nikasp
Inte gjort nåt än men så nöjd med begköp av en Flex GE5!

• Verktyget Flex GE5 står lutat mot en vägg i ett renoveringsområde, kopplat till en Bosch dammsugare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Putte G... och 6 till
  • Laddar…
Inte gjort ännu. Fått en förfrågan i dag på något jag aldrig sett. Något slags ventilationsgaller som skall kompletteras. Budget vadsomhelst på löpande räkning.
Ventilationsgaller i mörkt trä med ett geometriskt mönster av pyramidformade strukturer som bildar ett rutmönster.
Skapa konto

Vet inte hur stort eller vilka mått. Blir intressant att se. Kanske det går och dra slutsatser om hur det gjordes.

Lämnar frågan till forat om någon kantänkas ha uppslag i frågan.
Har tänkt lite och tror att det går att lösa geometriskt efter massor med experiment.
Pappersmodeller staplade i ett korsmönster på en karta över ett vattendrag, kanske en prototyp för ventilationsgaller.
Skapa konto

Vad säger ni?

Mvh Findus

• Gilla
  • Wow
cpalm och 12 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Långa tunga prylar kan gå att flytta med en pirra. Man lägger pirran på rygg, tunga ändan av prylen på pirran och sedan lyfter man andra ändan och rullar iväg.

/Höghus
Steg ett är gjort. Att lyfta är ingen lek. Lite rädd är jag att bli lanserad, för så fort vikten hamnar på andra sidan axeln är mina 72 kg ingen match. To be continued...
En svarv står instabilt i ett trångt utrymme med bråte omkring sig, lyft av en träbjälke och vagn. Verktyg och skräp synliga på golvet.
Skapa konto

• Gilla
Putte G... och 6 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Inte gjort ännu. Fått en förfrågan i dag på något jag aldrig sett. Något slags ventilationsgaller som skall kompletteras. Budget vadsomhelst på löpande räkning.
[bild]
Vet inte hur stort eller vilka mått. Blir intressant att se. Kanske det går och dra slutsatser om hur det gjordes.

Har tänkt lite och tror att det går att lösa geometriskt efter massor med experiment.
[bild]
Vad säger ni?

Mvh Findus
Kanske kumiko men väldigt mycket högre? Jag har sett nåt om det på YouTube tror jag minsann.

eabirdie eabirdie skrev:
Steg ett är gjort. Att lyfta är ingen lek. Lite rädd är jag att bli lanserad, för så fort vikten hamnar på andra sidan axeln är mina 72 kg ingen match. To be continued...
[bild]
Lite spännband runt hela paketet kan nog vara bra.

/Höghus

• Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Kanske kumiko men väldigt mycket högre? Jag har sett nåt om det på YouTube tror jag minsann.
Jag får nog pudla, tror inte det är kumiko. Det är ju lite svårt att se på bilden, men de ser ju eh, typ dubbelgerade/pilformade ut där respektive bit möts på något vis. Kanske är en illusion.

Nu kom takstolarna på plats

• Nyinstallerade takstolar på ett träramshus under konstruktion, omgivna av grönska och en vit skåpbil parkerad bredvid.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
Rickard.
Det är ibland svårt att tro att mannen uppe på molnen inte sitter och hånskrattar åt en.
Jag har ägt svarven i ganska exakt ett år och kontinuerligt letat efter utbytesdrev utan framgång men dagen efter mitt drevprojekt som jag postat flitigt här så läggs detta ut på blocket.. Flera olika storlekar av drev för svarv på ett träbord, vilket kan användas för olika matningar och gängor.
Skapa konto

Det är som tur är inte en komplett samling för metriska gängor då den saknar några viktiga drev men det löser i princip alla tänkbara olika matningar, mängder med tum stigningar (om jag någonsin skulle behöva det) och om mina plastdrev skulle svika mig i framtiden så skulle det inte bli särskilt dyrt eller komplicerat att para ihop ett 100t med det 127 tandade och köpa ett eller två drev för att få en helt komplett sats som det var tänkt från början.
Detta är inte samma fabrikat men alldeles säkert till en annan south bend-klon så samma tänder, samma axel och samma modul.

