3 941 479 läst ·
20 126 svar
3941k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Gradsax ✔️
Fasonsax Höger ✔️
Fasonsax Vänster ✔️
Plåtsax Bosch GSC 12 v ✔️
Pelikansax ✔️
Krumsax höger✔️
Krumsax vänster✔️
Samt lyssnat lite på Jeffrey Sachs ✔️
Samt slagskruvdragarn med roterande borste.
Och med detta har jag åstadkommit lite diverse plåtklipp för att få till lite underlag till.....Ja vadå?
Här skulle jag nästan vilja få till en liten lista för att få en slags röstning på vad som är i görningen, men jag stolpar bara upp för att ge förslag.
Mera kommer framöver som ökar på chansen att få rätt...tror jag.
Edit: Detta kanske skulle ligga i egen tråd, men kanske moderatorn har möjlighet till flytt om så önskas.
Fasonsax Höger ✔️
Fasonsax Vänster ✔️
Pelikansax ✔️
Krumsax höger✔️
Krumsax vänster✔️
Och med detta har jag åstadkommit lite diverse plåtklipp för att få till lite underlag till.....Ja vadå?
Här skulle jag nästan vilja få till en liten lista för att få en slags röstning på vad som är i görningen, men jag stolpar bara upp för att ge förslag.
- Dekorerade trattar till vattenavrinning?
- Kardanmutterbultar?
- Balrogskydd?
- Verktygsprototyp för bortagning av parkslide?
- Takutsmyckning
Edit: Detta kanske skulle ligga i egen tråd, men kanske moderatorn har möjlighet till flytt om så önskas.
Det är uppenbart. Ha så kul på Lajvet!Noramasen skrev:
Gradsax ✔️
Fasonsax Höger ✔️
Fasonsax Vänster ✔️
Pelikansax ✔️
Krumsax höger✔️
Krumsax vänster✔️
Sådär ja. Inte så svårt ändå.
- Dekorerade trattar till vattenavrinning?
- Kardanmutterbultar?
- Balrogskydd?
- Verktygsprototyp för bortagning av parkslide?
- Takutsmyckning
[video]
Dottern ville träna armgång så jag byggde ihop något.
Vill kunna plocka bort ställningen så därför används gungställningen i ena änden för att ha något stabilt att hänga den på.
Trodde att 45*70 skulle räcka men det visar sig vara för klent. Håller iofs för dottern men knakar lite när jag eller sonen hänger.
Två stuprännskrokar blir också i underkant styrkemässigt, det är dessa ställningen hänger på i gungställningen.
Rören är 25mm med M12 flänsmuttrar svetsade i ändarna.
Vill kunna plocka bort ställningen så därför används gungställningen i ena änden för att ha något stabilt att hänga den på.
Trodde att 45*70 skulle räcka men det visar sig vara för klent. Håller iofs för dottern men knakar lite när jag eller sonen hänger.
Två stuprännskrokar blir också i underkant styrkemässigt, det är dessa ställningen hänger på i gungställningen.
Rören är 25mm med M12 flänsmuttrar svetsade i ändarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snygga träbitar.V vanpire skrev:Tillverkar såna här skär/serveringsbrädor sen några år. Blandar lönn, rötad lönn, ek, körsbär, jatoba, wenge, bubinga, valnöt mm och limmar till brädor som är 40-45 mm tjocka och i varierande storlek från 20x30 cm upp till 60x40 cm.
Genom att ha en råkant som jag accentuerar genom att betsa den svart då får de en tilltalande utformning och ingen bräda är den andra lik beroende på vilka olika träslag jag använder.
Efter betsning så hyvlar jag dom och sen sågar jag dom till tänkt storlek. Sen fräser jag ut handtag och rundar av alla kanter. Slipar och sen paraffinolja och fötter.
Har sålt dom på jobbet hittills för 1200-1600kr styck.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 414 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 414 inlägg
Efter att fyra gånger tappat taget om fjädern i precis fel läge över gav jag upp det här projektet för ett tag.
Tar nya tag en annan dag, det är inte svårt egentligen, men med korvafingar och lite värk funkar det inte alltid som man vill
.
