3 941 535 läst ·
20 126 svar
3942k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Apropå "De draaaaaar" så kom osökt att tänka på detta radarpar och hittade en passande bild, det kanske var meningen också 🙂HogeN skrev:
[bild]
2år lyssnat på "det draaaaaar" varje gång man besökte föräldern...
det förstår man 2cm glipa mellan restbitar av vindskiva och fukt som på skivan så den smulasönder bara man pilla på den.... så blev ny isolering vindskiva och panel
[bild]
100% färdig och trappan gjordes dagen innan fönstret.. 2x4 botten med 28x120 trall det fixa problemet att man snubblade i dörrtröskelplåten som var dåligt monterad.
De draaaaaar 😅
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 962 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 962 inlägg
N Niq skrev:
https://www.danalim.com/se/product/thermokit-684/Ohchips skrev:
Jag hade tagit bort allt och kittat om hela. Det blir helt klart bäst så.
Och gällande kittning. Det är inte så svårt faktiskt. Ska du köra med LA-seal eller hederlig linoljekitt? Köp en bra kittkniv och doppa den i såpavatten efter varje sida, det underlättar.
I hörnen drar du snett emot dig, så får du ett fint hörnveck på kittet. Googla och se hur andra gör, så förstår du principen.
Linoljekitt är mer förlåtande, men tar lång tid att härda. Medans LA-seal är mer som fog. Kladdig och jobbig om man skulle göra fel, men torkar snabbt.
Råder dig att välja någon av dessa två. Lägger man ner så mycket jobb, så vill man ju veta att det är bra och hållbara grejer man använder. Så undvik budgetmärken.
Önskar dig lycka till! 🙂
Det här är det! Köpt efter rekommendation från lokala färgaffärn! Jag googlar lite och sen skrapar bort så mycket som går!
Aldrig använt den. Men dana brukar vara bra grejer.Ossian K Olsson skrev:
Gissar att den är ungefär som LA-seal. Kladdig och fog liknande.
Om så är fallet, så tar du fogkniven, doppar i såpavatten och lägger plattsidan mot glaset och drar bort "kappan" som blir längs kittkanten. Du förstår vad jag menar när du väl börjat kitta 🙂
Ja det där är bra kitt. Om du kittar från tub så är det viktigt att pipen blir bra skuren. Man ska inte dra som när man fogar utan kittet ska tryckas framför pipen. Det går även bra att korrigera försiktigt med kittkniv. Kritpulver är bra till rengöring om du kladdar kitt på glaset men brukar inte bli så mycket kladd när man drar från tub.Ossian K Olsson skrev:
684 är väl linoljekitt med tillsatser i dyr förpackning? 683 är såvitt jag vet det bästa linoljekittet även om Riksantikvarieämbetet rekomenderar svensktillverkade IllbruckN Niq skrev:
Linoljekitt kan ju sitta i mer än hundra år i kittfalsen så jag anser hållbarheten tillräckligt.
Är husfasaden blå metallic..?Ossian K Olsson skrev:
Målarsommaren går vidare!
Fjärde sommaren i huset, fjärde sommaren med målning. Jag hatar målning och nästa hus blir ett i enbart betong och corten..
[bild]
Fönstermålningen sker i garaget. Så jag har gjort en insats som sätts i karmen så länge. Har 5 fönster i 4 olika storlekar så jag får kapa bort lite pö om pö! Bra med sticksåg med 150 mm blad!
[bild]
Två skruv utifrån och två inifrån gör att den sitter bra!
Postat mest i biltråden men varför inte här också. Min Volvo 850 har rosthål i båda framskärmarna. Har lappat ihop den högra och den börjar bli redo för målning. Idag har jag svetsat fast en reparationsbit på den vänstra, har ett till mycket större ställe kvar;

Notera TIG:en

Notera sen MIG:en... Jag kan inte TIG svetsa längre! Gått för länge sen jag skaffade miggen har allt annat förtvinat. Jag var aldrig bra men jag kunde åtminstone får saker att sitta ihop.

Lite väl höga svetsfogar men det slog i alla fall inte för många hål i plåten, den var ganska tunn så jag tänkte tigga istället. Men jag får slå mig ner på skolbänken och öva igen med den.

Notera TIG:en

Notera sen MIG:en... Jag kan inte TIG svetsa längre! Gått för länge sen jag skaffade miggen har allt annat förtvinat. Jag var aldrig bra men jag kunde åtminstone får saker att sitta ihop.

Lite väl höga svetsfogar men det slog i alla fall inte för många hål i plåten, den var ganska tunn så jag tänkte tigga istället. Men jag får slå mig ner på skolbänken och öva igen med den.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 962 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 962 inlägg
Det hade varit något! Lackat i Volvo T5 Laserblå!S stugfar skrev:
Det är brunsvart, kulören heter Mountain river
https://www.nordsjo.se/sv/hitta-en-kulör/mountain-river-2081164
Kommer inte mera ihåg skillnaderna på dom två. Orkar inte läsa mig till det nu.F fribygg skrev:
Linoljekitt som suttit i 100år måste vara ovanligt även om det säkert inte är omöjligt. Iaf utomhus.
Jag har också sett bågar som behövt kittas om efter 1 år.
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Jag som gillar att veta vad jag kladdat på mitt fönster föredrar 683 som bara är krita och linolja. 684 är på sån där tub, assvårt att lägga på tycker jag.Ossian K Olsson skrev:
Förra omgången linoljekitt har suttit på sedan huset byggdes 1953 enl grannen.. Om min omkittning håller 10år är jag nöjd
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg