Här är det årets varmaste dag. Tog dysan från en tom sprayflaska och kombinerade med några delar från bra-att-ha-lådorna för pneumatik och vvs. Vattensprayen förångas på ca 1,5 m och sänker temperaturen markant.
Hemmagjord vattenspraykoppling på en fläkt, byggd med delar från en tom sprayflaska och VVS-tillbehör för kylning i varmt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Barn leker vid foten av en stor fläkt på altanen, med vattenspridare för kylning på årets varmaste dag.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
FreQa och 22 till
  • Laddar…
ullberg
Fixat pyspunka på en av bilarna
Bild på ett bildäck med en lagad pyspunka, taget ovanifrån. Däckets slitage och reparation syns tydligt på grusunderlag.
Skapa konto

Var ganska nära kanten på mönstret och anar att en däckfirma kunde nekat lagning, vi får se om det håller och i så fall tredje lagningen denna sats lyckats fixa. Rent ekonomiskt känns de ca 300 den kostade lyckat, men än mer: bara tiden det sparat jmf med att åka till däckverkstaden och vänta på att få lagat/bytt däck - otroligt mycket värt det…

…men sen är det de välkända gungorna och karusellerna - på en av de andra bilarna fick jag ett stenskott för någon vecka sedan, jag var duktig och lämnade in för stenskottsreparation i veckan, gott så. Men bara någon dag eller två efter det sprack rutan ändå från det lagade stenskottet - blir väl 3k i självrisk för att byta ruta (en riktig stenskottsmagnet, bilen är knappt 3 år och har gått 7k mil - detta är tredje bytet av ruta på den bilen…)

/U

• Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
N
ullberg ullberg skrev:
Fixat pyspunka på en av bilarna
[bild]
Var ganska nära kanten på mönstret och anar att en däckfirma kunde nekat lagning, vi får se om det håller och i så fall tredje lagningen denna sats lyckats fixa. Rent ekonomiskt känns de ca 300 den kostade lyckat, men än mer: bara tiden det sparat jmf med att åka till däckverkstaden och vänta på att få lagat/bytt däck - otroligt mycket värt det…

…men sen är det de välkända gungorna och karusellerna - på en av de andra bilarna fick jag ett stenskott för någon vecka sedan, jag var duktig och lämnade in för stenskottsreparation i veckan, gott så. Men bara någon dag eller två efter det sprack rutan ändå från det lagade stenskottet - blir väl 3k i självrisk för att byta ruta (en riktig stenskottsmagnet, bilen är knappt 3 år och har gått 7k mil - detta är tredje bytet av ruta på den bilen…)

/U
Ger dom ingen garanti alls på stenskottslagning?

ullberg
N Niq skrev:
Ger dom ingen garanti alls på stenskottslagning?
Det vet jag inte, får väl se när jag bokar rutbytet - men med min försäkring var stenskottslagningen gratis och det känns inte uppenbart att kräva garanti på något som jag inte betalt för - som sagt, får se…

/U

N
ullberg ullberg skrev:
Det vet jag inte, får väl se när jag bokar rutbytet - men med min försäkring var stenskottslagningen gratis och då kanske det är lite väl att kräva garanti - som sagt, får se…

/U
Den är ju "gratis" för dig när den görs men du betalar ju premie till Fb som sedan betalar glasmästaren. Lite rabatt på självrisken tycker jag du borde få.
Är 3000 normal självrisk i Sverige nuförtiden?
Vad är det för bil som hittar så mycket sten?

ullberg ullberg skrev:
Det vet jag inte, får väl se när jag bokar rutbytet - men med min försäkring var stenskottslagningen gratis och det känns inte uppenbart att kräva garanti på något som jag inte betalt för - som sagt, får se…

/U
Man fixar ju stenskottet för att slippa spricka

N Niq skrev:
Den är ju "gratis" för dig när den görs men du betalar ju premie till Fb som sedan betalar glasmästaren. Lite rabatt på självrisken tycker jag du borde få.
Är 3000 normal självrisk i Sverige nuförtiden?
Vad är det för bil som hittar så mycket sten?
1800:- fick jag betala när jag bytte på V90'n strax före midsommar.
Volvia, Länsförsäkringar ligger på samma nivå.

N
Tokslut Tokslut skrev:
Man fixar ju stenskottet för att slippa spricka
Stenskott kan vara svåra att bedöma korrekt. Glaset kan ha en spricka på 30mm som inte alls syns. Eller så kan det vara fukt eller smuts i som gör att det inte går att fylla helt med resin. När det händer så misslyckas lagningen och glaset kan spricka. Ca 2% av stenskottslagningar misslyckas.

N Niq skrev:
Stenskott kan vara svåra att bedöma korrekt. Glaset kan ha en spricka på 30mm som inte alls syns. Eller så kan det vara fukt eller smuts i som gör att det inte går att fylla helt med resin. När det händer så misslyckas lagningen och glaset kan spricka. Ca 2% av stenskottslagningar misslyckas.
Jag åker rambil och fixar inga stenskott, har aldrig haft en spricka i en rambil på ~20år. Det tråkiga i det hela är väl att rutorna blir gamla och blästrade ist.

N
Tokslut Tokslut skrev:
Jag åker rambil och fixar inga stenskott, har aldrig haft en spricka i en rambil på ~20år. Det tråkiga i det hela är väl att rutorna blir gamla och blästrade ist.
Kan nog hända dom håller bättre men glasen spricker på dom också. Generellt sett har Usa bilar lite tjockare glas också. Alla glas har blivit tunnare också sido och bakglas. Såvitt jag vet leder dock vag med sin vindruta där yttre glaset är 0,8mm tjockt.

nanowire nanowire skrev:
Här är det årets varmaste dag. Tog dysan från en tom sprayflaska och kombinerade med några delar från bra-att-ha-lådorna för pneumatik och vvs. Vattensprayen förångas på ca 1,5 m och sänker temperaturen markant.
[bild][bild]
Var på Universal Studios i Los Angeles för många år sedan, där hade de liknande lösningar överallt för att ge folk ett ställe att kyla ned sig på.
Annars kunde man också svalka sig med en läsk, den minsta storleken var nog 1.5l 😳

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
T
13th Marine 13th Marine skrev:
Var på Universal Studios i Los Angeles för många år sedan, där hade de liknande lösningar överallt för att ge folk ett ställe att kyla ned sig på.
Annars kunde man också svalka sig med en läsk, den minsta storleken var nog 1.5l 😳
Det finns även sådana lösningar på handelsplatser/malls i varma delstater i USA (Kalifornien, Nevada, Arizona, etc) och jag såg det också på en uteservering på Kreta så det är nog ganska vedertaget och spritt. (Och nu menar jag inte superstora läsk... 😁)

Ossian K Olsson
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Dagens plan: Fixa det som jag stör mig på!

Dagen börjar med att städa garaget. När det var klart tog jag tag i något jag stört mig på

[bild]

Under isoleringen gjorde jag en plattform ut som jag kan krypa på när jag ska byta filter i fläkten och när jag ska dra om nätverket.

[bild]

[bild]

Väl på vinden hittade jag en gipsskiva jag sparat för att fixa två hål i bösrummet! Här har tidigare suttit två högtalare så det lagades med en träskiva som sedan gipsskivan sattes i och sedan drog jag över gipsspackel.

[bild]

När jag sedan skulle städa efter mig störde jag mig på att jag inte hade någon hylla till dammsugaren, så jag gjorde en!

[bild]

[bild]

Sen kom sambon hem med ett hyllplan lagom tills jag städat bort fräsen. Så det var bara att ta fram den igen för att fräsa en mjuk kant på hyllplanet som blev ett skrivbord/lekyta till sonen tillsammans med två Trofast! Skönt, det har jag också stört mig på att det inte blivit av.

[bild]

Sen när jag skulle borra i trofasten så störde jag mig på att jag inte hittade borr. Så jag gjorde en borrlåda till min låda i bänken för att lättare hitta borren sen.

[bild]

När jag höll på med lådan stod väskan till lasern ivägen, så jag gjorde en upphängning till den!

[bild]

När jag rotade i lådan för att hitta en upphängning så hittade jag även verktygsupphängningen som jag kunde använda för att få upp delar till dammsugarn. Skönt, för det har jag också stört mig på!

[bild]

Men då kom jag på att jag stört mig på att jag inte satt upp alla de upphängarna bakom boden för att hänga upp redskapen. Så då fick jag gå dit och göra det. När det var gjort störde jag mig på att murgrönan återigen var vildvuxen. Så det var bara att hämta häcksaxen!

[bild]

[bild]

Fixat! Skönt! Men då såg jag att den nya fuktslangen inte var uppsatt än. Så det störde jag mig på så jag gick och satte upp den.

[bild]

Sen var det gjort! Då skulle jag gå iväg med klippet till bilen för att köra till tippen.

[bild]

[bild]

Då störde jag mig på att gräset inte tagit sig i några fläckar jag sådde i våras. Så det var bara att hämta verktygen och så det.

Nu är jag klar med att störa mig på saker för idag. Även om jag kom på att jag glömde gå upp och dammsuga efter mig på vinden.. får bli imorgon.
Har fortsatt på spåret "saker jag stör mig på"!

Rörig skohylla med olika skor, träningsskor och läderboots. En ryggsäck och jacka ligger på golvet. Före renovering av skohyllan.
Skapa konto

Ny sko hylla av trä med flera par olika skor och en vit robotdammsugare under hyllan.
Skapa konto

Före och efter den nya skohyllan! Har fler bilder och skrivit om den här!

https://www.byggahus.se/forum/threa...insnickare-sort-of.542527/page-3#post-6301062

• Gilla
karlmb och 9 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo, ska erkänna att jag inte uppfunnit konceptet utan blev själv inspirerad för några år sedan och byggde en variant. Men den var dels sämre, men framförallt borta, nu när jag behövde den. Snabbare att bugga en ny än att leta 😅

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Smorde gångjärnen som lät som ett kattslagsmål i mars. Smidigt att lyfta dörren lite grann med vikingarmen så smörjan kom in ordentligt.

Dörrlyftverktyg håller upp dörr vid gångjärnet för att applicera smörjmedel.
Skapa konto

• Gilla
Daniel_N och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.