Så gårdagens stora begivenhet är ett projekt som legat på listan rätt länge.
Fördelningsbrunnen till vår infiltration kom lite för högt i förhållande till omgivande mark, och det har retat mig länge. Vi har funderat på hur man bäst går tillväga, men nu tog vi chansen.
först ska man göra en jigg, det har jag lärt mig här
.
Tyvärr finns det bara en 125mm vinkelslip i ägorna (jo jag vet, det är lite märkligt - men det har räckt i alla år hittills) så jag kommer inte att kunna skära helt igenom från ett håll
och vinkelslipen är några centimeter för lång för att få plats inuti brunnen.
Men kommen så här långt tänkte jag att det löser sig säkert ändå.
Det gick utmärkt om än väldigt dammigt, dammet blåste i ansiktet hel varvet runt.
Skivan blev fort glödhet så det blev rätt så många pauser trots en ny segmenterad skiva från biltema.
Efter att ha sågat runt om satt ringen fortfarande "som gjuten" ....
ok den var billig.
Men ett snitt uppifrån och ner och några fina klapp med handsläggan har vi nu ett brunnslock som ligger nån cm under gräsmattans nivå.
och ett projekt mindre på listan.
Logga in
Skapa konto
Tar nya tag en annan dag, det är inte svårt egentligen, men med korvafingar och lite värk funkar det inte alltid som man vill
Logga in
Skapa konto
Fördelningsbrunnen till vår infiltration kom lite för högt i förhållande till omgivande mark, och det har retat mig länge. Vi har funderat på hur man bäst går tillväga, men nu tog vi chansen.
först ska man göra en jigg, det har jag lärt mig här
Logga in
Skapa konto
Tyvärr finns det bara en 125mm vinkelslip i ägorna (jo jag vet, det är lite märkligt - men det har räckt i alla år hittills) så jag kommer inte att kunna skära helt igenom från ett håll
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det gick utmärkt om än väldigt dammigt, dammet blåste i ansiktet hel varvet runt.
Skivan blev fort glödhet så det blev rätt så många pauser trots en ny segmenterad skiva från biltema.
ok den var billig.
Men ett snitt uppifrån och ner och några fina klapp med handsläggan har vi nu ett brunnslock som ligger nån cm under gräsmattans nivå.
En ursäkt att köpa större grejer 😉T trycklös skrev:Efter att fyra gånger tappat taget om fjädern i precis fel läge över gav jag upp det här projektet för ett tag.
[bild]
Tar nya tag en annan dag, det är inte svårt egentligen, men med korvafingar och lite värk funkar det inte alltid som man vill.
[bild]
först ska man göra en jigg, det har jag lärt mig här.
[bild]
[bild]
[bild]
ok den var billig.
Och för att vara biltema och ta dig hela vägen runt, får anses bra ändå 👌😂
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 414 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 414 inlägg
kollade på större maskin samtidigt som vi var inne och köpte den nya skivan, men eftersom jag då fortfarande trodde på att den jag hade skulle kunna skära även från insidan så kändes det inte så motiverat.Ohchips skrev:
Men det är skönt att ha fel ibland, så nu är det lite mera prioriterat (fast ärligt talat - har jag klarat mig utan en i 50 år så kanske inte behovet är så stort egentligen).
Men kommer det nån bra kampanj nångång så handlar jag nog ändå.
Då håller vi tummarna för en kampanj nu då 😉T trycklös skrev:kollade på större maskin samtidigt som vi var inne och köpte den nya skivan, men eftersom jag då fortfarande trodde på att den jag hade skulle kunna skära även från insidan så kändes det inte så motiverat.
Men det är skönt att ha fel ibland, så nu är det lite mera prioriterat (fast ärligt talat - har jag klarat mig utan en i 50 år så kanske inte behovet är så stort egentligen).
Men kommer det nån bra kampanj nångång så handlar jag nog ändå.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 414 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 414 inlägg
Självklart ska du ha en orange.T trycklös skrev:
https://www.husqvarnaconstruction.com/se/wiresagar/cs10/