4 130 740 läst ·
21 107 svar
4131k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
När man vant sig med en 230mm maskin så känns 125 bara långsam o klen. 😀T trycklös skrev:kollade på större maskin samtidigt som vi var inne och köpte den nya skivan, men eftersom jag då fortfarande trodde på att den jag hade skulle kunna skära även från insidan så kändes det inte så motiverat.
Men det är skönt att ha fel ibland, så nu är det lite mera prioriterat (fast ärligt talat - har jag klarat mig utan en i 50 år så kanske inte behovet är så stort egentligen).
Men kommer det nån bra kampanj nångång så handlar jag nog ändå.
En Lidl maskin har jag haft länge o den var inte så dyr.
Satte in en sotlucka i fritidshuset annars hotades det med eldningsförbud. Verktyg: främst slagborrmaskin men även tumstock, penna, skruvmejsel, dammsugare och säkert något mer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 806 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 806 inlägg
Skruvat ihop min gamla stockamölla som inte sett ljus sedan jag var 9år och hade den som skrivbord. (Den kommer dock fortfarande inte se solljus eftersom vi inte har fönster i källaren men men)
Men nu funkar inte ena skruven, nån som har tipps på hur man skär nya gängor i trät?
Men nu funkar inte ena skruven, nån som har tipps på hur man skär nya gängor i trät?
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Är den gängpaj? Annars brukar det gå att smörja upp gängorna. Talg är det klassiska. Men paraffin brukar gå fint det medU Utsliten och utdömd skrev:
Om det är högra skruven så brukar det sitta en bricka i trä som gängorna arbetar mot och som du når från undersidan. Den ska vara dimensionerad att gå sönder innan gängorna gör det.U Utsliten och utdömd skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 806 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 806 inlägg
Nope inte gängpaj mer än några små flisor på vissa små ställen. Utan det är bara att den känns otroligt trög, gnisslar och till slut inte går längreFrustrator skrev:
Japp den högra, brickan är borta så man får manuellt dra ut backen när man skruvat ut skruven. Även om jag tar bort rörliga backen helt och bara försöker med skruven så tar det stopp eller 1-2 varv.nanowire skrev:
Kollade gammalt foto och högra skruven satt inte monterad heller när jag hade bänken som liten
Logga in
Skapa konto
Fortsättning med de delarna som slutade som släta bitar, men nu modifierade och nu är det väl ändå glasklart vad som är i görningen. Verktyg nu för ändamålen är kantvik, rundstång och höger/vänsterhand samt kameran på mobin förstås.
Logga in
Skapa konto
Stabiliserat ställningen idag.
Satte ytterligare en 45*70 ovanpå den gamla. Limmat, skruvat och sedan 3 hålplattor.
Satte den övre regeln så att den sticker ut över kroken. Därmed löstes även problemet med svajet i krokarna.
Avslutade med att bredda basen lite och satte strävor för ökad stabilitet.
Nu känns den väldigt stabil, däremot fick jag begära hjälp med att lyfta upp den på grund av viktökningen.
Nu är den svaga punkten leden till stödbenen. Får se om jag bygger om där. På grund av den ökade vikten så känns den lite förligare att få över sig vid ett haveri.
Satte ytterligare en 45*70 ovanpå den gamla. Limmat, skruvat och sedan 3 hålplattor.
Satte den övre regeln så att den sticker ut över kroken. Därmed löstes även problemet med svajet i krokarna.
Avslutade med att bredda basen lite och satte strävor för ökad stabilitet.
Nu känns den väldigt stabil, däremot fick jag begära hjälp med att lyfta upp den på grund av viktökningen.
Nu är den svaga punkten leden till stödbenen. Får se om jag bygger om där. På grund av den ökade vikten så känns den lite förligare att få över sig vid ett haveri.
Logga in
Skapa konto