Ossian K Olsson
Person slipar taket med slipmaskin, bär skyddsutrustning inklusive gasmask och stövlar med tåhätta i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipandet går vidare! Då det varit påpekande på mina tidigare arbetsskor har jag idag tagit mitt förnuft till fånga och tagit på mig rätt utrustning för arbetet. Stövlar med både tåhätta och trampskydd. Dessutom bra med stövlar om olyckan skulle vara framme och jag skulle trampa i spackelburken..

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Tule54 och 13 till
  • Laddar…
Oskick Oskick skrev:
[bild]
Snyggt! Hur är dom fästa för att undvika att dom snurrar runt?

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Då det varit påpekande på mina tidigare arbetsskor har jag idag tagit mitt förnuft till fånga och tagit på mig rätt utrustning för arbetet. Stövlar med både tåhätta och trampskydd. Dessutom bra med stövlar om olyckan skulle vara framme och jag skulle trampa i spackelburken..
Aja baja, inget sågskydd i dom :O

Titta vad lätt sågen går igenom utan skydd vs med skydd ;)

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Snyggt! Hur är dom fästa för att undvika att dom snurrar runt?
Plugg och skruv i 45 graders vinkel.
Den suger fast bra när man drar den i botten.

• Plugg och skruv monteras i 45 graders vinkel i en vägg, tillsammans med ett verktyg, för ett stabilt fäste.
    Skapa konto
  • Gilla
dilemma och 9 till
  • Laddar…
Sådär. Nu är karmar, dörrar, foder och godkänt lås på plats. Nu kommer ingen in i huset. Utom möjligen de som tittar in mellan plintarna och ser att det saknas golv.
Svart dubbeldörr med vita karmar på röd träfasad, upphöjd på plintar, saknar golv.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
dilemma och 31 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Sådär. Nu är karmar, dörrar, foder och godkänt lås på plats. Nu kommer ingen in i huset. Utom möjligen de som tittar in mellan plintarna och ser att det saknas golv.
[bild]
Så nu börjar nästa del, inspirerad av @tommib s källartråd?
Sjukt smart att inte bygga golvet innan du grävt ur för alla tre undervåningar...
.

• Gilla
  • Haha
dilemma och 17 till
  • Laddar…
Bytt ut ett fönster. Passade på att sätta upp en lampa när stegen ändå var framme. Stege vid nytt fönster på vit trävägg, lampa installerad ovanför, tavlor på väggen, gul City Gross-påse hänger på stegen.
Skapa konto
Byte av fönster i trävägg, stege står lutad mot väggen.
Skapa konto
En hand håller en gul tejpad metallbit framför en bandsåg i en verkstad.
Skapa konto

Arrr, arrr!
Man håller en metallkuppellampa i mässing över en verkstadsbänk med verktyg och tillbehör i bakgrunden.
Skapa konto
Nyinstallerad lampa med tre ljuskällor i trappuppgång. Nymålad vit träpanel, nytt fönster och dekorativa tavlor syns. Stege mot väggen.
Skapa konto

• Gilla
Totte_S och 22 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Så nu börjar nästa del, inspirerad av @tommib s källartråd?
Sjukt smart att inte bygga golvet innan du grävt ur för alla tre undervåningar...
.
Ingen källarvåning, men kanske blir det lite underjordisk olaglig aktivitet ändå innan golvet kommer. Jag har ingen rimlig möjlighet att dra in vatten och avlopp. Eventuellt blir det en liten stenkista under huset för att samla upp det lilla som kommer när jag sköljer ut en kaffekopp eller liknande. En vattendunk på en hylla och en minimal vask. Kanske bara i form av en lite större plasttratt.

Huset står på extremt väldränerad sandmark, så egentligen är stenkista kanske onödigt. Fast å andra sidan - hur ofta får man chansen att köra bensindriven jordborr inomhus?

• Gilla
  • Haha
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
AXS
Handtag som inte fungerar på bilen, 2h senare tror jag att den lilla lilla metallbiten är lagad. Ska bara få ihop allt.

Helt jävla orimligt men 5000:- för nytt i september var för segt.

• Rött bildörrspanel syns med inre mekanismer exponerade; en hand håller en liten metallbit framför dörren.
    Skapa konto
  • Gilla
dilemma och 12 till
  • Laddar…
Bytt filter till Klippon.
Nytt crosscut blad blir ikväll.

• Ett Klippon-filter liggande på ett skrivbord framför ett tangentbord.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
"Kul" med en ny a-traktor att skruva på.. 🤦
Yngsta kört i nån metallflisa i däcket, pyspunka.
Bakaxel på en bil med demonterat däck, hjulbultar synliga, intill en skruvdragare och en hylsnyckel på betonggolv.
Skapa konto

Känner mig värd att köpa något nytt skruv-verktyg nästan... 😇🤷

• Gilla
  • Wow
Tule54 och 13 till
  • Laddar…
Investerat i micromachines också ser jag😉

• Älska
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
"Kul" med en ny a-traktor att skruva på.. 🤦
Yngsta kört i nån metallflisa i däcket, pyspunka.
[bild]

Känner mig värd att köpa något nytt skruv-verktyg nästan... 😇🤷
Åh! Trumbromsar och bladfjädrar. Flashback!

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Rickard.
Jag har gjort sista delen till mitt drevprojekt till svarven.
Jag åkte på en oväntad krock som jag fortfarande inte riktigt begriper då diameter på mina drev motsvarar originalen men hur som så blev lösningen en liten axel med bussning för ett mellanhjul, dvs den vanliga lösningen.

"Gänglådans" alla delar. (Allt nytt)
I alla fall 12 användbara stigningar från 0.4 till 2mm
Drev och axeldelar för svarvprojekt, inklusive mellanhjul och bussning, placerade på en träyta.
Skapa konto

För att testa att allt bara inte är ett enda stort feltänk så monterade jag dreven för 1mm och testade snurra spindeln 20varv och jag är nöjd.
Närbild av svarvens drev och en mikrometer fastsatt vid svarven, används för att mäta och justera maskinens rörelser vid projektet.
Skapa konto

En "bonus" med allt detta är att jag gått från att ha en enda matningshastighet till fem genom att kombinera dom nya små dreven med dom två stackarna som är kvar från originalsatsen.
Olika storlekar av kugghjul för ett drevprojekt ligger på en träyta, med ett papper märkt "MATNING" som visar matningshastighet bredvid.
Skapa konto

• Gilla
Totte_S och 16 till
  • Laddar…
B
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har gjort sista delen till mitt drevprojekt till svarven.
Jag åkte på en oväntad krock som jag fortfarande inte riktigt begriper då diameter på mina drev motsvarar originalen men hur som så blev lösningen en liten axel med bussning för ett mellanhjul, dvs den vanliga lösningen.

"Gänglådans" alla delar. (Allt nytt)
I alla fall 12 användbara stigningar från 0.4 till 2mm
[bild]

För att testa att allt bara inte är ett enda stort feltänk så monterade jag dreven för 1mm och testade snurra spindeln 20varv och jag är nöjd.
[bild]

En "bonus" med allt detta är att jag gått från att ha en enda matningshastighet till fem genom att kombinera dom nya små dreven med dom två stackarna som är kvar från originalsatsen.
[bild]
Hur har du gjort dreven?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.