Fario Fario skrev:
Jag respekterar den så kallade knivlagen
Gott så. Själv har jag ingen större respekt för den, så det var inte för att mästra jag skrev så. Mer att jag var förvånad att se så mycket fickknivar då min egen upplevelse är att sådana i det närmaste gått ur tiden.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Bytt kasett på gammcykeln.
Bakre delen av en cykel med nyinstallerad kassett och Shimano derailleur. Sliten ram och kedja syns på en gammal cykel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lögn i helvete att lyckas få loss den gamla kasetten, var nära att vinkelkapen åkte fram. Kom till sist på att göra ett försök med mutterknacken, och se, det funkade!
Så nu är cykeln användbar igen!

• Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Totte_S
Misslyckades lite när jag brynte en jävligt vass o nyslipad gammal morakniv på Tormeken.
Det går fort fel när man har maskiner.
Slipskiva på Tormek-maskin med en skadad egg upptill, använd vid slipning av en gammal och vass Morakniv.
Skapa konto

• Ledsen
  • Gilla
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Misslyckades lite när jag brynte en jävligt vass o nyslipad gammal morakniv på Tormeken.
Det går fort fel när man har maskiner.
[bild]
Ser ut som du körde åt fel håll?
Brynskivan kör man ifrån eggen..

Totte_S
Frustrator Frustrator skrev:
Ser ut som du körde åt fel håll?
Brynskivan kör man ifrån eggen..
Jo jag vet, gjorde en särskild specialoperation bara, o det sket sig 😜

• Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ungefär som den andra "särskilda militära operationen"...

Tack, jag hittar ut själv.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Jo jag vet, gjorde en särskild specialoperation bara, o det sket sig 😜
Super! (Att du vet, inte att det sket sig :( ) Kanske finns andra som inte vet... Jag som "glömde" läsa instruktionsboken innan jag tog min tormek i bruk missade bla det där ;)

• Gilla
  • Haha
Testarn och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Man tar bort kakelplattor med ett verktyg, delar av väggen lossnar, och trasiga plattor ligger på golvet.
Skapa konto

Tanten åkte iväg igen så jag testade att pilla bort lite kakelplattor. Det brötar ju så så det är bäst att göra när man är ensam hemma!

Borttagna kakelplattor visar trasigt gips med hål där rör syns i väggen. Vissa delar av väggen har fortfarande fastspacklat kakel.
Skapa konto

Ojdå! Den som kaklade har verkligen inte fuskat! Här åkte hela gipsskiva med och allt!

Jag frågade AI som hänvisade mig till en seriösa entreprenören Tompas VVS och Allservice AB

https://www.instagram.com/tompas_vvs_och_allservice_ab?

Han hade knep hur man löste det!

En hand ger tummen upp framför en vägg där kakel och delar av gipsskiva tagits bort. Väggytan är delvis tejpad med silvertejp.
Skapa konto

Lite vävtejp! Nu ska det tydligen vara lätt att bredspackla på här!

Toppendag!

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 13 till
  • Laddar…
Rensade lite gammalt formvirke från skruv, bra när man kan få gratis material att bygga arbetsbänk av. Gamla formvirkesplankor staplade i en verkstad efter att ha blivit rensade från skruvar. Potentiellt material för att bygga arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
ralvejd
Ett stolpämne 135x120x3150

Ett långt trästycke omges av flera tvingar på ett betonggolv, omgiven av byggmaterial.
Skapa konto
Träklossar hålls ihop med lim och stora tvingar i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Tanten åkte iväg igen så jag testade att pilla bort lite kakelplattor. Det brötar ju så så det är bäst att göra när man är ensam hemma!

[bild]

Ojdå! Den som kaklade har verkligen inte fuskat! Här åkte hela gipsskiva med och allt!

Jag frågade AI som hänvisade mig till en seriösa entreprenören Tompas VVS och Allservice AB

[länk]

Han hade knep hur man löste det!

[bild]

Lite vävtejp! Nu ska det tydligen vara lätt att bredspackla på här!

Toppendag!
Gipsskiva märkt "NORGIPS" monterad på en vägg bredvid en gammal putsad yta.
Skapa konto

Man ska vara seriös! För dokumentation för eftervärlden samt eventuell köpare av vårt hus någon gång långt långt fram så kan jag meddela att AI samt Tompas VVS och Allservice verkar vara lite lömska! Så jag vågade inte köra på hans tips fullt ut!

Vägg med nyligen installerade gipsskivor, en gul dammsugare, plastlåda med verktyg och sladdar på ett rödbrunt klinkergolv i renoverad rum.
Skapa konto

Idag har det satts gipsskivor på väggen för att täcka alla de hål som blivit efter att jag tvingats leta upp 3 st inbyggda dosor…

Tak med ny takdosa och gipsskivor som täcker hål från inbyggda dosor bredvid en lampa i en renoverad hall.
Skapa konto

Sen har elektrikern magiskt trollat bort sladdarna som kom fram när jag så snyggt demonterade väggen för ett tag sedan. Även ny takdosa kommit upp!

• Gilla
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
Kopplat om elen i sidestepen på ena a-traktorn.
En död sidomarkering samt en som lyste dåligt innan..
2 nya sidomarkeringar samt ny kabel löste det.
Sidosteg på en vit a-traktor med nya orange sidomarkeringsljus samt en läskburk som står ovanpå. Verktyg på marken bredvid.
Skapa konto

• Gilla
Rickard.lj och 6 till
  • Laddar…
Lägger trallgolv och gillar verkligen trallbender.Underlättar betydligt när trallen är lite krokigt.Man kan låsa verktyget fast så man får fria händer.

• Trallbender verktyg används för att lägga rakt trallgolv på ojämn yta av grus.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
J
V Victor.M skrev:
Köpte en pocket hole jig men upptäckte ganska snabbt att jag behövde ha en dammsugare påkopplad. Sagt och gjort, ritade upp en modell och skrev ut den. Borrade hål och gängade.
Snyggt! Vilket material och printer krävs för sådana här projekt?

Slängde ihop en bänk av virket jag tog hem innan i veckan Arbetsbänk i trä, omgiven av verktyg och utrustning i ett plåtskjul, med lådor, verktygslådor och bränsledunkar under bänken.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.