T
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hitta matchande tapet att fylla i med, I dare you! 😂
PTSD-n från sjuttiotalet slog så hårt att jag inte kollade kvantitet men jag tror jag såg en rulle när vi röjde källare förra gången.

S
A atomlab skrev:
Lekt i sandlådan
Är det inte bättre med pistmaskinen till sånt där? 😎

S
På förra förra årets auktionsköp hade lådfronterna svällt fast nu på sommaren. En klassiker…
Är på landet hos syrran och inventerade verktygen som fanns att tillgå. Två putshyvlar utan hyvelstål (WTF??), en bandslip utan passande slipband och sen hittade jag en färgskrapa och enkelhuggen fil. Fick tälja lite med morakniv (som var vass direkt från verktygstavlan) i mötet mot förstycket.

Verktyg och träspån på arbetsyta efter täljning med färgskrapa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev ju bra.
Vit skrivbordsliknande möbel med lådor, leksaker och böcker ovanpå, stående mot träpanel.
Skapa konto

Sen bad syrran mig om jag kunde såga till två överblivna ikea-hyllplan till en garderob. Tog fram den SIAB-märkta sågen från farfar med slö klinga. 🫣
Tejpade ihop hyllplanen och hittade en spillbit i mdf att spänna fast allt på.
Snittet i melaminet blev helt okej även om det inte blev helt rakt kapat.

Slut på MacGyver-snickrandet.

Cirkelsåg används för att kapa vit skiva med trälist ovanpå, hörselskydd och måttband syns på arbetsbänken utomhus.
Skapa konto

• Gilla
Hep och 8 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
På förra förra årets auktionsköp hade lådfronterna svällt fast nu på sommaren. En klassiker…
Är på landet hos syrran och inventerade verktygen som fanns att tillgå. Två putshyvlar utan hyvelstål (WTF??), en bandslip utan passande slipband och sen hittade jag en färgskrapa och enkelhuggen fil. Fick tälja lite med morakniv (som var vass direkt från verktygstavlan) i mötet mot förstycket.

[bild]

Blev ju bra.
[bild]

Sen bad syrran mig om jag kunde såga till två överblivna ikea-hyllplan till en garderob. Tog fram den SIAB-märkta sågen från farfar med slö klinga. 🫣
Tejpade ihop hyllplanen och hittade en spillbit i mdf att spänna fast allt på.
Snittet i melaminet blev helt okej även om det inte blev helt rakt kapat.

Slut på MacGyver-snickrandet.

[bild]
Mest imponerad av att du fick bort den bruna pakettejpen efteråt. Sån tejp är ingen lek 😅

• Haha
  • Gilla
Putte G... och 7 till
  • Laddar…
Japp, nytt projekt i värmen och det blev nedmontering och nytt kitt på garage fönster. 😁
Det blev ju ganska många verktyg som fick jobba, då jag även ska måla om allt. Men hittills skruvmejsel, hammare och bågfil (några av skruvarna som höll gångjärnen var totalt havererade så det blev operation på dem 😁), stämjärn, kombinationstång, (för att få bort nålspik och även montera nya därefter), kittkniv...glömde säkert något verktyg...ja just det-pekfingret för att jämna ut kittet 🤭

• Hårtork och stämjärn används för att avlägsna gammalt kitt från ett garagefönster under renovering.
    Skapa konto
  • Träram med glas fönster på arbetsbänk, linolja kitt, hammare och kittkniv bredvid. Verktyg för renoveringsprojekt av garagefönster.
    Skapa konto
  • Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Japp, nytt projekt i värmen och det blev nedmontering och nytt kitt på garage fönster. 😁
Gillar du kittet från Jula?

F fribygg skrev:
Gillar du kittet från Jula?
Japp, kittet från Jula är bra, "nästan lika bra som när man gör eget" 😁. Lätt att jobba med och inget kladd. Värt pengarna. Får se hur slutresultatet blir i o f s när det torkat...

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Idag skulle jag sätta foder runt dörrhålet jag tog upp häromdagen!

Rum med borttaget innertak, blommönstrad tapet på väggarna, en grå dörr och två tavlor; renoveringsarbete pågår.
Skapa konto

Men det lät inte kul så ist plockade jag ner innertaket i bösrummet!

Rum under renovering med ett delvis borttaget innertak, retro blommig tapet, olika möbler och renoveringsmaterial på golvet.
Skapa konto

Kolla! Som nytt ju!

Sen blev det så att sambon åkte iväg igen..

Hall med trätak och synliga elkablar; dörrar till vänster och höger; golvet i trä; väggar vita; ljus i taket; öppning mot andra rum.
Skapa konto

Hade samma typ av innertak i hallen. Alltid hatat det! Man kanske skulle pilla bort lite och se vad det är ovanför? Litet pill bara! Vad kan hända?

Person lyfter av innertak i hall, avslöjar eldosor och kablar. Golvet är täckt av verktyg och bråte. Renoveringsprojekt i bostadsmiljö.
Skapa konto

”at this moment he knew he f'd up”

Kolla! Nästan som nyproduktion här med ju! Om någon av er renoverar i sommar och får för er att sätta igen eldosor! Gör inte det! Helvetets djupaste gravar är till för er! En stor del till dagens arbete är inte bara rastlöshet utan också för att få fram all el inför en kommande renovering. Gubben innan har byggt in ungefär alla dosor med det här förbannade taket så det har varit ett helsike att dra ny tråd utan att köra dosborr överallt..

Så bygg inte in dosor!

• Gilla
  • Haha
Tule54 och 17 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:

[bild]

[bild]

Kolla! Som nytt ju!

[bild]

Hade samma typ av innertak i hallen. Alltid hatat det! Man kanske skulle pilla bort lite och se vad det är ovanför? Litet pill bara! Vad kan hända?

[bild]

[video]

Kolla! Nästan som nyproduktion här med ju! Om någon av er renoverar i sommar och får för er att sätta igen eldosor! Gör inte det! Helvetets djupaste gravar är till för er! En stor del till dagens arbete är inte bara rastlöshet utan också för att få fram all el inför en kommande renovering. Gubben innan har byggt in ungefär alla dosor med det här förbannade taket så det har varit ett helsike att dra ny tråd utan att köra dosborr överallt..

Så bygg inte in dosor!
Din renovering har blivit min nya semesterlektyr. Underbart att läsa om. 👍

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:

[bild]

[bild]

Kolla! Som nytt ju!

[bild]

[bild]

[video]

Så bygg inte in dosor!
Tror du hon märker ifall du river huset och bygger ett nytt medans hon är ute?

• Haha
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Ny 60-tandad klinga i röjsågen. Snitten blir ”glue ready” 👌🏻 Ny 60-tandad klinga monterad på en röjsåg, används för att skära en gren liggande på gräs.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Ny 60-tandad klinga i röjsågen. Snitten blir ”glue ready” 👌🏻[bild]
Hårdmetall tänder?

Ossian K Olsson
N naikon skrev:
Tror du hon märker ifall du river huset och bygger ett nytt medans hon är ute?
Vi får se! Jag har två veckor semester kvar när hon börjar jobba så vem vet vad som händer då..

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hårdmetall tänder?
Jo

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.