N
Noramasen Noramasen skrev:
Fortsättning med de delarna som slutade som släta bitar, men nu modifierade och nu är det väl ändå glasklart vad som är i görningen. Verktyg nu för ändamålen är kantvik, rundstång och höger/vänsterhand samt kameran på mobin förstås.
[bild]
Helt klart balrogskydd

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
N Niq skrev:
balrogskydd
Uppenbart delar till en lorica segmentata rustning.
Mvh Findus

U Utsliten och utdömd skrev:
Skruvat ihop min gamla stockamölla som inte sett ljus sedan jag var 9år och hade den som skrivbord. (Den kommer dock fortfarande inte se solljus eftersom vi inte har fönster i källaren men men)
Men nu funkar inte ena skruven, nån som har tipps på hur man skär nya gängor i trät?
Smörj med parafin!

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Nope inte gängpaj mer än några små flisor på vissa små ställen. Utan det är bara att den känns otroligt trög, gnisslar och till slut inte går längre

Japp den högra, brickan är borta så man får manuellt dra ut backen när man skruvat ut skruven. Även om jag tar bort rörliga backen helt och bara försöker med skruven så tar det stopp eller 1-2 varv.

Kollade gammalt foto och högra skruven satt inte monterad heller när jag hade bänken som liten
[bild]
Har du tur är det brickan som hamnat snett. Vänd på bänken och kolla hur det ser ut. Att göra en ny bricka går men utan förlaga blir det mycket testande.
Min bricka fyller ingen funktion alls just nu så jag drar isär tvingen för hand men kan skruva ihop den. Nästnästa projekt i verkstan ör att fixa en annan bänk av fler skäl än bara det här lilla.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
H heimlaga skrev:
Smörj med parafin!
Toppen! Parafin vax eller olja?

Vax. Det går också med stearin eller bivax beroende på vad man har hemma eller närmast.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Tömt ena krypgrunden på sten och bös. Den stora i bild får dock vara kvar. Den var lite för dryg att ta nu.

Verktyg, j*vlar anamma och murarhunkar.

• Krypgrund med stenar och rör, stor sten synlig, delvis röjd från skräp och sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenhög ligger på grusplan framför en grön häck och ett hus.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Börjat byta ut sista omgången fönster. Någon dåre som skruvat dit fodren för exakt 22 år sedan.. 🙈 Verktyg och utrustning för fönsterbyte på ett träbord, inklusive en borrmaskin, vattenpass och hammare, samt en verktygsväska från Festool.
Skapa konto
Öppet fönsteruttag med utsikt mot en lummig gata och flerbostadshus, utan foder, där fönsterbyte pågår.
Skapa konto

• Gilla
Ohchips och 2 till
  • Laddar…
Högre skolan. Dold infästning!

Var varmt...skulle sätta igång luftkonditioneringen...såg att den behövde rengöras och här är vi nu!!! 😳😂🤫

Frun: Men herregud! Vad har hänt?
Jag: Ehum, jag städar...
Frun: Mummel, mummel...
Öppen och smutsig luftkonditioneringsenhet på en blommönstrad yta, i behov av rengöring.
Skapa konto
Demonterad luftkonditionering med smutsiga filter på ett bord, omgiven av verktyg och en korg.
Skapa konto
Delar av en smutsig och isärplockad luftkonditionering ligger i ett badkar för rengöring.
Skapa konto
Närbild på en smutsig luftkonditioneringsenhet med damm och smuts ansamlad på dess komponenter.
Skapa konto

Jag förstår varför folk kan bli sjuka av smutsiga luftkonditioneringar! 🤢🤮

• Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Tvingad att förfalla till händighet.
Sågat in lister mot profiler i dag. Dörrar gjorda i en radie någonstans runt sex meter skall förses med automatiker. Automatiker måste sitta rakt enl låsentreprenören.
Började med att mäta upp profilen så gott det går och rita upp på ett ämne. Notera min verktygskista i bakgrunden. Den är gjord för att i nödfall fungera som en låg arbetsbänk. Helt slät utsida med slitsar för tvingar.
Träbit med markerade linjer för sågning, verktygslåda i bakgrunden.
Skapa konto

Först har jag sågat ner till markeringen med Japansåg och grovsågat med sticksåg. Sedan huggit ur kälningarna med omvänt slipad skjölp. Då direkt efter streck då sådant inte brukar vara kritiskt.
Närbild av träbit fastspänd med metalltvingar på arbetsbänk, snitt sågas med Japansåg enligt instruktioner för att passa profiler mot dörrar.
Skapa konto

Rensat efter sticksågen på de flata ytorna någon mm innanför markeringen.
Trälist fäst med tving, bearbetad med stämjärn på en arbetsbänk. Verktygskista i bakgrunden.
Skapa konto

Sedan upp på stegen och kontrollera hur nära jag kommit.
Lister i trä ligger på golvet, delvis kapade för anpassning mot profiler. Bakgrund av mörkare träpanel.
Skapa konto

Slutjusterat. Notera att mina stämjärn är inte jänkarslipade. De har konkav slipfas så att det går att hugga rakt.
Träbit hålls i skruvstycke, bearbetad med stämjärn. Bakgrund: svart verktygslåda med orange handtag. Flisor och träspån på bänken.
Skapa konto

Upprepat fyra gånger för två lister var till två dubbeldörrar som skall få automatiker.
Nu kan man ju undra varför jag inte mallat och gjort grejerna på snick…
Naturligtvis för att det är mer än hundra år gammal inredning. Det ser ut att vara likadant, men vinklar, bredder, profildjup mm skiljer sig för mycket. Ingen list går att byta ut mot någon annan. Miraklet i sammanhanget är att framkanten linjerar perfekt. När de sätter ett plattjärn på 1710x100x8mm utanpå listerna så kommer inte karmöverstycket deformeras alls utan följa exakt samma linje. På plattjärnet, monteringsplattor och automatiker.
Det här är tur på riktigt. Bättre än jag hoppades.
Dörrkarm med monterade lister och beslag, omgiven av äldre inredningsdetaljer och fönster i bakgrunden.
Skapa konto

Verktygskistan är användbar till mycket. Kan hålla en dörr t ex.
Vit dörr fastklämd mot en verktygskista som används som arbetsbänk. Verktygskistan har slitsar och sågspån syns på golvet.
Skapa konto

Så att det går att fälla in beslag på plats.
Var tvungen att bära ut dörren i en hall där det går att städa.
Utsågad dörrkarm med synliga trälister och håluttag för automatiker. Verktygskista och sågspån i bakgrunden.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
K snickarn och 33 till
  • Laddar…
Ytterligare lite detaljer som tagit form och nej,
findus42 findus42 skrev:
Findus
det är inte delar till en sådan. Men här kommer ytterligare en bild så allt klarnar😎

Metallplåtdelar formade för montering, liggande på ett arbetsbord i en verkstad. Verktyg och material är synliga i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
Bjälklagat klart. Nu får jag snart jobba lite högre än knähöjd.
Träbjälklag byggt på en grund utomhus med omgivande grönska. Snart dags för arbete på högre nivå.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 16 till
  • Laddar…
Använt värmekameran för att ha koll på inflammationen från ett bett av okänt djur. 🤪

Termografibild av ben som visar inflammation med temperaturvariationer efter djurbett.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Mekat sonens moppe tillsammans med en gammal kompis som var på besök över midsommar.

Sonen har nu lärt sig den hårda vägen att det viktigt att ha koll på vilka dunkar man hällar sitt använda avfettningsmedel i. För om man sen häller det tanken för tvåtaktsolja blir det problem…

• Haha
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
richardtenggren och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.