H Hans G2 skrev:
Kan bli så att jag i alla fall stänger inkommande vatten när vi åker bort till dess det är bytt
Om det är möjligt är det ganska klokt att alltid göra det om man reser bort.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Bilden visar ett välvuxet träd med tjocka blad som står intill en liten svart bod omgiven av en grön gräsmatta och tät häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ni vet när man stör sig på saker? Jag har ett fint träd på tomten, men jag stör mig något fruktansvärt på hur opraktiskt det är när man ska klippa gräset eller gå in i boden. Sen att allt under dör är inte hundraprocentigt heller..

Idag stod stjärnorna rätt! Sambon godkände att jag ”tog bort en gren eller två” och jag ska ha släp imorgon för att köra till tippen!

Ett litet barn i randig tröja drar en avsågad trädgren längs en smal grusstig, med gräs och en svart plank på sidan.
Skapa konto

Treårige sonen hjälpte till med grenen!

Ett träd med en beskuren krona står vid en prydlig häck i en trädgård, omgiven av grönt gräs och en klar himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Det blev visst någon gren mer än som sanktionerats av regeringen men men! Även häcken fick sig tilltrimmninge! Nu blir det två rundor till tippen imorgon ist för en..

En sengångare med en frisyr som ser ut som en människas, med text om att få håret klippt av sin mamma och komplimanger.
Skapa konto

Hur jag tror trädet känner nu!

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Tule54 och 13 till
  • Laddar…
Ser jättefint ut.

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för träd?

Ossian K Olsson
Njingan Njingan skrev:
Vad är det för träd?
Jag vet faktiskt inte! Stod planterat när vi köpte huset.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag vet faktiskt inte! Stod planterat när vi köpte huset.
Tyckte det såg lite ut som en magnolia på första bilden? Blommar det på våren?

Jag har rivit lite vägg/takpapp. Mattkniv.
Riven väggpapp och takpapp som exponerar träpaneler, eluttag syns på väggen.
Skapa konto

Och kollat hur elektronerna mår. Skruvmejsel.
Elcentral med porslinssäkringar och elledningar i ett skåp, en mus synlig i nedre högra hörnet.
Skapa konto

Elektronernas lurviga kompisar mådde så där.
Död mus ligger i ett hörn på en metallisk yta med små hål.
Skapa konto
Elcentral med flera elanslutningar och en mus som sitter fast bland kablarna.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Jag har rivit lite vägg/takpapp. Mattkniv.
[bild]

Och kollat hur elektronerna mår. Skruvmejsel.
[bild]

Elektronernas lurviga kompisar mådde så där.
[bild][bild]
Jag vet att återbruk är inne och man inte ska konsumera i onödan, men jag skulle ändå rekommendera en råttbur istället för att ha dem i elcentralen.

• Haha
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
De tänkte väl att de skulle få lite spänning i tillvaron. Det funkade nog tills de slog en volt till tonerna av Lena PH:s ”It Hertz”. Frugan propsade på att de skulle ut.

• Haha
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Jag vet att återbruk är inne och man inte ska konsumera i onödan, men jag skulle ändå rekommendera en råttbur istället för att ha dem i elcentralen.
Dizaedcentralen är tydligen välfungerande på flera sätt även om varken den eller en råttbur kan anses vara ett verktyg passande till denna tråd.

F fribygg skrev:
Dizaedcentralen är tydligen välfungerande på flera sätt även om varken den eller en råttbur kan anses vara ett verktyg passande till denna tråd.
Nej det är sant, lite väl låg nivå med mattkniv och skruvmejsel, men nu ligger ju lagt kort så jag får skämmas helt enkelt.

Jag har iofs gjort andra stordåd idag, t ex lagat köksfläkten (skruva/löda osv) med hjälp av det utomordentliga arbetet som @Alfredo gjort i denna tråd. https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-flaekten.156814/page-4#post-1599901

• Gilla
  • Älska
F_man och 3 till
  • Laddar…
Fick en bensindriven grästrimmer av grannen. Den startade inte (det var därför jag fick den). Men "det är bara bränsleslangen som behöver bytas, sedan startar den lätt".

Grannen var klok och köpte en ny. Jag köpte slang och försökte få igång den.

Det gick sådär. Slutade med att jag skruvat loss nästan allt som gick att lossa. Men nu startar den! Visade sig att fjädern i "starta-lätt-dragstarten" hade gått av så motorn knappt gick runt när man drog i snöret. Lite övertalning med diverse tänger löste problemet!

Lika nöjd som Pettson när han till slut lyckades baka pannkakstårta var jag när jag fick röjt av den lilla slänten som var alldeles för vildvuxen.

• Verkstad med bensindriven grästrimmer i delar på arbetsbänk, omgiven av verktyg och cykelram.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
X xyz-saft skrev:
Fick en bensindriven grästrimmer av grannen. Den startade inte (det var därför jag fick den). Men "det är bara bränsleslangen som behöver bytas, sedan startar den lätt".

Grannen var klok och köpte en ny. Jag köpte slang och försökte få igång den.

Det gick sådär. Slutade med att jag skruvat loss nästan allt som gick att lossa. Men nu startar den! Visade sig att fjädern i "starta-lätt-dragstarten" hade gått av så motorn knappt gick runt när man drog i snöret. Lite övertalning med diverse tänger löste problemet!

Lika nöjd som Pettson när han till slut lyckades baka pannkakstårta var jag när jag fick röjt av den lilla slänten som var alldeles för vildvuxen.
Innovativt att montera trimmermotorn på en cykelram. Finns det några bilder på hur det ser ut "in action"? 😉

Redigerat:
  • Haha
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Frustrator Frustrator skrev:
Tyckte det såg lite ut som en magnolia på första bilden? Blommar det på våren?
Inga blommor eller något sånt! Bara ett kraftigt lövverk som kommer i slutet av maj typ, så den blir grön sent.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Innovativt att montera trimmermotorn på en cykelram. Finns det några bilder på hur det ser ut "in action"? 😉
Riktigt så roligt hade jag det tyvärr inte! 😉
Cykeln är ett annat evighetsprojekt som tyvärr har lägre prio än alla husprojekt som behöver göras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.