Inget anhåll?
Ser ut som du kör med plastskyddet till tråd?

H HSP skrev:
Inget anhåll?
Ser ut som du kör med plastskyddet till tråd?
Ja, den nedre delen/läppen av skyddet ska egentligen bort när man monterar klinga. Men var smidig att ha kvar för att hålla distansen mot ett gunnebonät. Klingorna är lite känsliga mot att köra i sten och liknande.

Gjort våld på gamla handslagna takpannor. Vi hade begagnade strängpressade som nästan räckte till hela bygget. Nu blev det lätt modifierade pannor av en annan sort som fick täcka de sista raderna på baksidan bakom ett träd. De är förmodligen tillverkade inom synhåll från taket de ska ligga på så det känns rätt ok, trots vinkelkapen.
Vinkelslip används för att modifiera takpannor i tegel på en byggarbetsplats, med andra pannor liggande i bakgrunden på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En röd byggnad med tak av modifierade tegeltakpannor, omgiven av grönska och ett trästaket.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
Projektönskemål från sonen innebar att behovet av verktyg ökade. Sånt gillas. Så tog lite spill från tidigare projekt och modifierade Lidl sågen till en minibandsåg.
Modifierad bandsåg med hand som guidar ett trästycke genom sågbladet, verktyg med gult handtag syns i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Gamle Julius och 10 till
  • Laddar…
Pimpat stor-Webern med en termometer från Amazon.

/Höghus

Grill med en nyinstallerad termometer på locket, bredvid ett Weber-handtag.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 5 till
  • Laddar…
Installerat badrumsfläkt med termostat i förrådet.
Badrumsfläkt med termostat installerad i förråd med två frysar, omgiven av vägg och förvaringsmaterial, för att sänka temperaturen.
Skapa konto

Hoppas gå från 30 grader varmt (vid installationstillfället) till lägre temp. Det står två frysar där inne så det genereras lite värme… 🥵
Person i blå skjorta med rödaktig arm i förråd, verktyg och kartonger i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Fixat klart det sista på garderoben med handtag och lister. Lärorikt projekt och nöjd med slutresultatet :)
Så snyggt du gjort. Du vill inte dela med dig HUR du gjort (gärna med processbilder 😊)? Har du byggt dörrarna själv eller ”dekorerat” köpta dörrar?
Väldigt snygg färg med, har du någon färgkod?

Jag ska dra igång projekt ”Renovering-Av-Barnrum” i höst/vinter. Det jag oroar mig mest över är att få till snygga garderober. (Jag är helt ny på renovering så jag håller på att bygga upp både en kunskaps- och inspirationsbank att luta mig mot när det blir dags 😅🙈🤞🏻) . Funderar på ikea-garderober men hittar inga dörrar som jag gillar. Det är något i din stil som jag har som målbild.

P Pyssel o Papp skrev:
Så snyggt du gjort. Du vill inte dela med dig HUR du gjort (gärna med processbilder 😊)? Har du byggt dörrarna själv eller ”dekorerat” köpta dörrar?
Väldigt snygg färg med, har du någon färgkod?

Jag ska dra igång projekt ”Renovering-Av-Barnrum” i höst/vinter. Det jag oroar mig mest över är att få till snygga garderober. (Jag är helt ny på renovering så jag håller på att bygga upp både en kunskaps- och inspirationsbank att luta mig mot när det blir dags 😅🙈🤞🏻) . Funderar på ikea-garderober men hittar inga dörrar som jag gillar. Det är något i din stil som jag har som målbild.
Jag har tyvärr inte några bilder på vägen men finns många andra trådar här på forumet om folk som bygger in garderober. Men du har lite tur ändå, det är Ikea pax Bergsbo som du ser. Sen har jag bara klätt in garderoberna med mdf på sidan och i anslutning mot tak, golv och vägg, satt samma lister som övriga rummet och målat garderoberna med samma färg som väggen.

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Jag har tyvärr inte några bilder på vägen men finns många andra trådar här på forumet om folk som bygger in garderober. Men du har lite tur ändå, det är Ikea pax Bergsbo som du ser. Sen har jag bara klätt in garderoberna med mdf på sidan och i anslutning mot tak, golv och vägg, satt samma lister som övriga rummet och målat garderoberna med samma färg som väggen.
O vad bra! Tänk att Pax kan bli så snygg 🤩. Tack för ditt svar.

