princip att kapa bohusgranit oavbrutet nÀr man varvar med tvÄ batterier.
Visst Àr den nÀtanslutna storebrodern kraftigare men vikt/prestandamatchen vinner denna lÀtt.
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Sverige
· 229 inlĂ€gg
Ser ju kanon ut, vilken sÄg Àr det du har?V Victor.M skrev:DÄ var det dags för nÀsta uppgradering bland verktygen. Köpte en begagnad bandsÄg för snart ett Är sedan och den har fungerat helt okej för det jag har den till förutom att hela verkstaden tÀcks av ett vÀldigt fint damm. Har funderat pÄ hur jag ska lösa det ett tag men det var först nu jag tog tag i det.
Ritade upp och skrev ut ett dammsugarmunstycke som passade helt okej, nÄgra skönhetsfel men inget jag kommer lÀgga mer tid pÄ. Borrade tvÄ hÄl i chassit pÄ sÄgen och gÀngade för M4.
Resultatet, inget mer damm som flyger runt samt enkel att anvÀnda. Nackdelen Àr att jag inte kan stÀlla vinkel pÄ bordet till 45 grader men hittills har jag aldrig gjort det och om det skulle behövas sÄ fÄr jag antingen designa om munstycket lite eller bara lossa de tvÄ skruvarna.
Ănnu mer stomresning. Imorgon kommer takstolarna....
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 962 inlĂ€gg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 962 inlÀgg
Varde ljus x2
Idag har det skruvats dörrar och fixats med belysning/el. Garderoberna Àr uppskattningsvis 50% klara! Det som nu kvarstÄr Àr att sÀtta in all inredning (lÄdor, stÀnger osv) men framförallt justera dörrarnas gÄngjÀrn.. Hur noga man Àn Àr sÄ blir de snea och vinda och Àr det inte garderoben sÄ Àr det pga golvet. Aja, det blir morgonens pyssel!
Men mitt i all renovering slog jag till pĂ„ en tv som ska in i nya kontoret! Eller ja, det blir extrarum med kontor (plus spelhörna) för att jag ska kunna dra mig undan ibland (lĂ€s fĂ„ anvĂ€nda en tv dĂ„ den stora alltid Ă€r upptagen av antingen Bamse eller morddokumentĂ€râŠ). Den monterades idag med en skruvmejsel.
Logga in
Skapa konto
Idag har det skruvats dörrar och fixats med belysning/el. Garderoberna Àr uppskattningsvis 50% klara! Det som nu kvarstÄr Àr att sÀtta in all inredning (lÄdor, stÀnger osv) men framförallt justera dörrarnas gÄngjÀrn.. Hur noga man Àn Àr sÄ blir de snea och vinda och Àr det inte garderoben sÄ Àr det pga golvet. Aja, det blir morgonens pyssel!
Logga in
Skapa konto
Men mitt i all renovering slog jag till pĂ„ en tv som ska in i nya kontoret! Eller ja, det blir extrarum med kontor (plus spelhörna) för att jag ska kunna dra mig undan ibland (lĂ€s fĂ„ anvĂ€nda en tv dĂ„ den stora alltid Ă€r upptagen av antingen Bamse eller morddokumentĂ€râŠ). Den monterades idag med en skruvmejsel.
Det Ă€r en Inca bordssĂ„g, modell 260 (tror jag). Kommer ut en del pĂ„ blocket etc och @Frustrator brukar vara snabb pĂ„ att tipsa om dem i följande trĂ„d (dĂ€r en hel del villhöver-saker ocksĂ„ dyker upp đ ).S sjĂ€lvklart skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/blocket-tips.256452/page-263#post-6331366