4 130 025 läst ·
21 098 svar
4130k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tack! Det är en äldre skrivare, Creality CR-10S Pro v2. Den är ganska gammal, runt 5 år och en likvärdig idag kostar kanske 2000kr skulle jag tro. Det finns bättre skrivare att köpa idag om man vill komma igång snabbt, det är mycket tid som går på inställningar osv i början annars. Bambu Labs gör bra skrivare som är enkla att använda men då får man betala lite mer, klart värt det om utskriften är målet och inte experimenterandet med inställningar.J joall skrev:
Materialet jag använt här är PLA vilket kanske inte är det bästa materialet om man vill att det ska hålla över tid. Min erfarenhet är att det funkar bra om det inte utsätts för konstant solljus eller höga temperaturer (35+). Man kan ju alltid skriva ut samma sak igen också om det skulle behövas.
I längden så lägger jag betydligt mer tid på att rita olika revisioner och göra testutskrifter. Dvs, att rita sakerna tar längre tid än att skriva ut dem. Det går ju dock snabbare ju mer man ritar samt att man förstår var man kan ta genvägar.
Jag använder den ganska mycket för att göra olika typ av hjälpmedel till verkstaden, främst träarbete. Det går att lösa förvånansvärt många problem om man bara har lite fantasi.
Exempel på hur jag använt saker från skrivaren för att fräsa och sammanfoga reglar till ett underrede senaste dagarna (lite content till tråden 🙂). Underredet är komiskt nog till fräsbordet jag håller på att bygga.
Långt svar på kort fråga 😅
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal garderob och lite delar till ska bli en perfekt (nästan i alla fall) renoveringslampa!
Såga skruva mäta plocka!
Logga in
Skapa konto
Här är ställningen!
Logga in
Skapa konto
Sen behövde jag en lampsladd… Har aldrig gillat lampa i hallen ändå så den fick offra sig!
Logga in
Skapa konto
Det enda jag behövde köpa var lysröret vilket är ett sånt från Jula för 299kr! Hjul, virke, stenar och ja, sladd hade jag sedan tidigare!
Logga in
Skapa konto
Tjo! Här är den i sin fulla prakt! 2 meter hög med lampa som går att köra direkt mot väggen vilken kommer vara perfekt för att se eventuellt släpljus sen när jag ska spackla. Kommer dock flytta ner grenuttaget då det är bättre att ha längre ner.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Har man tagit fan i båten får man ro honom i land!
Så idag spacklas och slipad det! Tjoho, 2 veckor framöver nu då där allt är lite lite dammigt och jag kommer konstant gå runt och hosta av spackeldamm! Det absolut tråkigaste men ja, det måste göras. Dammar gör det även om jag har världens största lyxköp, en giraff!
Släpljuslampan gör sitt jobb!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så idag spacklas och slipad det! Tjoho, 2 veckor framöver nu då där allt är lite lite dammigt och jag kommer konstant gå runt och hosta av spackeldamm! Det absolut tråkigaste men ja, det måste göras. Dammar gör det även om jag har världens största lyxköp, en giraff!
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Investera i en ansiktsmask, det är du värdOssian K Olsson skrev:
[bild]
[bild]
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Absolut! Har en riktig Sundströmsmask som kommer användas. Även hörselskydd! Kör även både påse och filter i dammsugaren men ändå kommer det ju alltid ut lite. Hade jag inte haft allt det där hade jag nog dött!Frustrator skrev:
Men ni vet hur det är, man bär fram maskinerna och sen ska man bara testa lite!
För 4 år sen ramlade den här i golvet från 7 meter, skaftet gick av, lagades med tape och ett nytt skal inhandlades.......sen kom jag inte längre, tejpen var för bra 🙃
Men plötsligt händer det.
Upptäckte ett konstruktionsfel som nött på kabeln till lampan, så den fick isoleras, annars väldigt enkelt att byta, jag har genom livet stött på maskiner som varit väldigt knöliga att ta isär och få ihop.
Fick även bort dekalen enkelt med lite värme.
Så nu får den snurra några år till 🙂
Upptäckte ett konstruktionsfel som nött på kabeln till lampan, så den fick isoleras, annars väldigt enkelt att byta, jag har genom livet stött på maskiner som varit väldigt knöliga att ta isär och få ihop.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hur ska det gå med slit och släng samhället och industriproduktionen i världen om folk gör som du??Isakare skrev:
För 4 år sen ramlade den här i golvet från 7 meter, skaftet gick av, lagades med tape och ett nytt skal inhandlades.......sen kom jag inte längre, tejpen var för bra 🙃
[bild][bild][bild]
Om du har möjlighet så stäng av utrymmet med byggplast och skapa undertryck med en fläkt och/eller hyr pullman luftrenare. Det blir inte ett dammkorn utanförOssian K Olsson skrev:
[bild]
[bild]
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 422 inlägg
Har fortsatt lite med drev/kugghjuls projektet till svarven. Började med att borra, gänga och skruva ihop det 127tandade kombinationen som är grunden till att få ut millimetergänga.
Hålet i plastdreven som ska sitta på ledskruven svarvade jag upp en tiondel under axelns diameter vilket gav en presspassning som man ändå kunde övervinna bara med fingrarna.
Sen började jag på att anpassa kugghjulen jag beställt från fjärran östern, utseendet skvallrar om induktionshärdning men dom är inte det minsta hårda vilket gjorde det hela ganska lätt och trevligt.
Två klara tre kvar.
Fick också testa att använda mina nya skylt jag designat, än så länge är den bara utskriven på papper men eventuellt så beställer jag en i laserply, eller kanske 3d printad
Hålet i plastdreven som ska sitta på ledskruven svarvade jag upp en tiondel under axelns diameter vilket gav en presspassning som man ändå kunde övervinna bara med fingrarna.
Logga in
Skapa konto
Sen började jag på att anpassa kugghjulen jag beställt från fjärran östern, utseendet skvallrar om induktionshärdning men dom är inte det minsta hårda vilket gjorde det hela ganska lätt och trevligt.
Två klara tre kvar.
Logga in
Skapa konto
Fick också testa att använda mina nya skylt jag designat, än så länge är den bara utskriven på papper men eventuellt så beställer jag en i laserply, eller kanske 3d printad
Logga in
Skapa konto
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Logga in
Skapa konto
För typ 2,5 veckor sedan gjort jag ett skrivbord åt sonen. Ja det blev ju världens härdsmälta med en gång med böcker ta mig fn överallt! Det får vi fixa!
Logga in
Skapa konto
Har semester två veckor själv nu med sonen så han fick åka med och införskaffa material.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ett hyllplan 25x205 cm, ett hyllplan 25x80 cm som jag delade på mitten och några längre planhyvlat blev en kombinerad bokhylla och lampa. Lampan är en Hue-list sittande i en aluminiumprofil och jag insåg att ungen har Hue-lampor för närmare 6000 kr i hans rum nu..
Logga in
Skapa konto
Ändå tycker han att hans discolampa för 69kr är den roligaste lampa.. så kan det vara.
Redigerat: