Äntligen frisk och kan fortsätta med husbygget. Nu är två av tre plintrader på plats. Planen var att ha takstolarna på plats ungefär nu, så jag får öka takten lite.
Rad av plintar på plats i en trädgård, med ölkar och grävmaterial bredvid, omgiven av gräsmatta och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Pysslarn och 12 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Gjort om rören för vatten i garaget. Sist så blev det två saker som störde mig, får skylla på att det är min premiär i att dra vatten och löda kopplingar.

Fel 1 var att jag inte beställt 45°-böjar så fick göra en sån här fuling för att komma ner till blandaren 🤯
[bild]

Fel 2 var att jag drog varma innerst mot väggen, skulle ta onödig plats när jag sedan ska fortsätta bortåt med kalla för ett utkast på utsidan.
[bild]
Är det en hel byrålåda med lock till Essve- lådor som syns på första bilden? 😮

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
B
L Lovan83 skrev:
Är det en hel byrålåda med lock till Essve- lådor som syns på första bilden? 😮
Haha, nä inte en hel byrålåda. Tror det är en glass bytta som locken står i, så det är inte så många.

Z z_bumbi skrev:
Bigarå
I sol och sen i skugga med t-röd för att simulera ytbehandling.

[bild][bild][bild]

Ja bladet ör slött men det är det som kom med sågen och jag har mest lekt ellet gjort saker av tryckt till trädgården fram tills nu. Innan nästa längre bit så byter jag blad.
Övriga fel är helt och hållet jag som orsakat som att inte hyvla fram raka kanter utan skruva dit en bit spånskiva som referens.
Snygg ådring, nu gäller det bara att komma på någon att använda träbitarna till 😉.

R roli skrev:
Snygg ådring, nu gäller det bara att komma på någon att använda träbitarna till 😉.
Laminerat skaft till min hyvel och jag tror det räcker till utan ekinblandning.

Jag har ett helt träd som ska tas ner men det står på annan ort och jag kan inte grovsåga inför lagring på bandsågen så jag måste fundera på om jag kan hitta en såg som funkar logistiskt. Någon som har tips på en såg i mellersta Sörmland eller runt Motala?

RoTe
B breakman skrev:
Gjort om rören för vatten i garaget. Sist så blev det två saker som störde mig, får skylla på att det är min premiär i att dra vatten och löda kopplingar.

Fel 1 var att jag inte beställt 45°-böjar så fick göra en sån här fuling för att komma ner till blandaren 🤯
[bild]

Fel 2 var att jag drog varma innerst mot väggen, skulle ta onödig plats när jag sedan ska fortsätta bortåt med kalla för ett utkast på utsidan.
[bild]
Du körde allt utan att bocka ett enda rör alltså?

B
RoTe RoTe skrev:
Du körde allt utan att bocka ett enda rör alltså?
Japp, dålig på att löda men sämre på att bocka 😎

• Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
RoTe
B breakman skrev:
Japp, dålig på att löda men sämre på att bocka 😎
Hade väl varit ett ypperligt tillfälle där att öva på båda annars.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
ullberg
Var i helgen men: Syftade avstånd till bojen och köpte därefter bojlinor med insplitsad karbinhake. Ögonmåttet var sådär och jag skulle behövt ca 1m längre.

Fick bli att damma av splitsningskunskaperna och göra en egen.
Flätad bojlina med insplitsad karbinhake och kaus, ligger på ett träbord med verktyg och svart tejp i närheten.
Skapa konto

Har tidigare bara gjort öglor men denna gång gav jag mig på att splitsa in både kaus och karbinhake - kändes rättframt men ändå lite osäker om det skulle bli rätt när jag började mjölka ihop splitsen.

Blev bra och jag skulle givetvis gjort så från första början…

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Peter_Bromma och 24 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Blev bra
Bra? Helt d-a skitsnyggt!

• Gilla
  • Älska
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Inte idag, men jag hittade bilden igen idag.

Jag rev lite ventilation, och fick en massa spirorör över:

Ventilationsrör arrangerade i gräs på en park eller trädgård, med buskar och ett staket i bakgrunden.
Skapa konto

Tyvärr fick jag inte behålla den för frun. Jag tror jag tappade henne när jag föreslog att göra så den sprutade eld.

