4 130 377 läst ·
21 103 svar
4130k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 423 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 423 inlägg
Steg ett av operation metrisk gängskärning i svarven är klart, med nästan 200mm i diameter och av någon sorts förhärdad-stål så var det inte direkt ett njutbart projekt i lilla svarven men det gick.
20mm har blivit 10 och med detaljer som förhoppningsvis hjälper med nästa steg som är att para ihop detta med ett till kugghjul utan att tappa rungången på det hela.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
20mm har blivit 10 och med detaljer som förhoppningsvis hjälper med nästa steg som är att para ihop detta med ett till kugghjul utan att tappa rungången på det hela.
Redigerat:
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 423 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 423 inlägg
Det här var alldeles för roligt för att sluta så jag fortsatte med att svarva och pressa i en bussning av lagerbrons så det hemmabyggda passar på original axeln.
Anpassade två av POM-dreven som jag tänkt testa som sista steg i gänguppsättning (för vanlig matning är allt i metall) och testmonterade.
Jag har fortfarande inte låst dom två dreven mot varandra men i teorin ska detta ge mig en matning på 0.45mm/varv och när jag är klar och om det nu funkar som jag hoppas så kommer jag kunna svarva alla vanligt förekommande stigningar upp t o m 2mm/varv med ett irriterande undantag på 1.25mm, för att klara av den stigningen ensamt så skulle budgeten för hela projektet stiga med i alla fall 50% och det är ungefär samma prisökning för varje steg över 2mm också om det skulle bli absolut nödvändigt i framtiden.
Logga in
Skapa konto
Anpassade två av POM-dreven som jag tänkt testa som sista steg i gänguppsättning (för vanlig matning är allt i metall) och testmonterade.
Jag har fortfarande inte låst dom två dreven mot varandra men i teorin ska detta ge mig en matning på 0.45mm/varv och när jag är klar och om det nu funkar som jag hoppas så kommer jag kunna svarva alla vanligt förekommande stigningar upp t o m 2mm/varv med ett irriterande undantag på 1.25mm, för att klara av den stigningen ensamt så skulle budgeten för hela projektet stiga med i alla fall 50% och det är ungefär samma prisökning för varje steg över 2mm också om det skulle bli absolut nödvändigt i framtiden.
Logga in
Skapa konto
Bland de bästa köp jag gjort, är Biltemas ljuddämpade kompressor Sol24. Väldigt prisvärd ihop med en enkel dyckertpistol för att sätta foder, lister etc.
Vi har beslutat att gå från kombinationen storblommigt 90-talstantigt/70-tals brunt, till något mer modernt.
Så efter lackfräs, elhyvel och slipmaskiner fått jobba, är det idag kompressor och pistol!
Förvånansvärt bra resultat att måla om dörrar.
Före- och efterbild:
Vi har beslutat att gå från kombinationen storblommigt 90-talstantigt/70-tals brunt, till något mer modernt.
Så efter lackfräs, elhyvel och slipmaskiner fått jobba, är det idag kompressor och pistol!
Förvånansvärt bra resultat att måla om dörrar.
Före- och efterbild:
I dag tog jag fram tormeken och gav några favoritknivar en omgång. Ett par behövde slipas men de flesta fick bara ett par drag på läderskivan.
Intressant är att de flesta i familjen har ikeas ”kinesiska” kockkniv (Vörda) som favoritkniv i köket.
Intressant är att de flesta i familjen har ikeas ”kinesiska” kockkniv (Vörda) som favoritkniv i köket.
Logga in
Skapa konto
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 284 inlägg
Det var mycket Victorinox för att vara post knivlagen.
Åhh, det här behöver jag också göra! Helst för ett halvår sedan eller nåt.!Fario skrev:
😀Jag bär inte "alla" på en gång.Nötegårdsgubben skrev:
Men normalt i min lilla väska har jag den minsta med nagelklippare, liten sax och fil för mina torra händer tar en del stryk när jag jobbar med fotosamlingar.
Också Victorinox Explorer som blivit min nya favorit med en rejäl phillipsmejsel och sax. Förstoringsglaset används förvånansvärt ofta, både vid flugfisket och på jobbet.
Den gröna Gerbern bär jag alltid på jobbet, det finns alltid paket eller kuvert att öppna och grejer att dra, vrida, lossa eller annat med tången, jag är väldigt förtjust i att kunna öppna bladet med tummen,
Jag respekterar den så kallade knivlagen men utgår från förarbetena till lagen (där den teleologiska tolkningen (ändamålstolkning) tar upp frågor som: Vad är syftet med lagen? Varför infördes den? Vilket problem försöker lagen lösa?) samt domar från högsta domstolen som bland annat nämner:
"att detta förbud ska tillämpas med förnuft och generositet så att det inte uppfattas som ett otillbörligt ingrepp i den personliga friheten. Ett innehav av en mindre kniv ska i de flesta fall godtas. En sådan mindre kniv omfattas av förbudet bara om det föreligger speciella omständigheter som gör att det finns en mera påtaglig risk för att kniven kommer att användas som vapen. Den bedömningen får göras utifrån lagstiftningens grundläggande ändamål att motverka våldshandlingar i samhället."
Om man nu undrar... 😀
Jag fortsatte förresten en stund vid tormeken.
Jag har en yxa från Wetterlings som jag inte är helt nöjd med, den har en slipning som gör att när jag till exempel späntar med den så studsar ofta bladet utan att eggen biter. Den konvexa är helt enkelt för konvex vilket jag ständigt varit förvånad över.
Så nu började jag att slipa ned den, att helt enkelt tunna ut området bakom eggen genom att slipa lite, ändra vinkel, slipa lite, ändra vinkel... Gjorde inga stora ingrepp men den biter redan bättre. Skall känna mig för och fundera lite om jag behöver fortsätta.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat: