3 941 535 läst ·
20 126 svar
3942k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Inte gjort ännu. Fått en förfrågan i dag på något jag aldrig sett. Något slags ventilationsgaller som skall kompletteras. Budget vadsomhelst på löpande räkning.
Vet inte hur stort eller vilka mått. Blir intressant att se. Kanske det går och dra slutsatser om hur det gjordes.
Lämnar frågan till forat om någon kantänkas ha uppslag i frågan.
Har tänkt lite och tror att det går att lösa geometriskt efter massor med experiment.
Vad säger ni?
Mvh Findus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte hur stort eller vilka mått. Blir intressant att se. Kanske det går och dra slutsatser om hur det gjordes.
Har tänkt lite och tror att det går att lösa geometriskt efter massor med experiment.
Logga in
Skapa konto
Vad säger ni?
Mvh Findus
Kanske kumiko men väldigt mycket högre? Jag har sett nåt om det på YouTube tror jag minsann.findus42 skrev:
Inte gjort ännu. Fått en förfrågan i dag på något jag aldrig sett. Något slags ventilationsgaller som skall kompletteras. Budget vadsomhelst på löpande räkning.
[bild]
[bild]
Vad säger ni?
Mvh Findus
Jag får nog pudla, tror inte det är kumiko. Det är ju lite svårt att se på bilden, men de ser ju eh, typ dubbelgerade/pilformade ut där respektive bit möts på något vis. Kanske är en illusion.S Svante Svenson skrev:
Det är ibland svårt att tro att mannen uppe på molnen inte sitter och hånskrattar åt en.
Jag har ägt svarven i ganska exakt ett år och kontinuerligt letat efter utbytesdrev utan framgång men dagen efter mitt drevprojekt som jag postat flitigt här så läggs detta ut på blocket..
Det är som tur är inte en komplett samling för metriska gängor då den saknar några viktiga drev men det löser i princip alla tänkbara olika matningar, mängder med tum stigningar (om jag någonsin skulle behöva det) och om mina plastdrev skulle svika mig i framtiden så skulle det inte bli särskilt dyrt eller komplicerat att para ihop ett 100t med det 127 tandade och köpa ett eller två drev för att få en helt komplett sats som det var tänkt från början.
Detta är inte samma fabrikat men alldeles säkert till en annan south bend-klon så samma tänder, samma axel och samma modul.
Finns några dubbletter nu om någon annan saknar 😂
Jag har ägt svarven i ganska exakt ett år och kontinuerligt letat efter utbytesdrev utan framgång men dagen efter mitt drevprojekt som jag postat flitigt här så läggs detta ut på blocket..
Logga in
Skapa konto
Det är som tur är inte en komplett samling för metriska gängor då den saknar några viktiga drev men det löser i princip alla tänkbara olika matningar, mängder med tum stigningar (om jag någonsin skulle behöva det) och om mina plastdrev skulle svika mig i framtiden så skulle det inte bli särskilt dyrt eller komplicerat att para ihop ett 100t med det 127 tandade och köpa ett eller två drev för att få en helt komplett sats som det var tänkt från början.
Detta är inte samma fabrikat men alldeles säkert till en annan south bend-klon så samma tänder, samma axel och samma modul.
Finns några dubbletter nu om någon annan saknar 😂
Tror att du är på spåret med din pappersvariant. Viktigast är nog repeteringen i måtten så det inte kukar ur. Fast det ska jag inte behöva påtala för dig😉 men för andra som tjuvtittar kan det vara av intresse😉Men vad som förbryllar mig är att det ser ut att om det är tilluft så blåser det uppåt, fast det kanske är meningen, eller så är det en synvilla som fotot frambringar.findus42 skrev:
[bild]
[bild]
Vad säger ni?
Mvh Findus
Kumiko blir nog än mera kostsamt samt instabilt pga storleken, men fullt möjligt det också kan jag tro.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 414 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 414 inlägg
Spännande minnst sagt. Kyrka?findus42 skrev:
[bild]
[bild]
Vad säger ni?
Mvh Findus
Tycker det ser ut som att korsen går ihop. Min killgissning är att det på något vis hålls ihop som en låda där ena ledden är många långa remsor med nedfasasat spår och på andra ledden är det korta remsor nerstuckna i spåren.
Det går säkert att jacka ur som i ditt pappersexempel också, men det känns nästan ännu svårare. Fast när man inte gjort varken eller förut är det kanske inte nån större skillnad
Som material skulle jag tro ek eller asp som är lackat.
Håller med, t.ex. här ser det ut som att ena ledden är separat bit som är ditlimmad:T trycklös skrev:Spännande minnst sagt. Kyrka?
Tycker det ser ut som att korsen går ihop. Min killgissning är att det på något vis hålls ihop som en låda där ena ledden är många långa remsor med nedfasasat spår och på andra ledden är det korta remsor nerstuckna i spåren.
Det går säkert att jacka ur som i ditt pappersexempel också, men det känns nästan ännu svårare. Fast när man inte gjort varken eller förut är det kanske inte nån större skillnad
Logga in
Skapa konto
Angënde formen på varje bit så är de inte vanliga rektangulära block som är urjackade, utan jag gissar på att där är någon form av spets på den. Kastade ihop en snabb modell i fusion, 55 grades lutning i x-z och y-z planet, samt 45 grader i xy-planet. Sett från ovan:
Logga in
Skapa konto
Jämför hur korsen skiljer sig från bilden...
