4 131 750 läst ·
21 112 svar
4132k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Gjort våld på gamla handslagna takpannor. Vi hade begagnade strängpressade som nästan räckte till hela bygget. Nu blev det lätt modifierade pannor av en annan sort som fick täcka de sista raderna på baksidan bakom ett träd. De är förmodligen tillverkade inom synhåll från taket de ska ligga på så det känns rätt ok, trots vinkelkapen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Installerat badrumsfläkt med termostat i förrådet.
Hoppas gå från 30 grader varmt (vid installationstillfället) till lägre temp. Det står två frysar där inne så det genereras lite värme… 🥵
Logga in
Skapa konto
Hoppas gå från 30 grader varmt (vid installationstillfället) till lägre temp. Det står två frysar där inne så det genereras lite värme… 🥵
Logga in
Skapa konto
Så snyggt du gjort. Du vill inte dela med dig HUR du gjort (gärna med processbilder 😊)? Har du byggt dörrarna själv eller ”dekorerat” köpta dörrar?H Hans G2 skrev:
Väldigt snygg färg med, har du någon färgkod?
Jag ska dra igång projekt ”Renovering-Av-Barnrum” i höst/vinter. Det jag oroar mig mest över är att få till snygga garderober. (Jag är helt ny på renovering så jag håller på att bygga upp både en kunskaps- och inspirationsbank att luta mig mot när det blir dags 😅🙈🤞🏻) . Funderar på ikea-garderober men hittar inga dörrar som jag gillar. Det är något i din stil som jag har som målbild.
Jag har tyvärr inte några bilder på vägen men finns många andra trådar här på forumet om folk som bygger in garderober. Men du har lite tur ändå, det är Ikea pax Bergsbo som du ser. Sen har jag bara klätt in garderoberna med mdf på sidan och i anslutning mot tak, golv och vägg, satt samma lister som övriga rummet och målat garderoberna med samma färg som väggen.P Pyssel o Papp skrev:Så snyggt du gjort. Du vill inte dela med dig HUR du gjort (gärna med processbilder 😊)? Har du byggt dörrarna själv eller ”dekorerat” köpta dörrar?
Väldigt snygg färg med, har du någon färgkod?
Jag ska dra igång projekt ”Renovering-Av-Barnrum” i höst/vinter. Det jag oroar mig mest över är att få till snygga garderober. (Jag är helt ny på renovering så jag håller på att bygga upp både en kunskaps- och inspirationsbank att luta mig mot när det blir dags 😅🙈🤞🏻) . Funderar på ikea-garderober men hittar inga dörrar som jag gillar. Det är något i din stil som jag har som målbild.
O vad bra! Tänk att Pax kan bli så snygg 🤩. Tack för ditt svar.H Hans G2 skrev:Jag har tyvärr inte några bilder på vägen men finns många andra trådar här på forumet om folk som bygger in garderober. Men du har lite tur ändå, det är Ikea pax Bergsbo som du ser. Sen har jag bara klätt in garderoberna med mdf på sidan och i anslutning mot tak, golv och vägg, satt samma lister som övriga rummet och målat garderoberna med samma färg som väggen.
Sommar betyder som vi alla vet bad, dock var inte fotbad i källaren det jag främst planerat. Men tur i oturen så sprack anslutningsslangen till varmvattenberedaren två dagar innan vi drog iväg på semester och när frun var nere i källaren och hörde vattnet. Det kunde ha blivit sjöblött i hela källaren då golvbrunnen inte pallade flödet om vi inte var hemma, men nu blev det inga egentliga skador och allt är ihopkopplat och funkar igen. Dock litar jag inte på den kvarvarande slangen så vid tillfälle är jag sugen på att byta till kopparrör men under lite mer kontrollerade former. Och en sån där vattenfelsbrytare kanske vore något...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Behövde en takbox inför semestern och nu var det dags att fixa nån form av förvaring.
Hämtade lite inspiration från andra trådar och slängde ihop den här varianten, verkar fungera klockrent
Bytt knivar åt svärmor, knappast lyxbyte.. 😂
Ok, får erkänna att tanken var att den skulle startas igång i våras med gamla knivarna och sedan byta till nya vassa när lite grenar och annat som blivit kvar efter vintern röjts bort. 🫣😇
Logga in
Skapa konto
Ok, får erkänna att tanken var att den skulle startas igång i våras med gamla knivarna och sedan byta till nya vassa när lite grenar och annat som blivit kvar efter vintern röjts bort. 🫣😇
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 450 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 450 inlägg
Det har varit lite för varmt de senaste dagarna så det har inte blivit många stordåd utförda. Det har det väl inte blivit i dag heller men jag har i alla fall dragit av en momentum kraftförlängare.
För hand.
Den gamla biltemaförlängaren blev också lite böjd men den ska nog hålla några år till.
ok, jag använde den gamla metoden med hävarm av lämplig längd så helt oskyldig var jag väl inte
.
Tydligen är två meter hävarm över gränsen för vad momentum 1/2 håller för.
Fick gå över till 3/4 hylsa och förlängare. Behöver både köpa nya 1/2 förlängare och även komplettera med mer 3/4-grejjer känns det som.
Muttrarna kom i alla fall loss. I morgon ska det användas mera seriöst våld för att få bort hjulet från traktorn
för vidare transport till däckverkstaden.
Jag har ju faktiskt bytt olja och filter i växellådan på traktorn också, då använder man alla dessa verktyg:
Inte motorsågen, den råkade bara behövas mitt under dagen av en annan anledning
.
Enligt instruktionsboken är filtret enkelt åtkomligt underifrån. Hmm. jo sant är väl att man kan både se och med ett par fingrar röra vid filtret underifrån.
Det är nästan värt att leja bort det jobbet nästa gång
Fast är det till nån som vet hur illa filtret sitter lär det väl bli kostsamt det också 
För hand.
Logga in
Skapa konto
Den gamla biltemaförlängaren blev också lite böjd men den ska nog hålla några år till.
Logga in
Skapa konto
ok, jag använde den gamla metoden med hävarm av lämplig längd så helt oskyldig var jag väl inte
Tydligen är två meter hävarm över gränsen för vad momentum 1/2 håller för.
Fick gå över till 3/4 hylsa och förlängare. Behöver både köpa nya 1/2 förlängare och även komplettera med mer 3/4-grejjer känns det som.
Muttrarna kom i alla fall loss. I morgon ska det användas mera seriöst våld för att få bort hjulet från traktorn
Jag har ju faktiskt bytt olja och filter i växellådan på traktorn också, då använder man alla dessa verktyg:
Logga in
Skapa konto
Inte motorsågen, den råkade bara behövas mitt under dagen av en annan anledning
Enligt instruktionsboken är filtret enkelt åtkomligt underifrån. Hmm. jo sant är väl att man kan både se och med ett par fingrar röra vid filtret underifrån.
Det är nästan värt att leja bort det jobbet nästa gång