Finns några dubbletter nu om någon annan saknar 😂

• Gilla
cpalm och 8 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
[bild]

[bild]
Vad säger ni?

Mvh Findus
Tror att du är på spåret med din pappersvariant. Viktigast är nog repeteringen i måtten så det inte kukar ur. Fast det ska jag inte behöva påtala för dig😉 men för andra som tjuvtittar kan det vara av intresse😉Men vad som förbryllar mig är att det ser ut att om det är tilluft så blåser det uppåt, fast det kanske är meningen, eller så är det en synvilla som fotot frambringar.
Kumiko blir nog än mera kostsamt samt instabilt pga storleken, men fullt möjligt det också kan jag tro.

T
findus42 findus42 skrev:
[bild]

[bild]
Vad säger ni?

Mvh Findus
Spännande minnst sagt. Kyrka?

Tycker det ser ut som att korsen går ihop. Min killgissning är att det på något vis hålls ihop som en låda där ena ledden är många långa remsor med nedfasasat spår och på andra ledden är det korta remsor nerstuckna i spåren.

Det går säkert att jacka ur som i ditt pappersexempel också, men det känns nästan ännu svårare. Fast när man inte gjort varken eller förut är det kanske inte nån större skillnad :D

Som material skulle jag tro ek eller asp som är lackat.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
T trycklös skrev:

Tycker det ser ut som att korsen går ihop. Min killgissning är att det på något vis hålls ihop som en låda där ena ledden är många långa remsor med nedfasasat spår och på andra ledden är det korta remsor nerstuckna i spåren.

Det går säkert att jacka ur som i ditt pappersexempel också, men det känns nästan ännu svårare. Fast när man inte gjort varken eller förut är det kanske inte nån större skillnad :D

Håller med, t.ex. här ser det ut som att ena ledden är separat bit som är ditlimmad:
Trästrukturer bildar diamanter, pilar pekar på limmade fogar.
Skapa konto

Angënde formen på varje bit så är de inte vanliga rektangulära block som är urjackade, utan jag gissar på att där är någon form av spets på den. Kastade ihop en snabb modell i fusion, 55 grades lutning i x-z och y-z planet, samt 45 grader i xy-planet. Sett från ovan:
3D-modell av ett tvärgående mönster med spetsiga tegelblock i ett diamantrutat arrangemang, sett från ovan i grå och beige färgton.
Skapa konto

Jämför hur korsen skiljer sig från bilden...

Det här var lite för kul problem att klura på...

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
[bild]

[bild]
Vad säger ni?

Mvh Findus
Mycket estetiskt tilltalande mönster i mitt tycke. Ser defintivt ut att bygga på tekniken från din ppappersmodell men jag fått inte riktigt ihop hur ändarna ska se ut för att skapa mötet av de två fasade ändarna. Jag kommer lite att tänka på fönsterspröjs utan att kunna realisera tankarna till rätt proportioner.

Hittade denna utan att ha Facebook, frågan är om länken funkar här: https://www.facebook.com/bergdahlss...ra-spröjs-till-fasta-fönster/523894649451568/
Något åt det hållet borde väl ge rätt avslut...

Redigerat:
U
T trycklös skrev:

Om det är flera småbitar ihopsatta med spårfrästa långa bitar borde gå att se på ådringen i trät. Om det är gjort som kumiko också.

Fixturer och vinklade halvlapp tror jag på. Med fixtur för längdanhåll, och möjlighet att snedställa anhållet i justersågen borde man få exakt samma mått på varje romb. Typ som när man ska sinka lådsidor i justersågen, fast i vinkel.

