3 941 232 läst ·
20 126 svar
3941k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Hade jag inte varit så dum och postat allt här kunde jag ju ha ljugit till de och sagt att jag handfilat allt 😉B breakman skrev:
Jag har inte verktyg för det och även om jag skulle haft det så skulle jag knappast kunna göra det kostnadseffektivt jämfört med att köpa men med andra fördelar istället.
I morse när kollegorna kom till jobbet konstaterade de att klimattestet som kördes igång igår hade fallerat. Visade sig vara klämmor utskrivna i PLA som inte riktigt gillade 85 grader.
När jag senare kom hem konstaterade jag att PLA inte heller riktigt klarade altanens värme...
Grundmålat med linoljefärg spädd med bl.a kallpressad linolja och hängt ute på tork/oxidering ett par dagar. Fick på första lagret täckfärg igår, var lite rätt för kvällens dagg och hängde in dem, var nöjd i morse då det regnade. Tänkte öppna upp men vågade inte riktigt för regnet, kanske fel beslut. Verkar ändå gått rätt bra.
Igår var det snäppassning på böjen.
När jag senare kom hem konstaterade jag att PLA inte heller riktigt klarade altanens värme...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundmålat med linoljefärg spädd med bl.a kallpressad linolja och hängt ute på tork/oxidering ett par dagar. Fick på första lagret täckfärg igår, var lite rätt för kvällens dagg och hängde in dem, var nöjd i morse då det regnade. Tänkte öppna upp men vågade inte riktigt för regnet, kanske fel beslut. Verkar ändå gått rätt bra.
Logga in
Skapa konto
Igår var det snäppassning på böjen.
Då var det dags för nästa uppgradering bland verktygen. Köpte en begagnad bandsåg för snart ett år sedan och den har fungerat helt okej för det jag har den till förutom att hela verkstaden täcks av ett väldigt fint damm. Har funderat på hur jag ska lösa det ett tag men det var först nu jag tog tag i det.
Ritade upp och skrev ut ett dammsugarmunstycke som passade helt okej, några skönhetsfel men inget jag kommer lägga mer tid på. Borrade två hål i chassit på sågen och gängade för M4.
Resultatet, inget mer damm som flyger runt samt enkel att använda. Nackdelen är att jag inte kan ställa vinkel på bordet till 45 grader men hittills har jag aldrig gjort det och om det skulle behövas så får jag antingen designa om munstycket lite eller bara lossa de två skruvarna.
Ritade upp och skrev ut ett dammsugarmunstycke som passade helt okej, några skönhetsfel men inget jag kommer lägga mer tid på. Borrade två hål i chassit på sågen och gängade för M4.
Resultatet, inget mer damm som flyger runt samt enkel att använda. Nackdelen är att jag inte kan ställa vinkel på bordet till 45 grader men hittills har jag aldrig gjort det och om det skulle behövas så får jag antingen designa om munstycket lite eller bara lossa de två skruvarna.
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Delar du stlen? Många med samma såg däruteV Victor.M skrev:Då var det dags för nästa uppgradering bland verktygen. Köpte en begagnad bandsåg för snart ett år sedan och den har fungerat helt okej för det jag har den till förutom att hela verkstaden täcks av ett väldigt fint damm. Har funderat på hur jag ska lösa det ett tag men det var först nu jag tog tag i det.
Absolut! Om något skulle behöva ändras/förbättras så är det bara att säga till. Har bara provsågat några bitar och det blev en klar förbättring, ingen dammdimma med synliga partiklar som svävar omkring.Frustrator skrev:
Dammsugaranslutningens yttermått är 38mm så det går att köpa dammsugarslang på exempelvis hornbach ( https://www.hornbach.se/p/spiralslang-1-1-2-svart-metervara/10172888/ ) för att trä på utsidan. Innermåttet är 34mm men tanken var inte att använda det, på bilden är gummiadaptern enbart för test.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Logga in
Skapa konto
Gubben som bodde i vårt hus innan måste ha fått ett otroligt bra pris på panel för det har tamigfan suttit överallt. Panelsaneringen går vidare och nu var det ytterdörrens tur. Detta skedde igår.
Logga in
Skapa konto
Inatt låg jag och filurade lite vad vi ska göra åt missfostret till dörr nu. Av någon anledning kom jag in på att klä in den i trä så den såg ut som tidigare säkerhetsdörren i lägenheten. Sagt och gjort, sambon jobbar ju och jag har semester så det blev ett besök på Bauhaus och köpa dekorplast.
Notera också den fina hyllan i hallen gjord av en gammal Maximeralåda…
Logga in
Skapa konto
Idag då! Fyfan för dekorplast. Alltså inte varken känslan eller utseendet för det var över förväntan. Men att få på det utan att det bubblar eller blir märken. Jag försökte själv uppifrån och ner. I höjd med dörrhålet gav jag upp. Här någonstans kände jag att ”Nä nu räcker det! Nu är jag utbränd på det här pysselskiten” och bara lät det falla ner.
Aja! Rev av skräpet så det ligger på golvet av garaget och väntar på bättre tider.
Men inget ont som inte har något gott med sig, för jag kunde justera med Yale doorman så det satt fast ist för att glappa lite. Det var ju bra!
Påtigen imorgon!
Nja. Kanske inte ”idag” men när jag för åtta år sedan byggde min stabila arbetsbänk (som står under carporten) så jackade jag ur vid kanten för att kunna sätta ett bryne (från Fällkniven) så jag snabbt kunde bryna verktygen. Jag använder det framförallt för saxar eftersom det är fritt vid sidan av så även de med längre skänklar inte hindras.