Sommar betyder som vi alla vet bad, dock var inte fotbad i källaren det jag främst planerat. Men tur i oturen så sprack anslutningsslangen till varmvattenberedaren två dagar innan vi drog iväg på semester och när frun var nere i källaren och hörde vattnet. Det kunde ha blivit sjöblött i hela källaren då golvbrunnen inte pallade flödet om vi inte var hemma, men nu blev det inga egentliga skador och allt är ihopkopplat och funkar igen. Dock litar jag inte på den kvarvarande slangen så vid tillfälle är jag sugen på att byta till kopparrör men under lite mer kontrollerade former. Och en sån där vattenfelsbrytare kanske vore något...

Fötter i vattenpöl på rödmönstrat källargolv. Vattenansamling efter sprucken varmvattenberedarslang.
Skapa konto
Sprucken anslutningsslang till varmvattenberedare, med trasig yttre väv och synlig insida, ligger på rutigt golv i en källare.
Skapa konto
Anslutningsslangar till varmvattenberedare i en källare, med synliga metallkopplingar och en etikett om elektrisk inkoppling.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Lite gambling ändå att inte byta den andra slangen som väl är lika gammal? 😉

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Arbetsbänk med träregel och borrhål, omgiven av verktyg och material för montering av takboxförvaring.
Skapa konto
Närbild av en svart monteringskonstruktion för takbox, med tydliga repor och kopplingselement.
Skapa konto
Förvaring för takbox med metallstativ och trästöd mot trädgårdsstaket i soligt väder.
Skapa konto
Takbox förvaras vertikalt mellan två rödmålade träväggar; ett DIY-förvaringsprojekt.
Skapa konto

Behövde en takbox inför semestern och nu var det dags att fixa nån form av förvaring.
Hämtade lite inspiration från andra trådar och slängde ihop den här varianten, verkar fungera klockrent

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Bytt knivar åt svärmor, knappast lyxbyte.. 😂
Gräsmatteknivar och en röd skruvmejsel på en gummimatta omgiven av gräs och blommor.
Skapa konto

Ok, får erkänna att tanken var att den skulle startas igång i våras med gamla knivarna och sedan byta till nya vassa när lite grenar och annat som blivit kvar efter vintern röjts bort. 🫣😇

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
T
Det har varit lite för varmt de senaste dagarna så det har inte blivit många stordåd utförda. Det har det väl inte blivit i dag heller men jag har i alla fall dragit av en momentum kraftförlängare.

För hand.
Olika storlekar av rostiga och slitna förlängare och hylsor ligger på ett betonggolv.
Skapa konto

Den gamla biltemaförlängaren blev också lite böjd men den ska nog hålla några år till.

Gult traktordäck med en stor hävarm fastkilad för att ta loss muttrarna. Bakgrund av grönska och traktorens hytt synlig.
Skapa konto

ok, jag använde den gamla metoden med hävarm av lämplig längd så helt oskyldig var jag väl inte :D .
Tydligen är två meter hävarm över gränsen för vad momentum 1/2 håller för.

Fick gå över till 3/4 hylsa och förlängare. Behöver både köpa nya 1/2 förlängare och även komplettera med mer 3/4-grejjer känns det som.

Muttrarna kom i alla fall loss. I morgon ska det användas mera seriöst våld för att få bort hjulet från traktorn :) för vidare transport till däckverkstaden.

Jag har ju faktiskt bytt olja och filter i växellådan på traktorn också, då använder man alla dessa verktyg:
Olika verktyg och redskap ligger på en släpvagn, inklusive en domkraft, en motorsåg och flera dunkar, på en solig dag utomhus.
Skapa konto

Inte motorsågen, den råkade bara behövas mitt under dagen av en annan anledning :) .
Enligt instruktionsboken är filtret enkelt åtkomligt underifrån. Hmm. jo sant är väl att man kan både se och med ett par fingrar röra vid filtret underifrån.

Det är nästan värt att leja bort det jobbet nästa gång :) Fast är det till nån som vet hur illa filtret sitter lär det väl bli kostsamt det också ;)

• Gilla
  • Wow
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Lite gambling ändå att inte byta den andra slangen som väl är lika gammal? 😉
Ingen kommer ihåg en fegis! Kan bli så att jag i alla fall stänger inkommande vatten när vi åker bort till dess det är bytt :)

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.