Hej alla
Kul problem. Eller hur 😁. Såg inte ut att finnas en enkel lösning ens första sekunden.
S Svante Svenson skrev:
typ dubbelgerade/pilformade ut där respektive bit möts på något vis. Kanske är en illusion.
Sedan blir det värre när man inser att det är gerade möten 😳.
Noramasen Noramasen skrev:
repeteringen i måtten så det inte kukar ur.
Pappersmodellen klippte jag ihop för att se hur vinklarna påverkar lutningen och om det är höger och vänster. Ser ut som om allt går att såga i samma gigg. Klingan måste förstås också vinklas.
Vanlig spröjs är svår nog att pressa ihop. När allt är i vinkel går det inte att vålda. Det måste glida lätt. Gissar på att det måste vara tre tiondelar glapp. Tester får utvisa.
Noramasen Noramasen skrev:
om det är tilluft så blåser det uppåt
Det här är troligen ingen fråga. Gissar att bilden är upp och ner.
T trycklös skrev:
ena ledden är många långa remsor med nedfasasat spår och på andra ledden är det korta remsor nerstuckna i spåren.
Det ser för regelbundet ut för att jag skall tro på det här. Känner i kroppen hur frustrerande det kommer vara att få alla djävla småbitar på plats utan att det jäklas 😂
J JSten skrev:
Kastade ihop en snabb modell i fusion, 55 grades lutning i x-z och y-z planet, samt 45 grader i xy-planet. Sett från ovan:
Tack så mycket för modellen. Ritade i Cad en period för 20-25 år sedan. Upptäckte att jag tänkte sämre. Tänker spatialt i fyra dimensioner. Ser volymer, rörelser, utbredningar och tänkbara monteringsordningar obehindrat för min inre blick. Problem som andra stöter på, ner de kommer dit, har jag sett på skissstadiet. Cad gjorde mig latare. Numera använder jag knappt linjal. Kladdig handskiss gömmer information som lätt förenklas bort i en perfekt ritning. Eller så blir ritningen oläsbar 🤓.

Alla vinklar relaterar till varandra. Tänker att jag bara behöver malla en av dem på plats för att de andra skall vara givna.

Hur som som helst så såg jag något på din inzoomning av bilden jag lade upp.
Det kan tänkas vara en limskarv på kanten. De gerade mötena blir förklarliga om det är lösa små lister som limmats på efteråt.

Det blir förstås ingen lek. Troligen en hel arbetsdag med att stå och kleta utan att grisa ner. Gissar att jag får såga till tusen små stickor i olika längder. I den bästa av världar skulle alla vara lika. Har på känn att avdriften kommer tvinga fram anpassningar överallt.
Förfall till händighet som jag brukar säga 😊.
U Utsliten och utdömd skrev:
fixtur för längdanhåll, och möjlighet att snedställa anhållet
Det blir jiggen från helvetet med hundra lösa bitar. Mellanlägg är nog modellen. För att hålla många tillagda mått utan att det driver av så brukar jag försöka använda koordinatmått. Att utgå från en punkt istället för att plussa på. På det sättet kan jag uppnå halvmillimeters tolerans hela vägen.

Tack alla
Hälsar Findus

Redigerat:
  • Gilla
trycklös och 7 till
  • Laddar…
Gjutit alujumjum.
CAD-ritning av en gemensam tee-formad rörkomponent, sannolikt aluminium.
Skapa konto

3D-modell av ett gjutet metallrör med tre anslutningar på ett rutnät.
Skapa konto

Svarta gjutstycken placerade på ett blått rutnät på marken, omgivna av grus och gräs.
Skapa konto

Formar för gjutning i sand av aluminiumdelar på en träbänk.
Skapa konto

En hand håller ett nygjutet alujumjum-föremål i ljusgrå betongliknande material på ett arbetsbord.
Skapa konto

Gjuten pilform i sandform, träkantad ram, pensel och kopparrör på arbetsbord.
Skapa konto

En hand i arbetshandske håller ett nygjutet aluminiumstycke framför en arbetsbänk med verktyg.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Bitterhetsakademin och 50 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.