Jag ångrar också att jag inte smög ut en natt och satte den i fontänen vid Kupolen i Borlänge (eller möjligtvis vattenparken, tillsammans med en fejkad skylt med ett fejkat konstnärsnamn).

• Gilla
  • Haha
  • Älska
nino och 26 till
  • Laddar…
Fälld björk på marken, stubbe i förgrunden med verktyg placerade ovanpå.
Skapa konto

Fällt en "liten" björk idag.
Använda verktyg var, kilar,yxa, stihl bensinmotorsåg och makita batterisåg

• Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Både dagens men även senaste dagarnas pyssel.

Flaggkäpp i mahogny, lackerad med rödbrun bets, står på ett golv bredvid blåa ställ. Verktyg syns i bakgrunden.
Skapa konto
Lackerat grabbräcke i mahogny på en arbetsbänk, del av renovering av träbåt, i ett verkstadsutrymme med verktyg och utrustning omkring.
Skapa konto

Hann inte med att göra klart träbåtens grabbräcken och flaggkäppen innan sjösättningen så det fick bli efteråt istället.

Började med demontering av grabbräckena från båten, därefter borttagning av gamla fernissan med varmluftspistol, sickel och en inte alldeles oansenlig mängd slipning. Därefter limmade jag ett par sprickor med PU-lim och slipade än en gång.

Efter jag kände mig tillfreds med slipningen grundoljade jag rikligt 3-4 dagar tills träet blivit mättat varefter jag torkade bort allt överflöd med förtunning. Då obehandlad mahogny är ett tämligen ljust träslag så betsade jag innan lackning, då jag gärna vill ha den klassiska rödbruna kulören.

Till dags datum har jag hunnit med totalt åtta lager lack med tillhörande mellanslipning, nu håller jag på att bygga tjocklek på lacken samt våtslipar mellan varven. Nu är det nog kvar ett / två varv lack samt slipning med 1200 korn, därefter ska lacken få hårda en vecka innan återmonteringen.

Mvh

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
tommib
Pysslat med bevattningsstyrningen. Den är nu driftklar, får väl se när jag orkar koppla in den på det fysiska systemet.

Sladdhärvan under. Mitt första försök med dubbeländhylsor för matningen till alla reläer gick åt skogen då ändhylsorna var för stora. Ledningarna är överdimensionerade så hade jag använt 2x0,75 så hade det nog gått men nu hade jag rätt många meter röd och svart RK1,5 hemma.
En öppen elbox med flera reläer, anslutna med färgglada kablar, syns ovanpå ett tangentbord.
Skapa konto

Som tur är ser man inte trasslet när "andra våningen" är på. Så här ser den ut när den är färdigkopplad.
En hand håller en kapsling med en Raspberry Pi-uppsättning, flera färgade kablar och ett kopplingsblock, troligen för ett projekt inom elektronik.
Skapa konto

Bjuder också på en helt meningslös film. Den visar när jag slår på en sektion via opensprinkler, varvid den aktuella sektionen och huvudreläet slår till (och från). Just nu är själva anläggningen utan huvudventil men planen är att leka rörmokare någon gång i sommar så att bevattningen kan kopplas innan vattenfelsbrytaren, som vi stänger av när vi åker bort. Själva idén med bevattningsautomatik fallerar lite när det enda den gör är att lösa vattenfelslarmet...

Just på filmen så är den i testdrift med en extern matning. När den sitter monterad kommer den utnyttja samma 24 VAC som ventilerna vill ha. Den skarpsynte noterade den lilla omvandlaren på första bilden, under sladdhärvan. Hade jag planerat från början för att koppla in via USB-kontakten så hade jag nog köpt en omvandlare med lämplig kontakt direkt men nu gjorde jag inte det. Sen visade det sig att man förbikopplar en säkring i hallonpajen om man matar in 5V direkt på headern så jag slaktade en USB-kabel. Dessutom, när jag kollar i efterhand, så var det svårt att hitta converters med MiniB som min gamla hallonpaj vill ha, allt som såldes var med USB C.

Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Skulle det funka att använda opensprinkler för växthusbevattning som styrs av jordfuktighetsgivare? Dvs kan opensprinkler ta in en sådan signal eller är det bara schemalagt på tid?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.