Det här var lite för kul problem att klura på...
Mycket estetiskt tilltalande mönster i mitt tycke. Ser defintivt ut att bygga på tekniken från din ppappersmodell men jag fått inte riktigt ihop hur ändarna ska se ut för att skapa mötet av de två fasade ändarna. Jag kommer lite att tänka på fönsterspröjs utan att kunna realisera tankarna till rätt proportioner.findus42 skrev:
[bild]
[bild]
Vad säger ni?
Mvh Findus
Hittade denna utan att ha Facebook, frågan är om länken funkar här: https://www.facebook.com/bergdahlss...ra-spröjs-till-fasta-fönster/523894649451568/
Något åt det hållet borde väl ge rätt avslut...
Redigerat:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Om det är flera småbitar ihopsatta med spårfrästa långa bitar borde gå att se på ådringen i trät. Om det är gjort som kumiko också.T trycklös skrev:Spännande minnst sagt. Kyrka?
Fixturer och vinklade halvlapp tror jag på. Med fixtur för längdanhåll, och möjlighet att snedställa anhållet i justersågen borde man få exakt samma mått på varje romb. Typ som när man ska sinka lådsidor i justersågen, fast i vinkel.
Hej alla
Kul problem. Eller hur 😁. Såg inte ut att finnas en enkel lösning ens första sekunden.
Vanlig spröjs är svår nog att pressa ihop. När allt är i vinkel går det inte att vålda. Det måste glida lätt. Gissar på att det måste vara tre tiondelar glapp. Tester får utvisa.
Alla vinklar relaterar till varandra. Tänker att jag bara behöver malla en av dem på plats för att de andra skall vara givna.
Hur som som helst så såg jag något på din inzoomning av bilden jag lade upp.
Det kan tänkas vara en limskarv på kanten. De gerade mötena blir förklarliga om det är lösa små lister som limmats på efteråt.
Det blir förstås ingen lek. Troligen en hel arbetsdag med att stå och kleta utan att grisa ner. Gissar att jag får såga till tusen små stickor i olika längder. I den bästa av världar skulle alla vara lika. Har på känn att avdriften kommer tvinga fram anpassningar överallt.
Förfall till händighet som jag brukar säga 😊.
Tack alla
Hälsar Findus
Kul problem. Eller hur 😁. Såg inte ut att finnas en enkel lösning ens första sekunden.
Sedan blir det värre när man inser att det är gerade möten 😳.S Svante Svenson skrev:
Pappersmodellen klippte jag ihop för att se hur vinklarna påverkar lutningen och om det är höger och vänster. Ser ut som om allt går att såga i samma gigg. Klingan måste förstås också vinklas.Noramasen skrev:
Vanlig spröjs är svår nog att pressa ihop. När allt är i vinkel går det inte att vålda. Det måste glida lätt. Gissar på att det måste vara tre tiondelar glapp. Tester får utvisa.
Det här är troligen ingen fråga. Gissar att bilden är upp och ner.Noramasen skrev:
Det ser för regelbundet ut för att jag skall tro på det här. Känner i kroppen hur frustrerande det kommer vara att få alla djävla småbitar på plats utan att det jäklas 😂T trycklös skrev:
Tack så mycket för modellen. Ritade i Cad en period för 20-25 år sedan. Upptäckte att jag tänkte sämre. Tänker spatialt i fyra dimensioner. Ser volymer, rörelser, utbredningar och tänkbara monteringsordningar obehindrat för min inre blick. Problem som andra stöter på, ner de kommer dit, har jag sett på skissstadiet. Cad gjorde mig latare. Numera använder jag knappt linjal. Kladdig handskiss gömmer information som lätt förenklas bort i en perfekt ritning. Eller så blir ritningen oläsbar 🤓.J JSten skrev:
Alla vinklar relaterar till varandra. Tänker att jag bara behöver malla en av dem på plats för att de andra skall vara givna.
Hur som som helst så såg jag något på din inzoomning av bilden jag lade upp.
Det kan tänkas vara en limskarv på kanten. De gerade mötena blir förklarliga om det är lösa små lister som limmats på efteråt.
Det blir förstås ingen lek. Troligen en hel arbetsdag med att stå och kleta utan att grisa ner. Gissar att jag får såga till tusen små stickor i olika längder. I den bästa av världar skulle alla vara lika. Har på känn att avdriften kommer tvinga fram anpassningar överallt.
Förfall till händighet som jag brukar säga 😊.
Det blir jiggen från helvetet med hundra lösa bitar. Mellanlägg är nog modellen. För att hålla många tillagda mått utan att det driver av så brukar jag försöka använda koordinatmått. Att utgå från en punkt istället för att plussa på. På det sättet kan jag uppnå halvmillimeters tolerans hela vägen.U Utsliten och utdömd skrev:
Tack alla
Hälsar Findus
Redigerat:
Gjutit alujumjum.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto