J joall skrev:
Snyggt! Vilket material och printer krävs för sådana här projekt?
Tack! Det är en äldre skrivare, Creality CR-10S Pro v2. Den är ganska gammal, runt 5 år och en likvärdig idag kostar kanske 2000kr skulle jag tro. Det finns bättre skrivare att köpa idag om man vill komma igång snabbt, det är mycket tid som går på inställningar osv i början annars. Bambu Labs gör bra skrivare som är enkla att använda men då får man betala lite mer, klart värt det om utskriften är målet och inte experimenterandet med inställningar.

Materialet jag använt här är PLA vilket kanske inte är det bästa materialet om man vill att det ska hålla över tid. Min erfarenhet är att det funkar bra om det inte utsätts för konstant solljus eller höga temperaturer (35+). Man kan ju alltid skriva ut samma sak igen också om det skulle behövas.

I längden så lägger jag betydligt mer tid på att rita olika revisioner och göra testutskrifter. Dvs, att rita sakerna tar längre tid än att skriva ut dem. Det går ju dock snabbare ju mer man ritar samt att man förstår var man kan ta genvägar.

Jag använder den ganska mycket för att göra olika typ av hjälpmedel till verkstaden, främst träarbete. Det går att lösa förvånansvärt många problem om man bara har lite fantasi.

Exempel på hur jag använt saker från skrivaren för att fräsa och sammanfoga reglar till ett underrede senaste dagarna (lite content till tråden 🙂). Underredet är komiskt nog till fräsbordet jag håller på att bygga.

Långt svar på kort fråga 😅

• Träkloss klämd med svart och röd tving på orange 3D-utskrivet fäste, ovanpå metallplatta. Måttband och skjutmått på träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-utskrivet rött fäste ovanpå en träregel, del av projekt för fräsbord; omgivande verktyg och arbetsmaterial syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Träregel med 3D-utskrivet svart plastfäste monterat på toppen, omgiven av träplankor och verktyg.
    Skapa konto
  • 3D-utskrivet orange verktygshållare med metallfräs inuti, används för träarbeteskonstruktion i verkstad.
    Skapa konto
  • Underrede till fräsbord under uppbyggnad, med träreglar och fräsmontering på en verkstadsbänk. Röda detaljer synliga.
    Skapa konto
  • Träkonstruktion av sammanfogade reglar, del av underrede till fräsbord.
    Skapa konto
  • Ett fräsbord under uppbyggnad, med en träram och monterad platta med fräs i en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Gilla
vcx och 20 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Virke, lysrör i förpackning, grenuttag med sladd, hjul och murstenar ligger på en gräsmatta, redo för DIY-renoveringsprojekt.
Skapa konto

En gammal garderob och lite delar till ska bli en perfekt (nästan i alla fall) renoveringslampa!

Såga skruva mäta plocka!

Träställning med hjul och pelarliknande konstruktion på gräsmatta, omgiven av verktyg och byggmaterial under ett träd.
Skapa konto

Här är ställningen!

En hand håller i en vit lampsladd som är ansluten till en vägglampa med beige skärm, monterad på en ljus mönstrad vägg.
Skapa konto

Sen behövde jag en lampsladd… Har aldrig gillat lampa i hallen ändå så den fick offra sig!

Hemgjord renoveringslampa av trä och lysrör uppställd på en uppfart. Lampan är vertikal och har en sladd som hänger ner.
Skapa konto

Det enda jag behövde köpa var lysröret vilket är ett sånt från Jula för 299kr! Hjul, virke, stenar och ja, sladd hade jag sedan tidigare!

Hemgjord mobil lampa på träställning med lysrör mot blommig tapet och terrakottagolv, två gröna målarprover på väggen.
Skapa konto

Tjo! Här är den i sin fulla prakt! 2 meter hög med lampa som går att köra direkt mot väggen vilken kommer vara perfekt för att se eventuellt släpljus sen när jag ska spackla. Kommer dock flytta ner grenuttaget då det är bättre att ha längre ner.

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 15 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Har man tagit fan i båten får man ro honom i land!

En person spacklar en vägg med en giraffslipmaskin, en släpljuslampa lyser upp arbetsområdet. Bakgrunden är en blommig tapet.
Skapa konto

Slipmaskin och släpljuslampa används för spackelarbete på en vägg.
Skapa konto

Så idag spacklas och slipad det! Tjoho, 2 veckor framöver nu då där allt är lite lite dammigt och jag kommer konstant gå runt och hosta av spackeldamm! Det absolut tråkigaste men ja, det måste göras. Dammar gör det även om jag har världens största lyxköp, en giraff!

Släpljuslampan gör sitt jobb!

• Gilla
raspen86 och 7 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:

[bild]

[bild]

Så idag spacklas och slipad det! Tjoho, 2 veckor framöver nu då där allt är lite lite dammigt och jag kommer konstant gå runt och hosta av spackeldamm! Det absolut tråkigaste men ja, det måste göras. Dammar gör det även om jag har världens största lyxköp, en giraff!

Investera i en ansiktsmask, det är du värd :) (och dina lungor+din fru kommer tacka dig. Att hosta varje natt kommer innebära att du får sova på soffan => får ont i ryggen=> tar längre tid att spackla/slipa klart..)

• Gilla
  • Haha
vcx och 16 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Frustrator Frustrator skrev:
Investera i en ansiktsmask, det är du värd :) (och dina lungor+din fru kommer tacka dig. Att hosta varje natt kommer innebära att du får sova på soffan => får ont i ryggen=> tar längre tid att spackla/slipa klart..)
Absolut! Har en riktig Sundströmsmask som kommer användas. Även hörselskydd! Kör även både påse och filter i dammsugaren men ändå kommer det ju alltid ut lite. Hade jag inte haft allt det där hade jag nog dött!

Men ni vet hur det är, man bär fram maskinerna och sen ska man bara testa lite!

• Gilla
  • Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
För 4 år sen ramlade den här i golvet från 7 meter, skaftet gick av, lagades med tape och ett nytt skal inhandlades.......sen kom jag inte längre, tejpen var för bra 🙃
Men plötsligt händer det.
Upptäckte ett konstruktionsfel som nött på kabeln till lampan, så den fick isoleras, annars väldigt enkelt att byta, jag har genom livet stött på maskiner som varit väldigt knöliga att ta isär och få ihop.
Fick även bort dekalen enkelt med lite värme.
Så nu får den snurra några år till 🙂
Sliten borrmaskin med trasigt handtag och synliga kablar, lagad med tejp och skal, ligger på en grå yta.
Skapa konto
Öppen eldriven motor med exponerade kablar och komponenter, lagad med tejp och värmebehandlad dekal för reparation och fortsatt användning.
Skapa konto
En grön och svart borrmaskin, lagad med tape efter ett fall från 7 meter. Tydliga etiketter synliga på sidan.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
För 4 år sen ramlade den här i golvet från 7 meter, skaftet gick av, lagades med tape och ett nytt skal inhandlades.......sen kom jag inte längre, tejpen var för bra 🙃
Men plötsligt händer det.
Upptäckte ett konstruktionsfel som nött på kabeln till lampan, så den fick isoleras, annars väldigt enkelt att byta, jag har genom livet stött på maskiner som varit väldigt knöliga att ta isär och få ihop.
Fick även bort dekalen enkelt med lite värme.
Så nu får den snurra några år till 🙂
[bild][bild][bild]
Hur ska det gå med slit och släng samhället och industriproduktionen i världen om folk gör som du??

• Gilla
  • Haha
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Ett par byxor och skor med hätta är också en bra idé.

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
ralvejd
Provmonterat stolpe.

Lite kvar att fixa innan den förevigas i morgon.

Provmonterad stolpe i trä under trappbygge, omgiven av verktyg och material i en pågående renoveringsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:

[bild]

[bild]

Om du har möjlighet så stäng av utrymmet med byggplast och skapa undertryck med en fläkt och/eller hyr pullman luftrenare. Det blir inte ett dammkorn utanför :).

Rickard.
Har fortsatt lite med drev/kugghjuls projektet till svarven. Började med att borra, gänga och skruva ihop det 127tandade kombinationen som är grunden till att få ut millimetergänga.
Hålet i plastdreven som ska sitta på ledskruven svarvade jag upp en tiondel under axelns diameter vilket gav en presspassning som man ändå kunde övervinna bara med fingrarna.
Flera kugghjul på träbord och ett kugghjul monterat på svarv. Projekt för att justera maskindelarna för millimetergänga.
Skapa konto

Sen började jag på att anpassa kugghjulen jag beställt från fjärran östern, utseendet skvallrar om induktionshärdning men dom är inte det minsta hårda vilket gjorde det hela ganska lätt och trevligt.
Två klara tre kvar.
Metallkugghjul på en träbänk, del av ett svarvprojekt för millimetergänga, synliga repor på ytan.
Skapa konto

Fick också testa att använda mina nya skylt jag designat, än så länge är den bara utskriven på papper men eventuellt så beställer jag en i laserply, eller kanske 3d printad :thinking:
Tabell för Åsbrink BS III spindelhastighet med kolumner för inställningar A och B och rader för spindelhastigheter i varv per minut.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Ett par byxor och skor med hätta är också en bra idé.
Hätta till när han somnat och tappat slipen på foten? 😎

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
ralvejd
Stolpe på plats. Bara lite plywood och gips kvar, sen jävla ska en u-trapp klämmas in.
Väggkonstruktion med träreglar och isolering, en stege i bakgrunden och början på en trappa.
Skapa konto

• Gilla
vcx och 15 till
  • Laddar…
Tre hopfällda paraplyer och en skohorn hänger på träkrokar på en ljus vägg.
Skapa konto

• Gilla
dilemma och 12 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Barnrum med hemmabyggt skrivbord fullt med böcker och leksaker, IKEA-kassar och en lekmatta med bilvägsmönster syns på golvet.
Skapa konto

För typ 2,5 veckor sedan gjort jag ett skrivbord åt sonen. Ja det blev ju världens härdsmälta med en gång med böcker ta mig fn överallt! Det får vi fixa!

Liten pojke bär en lång bräda i en byggvarubutik, omgiven av hyllor fyllda med byggmaterial och verktyg.
Skapa konto

Har semester två veckor själv nu med sonen så han fick åka med och införskaffa material.

Träskrivbord med hyllplan och inbyggd belysning, barnstol framför. Böcker och leksaker på bänken, affischer på väggen ovanför.
Skapa konto

Väggströmbrytare ovanför ett hemmagjort skrivbord med ett integrerat hyllplan och lampa i sonens rum.
Skapa konto

Ett hyllplan 25x205 cm, ett hyllplan 25x80 cm som jag delade på mitten och några längre planhyvlat blev en kombinerad bokhylla och lampa. Lampan är en Hue-list sittande i en aluminiumprofil och jag insåg att ungen har Hue-lampor för närmare 6000 kr i hans rum nu..

Barnrum med skrivbord och inbyggd bokhylla, böcker och en discolampa som projicerar färgglada ljus på väggen.
Skapa konto

Ändå tycker han att hans discolampa för 69kr är den roligaste lampa.. så kan det vara.

Redigerat:
  • Gilla
dilemma och 21 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.