Jag måste säga att det fungerar riktigt bra. Det är lite mer pyssel att ta fram tormeken för att bara bibehålla skärpan, har jag skrapat (eller snarare hyvlat) bort färg- eller tejprester från plåt så behöver stämjärnet några drag på brynet.
Här vässar jag en av döttrarnas saxar. Det är lätt att hitta vinkeln på de flesta saxar och man behöver inte använda kraft, bara att andas och dra åt ett håll några gånger.
Logga in
Skapa konto
Jag måste säga att det fungerar riktigt bra. Det är lite mer pyssel att ta fram tormeken för att bara bibehålla skärpan, har jag skrapat (eller snarare hyvlat) bort färg- eller tejprester från plåt så behöver stämjärnet några drag på brynet.
Här vässar jag en av döttrarnas saxar. Det är lätt att hitta vinkeln på de flesta saxar och man behöver inte använda kraft, bara att andas och dra åt ett håll några gånger.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Hejochhå vilken dag!
Det har skett saker i vårt gamla bösrum (har gjort några.. inlägg om det tidigare)! Idag var det dags för golv! Följande inlägg kommer innehålla killmatte samt en ursäkt till alla hemrenoverare(främst män)!
Ja det skulle läggas golv! Golvet heter Noble ek retro och ska läggas mösterpassat! Har det i de andra rummen vi har renoverar, ett golv vi tycker är bra och fint. Jag ville dock inte bara mönsterpassa det i bösrummet utan det skulle också mösterpassas mot köket! Sagt och gjort, storelasern fick hjälpa till!
Jag började 09:20 ungefär! Den här bilden är tagen 11:22! Ja den första brädan kostade mycket tid per kvadratmeter så att säga.. Men den tiden fick jag väl igen i pengar senare, tjänade jättemycket faktiskt!
För när man lägger det här golvet tycker jag det är värt att tänka till innan. Både så längderna blir bra men också bredden på sista raden brädor. Sen är det inte gratis heller så man sparar på att få så lite spill som möjligt. Så ca en timma gick till tankeverksamhet om hur jag skulle kapa och klyva. När jag hade en plan så körde jag på!
Jag klöv brädorna med sticksågen och kapade dom på längden med kap- och gersågen!
Bomtjackalack! 15:40 var jag klar med golvet! Jag hade räknat ut att det skulle bli 9 paket men tack vare lite pill och god planering blev det bara 7 paket som gick åt! Här kommer killmatten! Jag lämnade tillbaka de två paketen som var över och TJÄNADE 4206 riksdaler som paketen kostade! Man får inte vara dum.
Här kommer nu den känsliga delen
Jag satte till och med upp listerna.. förlåt till er som säger till era respektive att ”nja dom måste man vänta med i 2-3 år”, det gick tydligen att sätta upp dom med en gång..
Bra dag!
Logga in
Skapa konto
Det har skett saker i vårt gamla bösrum (har gjort några.. inlägg om det tidigare)! Idag var det dags för golv! Följande inlägg kommer innehålla killmatte samt en ursäkt till alla hemrenoverare(främst män)!
Logga in
Skapa konto
Ja det skulle läggas golv! Golvet heter Noble ek retro och ska läggas mösterpassat! Har det i de andra rummen vi har renoverar, ett golv vi tycker är bra och fint. Jag ville dock inte bara mönsterpassa det i bösrummet utan det skulle också mösterpassas mot köket! Sagt och gjort, storelasern fick hjälpa till!
Logga in
Skapa konto
Jag började 09:20 ungefär! Den här bilden är tagen 11:22! Ja den första brädan kostade mycket tid per kvadratmeter så att säga.. Men den tiden fick jag väl igen i pengar senare, tjänade jättemycket faktiskt!
Logga in
Skapa konto
För när man lägger det här golvet tycker jag det är värt att tänka till innan. Både så längderna blir bra men också bredden på sista raden brädor. Sen är det inte gratis heller så man sparar på att få så lite spill som möjligt. Så ca en timma gick till tankeverksamhet om hur jag skulle kapa och klyva. När jag hade en plan så körde jag på!
Logga in
Skapa konto
Jag klöv brädorna med sticksågen och kapade dom på längden med kap- och gersågen!
Logga in
Skapa konto
Bomtjackalack! 15:40 var jag klar med golvet! Jag hade räknat ut att det skulle bli 9 paket men tack vare lite pill och god planering blev det bara 7 paket som gick åt! Här kommer killmatten! Jag lämnade tillbaka de två paketen som var över och TJÄNADE 4206 riksdaler som paketen kostade! Man får inte vara dum.
Logga in
Skapa konto
Jag satte till och med upp listerna.. förlåt till er som säger till era respektive att ”nja dom måste man vänta med i 2-3 år”, det gick tydligen att sätta upp dom med en gång..
Bra dag!
Snyggt och följdfrågan blir, vad ska du köpa för verktyg för pengarna du TJÄNADE?? 😍Ossian K Olsson skrev:
Hejochhå vilken dag!
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Bra dag!
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
FredrikR skrev:
Logga in
Skapa konto
Jag var faktiskt och köpte en present åt mig igår redan! Den öppnas när rummet och fönsterrenoveringen (sommarens projekt var egentligen att måla fönster) är klar.
Men den får nog presenteras i en annan tråd här på forumet senare!