3 941 566 läst ·
20 126 svar
3942k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Smörj med parafin!U Utsliten och utdömd skrev:
Har du tur är det brickan som hamnat snett. Vänd på bänken och kolla hur det ser ut. Att göra en ny bricka går men utan förlaga blir det mycket testande.U Utsliten och utdömd skrev:Nope inte gängpaj mer än några små flisor på vissa små ställen. Utan det är bara att den känns otroligt trög, gnisslar och till slut inte går längre
Japp den högra, brickan är borta så man får manuellt dra ut backen när man skruvat ut skruven. Även om jag tar bort rörliga backen helt och bara försöker med skruven så tar det stopp eller 1-2 varv.
Kollade gammalt foto och högra skruven satt inte monterad heller när jag hade bänken som liten
[bild]
Min bricka fyller ingen funktion alls just nu så jag drar isär tvingen för hand men kan skruva ihop den. Nästnästa projekt i verkstan ör att fixa en annan bänk av fler skäl än bara det här lilla.
Tömt ena krypgrunden på sten och bös. Den stora i bild får dock vara kvar. Den var lite för dryg att ta nu.
Verktyg, j*vlar anamma och murarhunkar.
Verktyg, j*vlar anamma och murarhunkar.
Var varmt...skulle sätta igång luftkonditioneringen...såg att den behövde rengöras och här är vi nu!!! 😳😂🤫
Frun: Men herregud! Vad har hänt?
Jag: Ehum, jag städar...
Frun: Mummel, mummel...
Jag förstår varför folk kan bli sjuka av smutsiga luftkonditioneringar! 🤢🤮
Frun: Men herregud! Vad har hänt?
Jag: Ehum, jag städar...
Frun: Mummel, mummel...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag förstår varför folk kan bli sjuka av smutsiga luftkonditioneringar! 🤢🤮
Tvingad att förfalla till händighet.
Sågat in lister mot profiler i dag. Dörrar gjorda i en radie någonstans runt sex meter skall förses med automatiker. Automatiker måste sitta rakt enl låsentreprenören.
Började med att mäta upp profilen så gott det går och rita upp på ett ämne. Notera min verktygskista i bakgrunden. Den är gjord för att i nödfall fungera som en låg arbetsbänk. Helt slät utsida med slitsar för tvingar.
Först har jag sågat ner till markeringen med Japansåg och grovsågat med sticksåg. Sedan huggit ur kälningarna med omvänt slipad skjölp. Då direkt efter streck då sådant inte brukar vara kritiskt.
Rensat efter sticksågen på de flata ytorna någon mm innanför markeringen.
Sedan upp på stegen och kontrollera hur nära jag kommit.
Slutjusterat. Notera att mina stämjärn är inte jänkarslipade. De har konkav slipfas så att det går att hugga rakt.
Upprepat fyra gånger för två lister var till två dubbeldörrar som skall få automatiker.
Nu kan man ju undra varför jag inte mallat och gjort grejerna på snick…
Naturligtvis för att det är mer än hundra år gammal inredning. Det ser ut att vara likadant, men vinklar, bredder, profildjup mm skiljer sig för mycket. Ingen list går att byta ut mot någon annan. Miraklet i sammanhanget är att framkanten linjerar perfekt. När de sätter ett plattjärn på 1710x100x8mm utanpå listerna så kommer inte karmöverstycket deformeras alls utan följa exakt samma linje. På plattjärnet, monteringsplattor och automatiker.
Det här är tur på riktigt. Bättre än jag hoppades.
Verktygskistan är användbar till mycket. Kan hålla en dörr t ex.
Så att det går att fälla in beslag på plats.
Var tvungen att bära ut dörren i en hall där det går att städa.
Mvh Findus
Sågat in lister mot profiler i dag. Dörrar gjorda i en radie någonstans runt sex meter skall förses med automatiker. Automatiker måste sitta rakt enl låsentreprenören.
Började med att mäta upp profilen så gott det går och rita upp på ett ämne. Notera min verktygskista i bakgrunden. Den är gjord för att i nödfall fungera som en låg arbetsbänk. Helt slät utsida med slitsar för tvingar.
Logga in
Skapa konto
Först har jag sågat ner till markeringen med Japansåg och grovsågat med sticksåg. Sedan huggit ur kälningarna med omvänt slipad skjölp. Då direkt efter streck då sådant inte brukar vara kritiskt.
Logga in
Skapa konto
Rensat efter sticksågen på de flata ytorna någon mm innanför markeringen.
Logga in
Skapa konto
Sedan upp på stegen och kontrollera hur nära jag kommit.
Logga in
Skapa konto
Slutjusterat. Notera att mina stämjärn är inte jänkarslipade. De har konkav slipfas så att det går att hugga rakt.
Logga in
Skapa konto
Upprepat fyra gånger för två lister var till två dubbeldörrar som skall få automatiker.
Nu kan man ju undra varför jag inte mallat och gjort grejerna på snick…
Naturligtvis för att det är mer än hundra år gammal inredning. Det ser ut att vara likadant, men vinklar, bredder, profildjup mm skiljer sig för mycket. Ingen list går att byta ut mot någon annan. Miraklet i sammanhanget är att framkanten linjerar perfekt. När de sätter ett plattjärn på 1710x100x8mm utanpå listerna så kommer inte karmöverstycket deformeras alls utan följa exakt samma linje. På plattjärnet, monteringsplattor och automatiker.
Det här är tur på riktigt. Bättre än jag hoppades.
Logga in
Skapa konto
Verktygskistan är användbar till mycket. Kan hålla en dörr t ex.
Logga in
Skapa konto
Så att det går att fälla in beslag på plats.
Var tvungen att bära ut dörren i en hall där det går att städa.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
Mekat sonens moppe tillsammans med en gammal kompis som var på besök över midsommar.
Sonen har nu lärt sig den hårda vägen att det viktigt att ha koll på vilka dunkar man hällar sitt använda avfettningsmedel i. För om man sen häller det tanken för tvåtaktsolja blir det problem…
Sonen har nu lärt sig den hårda vägen att det viktigt att ha koll på vilka dunkar man hällar sitt använda avfettningsmedel i. För om man sen häller det tanken för tvåtaktsolja blir det problem…